DildoShwaggins Skrevet 30. juli 2022 #41 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei du, vårt barn slet med det samme. Jeg anbefaler potte. Vi ventet med å pushe toalettet i flere måneder på vår 4-åring. Hun brukte potte hjemme, i barnehagen og borte, helt til det en dag løsnet på toalettet også. Anonymkode: 5f8bf...a57 Ja, vi har vurdert å kjøpe sånn liten do(potte) på sparkjøp, som man kan dra ned med på liksom. Hun har klart å sitte på doen i barnehagen, men det er fordi den er så liten. Uansett så mener de ansatte i barnehagen at det ikke er noe å stresse med, hun er ikke noe spesielt treig med bleieslutt. Så derfor prøver vi ikke å stresse med det heller, hun slutter vel forhåpentligvis med bleie en gang.
Perle Skrevet 30. juli 2022 #42 Skrevet 30. juli 2022 (endret) -Igjen ja, jag synes hele bleieopplegget til barn i nesten skolealder er til å gråte av. Det er jo ikke rart at det er vanskelig å få en fireråring til å slutte med bleie. Barnet er blitt gammelt nok til å ha egne preferanser, og har jo fått dette som vane. Pottetrening bør begynne så fort ungen er sterk nok i ryggen til å sitte selv. Da tar man med barnet hver gang man selv er på do, og etter mat og søvn og en gang i timen og før man går ut. Litt slitsomt, men det er faktisk vår jobb som forelder. Barn blir ikke KLARE for å pusse tenner heller, men man gjør det likevel. Man må jo begynne med ting FØR ungen er gammel nok til å protestere, og man SPØR ikke barn om de vil slutte med bleie eller legge seg, de har ingen forutsetninger for å ta noen former for beslutninger og å pålegge de at slikt ansvar er ikke snilt. Det er jo her det feiles, det ventes til ungen har språk og egen vilje. Da har jo toget gått. Jeg synes det oppriktig er slemt å ikke lære nevrotypiske og kognitivt friske barn å være tørre før de er fyller fire. Man kjenner jo sitt eget barn, og dets vaner og fakter. -Jeg kan lett se når min toåring må på do, det ville jo være neglisjering og fullstendig absurd å ikke leie henne ut dit, men i stedet la henne stå å bæsje seg ut i en bleie bak sofaen. Kombinasjonen av at små barn sendes (altfor) tidlig i barnehage uten å være tørre/pottetrent, samt billige engangsbleier er vel en stor del av årsaken det dette absurde i-landsproblet, med nesten førskolebarn i bleier. Så, her kommer mitt KONSTRUKTIVE råd du etterspurte: Ts bør kaste ALLE bleier fra i morgen, å la det gå sin gang, slik at barnet kan få litt verdighet, og slippe å begynne et nytt barnehageår (kansje det siste før skolen) i bleie. Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 2. august 2022 av Perelandra 5 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #43 Skrevet 30. juli 2022 Føler med alle som sliter. Har en på 3,5 år, skulle slutte i fjor sommer, men var høygravid med kraftig bekkenløsning, så orket rett og slett ikke. Nå i sommer så bare bestemte jeg meg, var en uke ned blodslit, nekting, unge som holdt seg helt til det ikke gikk lenger, løp rundt og ville ikke, bare protester og mye jobb: Men det handler om mestring. Bleia er trygg. Så man må stå i det, la de gå uten bukse og truse og være klar med potta ca. 2-3 timer etter de sist har tisset. Snakke mye om det, men ikke forhandle og lokke. Noen barn vil ikke, men de må bli trygge på det. Roset barnet masse hver gang, og ved uhell minnet jeg om at man skal tisse/bæsje i potta. Nå går nesten som en lek, etter en uke løsnet det skikkelig. Når h*n er trygg på at h*n får det til, så går det fint. Kjøpte også noen fine truser og sa bare at bleiene er slutt og finnes bare på natt. Og dette er et viljesterkt barn som ikke ville «blitt klar» hadde det fått velge. Tror det blir vanskeligere og vanskeligere når de bikker tre år, også for foreldre. Man tror det er en stor greie og er i økende grad redd for å presse barnet fordi man møter desto større motstand jo lenger tid som går. Ond sirkel. Nr. 2 skal slutte neste år, da er h*n to år. Begynt allerede nå. Orker ikke dette styret en gang til 😅 Anonymkode: 69423...953 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #44 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Dette er feil. Dette kommer når muskelminnet til barnet er trent opp og barnet har lært seg hva det vil si å måtte tisse, ved å faktisk tisse på seg en-to ganger. Anonymkode: 5f8bf...a57 det er ikke feil i forhold til de som jobber med dette og som vet dette mer enn dere her inne Anonymkode: 3fbbc...cb6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #45 Skrevet 30. juli 2022 (endret) Perle skrev (På 30.7.2022 den 19.41): Det er ikke rart at det er vanskelig å få en fireråring til å slutte med bleie. Barnet er gammelt nok til å ha egne preferanser og har jo fått dette som vane. Pottetrening bør begynne så fort ungen er sterk nok i ryggen til å sitte. Da tar man med barnet hver gang man selv er på og etter mat og søvn. barn blir ikke KLARE for å pusse tenner heller, men man gjør det likevel, samme med å sitte stille mens man spiser. Man må jo begynne før ungen er gammel nok til å protestere. Det er jo her det feiles, det ventes til ungen har språk og egen vilje. Jeg synes det oppriktig er slemt å ikke lære nevrotypiske og kognitivt friske barn store barn å være tørre før de er fyller fire. Man kjenner jo sitte eget barn, jeg kan lkett se når min må på do, det er jo absurd å ikke leie henne ut dit, men la henne stå å bærsje seg ut. Kombinasjoen av at små barn sendes tidlig i barnehagen uten å være tørre først, og billige engangsbleier er vel en stor del av årsaken. Dette burde ikke være et tema engang. Så, her kommer mitt KONSTRUKTIVE råd du etterspurte: Ts bør kaste ALLE bleier fra i morgen og la det gå sin gang. Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. Enig i dette, selv om vi slet selv. Begynte for sent pga omstendighetene, men syns det er en uting å vente så lenge. Med nr. 2 har vi begynt nå, h*n er ett år. Neste sommer er det slutt. Tror man gjør det til en større greie enn det er, i andre land slutter de når de er to. Man må bare tørre å gjøre det, og etter en viss alder blir det verre og verre jo lengre man venter. Men har forståelse for at det kan bli sånn for har vært der selv, men gjør ikke samme feilen to ganger. Anonymkode: 69423...953 Endret 2. august 2022 av Perelandra 4
Snedig Skrevet 30. juli 2022 #46 Skrevet 30. juli 2022 (endret) Jeg fikk ikke min sønn til å slutte før han var 4,5 år (ja tenk det!). selvfølgelig hadde vi prøvd lenge og i flere omganger. Det endte selvfølgelig med alvorlig dovegring, han var livredd. Måtte få barnehagen på banen og fikk god hjelp av en der som satt av mye tid for å hjelpe. Doen i barnehagen var mindre skummel. Når det hadde løsnet i barnehagen prøvde vi hjemme til ingen nytte. Gikk så langt at vi måtte ha en liten premie (innpakket liten gave) på lur etter hvert dobesøk i en ukes tid. Han merket raskt mestring og etter denne uken var han helt tørr og har aldri hatt et uhell, hverken på dag eller natt. sier ikke at dette er en bra oppskrift for bleieslutt, men det jeg egentlig vil fram til er at det er ikke lett for alle. Mulig jeg presset for hardt i starten som førte til dovegringen. Prøv å ikke stresse, det vil jo ordne seg! Min var faktisk ikke siste til å slutte i barnehagen engang, så ikke hør på alle som sier det er så horribelt seint.. Endret 30. juli 2022 av Snedig 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #47 Skrevet 30. juli 2022 DildoShwaggins skrev (2 timer siden): Min treåring blir helt hysterisk av å sitte på doen. Hun får panikkanfall og gråter til ho ikke puster. Så dere som mener at alle barn fint kan slutte med bleie tidlig, kan dere være så snill å få henne bleiefri? Jeg får det ikke til, som den ubrukelige og slappe moren jeg er 🤷♀️ Var hun hysterisk når dere satte henne på do/potte som 1-åring? Eller begynte dere å sette henne på do da hun var 3? Det er altfor sent. Anonymkode: 99474...ef5 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #48 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Var hun hysterisk når dere satte henne på do/potte som 1-åring? Eller begynte dere å sette henne på do da hun var 3? Det er altfor sent. Anonymkode: 99474...ef5 Ikke meg du spør, men vi hadde samme problem med barnet vårt. Hadde jevnlig prøvd fra ca 1,5 år, ved ca 2,5 var han veldig interessert og ville veldig gjerne sitte på do og prøve, men kom aldri. Etter et par mnd ble han plutselig hysterisk bare vi nevnte det og slik er det enda hvis vi prøver å sette han på do(men nå kan vi heldigvis spørre uten at han blir fra seg, sier bare nei og ferdig med det. Og idag mente han at i morgen skal han prøve). Ca tre år. Anonymkode: acd02...c39 1
DildoShwaggins Skrevet 30. juli 2022 #49 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Var hun hysterisk når dere satte henne på do/potte som 1-åring? Eller begynte dere å sette henne på do da hun var 3? Det er altfor sent. Anonymkode: 99474...ef5 Ja, hun var det.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #50 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): dette kommer når barnet selv er klart Anonymkode: 3fbbc...cb6 Legger barnet seg når det er klart og? Går i barnehagen når det er klart? Spiser middag når det er klart? Anonymkode: 8ee55...a29 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #51 Skrevet 30. juli 2022 DildoShwaggins skrev (2 timer siden): Ja, vi har vurdert å kjøpe sånn liten do(potte) på sparkjøp, som man kan dra ned med på liksom. Hun har klart å sitte på doen i barnehagen, men det er fordi den er så liten. Uansett så mener de ansatte i barnehagen at det ikke er noe å stresse med, hun er ikke noe spesielt treig med bleieslutt. Så derfor prøver vi ikke å stresse med det heller, hun slutter vel forhåpentligvis med bleie en gang. Hun er allerede tre. Anbefaler dere bare å kjøpe en helt vanlig potte og sette igang. Når de er 4 er det mye vanskeligere å få dem til å slutte. Anonymkode: 5f8bf...a57 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #52 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): det er ikke feil i forhold til de som jobber med dette og som vet dette mer enn dere her inne Anonymkode: 3fbbc...cb6 Det du sier er bullshit. De som jobber med dette har absolutt ingen strategi, noe som er grunnen til at foreldre er fullstendig rådville og holder på å prøve av og på fra de er 2 til 4,5 år gamle. At barn blir «klare» for bleieslutt kom som et konsept fra en lege som samarbeidet med verdens første engangsbleier, nemlig Pampers, på slutten av 60-tallet. Derfor anbefalte denne legen - i tett samarbeid med Pampers - at man ventet med bleieslutt til barnet var klart. Dette er en markedsføringstaktikk som har holdt i frem til i dag. Med dagens oppsugingsevne på bleier vil ikke barna noensinne bli klar, de kan gå med stappfulle bleier uten å engang merke det. Og hvordan kan et barn bli klar for noe de aldri har gjort før? Når dette med bleie er et oppfunnet konsept og ikke biologisk? I andre verdensdeler klarer barna fint å slutte ved 1 års alder. Anonymkode: 5f8bf...a57 7
Sofakona Skrevet 30. juli 2022 #53 Skrevet 30. juli 2022 Huff synd at vi mammaer skal være slik mot hverandre her inne...mitt barn sluttet med bleie når det var 1 år...barn skal slutte med bleie når de er 2 år..3 år er alt for seint... Skulle tro at alle går etter deres eget barn og bøker de har lest..og at man ikke skjønner at alle barn, foreldre og hjem er forskjellige. Min er 4 om 2 mnd og vi har slitt lenge med å slutte med bleie. Vi prøvde fra hun var 2 1/2 år men hun holdt seg..da hun hadde urinveisinfeksjon engang og da svidde det når hun tisset..og dermed ble hun mester i å holde seg. Hun kunne sitte på potte i 30 uten noe tiss...når vi endelig fikk henne til å tisse på potte så kom kamp om at hun ikke ville ha på truse .. Hun vil iallefall ikke bæsje i potta eller do..og da må bleia på ..ellers holder hun seg og får vondt i magen... Nå har vi holdt på fra og til i 3 uker..og snart begynner hun i ny barnehage...så vi får se hva tiden bringer 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #54 Skrevet 30. juli 2022 Sofakona skrev (1 minutt siden): Huff synd at vi mammaer skal være slik mot hverandre her inne...mitt barn sluttet med bleie når det var 1 år...barn skal slutte med bleie når de er 2 år..3 år er alt for seint... Skulle tro at alle går etter deres eget barn og bøker de har lest..og at man ikke skjønner at alle barn, foreldre og hjem er forskjellige. Min er 4 om 2 mnd og vi har slitt lenge med å slutte med bleie. Vi prøvde fra hun var 2 1/2 år men hun holdt seg..da hun hadde urinveisinfeksjon engang og da svidde det når hun tisset..og dermed ble hun mester i å holde seg. Hun kunne sitte på potte i 30 uten noe tiss...når vi endelig fikk henne til å tisse på potte så kom kamp om at hun ikke ville ha på truse .. Hun vil iallefall ikke bæsje i potta eller do..og da må bleia på ..ellers holder hun seg og får vondt i magen... Nå har vi holdt på fra og til i 3 uker..og snart begynner hun i ny barnehage...så vi får se hva tiden bringer Slutt å holde på fra og til. Det sender blandede signaler. Og ikke sett på truse, det forvirrer muskelminnet, da det påminner om bleie. Anonymkode: 5f8bf...a57 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #55 Skrevet 30. juli 2022 Perle skrev (2 timer siden): Jeg svarte ettersom noen anonym qotet meg, og lurte på om jeg gråt mye. Var det du kansje? -Igjen ja, jag synes hele bleieopplegget til barn i nesten skolealder er til å gråte av. Det er jo ikke rart at det er vanskelig å få en fireråring til å slutte med bleie. Barnet er blitt gammelt nok til å ha egne preferanser, og har jo fått dette som vane. Pottetrening bør begynne så fort ungen er sterk nok i ryggen til å sitte selv. Da tar man med barnet hver gang man selv er på do, og etter mat og søvn og en gang i timen og før man går ut. Litt slitsomt, men det er faktisk vår jobb som forelder. Barn blir ikke KLARE for å pusse tenner heller, men man gjør det likevel, samme med å sitte stille nå man spiser. Man må jo begynne med ting FØR ungen er gammel nok til å protestere. og man SPØR ikke barn om de vil slutte med bleie eller legge seg. Man bare GJØR det. Det er jo her det feiles, det ventes til ungen har språk og egen vilje og skal være med å bestemme. Jeg synes det oppriktig er slemt å ikke lære nevrotypiske og kognitivt friske barn barn å være tørre før de er fyller fire. Man kjenner jo sitte eget barn. og vanene deres. Jeg kan lett se når min toåring må på do, det villr jo være neglisjering og fullstendig absurd å ikke leie henne ut dit, men i stedet la henne stå å bæsje seg ut. Kombinasjoen av at små barn sendes (altfor) tidlig i barnehagen uten å være tørre, samt billige engangsbleier er vel en stor del av årsaken det dette ilandsproblet. Dette burde ikke være et tema engang. Så, her kommer mitt KONSTRUKTIVE råd du etterspurte: Ts bør kaste ALLE bleier fra i morgen og la det gå sin gang, slik at barnet kan få litt verdighet og slippe å begynne et nytt barnehageår i bleie. Et enkelt «nei» hadde holdt. Anonymkode: 5f8bf...a57 1 1 1
Sofakona Skrevet 30. juli 2022 #56 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slutt å holde på fra og til. Det sender blandede signaler. Og ikke sett på truse, det forvirrer muskelminnet, da det påminner om bleie. Anonymkode: 5f8bf...a57 Fra og til betyr mye og siden du ikke vet hvorfor vi gjør ting her hjemme så har du ikke noe å si i denne saken. Og vi tar på truse da hun vil ha på det ...og hva er forskjellen på at hun har på truse...eller bukse uten truse ..
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #57 Skrevet 30. juli 2022 Her var det mange som tydeligvis har svaret på alt og har en knirkefritt og problemfri hverdag med barna sine! Og selvfølgelig fungerer det de gjør med ALLE andre barn også siden deres 12 nieser klarer det og noe annet er helt uhørt! Jeg håper ikke dere svarer de dere kjenner slik også (nei stemmer det, det trenger dere ikke fordi dere kjenner ingen med barn som hadde bleieslutt etter 2 år), da hadde i hvert fall ikke jeg giddet å ha noe med dere å gjøre. Går an å ha litt skjønn for at ikke alle barn er like eller? Makan. Anonymkode: 06033...fd0 3
Sofakona Skrevet 30. juli 2022 #58 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vet du at barnet må være fysisk OG mentalt klar for å slutte med bleie? Anonymkode: 09b38...a19 Næ....mener du det..for en dårlig mor jeg er som ikke skjønte det...takk for at du er en flott person som vet dette og gir meg riktig svar
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #59 Skrevet 30. juli 2022 Sofakona skrev (4 minutter siden): Fra og til betyr mye og siden du ikke vet hvorfor vi gjør ting her hjemme så har du ikke noe å si i denne saken. Og vi tar på truse da hun vil ha på det ...og hva er forskjellen på at hun har på truse...eller bukse uten truse .. Hva er forskjellen? Jeg skriver jo det: muskelminnet! Anonymkode: 5f8bf...a57 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #60 Skrevet 30. juli 2022 On 7/28/2022 at 8:29 PM, AnonymBruker said: Vi bruker bare bleie på natt og når vi er ute av huset nå. Dag 3 i dag. Ca 20% sjanse for at barnet tisser på do... Har satt fram en potte også for h*n veksler mellom å foretrekke potte eller do. (Noen ganger er do skummelt) H*n liker ikke å tisse seg ut så jeg håper h*n klekker koden ila uka. Bæsje på do er av en eller annen grunn totalt uaktuelt. På to år har barnet bare bæsjet i potta en håndfull ganger. Og en gang på do i barnehagen. (I sånn miniatyrdo) Merker at nå som h*n går med truse bæsjer h*n ikke i det hele tatt. Sist barnet bæsjet var på mandag... Kjenner jeg gruer meg til det som kommer, for å si det sånn. Anonymkode: e7489...e99 Lurt å gi noe som gjør bærsjen myk når man slutter med bleie. Dere ønsker ikke ende opp med kronisk forstoppelse. Her får 2,5-åringen som har vært en uke bleiefri på dagtid kiwi hver dag. Anonymkode: 3e28a...217
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå