Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så store deler av filmen som jeg ikke husker hva het, og den gjorde meg skikkelig nedtrykt.

Budskapet til filmskaper Moore var at flere aspekter ved det amerianske samfunnet og politikken som føres "over there" skaper de voldsomme sosiale skillelinjene, og også den synlige volden som truer velferd og trygghet for innbyggerne.

Det var en voldsom film, som gjorde et stort inntrykk. Jeg sitter ennå å svelger unna en del av det.

Flere som så den? Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Så den ikke, men jeg tviler ikke på at det er mye i budskapet.

Skrevet

Bowling for Columbine.

Ja, jeg så den. Vet liksom ikke hva jeg skal si, det er et veldig alvorlig tema. Skremmende at så mange mennesker har et så lite anstrengt forhold til våpen.

Fikk lyst til å flytte til Canada.

Skrevet
Bowling for Columbine.

Ja, jeg så den. Vet liksom ikke hva jeg skal si, det er et veldig alvorlig tema. Skremmende at så mange mennesker har et så lite anstrengt forhold til våpen.

Fikk lyst til å flytte til Canada.

Føler det også litt sånn lammende: vet ikke hva jeg skal si til så mye alvor.

Og helt useriøst har jeg bare lyst til å si: Bor det bare idioter i USA?? Men vet jo at det ikke er slik heller. Men det er utrolig hvor mye våpen befolkningen besitter! Og han Charles Heston! Makan til kar! Utrolig hvor lite reflektert det går an å være når han står fram på den måten og proklamerer våpenets fortreffelighet, og sine rettigheter til å bære ladd våpen.

Jeg kjente at jeg ble totalt useriøs når han Bush dukka opp mot slutten av programmet med sin fine tale som vi har hørt så mange ganger før, så jeg bare viste han fingern... som om det hjalp noe særlig..

Nei, gjerne Canada, men jeg er glad jeg bor i Norge. Her er nå mye merkelig som skjer her også, men ikke i samme skala som USA. La oss aldri få USApolitikk i Norge.

Skrevet

Jeg så den ikke i dag, men har sett den tidligere. Noe av det jeg synes er mest interessant er hvordan det spilles på frykt. At man går rundt og er redd, og tror man blir tryggere ved å ha våpen.

Canada er forøvrig et fint land, men det spørs om det egentlig er bedre enn Norge. Jeg har bodd der borte, og møtt ei fra nabolaget i Toronto hvor de ikke låser dørene. Hun var veldig stolt av akkurat det:-) Men der jeg bodde, i en annen storby, låste vi ytterdøra, med noen unntak om vi glemte det. Og Canada har nok en større andel virkelig fattige enn Norge har, og dårligere vilkår for arbeidere og sånn, sikkert også mer kriminalitet. På den annen side har det nok noen av fordelene USA har (ok vilkår for næringsliv, ikke så mye formynderstat osv) uten de aller verste ulempene...

Gjest Bellatrix
Skrevet

Det kom fram i F9/11 også. Myndighetene spiller enormt mye på frykt blant innbyggerne. Folk ble jo nesten skremt til å bli redde for seg selv.

Skrevet (endret)

Synes den tegneserien midt inni om USA's historie var ganske så genial. Helt enig i at frykt er nøkkelordet her. Både at man tilsynelatende føler seg tryggere ved å eie et våpen, men også at frykten så til de grader gjennomsyrer både media og politikernes måte å henvende seg til innbyggerne på. Frykt selger.

Har ikke sett F 9/11 dessverre.

Endret av Rosin
Skrevet

Jeg så også filmen. Jeg syns den var vellaget og interessant. Michael Moore fikk frem mange gode poenger. Det er veldig enkelt å legge skylden for slike tragedier på voldelige filmer, dataspill eller Marilyn Manson, for den saks skyld.

For meg handlet denne filmen om å finne andre årsaker enn de enkle. Spesielt interessant syns jeg var sammenligningen med Canada, som så og si har de samme premissene, men hvor probmelet med skyteepisoder er svært lite.

Amerikanerene presenteres som et nervøst og redd folk, som derfor tyr til våpnene oftere, og jeg tror kanskje det ligger noe i det.

Skrevet
Synes den tegneserien midt inni om USA's historie var ganske så genial. Helt enig i at frykt er nøkkelordet her. Både at man tilsynelatende føler seg tryggere ved å eie et våpen, men også at frykten så til de grader gjennomsyrer både media og politikernes måte å henvende seg til innbyggerne på. Frykt selger.

Har ikke sett F 9/11 dessverre.

Merket meg også dette. Frykt er en utrolig sterk kraft. Og mange utnytter dette for å tjene penger på det. Det er utrolig hvordan "virkeligheten" kan vries og vendes på dersom man går inn for det, og dermed skapes virkelighet.

Jeg ble skikkelig opprørt over denne filmen.

Er Moore en anerkjent filmskaper? Har aldri hørt om han før, men så er jeg ikke så bevandret blant filmskapere heller..

Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)

Moore er en kjent filmskaper som lager kritiske dokumentarer om styret i USA.

Endret av Fighter
Skrevet
Moore er en kjent filmskaper som lager kritiske dokumentarer om styret i USA.

Han skriver også bøker om temaet. Og at han fikk Oscar for "Bowling for Columbine" bør også nevnes.

Skrevet

Har sett Bowling for Columbine, Fahrenheit 9/11 og så The Big one i går. Sistnevte ble lagd i forbindelse me hans lansering av boka "Downsize this" som kom på midten av 90 tallet. Er helt utrolig hvordan tilstanden der borte er.

Anbefaler alle å se hans dokumentarer.

Skrevet

Altså... "Bowling For Columbine" er forholdsvis god, bortsett fra Moores uappetittelige selvopptatthet, men "Fahrenheit 9/11" er godt over grensen til propaganda... Den ble ikke engang godkjent innen dokumentar-sjangeren under flere sånne "award shows", og er vel grei så lenge en ikke tar alt han sier for god fisk. Det er trist at enkelte kinoer ikke viste den av politiske årsaker, da.

Skrevet

Moore er interessant, men noe......selvopptatt, for å bruke et ord som blir brukt lengre oppe på siden her.

Charlton Heston kom nokså elendig ut i boka mi etter denne filmen....

Milo

Skrevet (endret)
Altså... "Bowling For Columbine" er forholdsvis god, bortsett fra Moores uappetittelige selvopptatthet, men "Fahrenheit 9/11" er godt over grensen til propaganda... Den ble ikke engang godkjent innen dokumentar-sjangeren under flere sånne "award shows", og er vel grei så lenge en ikke tar alt han sier for god fisk. Det er trist at enkelte kinoer ikke viste den av politiske årsaker, da.

Joda, Moore kunne fått en Oscar for beste dokumentarfilm, men han ville ha den vurdert som beste film.

Her har du en oversikt over priser filmen fikk:

http://www.imdb.com/title/tt0361596/awards

Endret av TomKrus
Skrevet

Ser at det er flere enn meg som satt igjen med bismak i munnen i går ;)

Jeg har sett Bowling for Columbine før, men har ikke sett de andre dokumentarene han har laget. Regner med at de får man leie enda?

Jeg er glad jeg bor i Lille Norge, og ikke i USA :forvirret:

Skrevet
Joda, Moore kunne fått en Oscar for beste dokumentarfilm, men han ville ha den vurdert som beste film.

Her har du en oversikt over priser filmen fikk:

http://www.imdb.com/title/tt0361596/awards

Ikke spill dum, da, jeg nevnte ikke Academy Awards spesielt, og siktet til andre, mer anerkjente, lix:)

Skrevet
Ikke spill dum, da, jeg nevnte ikke Academy Awards spesielt, og siktet til andre, mer anerkjente, lix:)

Ikke spill dum da, og sjekk linken, og prisene filmen fikk.

Skrevet
Ser at det er flere enn meg som satt igjen med bismak i munnen i går ;)

Apropos de biene....(jada, teit ordspill ;) )

Var det flere enn meg som tolket det "innslaget" om "de livsfarlige african bees" og "de ganske uskyldige, de vi er vant til european bees" som en parallell til det som ble sagt om at gjerningsmannen i USA "alltid" er svart...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...