Gå til innhold

Utblåsning: Mishandlet venninne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Venninnen min, "Zara", er bare seksten år, men har allerede prøvd å ta livet sitt. 

 

Voldsbruk mellom mor og far ledet til at barnevernet ble involvert (3 år siden). Tvungen separasjon av mor og far ledet til at de flyttet tilbake til hjemlandet for å være sammen. Gudene vet hvorfor, ettersom tvangsseparasjonen av barnevernet skjedde etter at far prøvde å slå Zara sin søster, og brakk beinet til mor. Dette var etter to år i Norge (Zara var 12 år).

 

I hjemlandet eskalerte det til at mor begynte å slå Zara (mor ble selv mishandlet), og far oppførte seg som om Zara ikke eksisterte. Når han ga henne oppmerksomhet, var det for å være stygg og frekk. De lot henne ikke tilbringe tid med venner. 

 

Til slutt prøvde Zara å ta sitt eget liv, men overlevde og havnet på sykehus. Der sa far at han ønsket at hun hadde dødd. 

 

Mor klarte attpåtil å ligge med en annen mann. Når far fant ut av utroskapet, måtte mor og Zara (+ søsken) rømme fra hjemlandet til et naboland (hos familie).

 

Nå søker de om oppholdstillatelse i Norge, svaret kommer "any day". Er veldig spent og håper jo selvsagt at hun kommer tilbake. 

 

Vi er begge 16 år gamle.

 

Noen tanker? Jeg forakter jo begge foreldrene hennes, men samtidig er jo Zaras mor hennes eneste billett tilbake til Norge. 

 

PS: Jeg har veldig gode språkkunnskaper og vil ikke at tråden skal spore av til min identitet eller alder (på grunn av skriveferdigheter). Alt er 100 % autentisk og jeg ønsker ordentlige råd rundt situasjonen. 

 

Stakkars venninnen min. Jeg husker fremdeles en tid hvor hun var bekymringsløs, her i Norge. Den tid er langt forbi.

Anonymkode: 5743c...c59

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres vondt og vanskelig ut for venninnen din. Jeg har ingen råd, utover det at hun er heldig som har deg som tydeligvis er glad i henne og ønsker det beste for henne, så bare fortsett å være der. 

Om de får oppholdstillatelse i Norge ville jeg imidlertid tenkt at det er lurt å snakke med barnevernet. Det høres også ut som Zara hadde trengt en henvisning til BUP, å få en trygg voksenperson å snakke med som kan hjelpe henne å bearbeide det hun har opplevd. Noen burde nok sikkert fulgt med på søsteren også. 

Anonymkode: 869b9...506

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig i at Zara bør få hjelp av BUP og barnevern. Moren har jo også mishandlet henne og de trenger begge to hjelp for å få et bedre forhold og helbrede noe av det som har skjedd. Det er mye som kan helbredes bare man får snakket ut om ting og den ansvarlige påtar seg skylden og viser vilje til endring, dvs viser det i handling.

Og hvis mor ikke klarer eller ønsker å endre seg, trenger de jo ihvertfall hjelp av andre instanser, for sånn skal ingen barn ha det.

Kanskje du kan snakke med Zara om det, dersom hun stoler på deg?

Anonymkode: 1f4d3...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det viktigste du kan gjøre er å tipbringe tid med venninnen din når hun kommer til Norge. Behøver ikke nødvendigvis snakke så mye om alt det vonde som har skjedd henne, ofte er det fint å bare henge sammen og snakke om vanlige hverdagsting og le litt sammen. Å snakke om alt det vonde som har skjedd henne er mer en oppgave for en voksen, helst en psykolog, enn for deg. Det er veldig fint at du bryr deg om venninnen din, men tror som sagt at det beste er å prøve å gjøre vanlige ting sammen og sørge for at hun raskest mulig kommer inn i en vanlig hverdag igjen. 

Anonymkode: 87d93...45f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig tøffe ting å oppleve skjer med en venninne , enten du er 16 eller 61. Har du tenkt om du kan ha godt av snakke med noen i helsevesenet (helsesøster feks). Så kan du få hjelp til å rydde og sortere tanker, og ha overskudd til være en god venninne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...