Gå til innhold

Gjør jeg knebøy feil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så da kommer det sikkert nok et dumt spørsmål fra meg, men sånn er det når man er ny og litt usikker :fnise:

Jeg kjenner knebøyen i framside lår, men veldig lite i hamstring/bakside lår + rumpe. 
Gjør hip trust også og det kjenner jeg veldig på baksiden, men knebøy tar på en måte mest på framsiden virker det som.

Jeg har stanga bak på ryggen (litt lenger ned enn nakken) og har den siste uken prøvd å ta veldig dype knebøy med skiver under hælene, men jeg kjenner det fremdeles mest på framsiden :ninja:

Gjør jeg det feil? 

Anonymkode: 875d1...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er ganske ny til trening selv, men det jeg har gjort er å sette en stol / noe i "sittehøyde" bak meg slik at jeg squatter ned på den i starten, til jeg får en teknikk. Kjenner det ikke spesielt mye i rumpa selv med mindre jeg tar flere om gangen uten pause

Anonymkode: 52cd2...921

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen ekspert, men mener å ha hørt det kommer an på lengden på bein vs overkropp, og at noen kan ha nytte av å ha stanga på fremsiden fremfor over nakken.

Anonymkode: 3e532...4c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så da kommer det sikkert nok et dumt spørsmål fra meg, men sånn er det når man er ny og litt usikker :fnise:

Jeg kjenner knebøyen i framside lår, men veldig lite i hamstring/bakside lår + rumpe. 
Gjør hip trust også og det kjenner jeg veldig på baksiden, men knebøy tar på en måte mest på framsiden virker det som.

Jeg har stanga bak på ryggen (litt lenger ned enn nakken) og har den siste uken prøvd å ta veldig dype knebøy med skiver under hælene, men jeg kjenner det fremdeles mest på framsiden :ninja:

Gjør jeg det feil? 

Om du gjør det feil er vanskelig å si uten å se utførelsen din 😊 Men knebøy er ikke en øvelse for bakside lår. Hamstringen forlenger seg ved hoften samtidig som den forkorter seg ved kneet på vei ned og omvendt på vei opp. Les om Lombard’s Paradox om du er interessert 😊 Kort forklart er ikke hamstrings spesielt aktiv i knebøy.

Rumpa blir mer og mer aktiv jo dypere du går, men rumpemuskulaturen har også best momentarm i øvelser der kraften er størst når muskelen er sammentrukket. For eksempel hip thrust. Så det er ikke så rart at du kjenner mer aktivering der 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sandum.PT skrev (1 time siden):

Om du gjør det feil er vanskelig å si uten å se utførelsen din 😊 Men knebøy er ikke en øvelse for bakside lår. Hamstringen forlenger seg ved hoften samtidig som den forkorter seg ved kneet på vei ned og omvendt på vei opp. Les om Lombard’s Paradox om du er interessert 😊 Kort forklart er ikke hamstrings spesielt aktiv i knebøy.

Rumpa blir mer og mer aktiv jo dypere du går, men rumpemuskulaturen har også best momentarm i øvelser der kraften er størst når muskelen er sammentrukket. For eksempel hip thrust. Så det er ikke så rart at du kjenner mer aktivering der 😊

Aha, det gir mening!

Jeg googlet hvilke muskler som skulle brukes i knebøy, men da har jeg nok misforstått litt :fnise: Takk for utfyllende svar. 

Er det forresten en øvelse man burde bruke eller er det bortkastet tid?

(Målet er vektnedgang, generell bygging av muskler og forming av kropp, med kaloriunderskudd, økt proteininntak og styrketrening 3-4 ganger i uka). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Sandum.PT said:

men rumpemuskulaturen har også best momentarm

Hahahaha sorry jeg klarer ikke :ler:

Anonymkode: 3167e...88d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hahahaha sorry jeg klarer ikke :ler:

Anonymkode: 3167e...88d

Litt uheldig i den sammenhengen ja 🤣

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Aha, det gir mening!

Jeg googlet hvilke muskler som skulle brukes i knebøy, men da har jeg nok misforstått litt :fnise: Takk for utfyllende svar. 

Er det forresten en øvelse man burde bruke eller er det bortkastet tid?

(Målet er vektnedgang, generell bygging av muskler og forming av kropp, med kaloriunderskudd, økt proteininntak og styrketrening 3-4 ganger i uka). 

Knebøy er en fin øvelse så fremt den motiverer deg og du ikke får noen smerter av den. Samtidig er den relativt teknisk krevende, og mange kan få like god eller bedre effekt av å bytte den ut med beinpress for eksempel. Det er veldig individuelt dette 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (23 timer siden):

Litt uheldig i den sammenhengen ja 🤣

Knebøy er en fin øvelse så fremt den motiverer deg og du ikke får noen smerter av den. Samtidig er den relativt teknisk krevende, og mange kan få like god eller bedre effekt av å bytte den ut med beinpress for eksempel. Det er veldig individuelt dette 😊

Men med beinpress får man ikke trent rompa?

Endret av Adrenalina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du har skiver under hælene, så blir det enda mer press på lårene. 

Du må ha vekta på hælene, og presse opp gjennom hælene. Pass også på at når du er nede i en knebøy, å presse knærne ut. 

Anonymkode: 16501...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (3 minutter siden):

Men med beinpress får man ikke trent rompa?

Joda, den er med den 😊 Sikker på at du ikke tenker på kneekstensjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (1 minutt siden):

Joda, den er med den 😊 Sikker på at du ikke tenker på kneekstensjoner?

Hehe,mulig jeg blander litt her ja. Takk for rettelse☺️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du ikke klarer å koble på setemusklene under knebøy kan du prøve å ha pauser underveis i bøyen. Dvs gå ned så dypt du kan (med kontroll på rygg og knær!), hold tre sek, løft opp noe, ny pause i tre sek. Tre pauser i en bøy. 

Anonymkode: 7f908...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...