Gå til innhold

Deprimerende om USA

Fremhevede innlegg

Skrevet
Synes den tegneserien midt inni om USA's historie var ganske så genial. Helt enig i at frykt er nøkkelordet her. Både at man tilsynelatende føler seg tryggere ved å eie et våpen, men også at frykten så til de grader gjennomsyrer både media og politikernes måte å henvende seg til innbyggerne på. Frykt selger.

Har ikke sett F 9/11 dessverre.

Ja, den tegneserien var genial ja! Angrer for at jeg ikke tok den opp!

Hovedhypotesen/budskapet til Moore er vel at det er det voldsomme frykt-fokuset som er årsak til alle drapene - de går konstant og titter seg over skulderen og føler et intenst behov for til enhver tid å være i stand til å forsvare seg/beskytte seg. Lurer på hvorfor USA er slik? Er det pga at skrekk&gru selger flere aviser/reklamepenger? Eller er det fordi de er vant til å tenke slik og ikke vet om annet?

Ble veldig fascinert av at canadierne ikke låser dørene sine! Har hørt at canada ligner mye på norge, men mitt inntrykk er at de er langt mer avslappet til både låsing av dører og frykt generelt enn det vi er i Norge. (syns vi har ganske mange drap i norge jeg. I forhold til folketallet.?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har hørt at canada ligner mye på norge, men mitt inntrykk er at de er langt mer avslappet til både låsing av dører og frykt generelt enn det vi er i Norge. (syns vi har ganske mange drap i norge jeg. I forhold til folketallet.?)

Da de fleste blir drept av noen de kjenner er frykten enten ubegrunnet eller du bør finne deg en ny omgangskrets.

Og ellers drepes det cirka 40 i året i Norge. 40 i et land med 4 500 000 mennesker.

Gjest Very Victoria
Skrevet

Jeg er virkelig så mange her som ikke har lest om eller sett Bowling for Columbine eller hørt om Michael Moore? Dere debatterer jo filmen som om den hadde premiere i går?

NRA gærningen heter forresten Charlton Heston.

Skrevet

Jeg synes Michael Moore er genial! Og synes også at Bowling for Colombine er den beste dokumentaren hans!

Skrevet
Da de fleste blir drept av noen de kjenner er frykten enten ubegrunnet eller du bør finne deg en ny omgangskrets.

Og ellers drepes det cirka 40 i året i Norge. 40 i et land med 4 500 000 mennesker.

Jeg går da ikke rundt og er redd! Mente bare at jeg syns det er mye skrekk&gru opphausing i norske medier. ;)

Skrevet
Jeg er virkelig så mange her som ikke har lest om eller sett Bowling for Columbine eller hørt om Michael Moore? Dere debatterer jo filmen som om den hadde premiere i går?

NRA gærningen heter forresten Charlton Heston.

Slapp av! Det at mange så denne dokumentaren på NRK i går, betyr ikke at vi hitill har levd i en glassklokke uten å vite hvem Michael Moore er ;)

Ting som relanseres skaper vel ofte en ny debatt selv om tingen har vært i fokus tidligere? ;)

Skrevet

Tema er da fortsatt aktuelt selvom filmen ikke er ny?

Skrevet
Jeg går da ikke rundt og er redd! Mente bare at jeg syns det er mye skrekk&gru opphausing i norske medier.  ;)

Det er det, og mange er redde i Norge og. Det er iallfall mitt inntrykk. Men så var det dette med 40 drap, og helst noen kjente, som får meg til å irritere meg litt over avisene og hvor flinke de er til å få oss reddere.

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg unngikk filmen med vilje. Trenger da ikke påkalle meg depresjoner.

Ja, jeg er en feiging.

Skrevet

Synes at Bowling for Columbine er en forholdsvis god dokumentar. Den får frem viktige poeng og alt det der.

Men jeg synes at Moore er veldig ensidig i sin kritikk. Så bittelitt av filmen i går. Det var tilfeldigvis det stykket hvor tv-journalister flokket seg utenfor skolen for å filme sensasjonsnytt. Moore poenkterte hvor overfladiske disse reporterne er i en alvorlig tone, med sørgelig musikk i bakgrunnen. Mannen kan dette med å skape stemninger, men han er da minst like kynisk som reporterne han kritiserer.

Fahrenheit 9/11 ble altfor anmasende for min smak.

Skrevet
Ja, den tegneserien var genial ja! Angrer for at jeg ikke tok den opp!

Hovedhypotesen/budskapet til Moore er vel at det er det voldsomme frykt-fokuset som er årsak til alle drapene - de går konstant og titter seg over skulderen og føler et intenst behov for til enhver tid å være i stand til å forsvare seg/beskytte seg. Lurer på hvorfor USA er slik? Er det pga at skrekk&gru selger flere aviser/reklamepenger? Eller er det fordi de er vant til å tenke slik og ikke vet om annet?

Fryktelementet er veldig sentralt våpen i USA og særlig hos denne regjeringen. Dette kom også tydelig frem i Mores film Fahrenheit 9-11 der han viste at regjeringen med jevne mellomrom oppjusterte terrorfaren for å gire opp fryktnivået i det am. folk. Dette ble tydeligvis brukt bevist av den sittende regjering for å holde folket varme for valget.

Frykt er noe som man kan kontrollere en befolkning med. Frykten for en felles fiende kan være veldig samlende.

Dette er også sentralt i boka "røtter og føtter" (2004) av Thomas Hylland Eriksen

Det hele går ut på å skape en sterk "vi-følelse".

"..hvordan oppstå et sterkt "vi"? - det hjelper å ha felles erfaringer, språk og religion. Det hjelper også å ha samme anatomi, men dette er ikke nok. Hvis man i tilegg hadde et felles prosjekt, et mål i fremtiden der de andre gruppemedlemmenes innsats er vesentlig for at jeg skal lykkes, hjelper det betraktelig. Og hvis man dessuten kan påberope seg en felles fiende, en annen som truer med å forpurre planene, da ligger alt til rette for en sterk og solidarisk vi-følelse som varer så lenge det er mulig å mane frem fienden.

Hvis fienden blir utydelig svekkes også vi-følelsen. Når det danner seg allianser på tvers av grensene, når "den andre" blir "vi selv" og omvendt, erstattes grensen av en gråsone og fundamentalisme av ambivalens."

fra kapitlet "ingenting er som en felles fiende"

Skrevet
Ikke spill dum da, og sjekk linken, og prisene filmen fikk.

Ikke fafo, det er jo helt irrelevant i forhold til det du presterte å sitere meg på.

Skrevet

michael moore er ikke noe annet en propaganda for demokratene

Skrevet
Fryktelementet er veldig sentralt våpen i USA og særlig hos denne regjeringen. Dette kom også tydelig frem i Mores film Fahrenheit 9-11 der han viste at regjeringen med jevne mellomrom oppjusterte terrorfaren for å gire opp fryktnivået i det am. folk. Dette ble tydeligvis brukt bevist av den sittende regjering for å holde folket varme for valget.

Frykt er noe som man kan kontrollere en befolkning med. Frykten for en felles fiende kan være veldig samlende.

Dette er også sentralt i boka "røtter og føtter" (2004) av Thomas Hylland Eriksen

Det hele går ut på å skape en sterk "vi-følelse".

"..hvordan oppstå et sterkt "vi"? - det hjelper å ha felles erfaringer, språk og religion. Det hjelper også å ha samme anatomi, men dette er ikke nok. Hvis man i tilegg hadde et felles prosjekt, et mål i fremtiden der de andre gruppemedlemmenes innsats er vesentlig for at jeg skal lykkes, hjelper det betraktelig. Og hvis man dessuten kan påberope seg en felles fiende, en annen som truer med å forpurre planene, da ligger alt til rette for en sterk og solidarisk vi-følelse som varer så lenge det er mulig å mane frem fienden.

Hvis fienden blir utydelig svekkes også vi-følelsen. Når det danner seg allianser på tvers av grensene, når "den andre" blir "vi selv" og omvendt, erstattes grensen av en gråsone og fundamentalisme av ambivalens."

fra kapitlet "ingenting er som en felles fiende"

Mer tips ang. lesestoff til de som måtte være interessert i emnet:

The Culture of Fear: Why Americans Are Afraid of the Wrong Things av Barry Glassner.

Skrevet

Ble veldig fascinert av at canadierne ikke låser dørene sine! Har hørt at canada ligner mye på norge, men mitt inntrykk er at de er langt mer avslappet til både låsing av dører og frykt generelt enn det vi er i Norge. (syns vi har ganske mange drap i norge jeg. I forhold til folketallet.?)

Etter å ha bodd i Canada en god stund vil jeg påstå at de fleste canadiere i byene låser dørene sine. En venn av meg i Montreal fikk forøvrig frastjålet tre eller fire sykler i løpet av et år, ei venninne var vel på sin 6. sykkel i løpet av to-tre år. Området Moore er i, utenfor sentrum av Toronto, er nok i en slags særstilling. Tror det er et område hvor det bor en del "bohemer" ( i hvert fall i følge hun jeg kjenner derfra). For all del - jeg liker innstillingen deres, man SKAPER seg jo et problem når man er redd for uvedkommende hele tiden.

De canadierne jeg ble kjent med var mer opptatt av andre ting å være redd for enn vi kanskje er i Norge - tilsetningsstoffer i mat, miljøgifter o.l. Langt de fleste var faktisk vegetarianere. De var ikke redd for andre mennesker, for eksempel opplevde jeg dem som mer imøtekommende ovenfor fremmede på gata og i sosiale sammenhenger enn nordmenn generelt er.

"Mine" canadiere var også oppgitt over politisk styre i eget land - jeg tror det ofte skjer i store land at man føler politikerne mister kontakten med hva som gavner befolkningen. Et inntrykk var også at lobbyvirksomhet og kanskje korrupsjon spilte en nokså viktig rolle i politikken - et eksempel er oljeselskapenes påvirkningskraft i oljeprovinsen Alberta.

Det er riktig at Canada og USA er sammenliknbare land. På den annen side er Canada skrinnere befolket, og jeg tror det går an å påstå at Canada fra starten av ikke har hatt de store kulturelle konfliktene; unntatt mellom fransk-canadiere og engelsk-canadiere. (Inuittene og infdianerne fikk man jo bukt med på ganske brutalt vis...)

Jeg synes Moore setter fingeren på et av de viktigste problemene i USA. Men det er tydelig at han også framstiller ting nokså ensidig...

Skrevet

Det er riktig at Canada og USA er sammenliknbare land. På den annen side er Canada skrinnere befolket, og jeg tror det går an å påstå at Canada fra starten av ikke har hatt de store kulturelle konfliktene; unntatt mellom fransk-canadiere og engelsk-canadiere.

I tillegg har Canada flere ressurser (egen olje, skog, fisk osv) pr innbygger enn USA har. Jeg er sikker på at sånt kan ha noe å si for hvordan samfunnet blir. USA er nokså skakkjørt økonomisk og jeg tror det er viktig for de som styrer å opprettholde en "jernhånd" ovenfor befokningen i en slik situasjon.

Ellers kan det nevnes at canadiske storbyer ER trygge. Mange Hollywood-stjerner foretrekker å bo og gjøre filminnspillinger i Vancouver fordi de får være i fred på gata der. Jeg vet om flere som har møtt "verdensstjerne" på gata - uten livvakter - i disse byene. Det ville vel knapt skjedd i Oslo at f eks Leonard Cohen stikker innom en kebabsjappe, aleine, nattestid?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...