Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var for flere år siden veldig plaget med urinveisinfeksjoner, såpass ille at jeg fikk det flere ganger i måneden i de verste periodene. Måtte på flere utredninger og hele pakken. Men som sagt er dette flere år siden. 

Nå er jeg gravid i uke 11, og fikk for noen dager siden uvi.. :( Er veldig bekymret for dette, siden jeg har lest at hvis du er plaget med dette fra før, er sannsynligheten stor at man vil få det gjentatte ganger i svangerskapet. 

Er det noen her som sliter/har slitt med det samme som kan dele sin erfaring? 

Anonymkode: bb3e1...a46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig veldig plaget med det som barn, så det er jo mange år siden. 

Fikk det vel 1-2 ganger i graviditeten. 

Anonymkode: 66b72...329

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg var veldig veldig plaget med det som barn, så det er jo mange år siden. 

Fikk det vel 1-2 ganger i graviditeten. 

Håper virkelig jeg også ikke vil få det flere ganger. 

Liker ikke tanken på å måtte gå på 7 dagerskurer med penicillin gjentatte ganger 😣

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er akkurat ferdig med en anitbiotikakur etter UVI. Ville bare si at jeg merket nesten ikke at jeg hadde det, og symptomene var helt annerledes enn Uvi som ikke-gravid. Jeg har kjøpt inn hjemmetester fra apoteket og tester regelmessig, just in case. Kan være greit om man er plaget med dette, slik at det blir oppdaget tidlig! Det kan være skadelig for fosteret om du får med det for lenge

Anonymkode: ca4c1...428

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er akkurat ferdig med en anitbiotikakur etter UVI. Ville bare si at jeg merket nesten ikke at jeg hadde det, og symptomene var helt annerledes enn Uvi som ikke-gravid. Jeg har kjøpt inn hjemmetester fra apoteket og tester regelmessig, just in case. Kan være greit om man er plaget med dette, slik at det blir oppdaget tidlig! Det kan være skadelig for fosteret om du får med det for lenge

Ja, det er absolutt ikke uten grunn at de screener urinen på alle kontroller. Ikke nødvendigvis så merkbart og konsekvensene kan være store. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det er absolutt ikke uten grunn at de screener urinen på alle kontroller. Ikke nødvendigvis så merkbart og konsekvensene kan være store. 

Urinen screener de for det meste for å se etter forhøyet proteinnivåer, som kan være symptom på svangerskapsforgiftning. Ikke pga Uvi. 

Anonymkode: 3e38b...e8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette skjedde faktisk med meg også! Som regel vet jeg med en gang om jeg har uvi, men denne gangen hadde jeg bare vage symptomer som gjorde meg usikker på om jeg hadde det med en gang. Helt til det slo ut for fullt. Merket bare litt "varme" i det jeg urinerte samt stram lukt. 

Veldig lurt dette med hjemmetester! Skal kjøpe inn imorgen 👍 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Er på min 4. antibiotikakur på 23 uker gravid, og har stått først på en type forrige uke, før jeg begynte på en ny denne uka (ble ikke bedre).

Så jeg har dessverre ingen solskinnshistorie å dele, det kan nok våre greit å være litt forberedt på hyppige legebesøk. Men det kan jo gå bra og!🤗

Anonymkode: beab7...9a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Urinen screener de for det meste for å se etter forhøyet proteinnivåer, som kan være symptom på svangerskapsforgiftning. Ikke pga Uvi. 

Anonymkode: 3e38b...e8f

Ja, de sjekker flere ting. Og? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, de sjekker flere ting. Og? 

Tror ikke de sjekker for uvi på vanlig svangerskapskontroll? 

For å svare ts, jeg har vært hyppig plaget med uvi tidligere, alltid en pakke selexid i skapet 😅 MEN, nå i svangerskapet har jeg ikke hatt en eneste uvi (bank i bordet). Er nå i uke 36, så tror faktisk jeg slipper unna uvi i svangerskapet! Har drukket masse juice da og vært veldig nøye med å ikke sette meg på kalde steder ute.

Anonymkode: 30f83...c40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For å svare ts, jeg har vært hyppig plaget med uvi tidligere, alltid en pakke selexid i skapet 😅 MEN, nå i svangerskapet har jeg ikke hatt en eneste uvi (bank i bordet). Er nå i uke 36, så tror faktisk jeg slipper unna uvi i svangerskapet! Har drukket masse juice da og vært veldig nøye med å ikke sette meg på kalde steder ute.

De sjekker for uvi, iallefall om en har problemer med det. En har ofte ikke symptomer på uvi i svangerskap, og uvi er ikke helt ufarlig. Kan føre til nyrebekkenbetennelse, blodforgiftning, premature rier osv ubehandlet. 

Anonymkode: 38605...2ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De sjekker alltid for uvi, sammen med svangerskapsforgiftning 😊

Uvi er vanskeligere å oppdage hos gravide, men har større konsekvenser hvis det går ubehandlet.

AnonymBruker
Skrevet
Anim92 skrev (50 minutter siden):

De sjekker alltid for uvi, sammen med svangerskapsforgiftning 😊

Uvi er vanskeligere å oppdage hos gravide, men har større konsekvenser hvis det går ubehandlet.

Men det er uansett ganske lenge mellom hver kontroll hos jordmor, så det kan ta tid før det blir oppdaget:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men det er uansett ganske lenge mellom hver kontroll hos jordmor, så det kan ta tid før det blir oppdaget:)

Det er sant - desto viktigere å sjekke når man kan😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde asymptomatisk urinveisinfeksjon, spredte seg til nyrebekkenet som gjorde at jeg fødte i uke 25. Veldig viktig å få dyrket en del urinprøver da det for meg ikke slo ut på vanlig stix.

Anonymkode: 130c7...e0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var plaget av gjentagende urinveisinfeksjoner i barndommen, og i perioder som voksen. Jeg har hatt noen år uten to ganger, begge ganger etter en lang kur med lav dose antibiotika over flere måneder. Da jeg ble gravid med første barn, hadde det nylig tatt seg opp igjen, og jeg hadde hatt perioder med UVI flere ganger i måneden året før svangerskapet. 

Jeg hadde UVI en gang i hvert av de to svangerskapene mine, og begge ganger tok en ukes antibiotikakur helt knekken på det. Jeg hadde selvtester hjemme fordi jeg var så redd for å få UVI uten å merke det. Men det skjedde ikke. De to infeksjonene jeg hadde, kjente jeg veldig godt. Jeg hadde blod i urinen gjennom svangerskapet, og hadde en del trøbbel med urinveiene (smerter, og vanskelig å tisse) pga. trange forhold i buken utover i svangerskapene, men det var ikke UVI. Det ble grundig sjekket. 

Og nå 2,5 år etter siste svangerskap, har jeg ikke hatt hatt det. Jeg har hørt andre bli kvitt tilbakevendende UVI etter svangerskap, uten at jeg vet hva som skulle være bakgrunnen for det. Men det kan i hvert fall være noe å håpe på, og det ser lovende ut for meg (bank i bordet). 

Anonymkode: a86be...76c

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde asymptomatisk urinveisinfeksjon, spredte seg til nyrebekkenet som gjorde at jeg fødte i uke 25. Veldig viktig å få dyrket en del urinprøver da det for meg ikke slo ut på vanlig stix.

Anonymkode: 130c7...e0f

Huff, så skummelt! :( Håper det gikk bra ❤

Skal be lege og jordmor om tettere oppfølging, siden jeg er veldig engstelig for akkurat dette! 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg var plaget av gjentagende urinveisinfeksjoner i barndommen, og i perioder som voksen. Jeg har hatt noen år uten to ganger, begge ganger etter en lang kur med lav dose antibiotika over flere måneder. Da jeg ble gravid med første barn, hadde det nylig tatt seg opp igjen, og jeg hadde hatt perioder med UVI flere ganger i måneden året før svangerskapet. 

Jeg hadde UVI en gang i hvert av de to svangerskapene mine, og begge ganger tok en ukes antibiotikakur helt knekken på det. Jeg hadde selvtester hjemme fordi jeg var så redd for å få UVI uten å merke det. Men det skjedde ikke. De to infeksjonene jeg hadde, kjente jeg veldig godt. Jeg hadde blod i urinen gjennom svangerskapet, og hadde en del trøbbel med urinveiene (smerter, og vanskelig å tisse) pga. trange forhold i buken utover i svangerskapene, men det var ikke UVI. Det ble grundig sjekket. 

Og nå 2,5 år etter siste svangerskap, har jeg ikke hatt hatt det. Jeg har hørt andre bli kvitt tilbakevendende UVI etter svangerskap, uten at jeg vet hva som skulle være bakgrunnen for det. Men det kan i hvert fall være noe å håpe på, og det ser lovende ut for meg (bank i bordet). 

Anonymkode: a86be...76c

Moren min har faktisk sagt dette, og at det gjaldt for min mormor og tante 😅 Så håper dette gjelder for meg også!

Håper så inderlig at det blir med denne ene gangen i svangerskapet også :) Skal ihvertfall være ekstra nøye med tiltak! 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kalde steder ute? 🤔

UavI kommer av i fraksjoner og i de aller fleste tilfeller av tarmbakterier på grunn av for dårlig hygiene. Gjør noe med hygiene så er man kvitt UVI. 

Anonymkode: 1f1f7...3d2

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kalde steder ute? 🤔

UavI kommer av i fraksjoner og i de aller fleste tilfeller av tarmbakterier på grunn av for dårlig hygiene. Gjør noe med hygiene så er man kvitt UVI. 

Anonymkode: 1f1f7...3d2

🙄

Jeg dusjer hver dag, skifter truser (laget av bomull som puster) minst 2 ganger til dagen, tørker meg riktig , tisser alltid rett etter sex osv.  Og det vedder jeg på de fleste som sliter med uvi også gjør. 

Så nei, det er ikke "bare". 

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...