Gå til innhold

stekte bananer?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det noen som vet åssen man lager stekte bananer?De man får kjøpt på kinesisk resturant,sånne søte kaloribomber med noe sukkergreier over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min oppskrift på stekte bananer:

Start med litt harde, svakt grønne bananer, deles på langs.

Stekes på begge sider i godt med smør, dryss rundhåndet med brunt sukker over idet du legger dem i panna. Snu dem forsiktig når de er gyldne på undersiden.

Mens de steker ferdig legger du et par vaniljeiskuler på hver asjett.

Varm opp noen spiseskjeer rom en kopp el.l. i mikro-ovnen (forsiktig!!!!!!!!!!)

Legg 1-2 halve bananer på hver asjett, ved siden av isen. Øs over et par spiseskjeer av smør-sukker blandingen.

Tenn på den varme rommen (pass luggen!), og hell noen teskjeer over hver porsjon.

Serveres umiddelbart - og brennende.

Bon appetit!12

Skrevet

Antar det er denne du mener icon_smile.gif Gode søte saker!

Har den bare i koppemål.

4 kopper mel

2 kopper vann

4 ts.gjær

Litt salt/litt sukker

Dette blandes til en seig masse.

Sukkerlaken lager du sånn:

3 kopper sukker

1 kopp vann

Noen dråper sitron

Kok dette til du har den rette konsisten(litt klissete men ikke seig).

Så tar du da bananene og deler de i 3-4 biter,bedre å håntere de i deigen når de er små.

Varm olje i en gryte eller om du har frityrkoker.Det må være nok olje.

Bland bananbitene i deigen så de blir dekket av massen.Bruk gaffel og putt de i oljen.TIPS:ikke få olje på gaffelen du skal bruke i deigen igjen,da henger deigen ikke fast på bananene.

Når de er gyldne tar du de i en rist og lar de renne av.

Nå kommer trikset for at de skal bli sprø:stek de igjen!

Når de er stekt for andre gang,har du de oppi den varme sukkersirupen,ruller de litt rundt-og-ferdig icon_smile.gif

Nydelig med is til icon_smile.gif

Håper det ikke ble for invikla oppskrift!

Håper det smaker!

PS:man kan bruke all slags frukt,bare tørk de først,for.eks.hermetiske fersken ol.

Skrevet

Mener du tørrgjær? Eller noen spesiell form for gjær?

Det hørtes supergodt ut... icon_biggrin.gif

Gjest KristinK
Skrevet

Jeg har faktisk laget en del stekt banan i frityrkokeren vår. Siden jeg ikke har noen oppskrift har jeg prøvd meg litt frem. Min fremgangsmåte er som følger:

-Skrell noen godt modne bananer (ikke brune)

-Rull bananen i sukker slik at det blir liggende masse sukker rundt bananen.

-Ha bananen i en frityrkoker (skal være forvarmet og på sterk varme)

-La bananen ligge dre til den blir gylden

Du får ikke effekten med slik deig på utsiden, men den smaker minst like godt som de man får på kinarestaurant. Bananen blir bløt inni og søt utenpå. Nam nam. Kjempegodt med is ved siden av og gjerne litt sukker og karamellsaus på toppen!

Noe som er litt viktig å huske på er at bananene gir en del klin i frityrkokeren, slik at det er lurt å bytte olje før man skal steke andre ting etterpå.12

Skrevet

Hei Lucy icon_smile.gif

Tørrgjær er det jeg bruker(bruker egentlig hele posen for da hever deigen seg skikkelig,oppskriften sier 3-4 ts.).Og de blir kjempegode med den sprø deigen rundt,sukkerlaken er viktig.

Hele prossesen er enkel bare man får tèken

på det icon_smile.gif

Kos dere,klem fra Freetime icon_smile.gif

Skrevet

Tusen takk Freetime!!

Nå blir det stekte bananer dessert til dessert i dag icon_biggrin.gif12

Skrevet

Jeg lærte å lage stekte (innbakte) bananer av min eks-'svigerfar', han lagde verdens beste! desserter. Oppskriften hans er litt forskjellig fra de andre her, og den er superenkel!

Lag pannekakerøre, litt tykkere enn vanlig.

Del bananer i to og ha dem i røren

varm opp olje i en tykkbunnet gryte (eller frityrkoker) Du kan sjekke at det er varmt nok ved å putte en liten loffbit i. (Denne skal bli gyllenbrun og sprø umiddelbart)

Stek bananene i oljen til de er gyldne. (Ha de rett fra bollen med røre og i gryten så har de godt med deig rundt seg) Når de er ferdig stekte lar du de dryppe litt av over kjelen før du har de på tallerken. Hell sirup over de varme innbakte bananene, gjerne med litt finhakkede nøtter.

Server med is og spis umiddelbart. NAMM!!12

Gjest Anonymous
Skrevet

Enkel "oppskrift" på stekte bananer- UTEN KLIN!!!

Kjøp en pakke "vårrull deig" i innvandrerbutikken. (tynne, tynne plater, ligger i frysedisken)

Når du får lyst på noe godt, tar du bare pakken ut av fryseren, lar den tine bittelitt (5-10 min) slik at du får "dratt av en plate eller to eller tre (en plate pr stekt banan)

Del en banan i 4 (på langs og tvers), og pakk den inn i platene. Bruk litt vann som lim.

Varm olje i stekepanna eller frityrgryta - i stekepanne må det være ca 2 cm dypt.

Legg de innpakkede bananene i, og stek dem pent gyldne på begge sider.

Server med is og maplesyrup. Yummy!!

Jeg har også en oppskrift med "ordntli deig", men sluttet med den da jeg lærte dette trikset. Smaker like godt, og gir mye mindre klin!!!

• 7 år senere...
Skrevet

Det er ikke banaer du mener men platanos (er av banan arten)

Skrevet

Kjøp en pose med vaffelmix, men ha kun 1-2 dl vann sammen med pulveret.

Ta skalet av bananene og dypp de i vaffelrøra. Stekes i frityrgryte i noen minutter :)

• 1 år senere...
Skrevet

2002, folkens! 2002!!!!!! IKKE 2009/2010! :kjefte:

Slapp av, nå er det 2011 - snart 2012 - fortsatt gode år for stekte bananer :spise:

Skrevet

Btw - er det noen som har prøvd å flambere stekte bananer?

Skrevet

2. innlegg skriver litt om flambering.

Ja så det, men tenkte på å dype de i røre først og fritere de , for så å flambere de. Men ser for meg at det for kan bli litt soggy.

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg har flambert bananar, men då har eg ikkje dyppa dei i røre først, berre steikt dei i smør og brunt sukker og litt krydder før eg hadde på varm whisky som vart tent på.

Gjest navnelapp
Skrevet

Og ein annan ting: Ein treng ikkje koke sukkersirup. Eg har servert friterte bananar (altså med deig) med heilt vanleg romtemperert lys sirup. Alle lurte på korleis eg hadde laga den deilige sausen. :fnise:

Skrevet

Og ein annan ting: Ein treng ikkje koke sukkersirup. Eg har servert friterte bananar (altså med deig) med heilt vanleg romtemperert lys sirup. Alle lurte på korleis eg hadde laga den deilige sausen. :fnise:

sukker i alle former, er aldri noen dum idé :)

Nå har bananene jeg skulle fritere og flambere ligget litt for lenge, så de er nok litt for modne, men jeg skal gjøre et nytt forsøk om ikke all for lang tid:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...