AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #1 Del Skrevet 28. juli 2022 Vi skal være 5-10 stk, klokkeslett er litt uvisst så ting kan gjerne lages i forveien, folk tar med eget protein til grillingen Hva kan vi servere som tilbehør? Jeg er glad i å lage mat og har fri i morgen, så ting kan gjerne være laget fra bunnen av eller ta litt tid (men ikke gjærdeig, det orker jeg ikke) Vi er forresten en gjeng midt i 20-årene om det har noe å si Anonymkode: 72733...7f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #2 Del Skrevet 28. juli 2022 https://lindastuhaug.no/smakfull-speltfocaccia denne er dritgod! Vet du ikke vil ha gjærbakst, men denne er så enkel at jeg syns ikke det kvalifiserer som typisk gjærbakst 😅 aioli, tzatziki, Anonymkode: 7aee7...d28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #3 Del Skrevet 28. juli 2022 Brokkolisalat. En brokkoli, en liten eller halv rødløk, et grønt eple, creme fraiche, sitronsaft. Smak til med salt og pepper. Anonymkode: 58f36...1f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mhmjadda Skrevet 28. juli 2022 #4 Del Skrevet 28. juli 2022 Maispure/maisstuing! Saltbakte poteter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #5 Del Skrevet 28. juli 2022 Mhmjadda skrev (9 minutter siden): Maispure/maisstuing! Saltbakte poteter. Støtter maispuret! Gresk salat Caprese Hjemmelaget potetsalat Bakt potet Anonymkode: 2891c...d7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 28. juli 2022 #6 Del Skrevet 28. juli 2022 Denne potetsalaten ! Den er så god! Egg og poteter kan kokes opp en dag og to før. Og er det rester igjen kan det fint brukes de neste dagene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 28. juli 2022 #7 Del Skrevet 28. juli 2022 - Hjemmelaget potetsalat (poteter, egg, maiskorn, rødløk, like deler lettrømme og hjemmelaget majones, ikke bruk kjøpemajones det smaker helt annerledes) - Kremet aspargesbønnesalat: Kok aspargesbønner 1-2 minutter og avkjøl raskt. Del i to og bland med et par skjeer crème fraîche, hakket sjalottløk, gressløk, salt og pepper. Stek loffsmuler i smør og presset hvitløk til de er gylne og sprø. Rett før servering legger du salaten på et fat og drysser smulene over. - Pico de gallo: Hakket tomat, rødløk og chili, presset hvitløk, frisk koriander, salt og pepper. - Kremet mais: Stek hakket løk og hvitløk mykt i smør. Ha i maiskorn og en skje eller to med crème fraîche eller seterrømme, Kjør glatt med stavmikser og smak til med salt og pepper. - Grillede maiskolber med spicy kryddersmør: Kryddersmøret består av 200 g mykt smør blandet med en stor finhakket chili. 2-3 pressede hvitløksfedd, hakket persille, 2 ss brunt sukker, 1 ss olje, salt og pepper. Del maiskolbene i to og grill i smøret (bruk aluminiumsfolieform på grillen) eller stek i panne på komfyren. - Saltkokte poteter med aïoli. Bruk 1 kg små poteter og kok dem (med skall) i 1 liter vann tilsatt 1 kg salt. La dem dampe når de er ferdigkokt slik at det dannes et tynt saltlag utenpå. - Mexicansk maissalat: Bruk maiskolber og skjær av maisen. Stek den godt i smør/olje til den er skikkelig godt stekt. Avkjøl litt og bland med avocado, hakket rødløk, smuldret fetaost, koriander, salt, pepper og litt limesaft. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 28. juli 2022 #8 Del Skrevet 28. juli 2022 Tabbouleh er enkelt å lage til mange og blir bare bedre av å få stå litt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avent Skrevet 28. juli 2022 #9 Del Skrevet 28. juli 2022 Foccacia, hjemmelaget potetsalat, tomatsalat, maiskolber, en god salat med masse godt i, båtpoteter, bakt potet, fylt paprika,fylt sopp.. gode sauser, dipper osv! Veldig mye som passer til grillmat 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #10 Del Skrevet 28. juli 2022 Takk for tips folkens 😄 Tips til hvor mye tilbehør jeg trenger? Kunne i hvert fall tenkt meg å lage aioli, men 6+ sideretter blir fort litt i overkant ts Anonymkode: 72733...7f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #11 Del Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for tips folkens 😄 Tips til hvor mye tilbehør jeg trenger? Kunne i hvert fall tenkt meg å lage aioli, men 6+ sideretter blir fort litt i overkant ts Anonymkode: 72733...7f7 Aioli kjøper du. Det er ikke forskjell på kjøpt og laget. Kjøp to bokser, en med aioli og en med chili-aioli, så har du. Tilbehør? 1.Tomatsalat. Kapp opp en del salater. Ha oppi en god del basilikum, og krydre det hele. 2. brød. Kjøp en loff eller noe på det lokale bakeriet. Smaker topp. 3. Kokte, salte småpoteter. Kjøp inn de minste potetene du finner. Kok dem i en gryte med vann og en eller to håndfuller (håndfull, ja) med salt. 4. oliven. Åpne pakke oliven. Hell i skål. Alle liker oliven, særlig om det konsumeres alkohol. 5. kjøp inn noen grønnsaker til grillen. Joda - grillet kjøtt er ålreit. Men det er ikke i nærheten av like godt som en fersk grilla maiskolbe, eller en grilla paprika eller noe deilig marinert squash. Jeg dropper ofte kjøttet når jeg griller. Grønnsakene er det beste. Kjøtt mer meh. 6. potetgull. Passer til det meste, særlig sommer. Anonymkode: 93930...7f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 28. juli 2022 #12 Del Skrevet 28. juli 2022 Vet du sa ikke gjærbakst, men grillet brød er det beste på grillen. Pleier å lage en pizzadeig med hvitløk og urter i deigen dagen før og la stå i kjøleskapet. Når kjøttet er ferdig grillet og hviler så tar jeg olje på hendene og drar ut håndfuller av deigen til flate biter og legger rett på grillristen. Stek i noen minutter til de løsner og snu. Evt når du snur er det superdigg å legge på en skive spekeskinke og et godt dryss revet parmesan, brette brødet og så grille videre på begge utsidene. Deles i serveringsbiter. Evt kan man begynne med brødet så det blir ventemat mens resten grilles Mangosalat, grønn salat, kokt pasta med en god skje rød pesto er standard hos oss. Jeg hater majones/rømme baserte salater, og potetsalat er det verste jeg vet. Jeg liker rene smaker! Husk å grille grønnsaker, det er kjempegodt! Jeg digger å grille store biter av squash, løk, asparges og paprika, skjære de mindre biter og blande med couscous, persille og skvise sitron over, men mann og barn er ikke så begeistret for det, så det blir ikke så ofte dessverre. Grønnsaker pleier jeg å skjære i munnfull-størrelse og grille i sånne aluminiumsbakker som fiskefileter selges i. Veldig enkelt og alltid godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 28. juli 2022 #13 Del Skrevet 28. juli 2022 Hvor mye er jo opp til deg. Selv synes jeg det er fint å ha litt forskjellig og jo flere retter jo mindre lager man av hver. Alt som skal serveres kaldt kan lages i stand på forhånd og stå i kjøleskapet så sparer du tid på selve dagen. (Og jo, det er stor forskjell på kjøpt og hjemmelaget aïoli! Det er selvfølgelig lov å like kjøpevariantene, og det er et par gode, men selv de beste kan ikke på noen måte sammenlignes med hjemmelaget. Aïoli kan dessuten lages i god tid før og stå i kjøleskap så dette er null stress.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #14 Del Skrevet 28. juli 2022 Dette har vi alltid når vi griller •Tabbouleh •Grillet vannmelon med lime 😍 Skjær vannmelon i ca. 1 cm tykke skiver. Husk at størrelsen og fasongen på skivene kan variere. Legg dem på litt kjøkkenpapir, og dryss over et par klyper salt. Gni melonstykkene inn med litt olivenolje, og grill dem raskt på begge sider over sterk varme Press noen dråper grillet lime over, og pynt gjerne med basilikumblader. Hvordan grille lime Del en eller flere lime i to, og gni snittflaten inn med litt olivenolje samt salt og pepper. Legg limen med snittflaten ned mot grillristen, og grill i ca. 2 minutter. Snu limen, og la den ligge et lite minutt til. Limen får sødme fra karamelliseringen, og er dermed super å presse over den ferdig grillede vannmelonen eller annen mat som har godt av et par friske dråper. •Lun potetsalat https://aichasmat.no/potetsalat-med-urter-og-sennep/ •Syltet rødløk (hjemmelaget selvsagt) •https://fccbbq.no/oppskrift/grillet-padronsalat/ Anonymkode: b2d49...314 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå