Gå til innhold

Er ikke dette merkelig snålt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en dame på 28 som sliter med angst og depresjoner. Jeg har gått til behandling hos psykologer, sosionom, psykiatrisk sykepleier, støttekontakt , og har vært innlagt fem ganger med jevne mellomrom. Og ikke blitt noe bedre, etter årelang behandling i terapi.. Men under den siste innleggelsen så fant de ut at jeg hadde noe som heter assberger. Og nå skulle jeg plutselig ikke bli innlagt der mere. Fordi de som hadde assberger skulle ikke bli innlagt på psykiatrisk sykehus. Hvorfor ikke? Jeg fikk ikke med meg grunnen? Men jeg har fått angst og depresjon, og da kunne jeg bli innlagt. Men straks jeg fikk assberger itillegg så skulle jeg ikke innlegges, og heller skal til habliteringsavdelinga? Hvorfor skal jeg dit istedenfor? Når jeg har gått i terapi siden jeg var 10 år, og nå som 28 åring, så fant de ut at jeg hadde hatt dette hele livet. Og det er litt merkelig å først å få diagnosen nå. Nå som jeg er snart midtveis i livet? Er ikke dette veldig rart når jeg har vært innenfor psykiatrien siden jeg var 10 år, og etter 18 år i psykiatrien så fant de ut at jeg hadde noe annet som ikke skulle trenge noe innleggelse for? Og etter så mange år. Og hvorfor skal jeg til habliteringsavdelinga nå?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Det er vel fordi de kan gi deg bedre hjelp til å fungere i hverdagen på habiliteringsavdelingen enn der du har vært innlagt. På habiliteringsavdelingen har de nok bedre kompetanse på asberger.

Mange går i mange år uten å få riktig diagnoes, så det at du ble 28 før de fant riktig diagnose på deg er ikke spesielt rart. Jeg vet om mange voksne som har fått diagnoser på ting som har vært tilstede hele livet.

Skrevet

Jeg skjønner at du opplever dette som rart, men dette gjøres nok for at du skal få en behandling som er skreddersydd din diagnose. Habilitering betyr noe slikt som "istandsetting", at du skal bli i stand til å fungere i hverdagen utifra de forutsetningene som diagnosen din innebærer. Jeg skjønner at det kanskje virker fremmed og ukjent på deg, siden du har vært vant til å forholde deg til psykiatrien over halve livet, men jeg tror du skal sette pris på at du har fått en diagnose som kanskje kan forklare noe av det du sliter med. Og det er ikke rart at den kommer etter alle disse årene, men synd at den kommer så sent. I dag vet man nemlig mye, mye mer om Asperger enn man gjore for bare 10 - 15 år tilbake. Mitt råd er at du ser på dette som en mulighet til positiv endring i livet ditt. Lykke til!

Skrevet (endret)

Asperger er ingen "sykdom" i den forstand at den kar kureres, men en tilstand. Håper alikevel at du får den hjelpen du trenger. Tror det er viktig at du får innsikt i hva det vil si å være asperger. Det er mange barn i dag som har den diagnosen. Barn i oslo har en egen skole de går på og får god hjelp til å mestre livet sitt.

Lykke til.

Endret av Lillesøster
Skrevet

Er det noen andre her som har vært på habliteringsavdelinga her?

Hva gjorde dere?

Jeg har mer angst nå siden jeg skal snart dit, og gruer meg selv om det er lenge til. Jeg ble lei meg da jeg fikk vite at jeg hadde den diagnosen fordi jeg ikke kan bli frisk. Men hvorfor kan jeg ikke bli frisk av angst og depresjonen heller?

Skrevet

Hvorfor kan jeg ikke bli innlagt når jeg har angst og depresjon? I tillegg til assberger? Jeg vil så gjerne bli frisk. Men jeg blir jo ikke frisk. Er angst og depresjon kronisk? Siden jeg har hatt det så lenge jeg kan huske? Er assberger kronisk? Jeg vil så gjerne bli frisk og har gått i så mye terapi i hele livet, men jeg har forrtsatt ikke frisk. Jeg er så sinna. Fryktelig sinne. Har enormt mye sinne i meg fordi jeg ikke blir frisk. Er så frustrert. Har lyst til å kaste hele datamaskinen ut av vinduet og knuse det. Er så fortvila. Vil ikke være syk mer. Og nå får jeg ikke lov til å bli innlagt heller pga. assberger i tillegg så nå kommer jeg jo aldri til å bli frisk av angst og deprsjon da. Når jeg ikke skal gå i terapi mer. Jeg er så sinna, kjempsinna. Er så lei av angst og depresjon og at jeg har fått alt innenfor psykiatrien. Jeg har også flere typer personlighetsforstyrrelser, flere angsttyper, og er alvorlig depremert. Og har hatt det sånn hele livet. Er så sinna på meg. Hvorfor blir jeg ikke frisk?? Hvorfor er jeg syk så lenge? Er det kronisk etter å ha være syk i tre år? Jeg føler jeg er kronisk. Fordi jeg ikke blir frisk.- Hvorfor blir jeg ikke frisk? åååå,,, nå har jeg så lyst til å knuse alt her inne.... :kjempasinna: :sinna::kjempesinna::frustrert::sinna: :sinna: :sinna::frustrert::kjempesinna: :kjempesinna: :kjempesinna::frustrert::sinna: :sinna: :sinna::frustrert::sinna::kjempesinna: :kjempesinna:

Skrevet
Hvorfor kan jeg ikke bli innlagt når jeg har angst og depresjon? I tillegg til assberger? Jeg vil så gjerne bli frisk. Men jeg blir jo ikke frisk. Er angst og depresjon kronisk? Siden jeg har hatt det så lenge jeg kan huske? Er assberger kronisk? Jeg vil så gjerne bli frisk og har gått i så mye terapi i hele livet, men jeg har forrtsatt ikke frisk. Jeg er så sinna. Fryktelig sinne. Har enormt mye sinne i meg fordi jeg ikke blir frisk. Er så frustrert. Har lyst til å kaste hele datamaskinen ut av vinduet og knuse det. Er så fortvila. Vil ikke være syk mer. Og nå får jeg ikke lov til å bli innlagt heller pga. assberger i tillegg så nå kommer jeg jo aldri til å bli frisk av angst og deprsjon da. Når jeg ikke skal gå i terapi mer. Jeg er så sinna, kjempsinna. Er så lei av angst og depresjon og at jeg har fått alt innenfor psykiatrien. Jeg har også flere typer personlighetsforstyrrelser, flere angsttyper, og er alvorlig depremert. Og har hatt det sånn hele livet. Er så sinna på meg. Hvorfor blir jeg ikke frisk?? Hvorfor er jeg syk så lenge? Er det kronisk etter å ha være syk i tre år? Jeg føler jeg er kronisk. Fordi jeg ikke blir frisk.- Hvorfor blir jeg ikke frisk? åååå,,, nå har jeg så lyst til å knuse alt her inne....  :kjempasinna: :sinna::kjempesinna::frustrert::sinna: :sinna: :sinna::frustrert::kjempesinna: :kjempesinna: :kjempesinna::frustrert::sinna: :sinna: :sinna::frustrert::sinna::kjempesinna: :kjempesinna:

Jeg vet ingenting om assberger. Kan det være at dem tror det vil hjelpe deg med de andre psykiske plagene å hjelpe deg til å takle assberger? Altså at de vil prøve å hjelpe deg med angsten og depresjonen ved å hjelpe deg med assberger. Jeg tror de som best kan svare deg på dette er de som behandler deg. Be dem begrunne hvorfor de tar disse avgjørelsene. Spør dem spørsmålene du stiller her på forumet. Klarer du ikke gjøre det ansikt til ansikt så kan du prøve å skrive det i et brev. Dersom du ikke er enig i begrunnelsen deres har du alltid rett til en ny vurdering eller du kan sende en klage til fylkeslegen dersom du mener det har oppstått brudd på dine pasientrettigheter.

Skrevet

Jeg vet heller ikke noe om asberger, men jeg har en sykdom selv, som har angst og diverse psykiske problemer som en av bivirkningene.

Hvis du skal på habiliteringssenter for sykdommen, så betyr det at det er for ditt eget beste, og når du samtidig ikke lenger skal til psykiatrisk behandling, så betyr det høyst sannsynlig at habiliteringen i teorien skal kvitte deg av med de psykise problemene, slik at du ikke trenger å prate med psykiatri folk lenger.

De ville jo ikke nektet deg psykiatrisk hjelp om de mente du trenger begge deler

Skrevet

Er det ikke bare bra at de vil prøve noe nytt, nå? Du har jo vært lenge i psykiatrien uten å bli hjulpet nok? Jeg er sikker på at du vil få den hjelpen du trenger også innenfor psykiatrien dersom det blir behov for det i tøffere perioder.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...