Gå til innhold

Skotland! Noen som vet litt om..


Gjest need help

Anbefalte innlegg

Gjest need help

Trenger hjelp! Internett er så ufattelig fullt av milelange sider med vanskelig stoff :forvirret: .. Noen som har lyst til å skrive kort om hva de vet?? Lurer på hva som har skjedd i nyere tid..

Settes STOR pris på :) TAkk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste jeg vet er at skotter har et noe anstrengt forhold til England og det har vært slik i hundrevis av år. Historisk sett har det jo stått slag mellom de to landene. I dag handler det vel mer om å mislike på et slags "sterkt svenskevits-nivå." Engelskmenn har ikke noe imot skotter men en skotte vil anse det som en fornermelse om du sa han var engelsk.

Så eventuelle konflikter å snakke om ligger nok der.

skotsk historie fra lonely planet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skotter, ikke alle vel og merke, har et anstrengt forhold til engelskmenn, en god del mer enn vårt forhold til svenskene. Det er fortsatt en fraksjon som ønsker uavhengihet og de har også sitt eget parlament i Edinburgh. Det er konflikter lokalt som bl. a gir seg til kjenne gjennom den intense rivaliseringen mellom Celtics og Rangers tilhengerne i Glasgow. Dessverre har jeg ikke satt meg særlig godt inn i hva denne konflikten går ut på (muligens noe å gjøre med katolikker/protestanter), men det bør være mulig å finne på nettet. Skottland sliter med et generelt lavt utdannelsesnivå, høy andel tenåringssvangersskap og alkoholproblemer (dette gjelder ikke bare skottland, men de har større problemer enn resten av UK).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Skotter, ikke alle vel og merke, har et anstrengt forhold til engelskmenn, en god del mer enn vårt forhold til svenskene. Det er fortsatt en fraksjon som ønsker uavhengihet og de har også sitt eget parlament i Edinburgh. Det er konflikter lokalt som bl. a gir seg til kjenne gjennom den intense rivaliseringen mellom Celtics og Rangers tilhengerne i Glasgow. Dessverre har jeg ikke satt meg særlig godt inn i hva denne konflikten går ut på (muligens noe å gjøre med katolikker/protestanter), men det bør være mulig å finne på nettet. Skottland sliter med et generelt lavt utdannelsesnivå, høy andel tenåringssvangersskap og alkoholproblemer (dette gjelder ikke bare skottland, men de har større problemer enn resten av UK).

Konflikten mellom Celtic og Glasgov Rangers er så definitivt en konflikt mellom Irsk tro katolikker og kongetro protestanter.

Ikke uten grunn at Glasgov Rangers er Konge blå. Mens Celtic er grønne og hvite. Fordi som vet hvordan det Irske flagget ser ut. Oppgjør mellom disse to lagene har flere ganger endt med at slåsskamper og drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...