AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #1 Skrevet 29. juli 2022 Skriver denne posten for å få ut litt frustrasjon, og forhåpentligvis få noen gode råd. For nærmere et år siden adopterte jeg en katt på 3,5 år via Finn. Han har vært innekatt hele livet, og hovedsakelig vært eneste katt i husholdningen. Atferdsproblemene (hvis man kan kalle det det) har vart fra første dag, men har endret karakter. Innledningsvis trodde jeg det var grunnet bytte av hjem, men han er fortsatt... Pling i bollen mye av tiden. Katter er selvsagt nattedyr, men periodevis er han helt ekstrem, slik som nå. 1-2 ganger om natten mjauer han ukontrollert og høyt, skraper på balkongdøren, går opp i ansiktet på meg etc. Jeg har forsøkt å sette han ut i fellesområdene og lukke døren til soverommet, men dette gjør det verre. Da står han og mjauer intenst på soveromsdøra, skraper og hopper på dørklinka inntil han får opp døra. Har begynt å låse soveromsdøren.. Andre perioder sover han uforstyrret igjennom natten. Når han sover så må det være i sengen, omtrent oppå meg. Jeg får sjeldent være i fred. Når jeg sitter i sofaen går han opp i fanget mitt og stanger vekk mobil/pc og skal ligge på fanget. Hvis jeg legger meg i sengen for å slappe av holder han også på. Står jeg i dusjen står han og slår på dusjdøra i noen minutters tid. Lager jeg mat på kjøkkenet går halve seansen ut på å forsøke å forhindre ham å hoppe opp på benken. Ved besøk løper han opp i sofaen og går i shuttletrafikk mellom oss. Gud forby hvis jeg har mannlig besøk jeg sitter nært; da kommer han og skal sitte på fanget for en hver pris. Ellers mjauer og gnåler han mye. Tidligere var jeg en del ute med ham i bånd, men jeg synes nesten han ble mer intens av det. Var aldri fornøyd med lengden på turen, og sto og mjauet høyt foran inngangsdøren flere ganger daglig. Jeg prøver å leke med ham, men ofte er han ikke interessert og bare ligger og ser på på teppet. Han driver meg fra sans og samling.. Jeg tar meg flere ganger i å bli nærmest sint på ham fordi han ikke gir seg. Han er jo bare en katt (og en svært sosial og snill en), men han er ekstremt innpåsliten. Er det noen med noen gode råd? Jeg vet ikke mine arme råd. Jeg har forsøkt aktiviseringsleker (ikke interessert), være mye ute (gjør det verre) osv. Anonymkode: c8a07...80d 1
Matas Skrevet 29. juli 2022 #2 Skrevet 29. juli 2022 Er han kastrert? Han plager deg nok mye om natta ettersom han ikke har fått brukt energien sin på dagtid. En innekatt må aktiviseres på et eller annet vis, han kjeder seg. I forhold til kjøkkenbenken, er ikke katten lært opp til at han ikke skal hoppe opp, så gjør han det. Har du prøvd å gi han våtfôr før du begynner å lage mat? Det fungerer her. Ellers høres resten av dette ut som normal katteatferd. Har han kloremøbler han kan ligge på i høyden, mulighet til å se ut av vinduene?
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #3 Skrevet 30. juli 2022 1. Er han kastrert?? Hvis ikke så må du gjøre det, det kan hjelpe. Slik atferd kan komme av at katten er understimulert eller ensom. Men jeg har hatt mange utekatter og innekatter og etter min erfaring så er innekattene mye mer innpåsliten, sosiale og gode uansett om de får mye aktivisering og har kattevenner. Får ofte stor personlighet. Her er et klipp du bør se angående hva man gjøre for at en innekatt skal trives å ikke bli understimulert: Her er ett klipp på hvordan man leker med katten: Jackson Galaxy har mange artikler og klipp på det aller meste du kan tenke deg så anbefaler å google han eller se denne serien: https://www.discoveryplus.com/no/show/my-cat-from-hell Hvordan du skal få katten til å la deg sove: https://www.jacksongalaxy.com/blog/train-your-cat-to-let-you-sleep/ I tillegg til det som står i artikkelen kan det hjelpe å ha stående leker og food puzzles fremme om natten. Anbefaler å la han ha tilgang til soverommet i denne fremgangsmåten. Katter er ikke nattedyr, men skumring og daggry aktive dyr forresten. Hvordan du får katten til å ikke hoppe på benk: https://www.thekitchn.com/jackson-galaxys-words-of-wisdom-for-keeping-cats-off-the-counter-207331?amp=1 SÅÅ vil jeg 100% anbefale å skaffe en katt til. Jeg prøvde meg på absolutt alt og min katt som var ganske lik din sluttet ikke før han fikk en katt å leke med, for han var så vanskelig å aktivisere. Hvis du har en annen katt så hjelper ikke det med mindre de har funnet tonen og kan leke sammen. Alle disse rådene tar tid, tålmodighet og arbeid så belag deg på et par uker med det før du ser bedring. Har du mulighet til å kjøpe eller bygge kattegård? Da kan katten gå inn og ut som han vil og du slipper mas. En annen ting som kan funke hvis man har en masete katt er å ignorere ignorere ignorere, fordi katter mjauer nesten utelukkende for å kommunisere med oss, så når du gir han oppmerksomhet på det eller svarer han så gjør du han slik, hvis du slutter så slutter til slutt katten for han skjønner at det ikke er vits, MEN å gjøre det mot en katt (det går fint på natt) hele tiden er feil og hjerteskjærende, så da bør du heller adoptere vekk katten. Hvis du kjenner at du blir mye sint, straffer eller kjæfter så bør du også adoptere vekk katten, til noen som kan sette pris på det. Min er kjempe pratesyk og kan mjaue halve dagen, jeg har lært meg å sette pris på det, tenker nå at livet hadde vært veldig trist og stille hvis han forsvant. Begge kattene dilter etter meg overalt, og jeg tenker bare at det er koselig. De får lov å hoppe opp der de vil og, og han ene vekker meg på natten for litt kos før jeg får sove videre. Jeg synes de er helt fantastiske❤️ Jeg elsker mine innpåslitne katter. Jeg synes også mye av dette høres helt normalt ut. Har du hatt katt før? Hva var grunnen til at du ville ha katt? Anonymkode: 9c62c...035
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #4 Skrevet 30. juli 2022 Og.. Jeg ville kanskje ha satt opp et kamera når du går ut en liten tur for å se om han står å mjauer ved døren, for det høres kanskje ut som han har litt seperasjonsangst, og det må jobbes med forsiktig. Høres veldig ut som han skulle fått seg en pusekompis. Da kan du bruke denne metoden ved introdusering: https://www.potesporihjertet.no/single-post/introdusere-katter Veldig greit å forklare situasjonen til en dyrebeskyttelse og så være fosterhjem, da kan du sjekke om katten passer først, at de faktisk får noe ut av hverandres selskap. Anonymkode: 9c62c...035
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #5 Skrevet 2. august 2022 Matas skrev (På 29.7.2022 den 15.36): Er han kastrert? Han plager deg nok mye om natta ettersom han ikke har fått brukt energien sin på dagtid. En innekatt må aktiviseres på et eller annet vis, han kjeder seg. I forhold til kjøkkenbenken, er ikke katten lært opp til at han ikke skal hoppe opp, så gjør han det. Har du prøvd å gi han våtfôr før du begynner å lage mat? Det fungerer her. Ellers høres resten av dette ut som normal katteatferd. Har han kloremøbler han kan ligge på i høyden, mulighet til å se ut av vinduene? Han er ikke kastrert. Jeg er dessverre i en forvert-avtale, så han skal brukes i avl en gang til før han kastreres. Han har hatt en slags "p-stav"/chip som holder på å gå ut. Med andre ord er det verre nå, men jeg synes han har vært ganske intens hele tiden. Jeg forsøker å leke med og aktivisere han støtt, men han er ikke særlig interessert. Hvis jeg får han "i lek" varer det maks noen minutter før han legger seg ned og ser på meg. Synes det er vanskelig å få han i gang. Han har flere muligheter til å ligge litt i høyden, men søker seg ikke til dem. Han er heller ikke interessert i vinduene, til tross for at jeg har flere store vinduskarmer han kan sitte i. Anonymkode: c8a07...80d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #6 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Han er ikke kastrert. Jeg er dessverre i en forvert-avtale, så han skal brukes i avl en gang til før han kastreres. Han har hatt en slags "p-stav"/chip som holder på å gå ut. Med andre ord er det verre nå, men jeg synes han har vært ganske intens hele tiden. Jeg forsøker å leke med og aktivisere han støtt, men han er ikke særlig interessert. Hvis jeg får han "i lek" varer det maks noen minutter før han legger seg ned og ser på meg. Synes det er vanskelig å få han i gang. Han har flere muligheter til å ligge litt i høyden, men søker seg ikke til dem. Han er heller ikke interessert i vinduene, til tross for at jeg har flere store vinduskarmer han kan sitte i. Anonymkode: c8a07...80d Aha. Han er ukastrert ja……. Det forklarer jo en del. Jeg hadde aldri sakt ja til å ha en ukastrert katt hjemme😅 At de legger seg ned etter et par minutter er vanlig, det er en del av prosessen om man så kan si. De leker intenst, pause intenst pause… så hvis man sier at man for eksempel har lekt med katten i 20 minutter så har de minuttene bestått av mye pausetid. De er laget for kort intensitet, ikke utholdenhet. Så det er helt naturlig. Anonymkode: 9c62c...035 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå