AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #1 Skrevet 30. juli 2022 Hei Hvor lenge skal man egentlig prøve å få to katter til å gå overens? Noen som har måttet gitt opp? Den første katten vår er veldig tøff og territoriell ovenfor den nye kattungen vår, den hveser hver gang vi prøver å ta den nye kattungen inn i rommet slik at det er bare å gå ut igjen... Vi merker godt at den nye kattungen blir veldig redd. Nå er huset snudd helt på hodet med to katter som ikke kan møte hverandre. Den nye kattungen er innestengt med kattemat og kattedo på det ene soverommet når vi ikke er nok folk til å gå fastvakt etter dem begge nede i stua, og vi prøver å overføre lukter osv, men dette er så forferdelig tungvint at vi er i ferd med kaste inn håndkleet. Det bekymrer meg nå såpass mye at jeg ikke får sove om nettene. Lurer på å gi bort kattungen før katt nr 1 skremmer livsskiten ut av den/gir den en omgang kattejuling... 😔 Anonymkode: 4e30c...115
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #2 Skrevet 30. juli 2022 Få opp feliway friends og feliway classic. Hvordan har du introdusert de? Anbefaler denne metoden: https://www.potesporihjertet.no/single-post/introdusere-katter Du kan gjøre dette nå, selv om de har sett hverandre, man starter bare på nytt og det går fint. Google multicat household: https://www.petmd.com/blogs/thedailyvet/lhuston/2013/aug/keeping-the-peace-in-multi-cat-home-30749 Denne serien fokuserer for det meste på katter som ikke går overens og har kjempe mange tips , anbefaler at du ser et par episoder på det sterkeste. Les beskrivelsen for å se hvilke episode som kan være aktuelt. https://www.discoveryplus.com/no/show/my-cat-from-hell Det har aldri skjedd i en eneste episode tror jeg at han har måtte gitt opp, men det er jo som du sier, slitsomt når det står på. Anonymkode: 32890...5df 1
Perle Skrevet 30. juli 2022 #3 Skrevet 30. juli 2022 (endret) Jeg ville bare latt det stå til. -Å gå "rundt grøten" på denne måten forsterker bare spenningen Den største skjønner at den andre er liten. Du skriver ikke om dette er inne eller utekatter, (innekatter som skal bo sammen krever mer) ,men mitt råd er uansett å slippe de sammen. La "gamlepus" ha sine saker og plass ifred, så den kan trekke seg unn ypplingen. Det hjelepr ikke på at dere er "krisemodus", panikken smitter. Lev som vanlig, men la eldste få frisoner. Endret 30. juli 2022 av Perle 2
Maskinfører Skrevet 30. juli 2022 #4 Skrevet 30. juli 2022 Mhm gi det litt tid etter 2 år gikk det over hos meg 4 jentepuser som er søstre og en guttepus som bare kom til eiendommen og flyttet inn 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #5 Skrevet 30. juli 2022 Perle skrev (2 minutter siden): Jeg ville bare latt det stå til. -Å gå "rundt grøten" på denne måten forsterker bare spenningen Den største skjønner at den andre er liten. Du skriver ikke om dette er inne eller utekatter, (innekatter som skal bo sammen krever mer) ,men mitt råd er uansett å slippe de sammen. Det hjelepr ikke på at dere er "krisemodus", panikken smitter. Det stemmer ikke. Les det første innlegget jeg linket til. Det kan være ekstremt stressende for kattene. «Å la det stå til» er faktisk det værste du gjør og resulterer ofte i at kattene aldri blir venner og trives rundt hverandre, men at de tolererer hverandre og gjerne unngår hverandre og det er en veldig ustabil metode som kan gå begge veier. De som er utdannet innen katteatferd anbefaler å introdusere de på en viss måte, du kommer aldri til å høre en katteekspert si «slipp de løs å la det stå til». Bruker man en viss metode og man faktisk gjør den skikkelig så har man nesten 100% sikkerhet for at kattene blir kjent og trives sammen. De må selvfølgelig finne sin plass og de har lov å komme med et fres eller to for å etablere grenser, men det kommer etter riktig introduksjon. Men det skal sies at kattunger er de enkleste å introdusere, og «å la det stå til» har nok høyere suksessrate hos kattunger enn hvis man gjør det med to voksne katter. Og enig med deg angående krisemodus/panikk. Katter merker energien vår veldig godt. Anonymkode: 32890...5df 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #6 Skrevet 30. juli 2022 Maskinfører skrev (7 minutter siden): Mhm gi det litt tid etter 2 år gikk det over hos meg 4 jentepuser som er søstre og en guttepus som bare kom til eiendommen og flyttet inn 🙂 2 år er ganske lenge for kattene å være i en stresset modus og «på vakt» modus. Jeg hadde selv katter før, de ble introdusert med metoden «slipp de løs å la de finne ut av det selv» og de gikk aldri overens, de kranglet og freste og det var ikke måte på. Tilslutt gikk det fint med at de bare lærte seg å unngå hverandre, aldri samme sted, aldri ligge ved siden av hverandre å kose, aldri lekeslossing osv. Så fikk jeg nye katter og har introdusert skikkelig og vært obs på miljøet og ressurser i hjemmet og det gikk vell 2 uker så var det som de hadde kjent hverandre hele livet og de får mye glede av hverandre og er omtrent oppå hverandre. Anonymkode: 32890...5df 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #7 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Få opp feliway friends og feliway classic. Hvordan har du introdusert de? Anbefaler denne metoden: https://www.potesporihjertet.no/single-post/introdusere-katter Du kan gjøre dette nå, selv om de har sett hverandre, man starter bare på nytt og det går fint. Google multicat household: https://www.petmd.com/blogs/thedailyvet/lhuston/2013/aug/keeping-the-peace-in-multi-cat-home-30749 Denne serien fokuserer for det meste på katter som ikke går overens og har kjempe mange tips , anbefaler at du ser et par episoder på det sterkeste. Les beskrivelsen for å se hvilke episode som kan være aktuelt. https://www.discoveryplus.com/no/show/my-cat-from-hell Det har aldri skjedd i en eneste episode tror jeg at han har måtte gitt opp, men det er jo som du sier, slitsomt når det står på. Anonymkode: 32890...5df Tusen takk for lenker. Vi har gjort noe av dette, men definitivt ikke alt. Hovedproblemet vårt etter introduksjonen for noen dager siden, er at vår første katt er så intens og forfølger kattungen slik at kattungen aldri får fred. Kattungen er overhodet ingen trussel og viser ingen tegn til å kreve noe som helst. Katten lekte litt med kattungen her en dag mens vi observerte dem, men noen sekunder senere så brøt det ut katteslagsmål, vi fikk dem heldigvis fra hverandre i løpet av et par sekunder. Jeg leser jo her at man mer eller mindre alltid må være 2 stk for å leke med hver sin katt, men dette har vi jo rett og slett ikke tid til eller mulighet til over flere uker/måneder 😨 Vi kan jo ikke ha kattungen innestengt på et soverom 5-6 t daglig i ukevis mens vi er på jobb heller, det er jo dyreplageri. Begynner å miste troen.. Er så utrolig skuffet over meg selv som faktisk trodde at dette ville gå seg til i løpet av en knapp uke.... Anonymkode: 4e30c...115 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #8 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tusen takk for lenker. Vi har gjort noe av dette, men definitivt ikke alt. Hovedproblemet vårt etter introduksjonen for noen dager siden, er at vår første katt er så intens og forfølger kattungen slik at kattungen aldri får fred. Kattungen er overhodet ingen trussel og viser ingen tegn til å kreve noe som helst. Katten lekte litt med kattungen her en dag mens vi observerte dem, men noen sekunder senere så brøt det ut katteslagsmål, vi fikk dem heldigvis fra hverandre i løpet av et par sekunder. Jeg leser jo her at man mer eller mindre alltid må være 2 stk for å leke med hver sin katt, men dette har vi jo rett og slett ikke tid til eller mulighet til over flere uker/måneder 😨 Vi kan jo ikke ha kattungen innestengt på et soverom 5-6 t daglig i ukevis mens vi er på jobb heller, det er jo dyreplageri. Begynner å miste troen.. Er så utrolig skuffet over meg selv som faktisk trodde at dette ville gå seg til i løpet av en knapp uke.... Anonymkode: 4e30c...115 Vi gjorde ikke metoden helt etter punkt å prikke når vi gjorde dette heller, fordi katten vi introduserte var i fosterhjem hos oss og var livredd, så vi hadde ikke mulighet til å bytte rom mellom kattene, bytte lukter eller den lekingen, men det gikk seg til uansett. Men vi kan jo ha vært veldig heldig. Det var derfor vi var fosterhjem først, for hvis det gikk veldig gale så kunne noen andre adoptere pusen. Skjønner at det er kjipt. Det er mye som skal klaffe for at katter skal gå overens på bare en uke, både personlighet, energinivå og alder. Jeg ville prøvd litt til og begynt helt fra scratch, men om det går en lang tid til så er det ingen skam i å skrive en finn annonse å skrive helt ærlig at de dessverre ikke gikk overens, så lenge du sørger for at den kommer til et godt hjem. Men jeg tror nok at du får det til!! Spesielt se den «my cat from hell» som jeg linket til for du får en helt annen forståelse når du ser det utført i praksis enn når du leser om det. Er du helt sikker på at det er skikkelig slossing og ikke bare lekeslossing? Anonymkode: 32890...5df 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #9 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi gjorde ikke metoden helt etter punkt å prikke når vi gjorde dette heller, fordi katten vi introduserte var i fosterhjem hos oss og var livredd, så vi hadde ikke mulighet til å bytte rom mellom kattene, bytte lukter eller den lekingen, men det gikk seg til uansett. Men vi kan jo ha vært veldig heldig. Det var derfor vi var fosterhjem først, for hvis det gikk veldig gale så kunne noen andre adoptere pusen. Skjønner at det er kjipt. Det er mye som skal klaffe for at katter skal gå overens på bare en uke, både personlighet, energinivå og alder. Jeg ville prøvd litt til og begynt helt fra scratch, men om det går en lang tid til så er det ingen skam i å skrive en finn annonse å skrive helt ærlig at de dessverre ikke gikk overens, så lenge du sørger for at den kommer til et godt hjem. Men jeg tror nok at du får det til!! Spesielt se den «my cat from hell» som jeg linket til for du får en helt annen forståelse når du ser det utført i praksis enn når du leser om det. Er du helt sikker på at det er skikkelig slossing og ikke bare lekeslossing? Anonymkode: 32890...5df Vi ser jo at katten vår, som er en tøff og robust huskatt, har et helt annet energinivå enn den lille søte kattungen vi har fått som er en veldig forsiktig og kjælen pus.. Samtidig så ser vi jo at huskatten vår savner selskap mens vi er på jobb, hun er 7 mnd og det er fremdeles et par måneder til vi føler at vi kan slippe henne ut av huset (vi skal sterilisere henne om et par uker). Det så dessverre ut som slossing, med skikkelige lyder og klør... Vi var heldigvis kjappe med å skille dem og ta ny pause ☹️ Trodde vel at dette skulle gå litt lettere i og med at de begge er nokså unge. Han hadde et veldig godt poeng i videoen da, med at jeg må slutte å legge mine menneskelige følelser inn i dette. Samtidig så er jeg redd for at den forsiktige kattungen skal bli "ødelagt psykisk" dersom jeg lar min intense eldstemann kreve territorie/forlange underkastelse. Anonymkode: 4e30c...115
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #10 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Vi ser jo at katten vår, som er en tøff og robust huskatt, har et helt annet energinivå enn den lille søte kattungen vi har fått som er en veldig forsiktig og kjælen pus.. Samtidig så ser vi jo at huskatten vår savner selskap mens vi er på jobb, hun er 7 mnd og det er fremdeles et par måneder til vi føler at vi kan slippe henne ut av huset (vi skal sterilisere henne om et par uker). Det så dessverre ut som slossing, med skikkelige lyder og klør... Vi var heldigvis kjappe med å skille dem og ta ny pause ☹️ Trodde vel at dette skulle gå litt lettere i og med at de begge er nokså unge. Han hadde et veldig godt poeng i videoen da, med at jeg må slutte å legge mine menneskelige følelser inn i dette. Samtidig så er jeg redd for at den forsiktige kattungen skal bli "ødelagt psykisk" dersom jeg lar min intense eldstemann kreve territorie/forlange underkastelse. Anonymkode: 4e30c...115 Håper du mener kastrering? Om det skulle være noe som ødelegger psyken hennes så er det å bli utsatt for en unødvendig sterilisering. Anonymkode: 69c2b...3bb
Maskinfører Skrevet 12. august 2022 #11 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (På 31.7.2022 den 1.55): 2 år er ganske lenge for kattene å være i en stresset modus og «på vakt» modus. Jeg hadde selv katter før, de ble introdusert med metoden «slipp de løs å la de finne ut av det selv» og de gikk aldri overens, de kranglet og freste og det var ikke måte på. Tilslutt gikk det fint med at de bare lærte seg å unngå hverandre, aldri samme sted, aldri ligge ved siden av hverandre å kose, aldri lekeslossing osv. Så fikk jeg nye katter og har introdusert skikkelig og vært obs på miljøet og ressurser i hjemmet og det gikk vell 2 uker så var det som de hadde kjent hverandre hele livet og de får mye glede av hverandre og er omtrent oppå hverandre. Anonymkode: 32890...5df Ja det er det men må nesten ta tiden til hjelp hjelper ikke å tvinge dem mine katter har heller aldri slåss men de skjønner kanskje at de er søsken ? det er veldig viktig ja katter er viktig selskap for hverandre
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå