Gå til innhold

Hund er flokkdyr, hvorfor bare en?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden hunder er flokkdyr, hvorfor er det da så mange som bare har en hund? 

Jeg kan ingenting om hunder, men mye om katt, og mange tror at katter er dyr som liker seg aller best alene, det er ikke sant, selv om de ikke er flokkdyr så er de veldig sosiale dyr som gjerne bor sammen i kolonier og det er mye vi mennesker ikke kan gi de som en annen katt kan tilby og de får mange fordeler av det. Derfor kom jeg plutselig til å tenke på at man alltid sier «katter er ikke flokkdyr slik som hunder», men hvorfor er det så mange som bare har en hund da? Hvis hundene trives best med andre hunder? Jeg har jo hørt at det sies at menneskene blir som flokken til hunden, men kan mennesket tilby hunden alt den trenger?

Anonymkode: 28253...6c1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Menneske er blitt hundens flokk. Så de bor i flokk om de blir behandlet bra og er inkludert i familien. Jeg har mange hunder, de bryr seg lite om hverandre, de er mest opptatt av oss. 

Anonymkode: d6e96...793

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hunder er ikke nødvendigvis flokkdyr, de er sosiale dyr. I en del tilfeller ser vi også at hundene knytter seg mer til eier en til andre hunder i huset. Men jeg synes så absolutt de skal få treffe andre hunder de kjenner og er trygge på jevnlig, siden de nok har et sosialt behov for det også.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Hunder ser på eier som en del av flokken, så derfor går det fint med en hund. 

Skrevet

Nå er det sånn at jeg er enig i at man i mange tilfeller kunne hatt flere men hos oss er det engelsk mastiff, vi har en hannhund på 105 kg og jeg som veien 55 ville ikke hatt sjans til å gå med flere enn en av gangen. Så for oss er det naturlig at vi kun har en

AnonymBruker
Skrevet

Er nok sant som andre her sier, de er jo i flokken til menneskene sine. Erfarer derimot at vi har stor glede av å ha 2 hunder sammen. De er jo sammen når vi driver aktiviteter som hunder ikke kan være med på, de leker sammen slik hunder leker, spiser sammen og sover sammen om natten ❤️ Tror ikke vi kommer til å ha færre enn 2 igjen.

Anonymkode: 31c1c...f85

AnonymBruker
Skrevet

Noen hunder har stort behov for kontakt med andre hunder, andre har ikke det. Og noen har så mye stress og frykt i møte med andre hunder at de helst vil slippe. 

Er uansett mange som har mer enn nok med å treffe faste hundevenner, i stedet for å hilse på hver hund de møter ute på tur.

Anonymkode: 73d83...279

Skrevet

Hunder knytter seg lett og nært til folkene i husholdningen så lenge de blir behandlet bra og inkludert. Jeg har fundert litt på om de har det bedre sammen med en annen hund når de er alene på dagtid. Har hatt hunder både alene og sammen med en annen, uten at jeg merket noen forskjell på adferd og trivsel. Jeg har har 1 border collie nå. I perioder har jeg hatt 2 og 3 i samme hus. De lekte kanskje sammen en 30 min tilsammen iløpet av dagen. Ellers er de meget førerorienterte og "kjempet" for en-til en-kontakt med meg. Med førerorienterte raser og trening tror jeg ialf hundene mistet mer enn de tjener på å dele husholdningen med flere hunder. 

AnonymBruker
Skrevet

Da vet jeg det 😅 bare en nyskjerrig tanke som poppet opp. 

Skrevet

Altså... nå oppfatter jo en hund menneskene rundt seg i huset som en del av flokken den tilhører så hva er problemet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (19 minutter siden):

Altså... nå oppfatter jo en hund menneskene rundt seg i huset som en del av flokken den tilhører så hva er problemet?

Har jeg skrevet at det er et problem?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Har jeg skrevet at det er et problem?

Ikke teknisk sett, men du indikerer det.

AnonymBruker
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (1 minutt siden):

Ikke teknisk sett, men du indikerer det.

Da tolker du innlegget feil. Innlegget mitt stiller spørsmål uten indikasjoner eller baktanker. Jeg skriver jo selv i innlegget at jeg kan ingenting om hund. Jeg er nyskjerrig og har hørt et par ting som jeg lurer på om stemmer, for man kan ikke ta alt man hører for god fisk. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dagens domestiserte hunder er, etter tusenvis av år med evolusjon, såpass menneskeorienterte at kontakt med andre hunder knapt spiller noen rolle for mange av dem. En valp vil for eksempel instinktivt forstå pekingen til et menneske, men vil samtidig  ofte være ute av stand til å observere og lære av en ulv. Dagens hunder er ikke som ulver, og jeg tror svært mange av dem trives best sammen med mennesker, for det er slik vi har skapt dem. 

Min egen hund har en hundevenn hun møter av og til, og jeg ser at hun syns det er skikkelig gøy, men helt ærlig er hun enda mer glad for å møte eieren til den andre hunden :ler: 

Endret av 17.11
  • Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Da tolker du innlegget feil. Innlegget mitt stiller spørsmål uten indikasjoner eller baktanker. Jeg skriver jo selv i innlegget at jeg kan ingenting om hund. Jeg er nyskjerrig og har hørt et par ting som jeg lurer på om stemmer, for man kan ikke ta alt man hører for god fisk. 

Hunder har levd med oss i så mange tusen år at de kan forstå oss og lese kroppspråk og ansiktsutrykk.
Teorien er at det ligger i genene deres etter så lang tid.
Dette kan katter, mus og rotter også.
De har levd side om side med oss i tusenvis av år og ørten generasjoner.
De klarer seg helt fint uten flere hunder rundt seg.

Og har du noen gang vært rundt noen som har 6-7 hunder?
Herregud for en zoo! 

Endret av Heydayotheinterweb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...