AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #1 Skrevet 27. juli 2022 Vi trenger litt råd. Jeg har ei tispe (9mnd) som trekker noe forferdelig. Det har ikke alltid vært slik, men så kom hormonene og ho ga faen i alt av «gå pent». Vi har forsøkt positiv forsterkning, altså rose når hun gjør riktig og ignorere uønsket atferd. Har forsøkt å stoppe opp og vente til ho skjønner at hun må gå nærmere før vi beveger oss (så tar hun to skritt og drar for full kraft igjen🙄). Har lagt inn egen kommando for å ikke trekke, men hun tar da to normale skritt også full fart igjen. Har også forsøkt anti-trekk sele, men hun drar likevel og jeg ser at den ikke sitter riktig på ho. Så føler den bare var et bomkjøp. Vi har forsøkt mye forskjellig etter råd fra hundevante med svært oppdragene hunder (og fra valpekurs). Vi vet det ligger på oss som eiere, men vi finner faen ikke ut av det. Hun har også begynt å bjeffe på folk, men det er ikke aggressivt. Dette er ganske nytt. Det er at hun skal varsle til oss at det går noen forbi og hun vil gjerne hilse på personen(e). Men det hjelper jo ikke når noen stakkars gamle damer blir vettskremt og tror hunden vil jage de vekk (til tross for at hunden er en liten 10-kilos klump). Vi har alltid vært nøye med å ikke la alle hilse, da for å unngå forventningen om at alle skal si hei hver gang de går forbi. Har kontaktet hundetrener som vi skal møte i august. Spør her i tilfelle noen har gode råd vi kan jobbe med i mens. Anonymkode: 432f7...adb 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #2 Skrevet 27. juli 2022 @Tabris noen råd? Anonymkode: 2f16e...e60
Troyamin Skrevet 28. juli 2022 #3 Skrevet 28. juli 2022 Hunder gjør det som gir en fordel. Som feks trekke og bjeffe. De får med andre ord noe ut av å gjøre det. Sett av tid til å trene på å gå pent. Start i det små. Nå er hunden gammel nok til å bli satt krav til. Trekker den, si nei og gi et lett napp i halsbåndet for å få den ut av balanse og gå mot høyre. Når hunden går fint, ros på en rolig måte. Vær konsekvent. Den skal ikke få lov å trekke når den er koblet i halsbånd og line. Hunder responderer godt på en tydelig og trygg veileder som viser hvordan turene skal være. Utenom treningene på å gå pent; Kjøp trekksele, strikkline og et mage belte, og kom deg ut i skogen. Helst utenfor stien, slik at hunden må jobbe hardt. Da får du ut mye energi og hunden går lov å trekke. Bjeffingen er mest sannsynlig forventninger og ikke uvanlig hos unghunder. Igjen, still krav til hunden. Øk tempo ved passering og ikke tillat at hunden bjeffer mot folk. 2
Tabris Skrevet 28. juli 2022 #4 Skrevet 28. juli 2022 (endret) Jeg ser ikke på det å gå pent i bånd som en lydighetsøvelse, men som stressregulering. Det er ganske unaturlig for en hund å gå slik da de helst vil vimse frem og tilbake der luktene er, samt at mange hunder (også de små) har et naturlig ganglang som ofte er raskere enn vår. For hunder som trekker mye jevnlig så handler det som regel om høyt stressnivå. Uten at du har skrevet så mye detaljer om bjeffingen, så ser jeg ikke bort fra at den kan være et symptom på det samme. Jeg ville derfor jobbet med den underliggende årsaken til draingen. Det å gå pent i bånd handler rett og slett om at hunden skal være så avslappet at den av seg selv går i slak line. Det forutsetter et par ting: At den har fått utløp for fysisk og mental overskuddsenergi, at den er trygg i miljøet, at den har lang nok line til at den har rom til å bevege seg - og at den er såpass avslappet at den klarer å gå rolig. Jeg ville startet med frivillig kontakttrening før dere går ut døren og starter turen. Lær hunden å ta kontakt med dere. Ikke si navnet eller tilkall oppmerksomhet på noen måte, bare gi den en godbit og ta så hendene på ryggen og vent. Når hun ser på dere for å få en til, si kort "bra!", tell 1-2 og så gi en godbit. Gjenta denne treningen flere ganger daglig til hunden skjønner hva det går i, og til hun kan holde kontakten 3-4 sekunder inne. Da kan dere begynne å trene det ved ytterdøren. Først på innsiden og så på utsiden. Stopp flere ganger og tren dette. Kombiner det gjerne med flere runder godbitsøk ute (kast godbiter på gress/i grøft som hunden må bruke nesen for å finne. Start i det små og øk gradvis tid til hunden kan søke i minst ti minutter). Frivillig kontakttrening med innlært belønningslyd (at hunden vet at "bra" betyr at det kommer godbit) hvor hunden holder kontakten noen sekunder kan redusere hundens stressnivå. Godbitsøk er antagelig enda mer effektivt til det, og enklere. Men det krever at dere gjør det en stund, som sagt minst ti minutter, flere ganger på turen. Ved å trene frivillig kontakt på tur så er sjansen stor for at hunden etterhvert begynner å snu seg og se på dere på tur. Belønn det! "Bra!" i det hunden snur hodet og godbit, også går dere videre. I begynnelsen belønn hver gang. Når hunden har skjønt det og snur seg så ofte at det nærmest blir masing, så begynner dere å trappe ned hvor ofte dere belønner. Finn en balansegang slik at hunden jevnlig "melder inn" og tar kontakt (hunden kan ikke dra og snu seg mot dere samtidig), men ikke så mye at det blir masete. Dette vil jo da bare være verktøy i en periode til hunden begynner å få roligere forventninger til tur og får redusert stressnivået generelt ute. Men bruk godbitsøk/kontakttrening/belønn for kontakt ved behov. Merk at hunden må være trygg i miljøet for at man kan forvente at den klarer å slappe av. Hvis stressnivået er høyt fordi den synes miljø/passerende folk el.lign er skummelt, så må det jobbes med først. Det er også vanlig at unghunder drar mer og stresser mer enn voksne hunder. (Også vil jeg til slutt si at du har antagelig ikke brukt positiv forsterkning. Hvis hunden ikke gjør den riktige atferden oftere, så har det per definisjon ikke forekommet noen positiv forsterkning. I denne settingen er nok ikke ros forsterkende nok. Ros kan faktisk ha motsatt effekt, det kan gire opp hunden og gjøre at den drar mer). Endret 28. juli 2022 av Tabris 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #5 Skrevet 28. juli 2022 Som eier av to hunder av en rase som er miljøfokuserte, ikke i det hele tatt førerfokuserte, og har et naturlig høyt stressnivå og derfor er "umulig å trene til å gå fint I bånd" ifølge oppdrettere, så er jeg veldig enig med Tabris. Mine går fint i bånd når stresset er lavt. Stressnivået deres vil vanligvis være lavt om de har fått nok med mental trening dagen/dagene før. Da går de fint I bånd, tar frivillig kontakt etc. Om de ikke har fått nok mental aktivitet dagen/dagene før, vi er i et nytt, spennende miljø, eller de nærmer seg løpetid, så trekker de. På noen dager kan jeg senke stressnivået før/under turen ved hjelp av kontakt, små pauser på turen etc. I perioder er det nærmest umulig å senke stresset deres før/under turen (rundt løpetid), og da endrer jeg litt på hverdagen i den perioden. De er unghund og ung voksen. TS, hun er unghund og sikkert ganske hormonell. En stresset hund har vanskelig for å ta gode valg (som å velge å ta kontakt med deg, ikke trekke etc). Om jeg var deg, så ville jeg byttet ut én av turene om dagen til en "nå skal vi sitte her og slappe av" tur. Gå/kjør til en benk eller park og sleng dere ned. Se på folk, andre hunder, biler. Her kan du trene litt kindereggtrening/sladretrening og motbetinging. På turene kan du stoppe opp for litt godbitsøk her og der, eller for å trene litt triks. Å trene på triks tvinger hunden til å bruke hjernen og tenke. Da får du hunden vekk fra plassen hvor den reagerer instinktivt, til en plass hvor den må tenke og ta valg. Hjemme kan du nå i denne perioden bruke litt mer tid på mental aktivitet. Nyinnlæring (lære henne nye triks. Flott for hjerne og for samarbeidet dere imellom) og problemløsningsaktiviteter. Søk er også fantastisk for å slite ut en hund. Lær henne for eksempel å lete etter en ball (du finner sikkert beskrivelser av hvordan man lærer dette på nett). Kalmaid på felleskjøpet kan hjelpe med stressnivået. En halv dose daglig i noen uker kan gjøre det lettere å få jobbet med stressredusering. Anonymkode: 5fb2d...ecd 3
Myrmica Skrevet 28. juli 2022 #6 Skrevet 28. juli 2022 En ting som har hjulpet meg veldig med hunder som er vanskelige å få til å gå med slakt bånd, er å øve inn kommando "gå bak". Det å gå med slakt bånd er en vanskelig øvelse for mange hunder. For hva er det egentlig vi ber dem om? Senk tempo? Ikke gå mer enn x antall meter foran meg (hvordan skal hunden måle det?)? Alltid ha slak line? Hva da når vi selv legger press på lina, når vi skal stoppe hunden, eller få den med oss videre, da gjelder ikke den regelen? Det blir mange ting å forholde seg til, og da kan øvelsen bli veldig vanskelig. Det gjelder å gjøre det enkelt for hunden, så den lettere forstår oss ☺️. Så da trener jeg inn "gå bak". Dette er ikke det samme som fot eller på plass, når jeg ber hunden gå bak har jeg bare ett kriterie, hundens skuldre skal ikke passere mine knær. Ellers kan den gå på hvilken side den vil, dilte rundt, snuse, gå rett bak eller langt bak - det eneste den ikke skal gjøre er å passere meg. Også en veldig nyttig øvelse om man går i bratt eller krevende terreng! Jeg starter gjerne på en smal sti, ber hunden gå bak og belønner bak meg. Det kan også fungere å gå langs en vegg eller gjerde. Jeg hindrer den fysisk i å passere ved å blokkere med føtter eller hender, eller f.eks en gåstav (bruker båndet minst mulig, jeg skal ikke dra hunden på plass eller holde den bak meg med stramt bånd, da lærer den ikke, den må holde seg bak meg for egen maskin). Om hunden passerer meg, stopper jeg opp og får den bak meg igjen før jeg går videre. Det er en tålmodighetsprøve i starten, men veldig deilig når det begynner å sitte. Jeg går med sele og langt bånd/strikk, så hunden kan gå foran, trekke og snuse om den har behov for det. Så ber jeg den gå bak, og tar en kort økt med trening, og tar flere korte økter i løpet av turen. Så kan man parallelt jobbe med stressnivå og på sikt dempe hundens behov for å trekke (med mindre man har en rase avlet for det 😄) 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #7 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Som eier av to hunder av en rase som er miljøfokuserte, ikke i det hele tatt førerfokuserte, og har et naturlig høyt stressnivå og derfor er "umulig å trene til å gå fint I bånd" ifølge oppdrettere, så er jeg veldig enig med Tabris. Mine går fint i bånd når stresset er lavt. Stressnivået deres vil vanligvis være lavt om de har fått nok med mental trening dagen/dagene før. Da går de fint I bånd, tar frivillig kontakt etc. Om de ikke har fått nok mental aktivitet dagen/dagene før, vi er i et nytt, spennende miljø, eller de nærmer seg løpetid, så trekker de. På noen dager kan jeg senke stressnivået før/under turen ved hjelp av kontakt, små pauser på turen etc. I perioder er det nærmest umulig å senke stresset deres før/under turen (rundt løpetid), og da endrer jeg litt på hverdagen i den perioden. De er unghund og ung voksen. TS, hun er unghund og sikkert ganske hormonell. En stresset hund har vanskelig for å ta gode valg (som å velge å ta kontakt med deg, ikke trekke etc). Om jeg var deg, så ville jeg byttet ut én av turene om dagen til en "nå skal vi sitte her og slappe av" tur. Gå/kjør til en benk eller park og sleng dere ned. Se på folk, andre hunder, biler. Her kan du trene litt kindereggtrening/sladretrening og motbetinging. På turene kan du stoppe opp for litt godbitsøk her og der, eller for å trene litt triks. Å trene på triks tvinger hunden til å bruke hjernen og tenke. Da får du hunden vekk fra plassen hvor den reagerer instinktivt, til en plass hvor den må tenke og ta valg. Hjemme kan du nå i denne perioden bruke litt mer tid på mental aktivitet. Nyinnlæring (lære henne nye triks. Flott for hjerne og for samarbeidet dere imellom) og problemløsningsaktiviteter. Søk er også fantastisk for å slite ut en hund. Lær henne for eksempel å lete etter en ball (du finner sikkert beskrivelser av hvordan man lærer dette på nett). Kalmaid på felleskjøpet kan hjelpe med stressnivået. En halv dose daglig i noen uker kan gjøre det lettere å få jobbet med stressredusering. Anonymkode: 5fb2d...ecd Nå ble jeg nysgjerrig, hvilken rase er det snakk om? Minner mye om min blandingshund. Anonymkode: 0d3a7...36e
Mardina Skrevet 28. juli 2022 #8 Skrevet 28. juli 2022 Båndtrening tar tid og man må sette av god tid til det, hvis man skal lykkes. Når jeg fikk min hund(omplasseringshund), så trakk han som et uvær. Og jeg brukte godt og vel 1 år på å lære han å gå skikkelig. Jeg vil ikke ha trekkhund, når jeg går på tur.... Da hadde jeg skaffet meg en hund som er avlet spesifikt til å trekke. Det som fungerte på min, var å stoppe opp og vente til hunden selv slakker båndet. Og det kan være litt av en tålmodighetsprøve! 😝 Men det er viktig å være konsekvent og trene på det hver dag. Det nytter ikke å trene på å gå fint i bånd en dag og så ikke gjøre det samme neste dag... Båndtrening tar tid. Selv den dag i dag, nå som hunden min er blitt 12 år, så kan han fortsatt finne på å trekke i bånd. Spesielt på nye steder, hvor han ikke er så ofte. Går jeg med han, så vet han at han ikke skal trekke. Men bånd treningen vil nok aldri sitte 100% på min, uansett hvor mye jeg hadde trent på det. Da måtte jeg nok begynt når han var valp... 🙂
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #9 Skrevet 3. august 2022 Takk for mange fine tips ☺️ Hun klarer fint å gå «fot» i halsbånd. Hun kan bli litt ufokusert om det er noe «skummelt» som skjer eller mennesker hun vil hilse på. Men det er den kommandoen som fungerer best. men jeg ønsker jo at hun skal få gå «vanlig» uten å trekke sånn. At vi tusler rundt mens hun snuser. Vi bor på landet og det er null stress å gå med ho i langline. Da følger hun nøye med på meg om hun selv synes jeg er for langt vekk. Hun holder seg nærme meg og jeg har sjeldent opplevd at hun trekker i lina. Vi øver også på kontakt daglig, for jeg vet at forventningene starter i det jeg tenker vi skal gå tur. Hun merker det på hvordan jeg beveger meg osv. så vi øver på å være casual, ikke gire opp. Siden ho blir veldig gira. Tror jeg får gi ho mer hjernetrim før tur ut. Så tar vi det derifra. - ts Anonymkode: 432f7...adb
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #10 Skrevet 3. august 2022 Båndtrening er hjernetrim. Start tidlig. Anonymkode: bcfc9...626 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå