AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #21 Skrevet 28. juli 2022 Vår 4-åring tisser på do, men tar på seg bleie når han skal bæsje. Tiss i truse = mye mer ubehagelig enn bæsj i truse. Men fikk han omsider til å i det minste ta på bleie når han må bæsje, fremfor å gjøre det i trusa. Det er vanskelig. Synes ikke 4-åringen deres det er ekkelt å tisse seg ut i trusa? Min hatet dette, så gikk raskt på potte/do når det gjaldt tissing. Bæsjing, derimot, er mye vanskeligere her hvertfall. Anonymkode: 0a0c7...e93 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #22 Skrevet 28. juli 2022 Vi lot vår 3 åring går naken ute i hagen nå i sommer. Ble plutselig veldig gøy å tisse på gresset. Gjemte bleiene og sa han var stor gutt som ikke trengte bleier. Når det ble dårlig vær ble det naturlig å fortsette på do inne. Belønner med klistremerker og masse skryt. Barnet svarer alltid nei hvis vi spør om han skal tisse, så i stedet for å spørre sier vi at nå skal vi prøve å tisse på doen. I tillegg setter vi han alltid på do etter mat. Anonymkode: 34969...5d1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #23 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi lot vår 3 åring går naken ute i hagen nå i sommer. Ble plutselig veldig gøy å tisse på gresset. Gjemte bleiene og sa han var stor gutt som ikke trengte bleier. Når det ble dårlig vær ble det naturlig å fortsette på do inne. Belønner med klistremerker og masse skryt. Barnet svarer alltid nei hvis vi spør om han skal tisse, så i stedet for å spørre sier vi at nå skal vi prøve å tisse på doen. I tillegg setter vi han alltid på do etter mat. Anonymkode: 34969...5d1 De første ukene gikk han også uten truse, kun med bukse. Dette for at han skulle merke at han ikke hadde bleie på. Anonymkode: 34969...5d1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #24 Skrevet 28. juli 2022 Vi holder på! Akkurat fylt 3, skulle ha slutta for lenge siden, men vi hadde rett og slett ikke mulighet til å ta det tidligere. Starta med å forberede, nå som han skulle bli storgutt i barnehagen etter ferien så måtte vi slutte med bleie. Og vi kjøpte inn fine truser. Så tok vi av bleien og lot han styre på naken. Og nærmest fotfulgte ungen og tørka tiss. Trodde jeg skulle bli gal, han skjønte ikke greia før han hadde tisset på seg. Dagen etter så skjønte han plutselig mye mer! Da gikk det over til 'mamma, jeg tisser!'. Og da var det bare kommet et par dråper, resten kom i potta. Tørka ikke noe tiss fra gulvet den dagen. Dag tre, da gikk det enda bedre, for da kjente han igjen følelsen av at nå måtte han tisse. Så da gikk vi rett på potta. Tok av nattbleien nå nettopp, etter å ha hatt noen fine, tørre dager. Øver på å tisse ordentlig om kvelden, og med en gang han våkner. Et lite uhell første natta, men bra siden. Det går overraskende lett, selv om det var skikkelig kjipt første dagen! Anonymkode: d0da3...f0c
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #25 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Altså. Som sagt. Vi har prøvd å slutte med bleie lenge... Det er ikke noe vi har begynt med nå. Helsesøster sa man ikke skulle pushe for hardt med bleieslutt fordi det kan ha motsatt effekt og bli en negativ greie. "ingen friske fireåringer bruker bleier". Nehei nei. Ingenting galt med min. Og det er flere på storbarn som fortsatt bruker bleier og holder på å slutte. De er ikke syke de heller. Noen trenger mer tid enn andre. Du som tipset om å ha trusa under bleien: tusen takk! Det skal jeg prøve! Anonymkode: e7489...e99 Har ikke skrevet at ingen 4-åringer bruker bleier. Skrev at ingen friske 4-åringer trenger bleier. Det brukes fordi foreldrene er late og ikke gidder å lære ungene å gå på do før de er 4. Ikke fordi barna har et reelt behov for å bruke bleier når de er over 2 år. Anonymkode: 99474...ef5 8 3
Gjest Kerrs Pink Skrevet 28. juli 2022 #26 Skrevet 28. juli 2022 Vi prøvde truse under bleie på vår 3åring. Funka ikke bedre,han synes det er ustyrtelig morsomt å ha bæsj i underbuksa. Og moro å tisse på gulvet, på veggen, i buksa, på teppet, i lekestua, og i sofaen. Så bleia kom på igjen gitt,jeg orker ikke å holde på sånn. Venter litt, gir det noen uker. Fytti som tiss kan sprute rundt!! 🤣
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #27 Skrevet 28. juli 2022 Ikke noen tips, dessverre, men la ut spørsmål her om noe tilsvarende, med et barn som nektet alt som kunne lede fram mot bleieslutt. Forskjellen var at min er et år yngre(nesten 3), og nesten alle kommentarene gikk på at det var aaalt for tidlig å begynne å stresse (ved 3 år), selv om noen var tidligere. Anonymkode: acd02...c39 4 1
Maleficenta Skrevet 28. juli 2022 #28 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Dere er nok altfor sent ute når ungen nærmer seg 4 år. Bare å slutte å ta bleie på ungen. Kast de ut og ikke kjøp flere. En frisk 4-åring trenger ikke bleier. Anonymkode: 99474...ef5 blir massevis av uhell i starten da men det får man tåle
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #29 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke noen tips, dessverre, men la ut spørsmål her om noe tilsvarende, med et barn som nektet alt som kunne lede fram mot bleieslutt. Forskjellen var at min er et år yngre(nesten 3), og nesten alle kommentarene gikk på at det var aaalt for tidlig å begynne å stresse (ved 3 år), selv om noen var tidligere. Anonymkode: acd02...c39 Ja uansett hva vi gjør blir det tydeligvis feil.. Andre sitter med fasiten. I bhg er det 50/50 hvem som bruker bleier og ikke i den aldersgruppa. Men det som går igjen er at jentene stort sett slutter før guttene. Helsesøster sa vi skulle ta det rolig. Første gangen vi introduserte potta var h*n to og ett halvt. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg trodde det å spørre om råd på Kvinneguiden kom til å hjelpe meg og ikke bare få meg til å føle meg dritt og som om vi har gjort alt mulig galt 🙃 Anonymkode: e7489...e99 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #30 Skrevet 28. juli 2022 Maleficenta skrev (4 minutter siden): blir massevis av uhell i starten da men det får man tåle Det er nettopp det man må. Dette er noe barna må lære seg, akkurat som alt annet. Noen få barn får det til lett som ingenting, men for de fleste krever det litt jobb. Hvorfor skal barna gidde når det er mye lettere for dem å bruke bleie? De trenger ikke forholde seg til det, må aldri avbryte lek for å gå på do osv. Når foreldrene sier at de vil at ungene skal slutte, men likevel tar på bleie, er det dobbeltkommunikasjon og barnet blir forvirret. Å pottetrene med bleie på funker like dårlig som å lære seg å sykle med støttehjul. Støttehjulene må av, så enkelt er det bare. Dette er forresten grundig forklart i boka Oh crap pottytraining. Den er lettlest og fin. Anonymkode: b0f8b...05e 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #31 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er forresten grundig forklart i boka Oh crap pottytraining. Den er lettlest og fin. Anonymkode: b0f8b...05e Vi bruker bare bleie på natt og når vi er ute av huset nå. Dag 3 i dag. Ca 20% sjanse for at barnet tisser på do... Har satt fram en potte også for h*n veksler mellom å foretrekke potte eller do. (Noen ganger er do skummelt) H*n liker ikke å tisse seg ut så jeg håper h*n klekker koden ila uka. Bæsje på do er av en eller annen grunn totalt uaktuelt. På to år har barnet bare bæsjet i potta en håndfull ganger. Og en gang på do i barnehagen. (I sånn miniatyrdo) Merker at nå som h*n går med truse bæsjer h*n ikke i det hele tatt. Sist barnet bæsjet var på mandag... Kjenner jeg gruer meg til det som kommer, for å si det sånn. Anonymkode: e7489...e99 1
Maleficenta Skrevet 28. juli 2022 #32 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er nettopp det man må. Dette er noe barna må lære seg, akkurat som alt annet. Noen få barn får det til lett som ingenting, men for de fleste krever det litt jobb. Hvorfor skal barna gidde når det er mye lettere for dem å bruke bleie? De trenger ikke forholde seg til det, må aldri avbryte lek for å gå på do osv. Når foreldrene sier at de vil at ungene skal slutte, men likevel tar på bleie, er det dobbeltkommunikasjon og barnet blir forvirret. Å pottetrene med bleie på funker like dårlig som å lære seg å sykle med støttehjul. Støttehjulene må av, så enkelt er det bare. Dette er forresten grundig forklart i boka Oh crap pottytraining. Den er lettlest og fin. Anonymkode: b0f8b...05e bare så synd at barnehagen er uenig
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #33 Skrevet 28. juli 2022 Vi holder også på med bleieslutt nå i ferien, og nå ser det ut til at vi nærmer oss noe, selv om jeg nesten ikke tør skrive det. Vi tok av bleien for snart fire uker siden, og det har periodevis ikke gått bra i det hele tatt. Men mine hovedtips er tålmodighet, og husk at alle barn er ulike, det finnes ikke én fasit. Jeg var sikker på at cold turkey var best, basert på hva jeg hadde hørt, lest og erfart med storesøster. Men det funket ikke. Jeg googlet og leste og ble bare fortvilt. Med en bleieslutter på 2,5 år, kunne google og folk fortelle meg både at det er alt for sent vi skulle startet for et år siden, og at hun sannsynligvis ikke er klar enda og vi ville skape do-vegring om vi ikke la treningen på is nå. Og det er masse motstridende meninger om metode også. Her løsnet det da vi begynte å bruke bleie utenfor huset igjen, samt når barnet selv ba om det. Vi gikk over til en mer "halvhjertet" tilnærming. Og da knakk hun koden, begynte å si i fra og alt har kommet i do de siste dagene. Bank i bordet. Sist var det motsatt, og etter en langhelg uten bleier var storesøster tørr. Med henne var det ofte slik du beskriver, at hun satt på do uten å tisse, og så kom tisset to minutter senere. Vi øvde hjemme etter barnehage og i helger først, og kom egentlig ingen vei med det. Det virket som hun knakk koden, og fant ordentlig ut hvordan det fungerte av at vi tok bleien helt bort og ikke tok den av og på. De er jo vant til å tisse uten å tenke noe særlig over det, og må lære å slippe det løs på do og holde det inne og hvordan tissetrang kjennes. Men teorien min om at dette var den rette måten, hold altså ikke vann nå med nr. to. Anonymkode: 21612...755 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #34 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 27.7.2022 den 20.36): Prøver på bleieslutt nå i ferien men får ikke barnet helt med. Vi prater om de andre som allerede har sluttet, går i kule truser, motiverer med klistremerker og smarties men det er åpenbart at livet med bleier er mer behagelig enn å gå på do eller potte. vi tar babysteps, men det har vi gjort ganske lenge nå. Barnet fyller straks 4 år. Hva er dine beste bleieslutt-triks? Føler dette bare blir vanskeligere for hver dag. Anonymkode: e7489...e99 dette kommer når barnet selv er klart Anonymkode: 3fbbc...cb6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #35 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 27.7.2022 den 20.36): Prøver på bleieslutt nå i ferien men får ikke barnet helt med. Vi prater om de andre som allerede har sluttet, går i kule truser, motiverer med klistremerker og smarties men det er åpenbart at livet med bleier er mer behagelig enn å gå på do eller potte. vi tar babysteps, men det har vi gjort ganske lenge nå. Barnet fyller straks 4 år. Hva er dine beste bleieslutt-triks? Føler dette bare blir vanskeligere for hver dag. Anonymkode: e7489...e99 Hei! Mitt aller beste bleietips er å drite i å belønne barn for noe som er helt naturlig (bæsje og tisse), men som de aldri har gjort før (gå uten bleie). For at barnet skal lykkes med bleieslutt må det først koble den nevrologiske biten. Det vil si barnet må forstå tre trinn for å trene opp sitt eget muskelminne: jeg må tisse - lære seg hvilke følelser dette er Jeg tisser jeg har tisset Den mest effektive metoden - som ikke forvirrer barnet - er å forberede barnet på at dere kaster bleiene en spesifikk dag. Så gjør dere det. Denne dagen holder dere dere til ett spesifikt sted hjemmet, barnet er nakent nedentil og dere og har to Potter i nærheten. Da lærer barnet seg de tre trinnene og kobler på muskelminnet. Neste dag kan dere gjøre det samme eller være på enda et rom i huset. Neste dag flytter dere potten til toalettet. Dette konseptet kalles bleiefri på 3 dager. Du kan lese mer på blojfri.se. Anbefales på helsestasjonene i Sverige. Der vil du feks lære om: Bruk ikke undertøy før det har gått 3 uker. Ellers vil barnets muskelminne feiltolke dette og tro det har på seg bleie. lykke til. Bruker du denne metoden er barnet ferdig med bleie på 3 dager. Jeg lover, har flere svenske venninner og bekjente som har brukt denne metoden. Anonymkode: 5f8bf...a57 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #36 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): dette kommer når barnet selv er klart Anonymkode: 3fbbc...cb6 Dette er feil. Dette kommer når muskelminnet til barnet er trent opp og barnet har lært seg hva det vil si å måtte tisse, ved å faktisk tisse på seg en-to ganger. Anonymkode: 5f8bf...a57
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #37 Skrevet 30. juli 2022 Perle skrev (På 27.7.2022 den 21.34): Ikke rart det er vanskelig, dere har jo begynt to år for sent. -Å lære barn å gjøre ifra seg på potte/i do er ikke noen noe man forhandler om, det er er noe man gjør på lik linje med å spise, pusse tenner og å kle på seg. Har en toåring selv som går fint på potte, (selvsagt skjer det uhell ute iblant men det er ikke hele verden), og tanken på å la henne gå med bleie, og å gjøre på seg i over TO ÅR TIL, er helt absurd og til å gråte over. Da må du gråte mye, for dette er faktisk den nye snittalderen. Anonymkode: 5f8bf...a57 1
Perle Skrevet 30. juli 2022 #38 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da må du gråte mye, for dette er faktisk den nye snittalderen. Anonymkode: 5f8bf...a57 Har heldigvis lite med andres bleiebarn å gjøre. Mine 12 tantebarn, har heller aldri gått i bleie over 2,5 år. Å la fireåringer gjøre på seg, og ikke å ikke lære de noe så basalt som å gjøre fra seg på do er SKAMMELIG, og JA det er til å gråte over. 1 1
DildoShwaggins Skrevet 30. juli 2022 #39 Skrevet 30. juli 2022 Min treåring blir helt hysterisk av å sitte på doen. Hun får panikkanfall og gråter til ho ikke puster. Så dere som mener at alle barn fint kan slutte med bleie tidlig, kan dere være så snill å få henne bleiefri? Jeg får det ikke til, som den ubrukelige og slappe moren jeg er 🤷♀️ 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #40 Skrevet 30. juli 2022 DildoShwaggins skrev (3 minutter siden): Min treåring blir helt hysterisk av å sitte på doen. Hun får panikkanfall og gråter til ho ikke puster. Så dere som mener at alle barn fint kan slutte med bleie tidlig, kan dere være så snill å få henne bleiefri? Jeg får det ikke til, som den ubrukelige og slappe moren jeg er 🤷♀️ Hei du, vårt barn slet med det samme. Jeg anbefaler potte. Vi ventet med å pushe toalettet i flere måneder på vår 4-åring. Hun brukte potte hjemme, i barnehagen og borte, helt til det en dag løsnet på toalettet også. Anonymkode: 5f8bf...a57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå