AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #41 Skrevet 2. august 2022 Hehe Nok en bekreftelse på at det står veldig godt til i Norges land. Klaging og syting på strømpriser og bensinpriser, men sparing til seg selv + 2000-3000 i måneden til barne er visst ikke noe problem midt i "krisa"..... Vi sparer ikke til barna spesifikt. De har tidlig lært seg at penger er ikke noe som bare dukker opp på kontoen som en slags magisk kraft. Penger er noe man tjener ved å jobbe. Derfor begynte de allerede i 12-13-årsalderen med sommerjobber og deltidsjobber og tjente gode penger. Vi prioriterer å spare i felles fond og nedbetaling av lån. Det gjør at vi selv får det romsligere om de behøver litt starthjelp f.eks. til kjøp av bolig. Anonymkode: 6cf31...c81
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #42 Skrevet 2. august 2022 Sparer 1000 til hver av dem i måneden, har 3 barn. Det er ca. Det som er barnetrygden. Sparer i fond i mitt navn. Eldste er 15 og har over 300.000 allerede. Dette skal gå til deres pensjon. I tillegg skal de få en million hver til bolig når den tid kommer. De er flinke til å spare selv også. Vi sparer over 600.000 i året selv i tillegg til barnetrygden. Tjener godt og bruker lite. Anonymkode: 4bfc4...e77
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #43 Skrevet 2. august 2022 Ingenting. Har ikke mer enn at det brukes på dem nå. Anonymkode: 23e19...895
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #44 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hehe Nok en bekreftelse på at det står veldig godt til i Norges land. Klaging og syting på strømpriser og bensinpriser, men sparing til seg selv + 2000-3000 i måneden til barne er visst ikke noe problem midt i "krisa"..... Vi sparer ikke til barna spesifikt. De har tidlig lært seg at penger er ikke noe som bare dukker opp på kontoen som en slags magisk kraft. Penger er noe man tjener ved å jobbe. Derfor begynte de allerede i 12-13-årsalderen med sommerjobber og deltidsjobber og tjente gode penger. Vi prioriterer å spare i felles fond og nedbetaling av lån. Det gjør at vi selv får det romsligere om de behøver litt starthjelp f.eks. til kjøp av bolig. Anonymkode: 6cf31...c81 De som klager over høye priser er nok ikke de samme som har råd til sparing da. Jeg merker ingenting av prisøkning, sparer fortsatt 10k av lønna, og nå når jeg får barn går nok minst 1000kr på hennes sparekonto månedlig (fra både meg og faren). Anonymkode: 4e0e4...f11 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #45 Skrevet 2. august 2022 200 per barn på en konto til de hver. Sparer også 150 per barn på en egen sparekonto til meg, det er penger som går til klær, utstyr og ting de trenger. Sparer også til bunad som de skal få til konfirmasjonen, evt pengene hvis de ikke ønsker seg bunad. Siste beløpet varierer veldig, noen måneder er det 100 kroner jeg får til, andre måneder kanskje 600. Barnetrygden forsvinner i det store sluket, felles forbruk. Går til alt fra regninger, til en kaffekopp ute. Anonymkode: 0da64...93a
Gjest Innsikten Skrevet 2. august 2022 #46 Skrevet 2. august 2022 Vi har ett barn og vi sparer barnetrygden hver måned. Pengene står i mitt navn, barnet vet ikke om pengene og vi kommer til å avgjøre når barnet blir myndig (nå 2 år) om hva pengene skal gå til. Det kan også hende at deler av beløpet blir brukt til lappen, konfirmasjon osv, vi har ikke tatt stilling til dette enda. Vi begynte sparingen når barnet ble født. I tillegg til barnetrygd har vi også spart opp pengene barnet fikk ved fødsel og dåp. Barnet har nå litt over 50 000 på sin konto. Jeg og mannen er enige om at vi kommer til å være strenge når det kommer til hva de pengene skal gå til.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #47 Skrevet 2. august 2022 Ca 300,- til hver i mmd akkurat nå, hatt år med dobbel SFO regning og oppgradering av hus har blitt prioritert. Har spart litt her og der men ikke de store summene. De er 10 og 12 år og har ca 35 000,- hver på BSU start og 40 000,- hver på sparekonto. Vi betaler jo ned på bolig og bruker penger på ferie og familiehygge, kunne vært bedre på å spare, men… Mine foreldre har stabil og god økonomi, så jeg vet jo at innen 20 år vil det tilfalle noe arv og tenker at jeg på det tidspunktet kan hjelpe til med noe større sum. Anonymkode: f1cc0...60b
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #48 Skrevet 2. august 2022 Vi sparer ikke penger til barna i det hele tatt. Men vi investerer i stedet og vil hjelpe barna våre med boligkjøp og annet når den tid kommer. Anonymkode: 64730...06b
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #49 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hehe Nok en bekreftelse på at det står veldig godt til i Norges land. Klaging og syting på strømpriser og bensinpriser, men sparing til seg selv + 2000-3000 i måneden til barne er visst ikke noe problem midt i "krisa"..... Vi sparer ikke til barna spesifikt. De har tidlig lært seg at penger er ikke noe som bare dukker opp på kontoen som en slags magisk kraft. Penger er noe man tjener ved å jobbe. Derfor begynte de allerede i 12-13-årsalderen med sommerjobber og deltidsjobber og tjente gode penger. Vi prioriterer å spare i felles fond og nedbetaling av lån. Det gjør at vi selv får det romsligere om de behøver litt starthjelp f.eks. til kjøp av bolig. Anonymkode: 6cf31...c81 Jeg tror ikke de som klager samtidig sparer solid i fond og til barna. For min del kan boliglånsrenta femdobles før jeg må begynne å tenke på å redusere sparing. Mange "sløseposter" jeg kan kutte litt på før det. Og det du beskriver her er jo akkurat det samme som jeg skrev i mitt innlegg. Foreldre som sparte til familien, herunder nok til å dekke egenkapital. Og barn som hadde høyrentekonto og lærte seg om renter og sparing. Samt at lediggang i ferier selvfølgelig ikke var et alternativ. Anonymkode: ecfdb...181 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #50 Skrevet 2. august 2022 Sparer 500 kr pr mnd i fond. Skal spare det i 15 år nå til bolig. Så har hun 60000 fra før vi har spart som skal gå til bunad. Vi sparer også 400 kr mnd til konfirmasjonen. Anonymkode: f245b...13c
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #51 Skrevet 2. august 2022 Sparte ingenting til barna. Lærte dem å spare selv. Og å jobbe i ferier og/eller lørdager fra de var 15. Nå har begge god utdannelse, eneboliger og er veldig flinke med personlig økonomi. Anonymkode: c5325...bff 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #52 Skrevet 2. august 2022 Sparer 500 pr måned i fond til våre to. Bl.a. indexfond. Tanken er at de får det når de flytter hjemmefra. Hvis vi føler de er voksne nok og ikke bare blæster ut alt på fest og alkohol. Anonymkode: 9a8ad...8dd
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #53 Skrevet 3. august 2022 Vi sparer ingenting til barna. Betaler ned lån raskere i stedet. Jeg vil sikre oss selv og som familie før vi bygger opp formue til barna. Mine svigers nærmer seg 80 år, så det er ikke usannsynlig at de vil gå bort før ungene er myndige, da vil en del av arven gå til barna. Riktignok i vårt navn inntil barna er gamle nok, uaktuelt å gi en 18-åring mye penger uansett hvor fornuftig den er. Til mitt barn jeg har fra tidligere forhold har vi nettopp kjøpt lett motorsykkel, utstyr og lappen. Det kom på 70.000. Billappen om 2 år vil vi også dekke. Så da har vi brukt 100k før han flytter, vi kommer å spytte inn noe til første leilighet og jeg mener da har vi gjort nok egentlig. Anonymkode: e2c27...7ac 1
Perelandra Skrevet 3. august 2022 #54 Skrevet 3. august 2022 Tråden er ryddet for latterliggjøring. Perelandra, mod
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #55 Skrevet 3. august 2022 1000 kr i måneden per barn og har to barn. De får ikke vite om pengene som står i mitt navn. Sparer i fond. For ordens skyld sparer jeg 2000 kr i mnd til min pensjon også. Anonymkode: 0d4e2...e84
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #56 Skrevet 3. august 2022 Vi prioriterer ikke huslånet, siden vi får arv som dekker det doble av lånet i god tid før løpetiden er over. Anonymkode: 0d4e2...e84
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå