AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #21 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Søsteren og samboeren hennes har en datter på 6 år. I går fortalte hun at hun i vinter ble sint på datteren, og låste henne ut av huset uten yttertøy og sko - i snøen. Datteren hadde stått der og grått i 3-4 min, før søsten min tok seg sammen. Jeg har ikke barn enda, men for meg høres det helt vanvittig ut. Er det vanlig at begeret renner over for foreldre på den måten? Jeg har passet niesen min mange ganger, og kjenner henne som en utrolig snill og litt stille unge. Det er det foreldrene og besteforeldrene sier også.. Anonymkode: cf314...25b Det høres helt vilt ut. Har hatt mine diskusjoner med barn som ikke vil kle på seg, der de kan velge å åpne døra for å «kjenne etter om strømpebukse er lurt i dag» men å låse døra er bare slemt. Anonymkode: ccffc...0e4 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #22 Skrevet 27. juli 2022 den kjerringa der høres alt for ustabil ut... Anonymkode: 91742...6bf 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #23 Skrevet 27. juli 2022 Jeg ble lempet ut døra og låst ute en gang etter å ha oppført meg som et utyske ved matbordet når jeg var rundt den alderen. Det endte med at jeg sparket i stykker vinduet i døra og meget angrende foreldre. De angrer faktisk fortsatt, snart 40 år senere - og jeg har ikke tatt videre skade av det. Det var den eneste gangen foreldrene mine på noe vis gjorde noe drøyt og jeg har ellers hatt en super oppvekst. Hun gjør det neppe igjen, og jenta får neppe varige mén. Anonymkode: 80918...32f
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #24 Skrevet 27. juli 2022 Har en kollega som endte opp med å kjøre tvillingene sine til barnehagen i bare bleier midt på vinteren. Hun kledde på den ene mens den andre rev av seg klærne og motsatt, hver gang hun snudde ryggen til den ene så utagerte den andre og vrengte av seg alt. Det hadde vært fullstendig kaos. Sent ute til jobb osv. De oppførte seg aldri som utysker om morgenen etter det. De er nå 20 år og har det veldig bra, går på universitet begge to. Anonymkode: 8d72b...d88 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #25 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Søsteren og samboeren hennes har en datter på 6 år. I går fortalte hun at hun i vinter ble sint på datteren, og låste henne ut av huset uten yttertøy og sko - i snøen. Datteren hadde stått der og grått i 3-4 min, før søsten min tok seg sammen. Jeg har ikke barn enda, men for meg høres det helt vanvittig ut. Er det vanlig at begeret renner over for foreldre på den måten? Jeg har passet niesen min mange ganger, og kjenner henne som en utrolig snill og litt stille unge. Det er det foreldrene og besteforeldrene sier også.. Anonymkode: cf314...25b Nei, foreldre skal ikke gjøre sånn. Og skjer det flere ganger er det skadelig. Jeg ble utestengt psykisk (men også fysisk fra huset et par ganger) av mine foreldre da jeg var ungdom. De mente de skulle lære meg en lekse eller noe, låste døra for sommeren og dro på hytta. De var sinte.. og sinne tror jeg skremmer alle barn. Jeg klarer ikke ha et normalt forhold til mamma i dag, jeg er glad i henne men jeg hater henne også litt. Vanskelige følelser å leve med. Men jeg har ikke noe jeg skulle sagt hverken da eller nå, mor var den eneste som hadde rett i huset, og hun er sånn enda. Et litt sånn herskerforhold hadde vi, der hun bestemte og jeg var barn og kunne derfor ikke vite noensinne helst. Lite utviklende for min del, og hun angrer nok på det i dag, fordi jeg holder jo avstand til familien i dag. Og det er sikkert sårende for de, men det er en reaksjon kroppen min har egentlig. Jeg kan ikke gjøre noe med det. Anonymkode: 680f8...574 1
Silva Pluvialis Skrevet 27. juli 2022 #26 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bedre med 4 minutter utenfor døra enn at moren mister det totalt og f eks slår eller brøler til/skjeller ut ungen. Det er lett å sitte på sin høye hest men av og til så kan også foreldre klikke. Jeg har selv måttet legge baby fra meg, gå inn i naborommet og hylskrike inn i en pute for ikke å gjøre noe jeg hadde angret dypt og inderlig på. Av og til så må man separere barnet fra seg selv for ikke å gjøre noe veldig dumt. Men hun burde selvfølgelig heller f eks ha låst seg selv inne på do. Anonymkode: 8d72b...d88 Jeg tenker det er forskjell på å legge en baby i senga for en liten timeout. Da er jo barnet på et trygt sted. Å stenge barnet ute, alene i kulda, er jo helt hinsides. Mye verre enn å la et barn ligge alene i en seng mens man henter seg inn igjen. Synes ikke det kan sammenlignes. 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #27 Skrevet 27. juli 2022 Hjelpes! Overreagering på de fleste her! En liten timeout på noen minutter på utsiden er bedre enn at det klikker for mor vel? Dette går fint! Nå om dagen skal ikke barna oppleve noe motstand, det vil gagne dem negativt å ikke få konsekvenser for ufordragelig oppførsel! Snakker ikke om vold, men å ha en timeout på utsiden hjelper ofte, og så ta en prat etterpå. Anonymkode: 8f99c...750 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #28 Skrevet 27. juli 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hjelpes! Overreagering på de fleste her! En liten timeout på noen minutter på utsiden er bedre enn at det klikker for mor vel? Dette går fint! Nå om dagen skal ikke barna oppleve noe motstand, det vil gagne dem negativt å ikke få konsekvenser for ufordragelig oppførsel! Snakker ikke om vold, men å ha en timeout på utsiden hjelper ofte, og så ta en prat etterpå. Anonymkode: 8f99c...750 En liten timeout på noen minutter kan være greit om det er på rommet, men å sende et barn ut i vinterkulde og snø, uten yttertøy eller sko er bare slemt. Anonymkode: 4d68d...7b8 2
Rogadame Skrevet 27. juli 2022 #29 Skrevet 27. juli 2022 Ok. Min yngste " skulle rømme hjemmefra" da han var 7 år.( fordi han ikke fikk spille mer på nettbrettet) Labbet ut på naboens tomt ( på vinteren i sokkelesten( kasta sherroxene)) og ropte høyt at han skulle ringe politiet og at vi var de verste foredrene i verden. Hadde vel raserianfall i noen minutt før vi ropte fra kjøkkenvinduet at det var spagetti og kjøttdeig til middag- kom tuslende slukøret tilbake. Vanskelig å vite bakgrunnen til denne historien, men det er nok ikke unormalt med en time- out med eller uten sko. Uten at en trenger ringe BV av den grunn. 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #30 Skrevet 27. juli 2022 Timeout er helt greit i blant, men ikke ute i kulden! Vi har satt barna våre på trappen i like mange minutter som de er år. Det har virket for vår del. Hadde ikke hatt hjerte til å stengt de ute fra huset, verken sommer eller vinter! Anonymkode: dcece...bf2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #31 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En liten timeout på noen minutter kan være greit om det er på rommet, men å sende et barn ut i vinterkulde og snø, uten yttertøy eller sko er bare slemt. Anonymkode: 4d68d...7b8 Det er ingen som sier det er snilt, men et engangstilfelle er heller ikke noe å gå bananas over og ringe barnevernet. Anonymkode: 80918...32f 2
Silva Pluvialis Skrevet 27. juli 2022 #32 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hjelpes! Overreagering på de fleste her! En liten timeout på noen minutter på utsiden er bedre enn at det klikker for mor vel? Dette går fint! Nå om dagen skal ikke barna oppleve noe motstand, det vil gagne dem negativt å ikke få konsekvenser for ufordragelig oppførsel! Snakker ikke om vold, men å ha en timeout på utsiden hjelper ofte, og så ta en prat etterpå. Anonymkode: 8f99c...750 Ute i kulda, i minusgrader og snø, uten ordentlig bekledning??! 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #33 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor er det snø nå i juli? Anonymkode: ed9d3...f6e Det viser bare at du ikke leste hele innlegget. Men må bare lage kvalme 🙄 Anonymkode: 1797a...572 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #34 Skrevet 27. juli 2022 Tvillingsjel skrev (2 timer siden): Ute i kulda, i minusgrader og snø, uten ordentlig bekledning??! I noen minutter? Sorry altså, du blir ikke syk av det, du får en wakeup, at du kanskje bør roe ned! Anonymkode: 8f99c...750
AprilLudgate Skrevet 27. juli 2022 #35 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Begeret kan renne over for selv den beste foreldre. Anonymkode: 9574c...f3a AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bedre med 4 minutter utenfor døra enn at moren mister det totalt og f eks slår eller brøler til/skjeller ut ungen. Det er lett å sitte på sin høye hest men av og til så kan også foreldre klikke. Jeg har selv måttet legge baby fra meg, gå inn i naborommet og hylskrike inn i en pute for ikke å gjøre noe jeg hadde angret dypt og inderlig på. Av og til så må man separere barnet fra seg selv for ikke å gjøre noe veldig dumt. Men hun burde selvfølgelig heller f eks ha låst seg selv inne på do. Anonymkode: 8d72b...d88 Mja. Jeg tenker at det å fjerne seg selv fra situasjonen eller heve stemmen en gang er innenfor normalen. Men å dra et barn ut i snøen og låse igjen døra? Det kaller jeg voldsutøvelse og avstraffelse. Om man er nære på å slå eller skade et barn må man jo oppsøke hjelp, ikke trøste seg selv med at «selv den beste forelder».
AprilLudgate Skrevet 27. juli 2022 #36 Skrevet 27. juli 2022 (endret) Rogadame skrev (2 timer siden): Ok. Min yngste " skulle rømme hjemmefra" da han var 7 år.( fordi han ikke fikk spille mer på nettbrettet) Labbet ut på naboens tomt ( på vinteren i sokkelesten( kasta sherroxene)) og ropte høyt at han skulle ringe politiet og at vi var de verste foredrene i verden. Hadde vel raserianfall i noen minutt før vi ropte fra kjøkkenvinduet at det var spagetti og kjøttdeig til middag- kom tuslende slukøret tilbake. Vanskelig å vite bakgrunnen til denne historien, men det er nok ikke unormalt med en time- out med eller uten sko. Uten at en trenger ringe BV av den grunn. Og det hadde hvilken relevans til HI? Endret 27. juli 2022 av DundreMilfin 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #37 Skrevet 27. juli 2022 Jeg fant faktisk et slik barn en gang, som sto barfot og lett avkledd, hysterisk ute i kulda. Da hadde de voksne satt seg i bila og kjørt også. Så jeg tok med meg barnet jeg. Foreldren kom hjem etter sikkert 15-20 minutt. Dette var et eldre barn. ca 14-15 år. Meldte så klart ifra til barnevernet. Barnet fremsto traumatisert. Å bli låst ute i kulda tvinger frem noe primitivt i en, det fratar basale behov og rokker ved opplevelsen av trygghet. En ting er å bli sint og heve stemmen, men å låse barnet ut krever faktisk en liten innsats. Jeg personlig mener det er å tråkke over ei grense for hva som er «normalt». Det er med andre ord sykt. Anonymkode: d5302...2f3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå