Gå til innhold

Kostholdsrådene er korrupte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I USA har de sett på de 20 "ekspertene" som er ansvarlig for kostholdsrådene i USA. 19 av 20 har interessekonflikter. Vi snakker store mat- og farmasøytiske firmaer som Kellogg, Abbott, Kraft, Mead Johnson, General Mills, Dannon og the International Life Sciences. Kan man virkelig stole på at vi får objektive kostholdsråd basert på vitenskap når 95% har økonomiske bånd til mat- og farmasi-næringen? 

Jeg vet at vi ikke er USA, men kostholdsrådene i USA påvirker hele verden siden de er så store. Andre land baserer sine kostholdsråd på USAs kostholdsråd.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35311630/

Hva gjør du? Følger du de offisielle kostholdsrådene likevel, selv om de er korrupte? På tide å kaste ut de gamle rådene og få noen gode kostholdsråd som faktisk er basert på vitenskap i stedet?

Anonymkode: ac283...373

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva gjør du? Følger du de offisielle kostholdsrådene likevel, selv om de er korrupte? På tide å kaste ut de gamle rådene og få noen gode kostholdsråd som faktisk er basert på vitenskap i stedet?

Det eneste kostholdsrådet jeg kan komme på som jeg faktisk følger, er det om å spise mindre sukker. Jeg spiser mest mulig kjøtt, unngår planteoljer og margarin, og spiser minimalt av planter, og i så fall helst frukt. Fordi det er helt åpenbart for meg at hvis vi hadde en type kosthold i millioner av år, så er det nettopp et slikt kosthold vi er best tilpasset.

Anonymkode: d1a14...804

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg følger ikke de offisielle kostholdsrådene. 

Anonymkode: 51500...fbf

• Liker 3
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg tåler ikke mel veldig godt, så å spise grovbrød daglig går ikke. Eneste jeg følger er å spise mindre sukker. Magen tåler heller ikke mye rå grønnsaker. Så selv om jeg gjerne skulle spist mer grønt, så protesterer magen😒

Anonymkode: 87ced...aec

• Liker 2
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
On 7/31/2022 at 12:34 PM, AnonymBruker said:

I USA har de sett på de 20 "ekspertene" som er ansvarlig for kostholdsrådene i USA. 19 av 20 har interessekonflikter. Vi snakker store mat- og farmasøytiske firmaer som Kellogg, Abbott, Kraft, Mead Johnson, General Mills, Dannon og the International Life Sciences. Kan man virkelig stole på at vi får objektive kostholdsråd basert på vitenskap når 95% har økonomiske bånd til mat- og farmasi-næringen? 

Jeg vet at vi ikke er USA, men kostholdsrådene i USA påvirker hele verden siden de er så store. Andre land baserer sine kostholdsråd på USAs kostholdsråd.

norske kostholdsråd er basert på vitenskap, ikke på USAs råd. hva er dine kilder for å hevde noe annet? alvorlig påstand å si at norske kostholdsråd er korrupte, forklar gjerne

Anonymkode: cb3c0...ef5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Spiser ikke noe med sukker i ( bortsett fra en is i uka), og minst mulig karbohydrater. Er normalvektig, men har dessverre fått diabetes. Helt utrolig hvor mange matvarer det puttes litt sukker i. 

Anonymkode: 91ec0...4d9

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
On 7/31/2022 at 12:45 PM, AnonymBruker said:

Det eneste kostholdsrådet jeg kan komme på som jeg faktisk følger, er det om å spise mindre sukker. Jeg spiser mest mulig kjøtt, unngår planteoljer og margarin, og spiser minimalt av planter, og i så fall helst frukt. Fordi det er helt åpenbart for meg at hvis vi hadde en type kosthold i millioner av år, så er det nettopp et slikt kosthold vi er best tilpasset.

Minimalt med planter er omtrent det mest moderne kostholdet som finnes. Våre forfedre spiste ca 30% kjøtt. I ditt tilfelle burde du kanskje høre på litt flere vitenskapelig baserte råd.

Anonymkode: 9c17a...d4e

• Liker 8
Skrevet
On 7/31/2022 at 12:34 PM, AnonymBruker said:

Har du konkrete indikasjonar på at norske kostråd blindt følgjer amerikanske? Klart, det kan bli strengere, det blir bla etterlyst her: https://tidsskriftet.no/2021/05/debatt/manglende-kvalitetssikring-av-kostholdsradene

I den samme artikkelen blir det tydeleg at prosessen bak kostråd er ganske inngåande og likevel ikkje heilt på bærtur, som du har inntrykk av. Er nok litt meir komplisert enn at kapitalistisk profittmotiv i matindustrien er einaste grunnlaget for kostrådene vi har.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Minimalt med planter er omtrent det mest moderne kostholdet som finnes. Våre forfedre spiste ca 30% kjøtt. I ditt tilfelle burde du kanskje høre på litt flere vitenskapelig baserte råd.

👏👏

Anonymkode: cb728...a59

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

30% kjøtt? Kilde?

Jeg baserer meg på det vi vet om hva vi spiste i fortiden. Jeg lurer på når og hvor i all verden vi har levd på 70% plantemat. Hvor fikk vi i så fall fett og protein fra, spesielt i kalde strøk og vinterstid?

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

30% kjøtt? Kilde?

Jeg baserer meg på det vi vet om hva vi spiste i fortiden. Jeg lurer på når og hvor i all verden vi har levd på 70% plantemat. Hvor fikk vi i så fall fett og protein fra, spesielt i kalde strøk og vinterstid?

Jeg vet ingenting om der var 30 prosent eller hva. Men at de nesten utelukkende spiste kjøtt er iallfall ikke sant. 

Screenshot_20220802-135333_Chrome.jpg

Screenshot_20220802-135041_Chrome.jpg

Anonymkode: cb728...a59

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som artiklene du siterer sier: "de spiselige plantene som har vært å få tak i."

Det skal godt gjøres å overleve på en betydelig andel ville planter, og det er helt umulig å få nok fett og protein fra dem (for ikke å snakke om andre næringsstoffer). Vi baserte oss på å spise andre dyr, som ga mye større uttelling for innsatsen. Det er da også grunnen til at vi har så ekstremt sterk magesyre og fordøyelsessystemet vårt ble stadig dårligere til å fordøye planter og spesialisert til å fordøye kjøtt.

Arkeologiske funn bekrefter også at kjøtt var helt nødvendig og utgjorde hoveddelen av maten.

• Liker 1
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
47 minutter siden, AnonymBruker said:

30% kjøtt? Kilde?

https://www.nationalgeographic.com/foodfeatures/evolution-of-diet/

Her er ein god og utfyllande artikkel. Tilgjengelegheita varierte av all mat, ikkje berre grønsaker. Mennesket har dessuten ikkje tilbrakt store delar av historia i arktiske strøk, er vel knappe 12000 år siden vi kom hit til Norge.

Endret av aazy
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2022 den 12.34):

Unngå svinekjøtt, det har mye østrogen som gir mer mage og pupper hevdet  en østerriksk lege 

Anonymkode: fd66b...70c

Skrevet

Det eneste kostholdsrådet jeg forøker å holde er å spise variert. Tenker det er den beste garantien for ikke å få for mye eller for lite av noe. Å gjøre det noe mer komplisert har jeg ikke ork eller evne til. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, aazy said:

https://www.nationalgeographic.com/foodfeatures/evolution-of-diet/

Her er ein god og utfyllande artikkel. Tilgjengelegheita varierte av all mat, ikkje berre grønsaker. Mennesket har dessuten ikkje tilbrakt store delar av historia i arktiske strøk, er vel knappe 12000 år siden vi kom hit til Norge.

Takk, interessant artikkel. En ting som kan påpekes når det gjelder moderne jeger/sankere er at deres matvaner ikke nødvendigvis reflekterer tidligere tider da klima og dyreliv var annerledes (f.eks utryddet vi mennesker flere store dyrrart fordi vi ville ha nettopp kjøtt). Men ellers er der interessant å se hvor friske urbefolkninger er og hvor fjernt de lever fra norske kostholdsråd.

En konsekvens av å følge kostholdsrådene er at man får hull i tennene. At vi, som eneste art, må ta aktive grep for å hindre at tennene faller ut som en følge av kostholdet, er i seg selv en ganske tydelig indikasjon på at det er noe som ikke stemmer.

• Liker 1
  • Nyttig 10
Skrevet

jeg er skeptisk til de offisielle kostholdsrådene, men tror ikke de er korrupte. Jeg tror bare de er veldig konservative, og at systemet for å endre dem er tungrodd. Evt at det er underkommunisert at de gjelder for en befolkning i det store utena at de nødvendigvis passer for hvert enkelt individ. Såvidt jeg forstår er de under revidering, og jeg er spent på resultatet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kostholdsrådene i Norge er vel også basert på hva vi har tilgjengelig/produserer selv? Korn, meieriprodukter, egg, fisk, grønnsaker. 

Anonymkode: fb8c8...86c

• Liker 2
  • 3 uker senere...
Skrevet

Følger ikke noe råd. Jeg spiser det jeg vil og jeg er tynn, så tydeligvis funker det.

Anonymkode: 45a5d...046

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2022 den 13.48):

30% kjøtt? Kilde?

Vi har aldri spist så mye kjøtt som man gjøre i dag. før i tiden var kjøttet eple luksusprodukt og mesteparten av kostholdet besto av korn grønnsaker og så videre

https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/utviklingen-i-norsk-kosthold/Utviklingen i norsk kosthold 2018 – Kortversjon.pdf/_/attachment/inline/1da1278e-71d5-4308-8bad-171412b9cf8a:3a5db55f8a49be688ba9259e29d62ce857df188c/Utviklingen i norsk kosthold 2018 – Kortversjon.pdf

https://mia.no/ullensaker/kosthold-100-ar

Flatbrød bakt av bygg eller havre, grøt, melkemat og litt saltet kjøtt og fisk var kostholdet for det store flertall av befolkningen fram til Napoleonskrigene (1809–1814).

Det handlet stort sett om vassgraut (grøt kokt på byggmel og vann) og ikke minst flatbrød. Og det er absolutt ingen tvil om at grøt og flatbrød var hovedbestanddelen av kostholdet for den menige mann og kvinne. Men folk grodde grønnsaker og høstet frukt og bær i middelalderen også

https://portal.styreweb.com/api/files/727530/f8VIqEiowUevyLmqFytgtQ/sild-og-poteter_mat-og-levekår-på-romerike_1850-1900.pdf?DocLinkId=6846&ref=%2Finformasjon%2Fnyheter%2Fvis%2F%3FT%3D%C2%ABSild%20og%20poteter%20-%20mat%20og%20levek%C3%A5r%20p%C3%A5%20Romerike%C2%BB%26ID%3D13562
Kjøtt ble sparsomt brukt og sjelden spist ferskt, bare i slaktetiden, men tørket, saltet eller røkt og alltid kokt. 

Variasjonen i kostholdet var liten og preget av nøysomhet på midten av 1800-tallet. Grøt og velling var den daglige hovedrett og ble spist en til flere ganger daglig, både i husmannsstuene og på storgårdene Det fantes mange forskjellige, fra den tynne og simple vassgrøten som ble kokt av blandkorn eller havremel, etterhvert også av byggmel og til den hardstampa grøten som var så hard at en kunne skjære den i skiver og steke i fett - praktisk nistemat for skogsarbeidere og plankekjørere. Dersom de hadde litt surmelk eller myse ble det rørt ned i den ferdigkokte grøten

09BDA31D-5E3A-4F6B-81E3-2A0D2B57271A.png

Anonymkode: 10c20...ea6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...