AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #21 Skrevet 29. juli 2022 Så snille dere er! Håper inderlig han kommer tilbake. Men har dårlig magefølelse💔 Anonymkode: 0ef19...94b
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #22 Skrevet 29. juli 2022 Det går som oftest bra, men det er en fæl tid når man ikke vet... En liten trøst fra meg: Min katt var borte i to måneder, hun kom tilbake (om enn litt tynn) og ligger nå og koser seg ved føttene mine 🐱 Anonymkode: 86f2c...cf8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #23 Skrevet 29. juli 2022 Har opplevd at vår katt var borte et par dager. Første gang det skjedde lot jeg gatedøren stå litt på gløtt om natten, nok til at han kunne komme seg inn. Og døren til soverommet slik at jeg kunne høre han hvis han kom hjem mens jeg sov. Han kom da inn i løpet av natten til min store lettelse! Men vi bor slik til at det ikke føltes så veldig utrygt å la døren stå på gløtt. Det er kanskje ikke så lurt alle plasser. Anonymkode: cdbe2...a0a
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #24 Skrevet 30. juli 2022 For å føle deg bedre angående innekatt valget så kan du sjekke ut disse og ignorere alle de som sier at innekatt er dyremishandling, de har ikke satt seg inn i det og vet ikke hva de snakker om, for hvis de faktisk hadde satt seg inn i det så hadde de ikke ment det. Kattegård eller line er bra da, godt får de å få litt utetid uansett. Da får de i bøtte og spann. https://www.facebook.com/groups/273675959960703/?ref=share https://www.companionlife.co.uk/controlled-outdoor-space-is-key-to-happiness-in-cats-says-study/ «Findings showed that indoor cats who had access to a controlled outdoor environment showed improvement with maintenance behaviours which were associated with positive welfare. Outdoor cats used to unsupervised access to the outside showed lower health issues such as physical injuries and improved scores in the positivity category, with the system in place. Interestingly, this seems to indicate that it’s not just about being able to do things outside, but also feeling safe outdoors that is important.» Anonymkode: 33151...c54 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #25 Skrevet 30. juli 2022 Her er ett innlegg med masse tips til hva man kan gjøre for å finne igjen katten. https://www.instagram.com/p/CZtW9euK3gG/?igshid=MDJmNzVkMjY%3D Anonymkode: 33151...c54
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #26 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For å føle deg bedre angående innekatt valget så kan du sjekke ut disse og ignorere alle de som sier at innekatt er dyremishandling, de har ikke satt seg inn i det og vet ikke hva de snakker om, for hvis de faktisk hadde satt seg inn i det så hadde de ikke ment det. Kattegård eller line er bra da, godt får de å få litt utetid uansett. Da får de i bøtte og spann. https://www.facebook.com/groups/273675959960703/?ref=share https://www.companionlife.co.uk/controlled-outdoor-space-is-key-to-happiness-in-cats-says-study/ «Findings showed that indoor cats who had access to a controlled outdoor environment showed improvement with maintenance behaviours which were associated with positive welfare. Outdoor cats used to unsupervised access to the outside showed lower health issues such as physical injuries and improved scores in the positivity category, with the system in place. Interestingly, this seems to indicate that it’s not just about being able to do things outside, but also feeling safe outdoors that is important.» Anonymkode: 33151...c54 Men kjære vene… Det skal vel ikke så mye fantasi til å forstå at dyr ikke er laget for å bo innesperret i hus hele livet? Det er VELDIG enkelt å sjekke hva kattene selv foretrekker, ved å la dem få mulighet til å velge fritt. Katter velger ikke å være «innekatter» (for et ord!) dersom de har valget…. Anonymkode: 43727...7a9 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #27 Skrevet 30. juli 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Men kjære vene… Det skal vel ikke så mye fantasi til å forstå at dyr ikke er laget for å bo innesperret i hus hele livet? Det er VELDIG enkelt å sjekke hva kattene selv foretrekker, ved å la dem få mulighet til å velge fritt. Katter velger ikke å være «innekatter» (for et ord!) dersom de har valget…. Anonymkode: 43727...7a9 Kan du vise til kilder slik som den du svarer? Hva katten selv velger er jo ikke relevant, min ville valgt å spise cheese doodles istedenfor kattemat hele dagen om den kunne. Den ville også valgt å ikke bli børstet og få vekk floker, ikke bli vaksinert eller gå med flåtthalsbånd. Anonymkode: 424a7...450 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #28 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Men kjære vene… Det skal vel ikke så mye fantasi til å forstå at dyr ikke er laget for å bo innesperret i hus hele livet? Det er VELDIG enkelt å sjekke hva kattene selv foretrekker, ved å la dem få mulighet til å velge fritt. Katter velger ikke å være «innekatter» (for et ord!) dersom de har valget…. Anonymkode: 43727...7a9 Du har altså ikke trykket innpå noen av kildene nei. Du har heller ikke undersøkt. Forøvrig er det mange katter som selv velger å være inne, jeg har en sånn selv. Noen fordi de har vært hjemløs og er traumatisert av det, noen fordi de har opplevd noe skummelt ute, noen fordi de trives best inne, noen fordi de er begynt å bli gamle, så har man ganske mange som er innekatter av egen fri vilje om vinterhalvåret (de er jo laget for å være tilpasset ørkenen) og går bare ut fordi eieren nekter å ha kasse inne. Ingen som snakker om at de skal være innesperret resten av livet, de fleste som har innekatt idag har enten kattegård eller lar de gå i line. Jeg var selv imot innekatter før så jeg forstår hvor du kommer fra, forskjellen på meg og deg er at jeg valgte å undersøke MYE, både for og imot, på tross av mine tidligere meninger. Så, hvor er forskningen? Studiene? Biologene? Atferdskonsulentene? (Altså de som har utdanning i katt), hvor er informasjonen du baserer meningen din fra? Joda de fleste katter ville selv valgt en kombinasjon av ute og inne hvis de fikk velge selv. Men jeg velger at mine katter heller skal leve et fint liv inne, med tilgang på stor kattegård der de får omtrent alt de ellers ville fått ute, og mye aktivisering og lek, slik at de lever til de er 20, istedenfor at de dør av påkjørsel og ligger i 5 timer å lider når de er 3 år. Og du leste kanskje ikke den delen hvor kattene som var vandt med å gå fritt ute viste økt trivsel når de fikk en kattegård? Noe som forskerene konkluderte at hadde noe med at de visste at de var trygg… Det har tross alt vært studier på at utekatter har skyhøye stressnivå. Nettopp pga alle farene, katter er heller ikke laget for å bo så tett i tett som vi gjør i nabolag idag. Ikke er de så veldig tilpasset vinterklimaet vårt heller. De risikerer påkjørsler, torturering av mennesker, rovdyr, drukning, ulykker, katteslosskamper, forgiftning, sykdommer og det som verre er. Å ha katten sin inne med luftemuligheter er det eneste ansvarlige. Anonymkode: 33151...c54 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #29 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men kjære vene… Det skal vel ikke så mye fantasi til å forstå at dyr ikke er laget for å bo innesperret i hus hele livet? Det er VELDIG enkelt å sjekke hva kattene selv foretrekker, ved å la dem få mulighet til å velge fritt. Katter velger ikke å være «innekatter» (for et ord!) dersom de har valget…. Anonymkode: 43727...7a9 Hvorfor tror du at de fleste i norsk huskatt forening har innekatt? Hvorfor tror du at de fleste som er godt utdannet innen katt, har innekatt? Hvorfor tror du at bjarne o braastad som har skrevet en egen kattebok og er veldig kjent som katteespert i Noege, er positiv til innekatt? Hvorfor tror du anicura er positiv til innekatt? Hvorfor tror du at man blir kalt dyremishandler om man har UTEkatt i mange land, blant annet USA? Anonymkode: 33151...c54 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #30 Skrevet 30. juli 2022 Bare jeg får han tilbake skal jeg sterkt vurdere å bare han han inne altså. Men samtidig har ikke vi anledning til å lage stor luftegård osv. Har latt ytterdøren stå åpen i natt, med kasse med hans kattesand utenfor døra. Ingen katt i natt heller💔 Anonymkode: 0ef19...94b 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #31 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Bare jeg får han tilbake skal jeg sterkt vurdere å bare han han inne altså. Men samtidig har ikke vi anledning til å lage stor luftegård osv. Har latt ytterdøren stå åpen i natt, med kasse med hans kattesand utenfor døra. Ingen katt i natt heller💔 Anonymkode: 0ef19...94b Det går an å lage en liten en utenfor et vindu, noe som det her: eller en enda mindre en som festes på vinduskarmen og som enkelt kan settes av og på 😊 Anonymkode: 01685...8be 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #32 Skrevet 30. juli 2022 Vet akkurat hvordan du har det, og det er så fortvilende når katten plutselig forsvinner. Vi har to katter som går ute når de vil, og begge to har hatt slike «forsvinningsnumre». Den ene gangen kom katten tilbake av seg selv etter 2 dager, og var veldig sliten og sulten, så jeg tror hun hadde vært innestengt et sted. Den andre gangen fant jeg katten innestengt i garasjen til en nabo etter 3 dager, og det til tross for at vi hadde ropt utenfor der mange ganger, og naboen hadde brukt garasjen daglig! Vi skaffet GPS til dem etter dette. Om katten din er innestengt, må den reddes ut raskt. Gå og ring på hos folk og be om å få sjekke garasjer, boder etc. selv. Katter svarer ofte bare på eierens stemme. Bruk god tid på hvert sted, for av og til kan katten gå i «frys» og greier ikke å gi seg til kjenne med en gang. Det finnes også spesielle ettersøkingshunder som er trent til å finne katter! Bl.a. Seekdog på Facebook. Ønsker deg masse lykke til! https://m.facebook.com/SeekdogIDhunder/? Anonymkode: 89a3b...826
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #33 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor tror du at de fleste i norsk huskatt forening har innekatt? Hvorfor tror du at de fleste som er godt utdannet innen katt, har innekatt? Hvorfor tror du at bjarne o braastad som har skrevet en egen kattebok og er veldig kjent som katteespert i Noege, er positiv til innekatt? Hvorfor tror du anicura er positiv til innekatt? Hvorfor tror du at man blir kalt dyremishandler om man har UTEkatt i mange land, blant annet USA? Anonymkode: 33151...c54 Egentlig et interessant innlegg som tyder på at du ikke selv har reflektert over hvorfor. Anonymkode: 43727...7a9
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #34 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det går an å lage en liten en utenfor et vindu, noe som det her: eller en enda mindre en som festes på vinduskarmen og som enkelt kan settes av og på 😊 Anonymkode: 01685...8be Herregud… Anonymkode: 43727...7a9 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #35 Skrevet 30. juli 2022 Selvsagt ville det være best for mange mennesker å ha katten sin inne. Mange som bor i blokk, i områder med mye trafikk eller mange andre katter har kanskje ikke mulighet til å ha katten fritt ute. Det ville også være fint med tanke på fuglebestanden, katter tar visstnok mye fugl, som gjør mer utslag nå enn før pga andre trusler mot fuglebestanden. Huskatten er en fremmedart i vår natur. Men dette er det menneskelige perspektivet, hva som er best for oss. Det er dumt å innbille seg at det katten ønsker seg. Katten er et dyr som vil følge sine instinkter. Anonymkode: 43727...7a9 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #36 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvsagt ville det være best for mange mennesker å ha katten sin inne. Mange som bor i blokk, i områder med mye trafikk eller mange andre katter har kanskje ikke mulighet til å ha katten fritt ute. Det ville også være fint med tanke på fuglebestanden, katter tar visstnok mye fugl, som gjør mer utslag nå enn før pga andre trusler mot fuglebestanden. Huskatten er en fremmedart i vår natur. Men dette er det menneskelige perspektivet, hva som er best for oss. Det er dumt å innbille seg at det katten ønsker seg. Katten er et dyr som vil følge sine instinkter. Anonymkode: 43727...7a9 Nå er det vel ganske godt dokumentert at innekatter (med eiere som dekker alle deres behov) er lykkeligere og friskere enn utekatter. Selv katter som har vært vant til å gå ute, fikk det bedre da de ble gjort om til innekatter. Utekatter har skyhøyt stress, og når man fjerner det stresset... Anonymkode: 01685...8be 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #37 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Egentlig et interessant innlegg som tyder på at du ikke selv har reflektert over hvorfor. Anonymkode: 43727...7a9 Jeg har nettopp skrevet to innlegg før dette med grunner, kilder til forskning og diverse, det er mye mer enn du eller noen av andre «innekatt motstandere» klarer. Jeg har faktisk aldri sett ett eneste godt argument på bakgrunn av gode kilder fra dere. Ikke evner dere å lese heller. Anonymkode: 33151...c54 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #38 Skrevet 30. juli 2022 Det er en hannkatt! Han har bare tatt seg en tur. Kommer garantert tilbake. Så lenge ikke noe skjer med han da. Anonymkode: 2a8d9...5fe
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #39 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvsagt ville det være best for mange mennesker å ha katten sin inne. Mange som bor i blokk, i områder med mye trafikk eller mange andre katter har kanskje ikke mulighet til å ha katten fritt ute. Det ville også være fint med tanke på fuglebestanden, katter tar visstnok mye fugl, som gjør mer utslag nå enn før pga andre trusler mot fuglebestanden. Huskatten er en fremmedart i vår natur. Men dette er det menneskelige perspektivet, hva som er best for oss. Det er dumt å innbille seg at det katten ønsker seg. Katten er et dyr som vil følge sine instinkter. Anonymkode: 43727...7a9 Kattene kan fortsatt få instinktene sine dekket som innekatt. Ved lek(for eksempel fjærstang), aktivisering, kattegård… det er selvfølgelig mye mer enn dette, men du gidder vell ikke å lese om det uansett siden du er kommet til det punktet i livet at du ikke kan lære noe nytt. Så vil du kanskje si, «kattens instinkt er å jakte, det er ikke det samme med lek» men der har forskning allerede bevist deg feil. Forskning viser at katter som blir lekt med fanger mye mindre dyr, eller ikke i det hele tatt. Dette vil altså si at de kattene som var vandt med å jakte rett og slett ikke gadd å ta seg bryderiet med å gange levende dyr for de hadde fått ut energien og instinktene sine gjennom mer lek i hverdagen. Anonymkode: 33151...c54
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #40 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kattene kan fortsatt få instinktene sine dekket som innekatt. Ved lek(for eksempel fjærstang), aktivisering, kattegård… det er selvfølgelig mye mer enn dette, men du gidder vell ikke å lese om det uansett siden du er kommet til det punktet i livet at du ikke kan lære noe nytt. Så vil du kanskje si, «kattens instinkt er å jakte, det er ikke det samme med lek» men der har forskning allerede bevist deg feil. Forskning viser at katter som blir lekt med fanger mye mindre dyr, eller ikke i det hele tatt. Dette vil altså si at de kattene som var vandt med å jakte rett og slett ikke gadd å ta seg bryderiet med å gange levende dyr for de hadde fått ut energien og instinktene sine gjennom mer lek i hverdagen. Anonymkode: 33151...c54 Finnes selvfølgelig mye flere eksempler på hvordan man får dekket instinktene og behovene til kattene på alternative vis men det var ett eksempel. Anonymkode: 33151...c54
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå