Gå til innhold

Labrador valp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi ønsker oss hund, og har bestemt oss for labrador. Hva er deres erfaring med en labradorvalp? Vi har en jente på 6 år (med adhd) og lurer på hvordan det er å kombinere med valp. I tillegg leier vi, så hvor stor «skade» gjør en labradorvalp i leiligheten? 

Anonymkode: 6d0ee...e34

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håper dere er klar over hvor mye en labrador krever og hvor stor den blir. Den er ikke en liten valp lenge. Hvordan kom dere frem til at det er den som passer dere best?

Anonymkode: 97065...77c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker en labrador er et godt valg, det er en sosial og trygg type hund som er solid og anvendelig til mange ulike aktiviteter. Hunder sliter på leiligheter, men hvor mye kommer jo og opp til dere som eiere og hvordan dere passer på. Litt tyggemerker  kan det jo bli, men pas på at den har andre ting å tygge på så går det bra. 

Anonymkode: 348b6...f00

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt labrador i 15 år. Fikk nr 2 da datter var 4-5 og det gikk veldig bra. Det er en vennlig rase. Men de er seige og sta og er lenge barnslige og tenåringer før de blir voksne. Krever mer jobb enn hva man tror. 

Anonymkode: 0a8b8...350

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Håper dere er klar over hvor mye en labrador krever og hvor stor den blir. Den er ikke en liten valp lenge. Hvordan kom dere frem til at det er den som passer dere best?

Anonymkode: 97065...77c

Jeg er oppvokst ned Labrador. Den aller første boken jeg leste som liten var hundeleksikon, etter det har det gått i hund. Så akkurat raser, bruksområder og hver rases behov har jeg god peiling på. Derfor ble det Labrador.

• Liker 1
Skrevet

Labrador kan ofte være bedagelige og gode familiehunder som voksne, men mange av dem er en håndfull som valp og unghund. De kan være mye. Mye energi, mye hopping, mye glede, mye stress, mye "armer og bein". Det er ikke sikkert man er forberedt på det hvis man bare har møtt den bedagelige, voksne familiehunden.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Labrador er hunder som krever mye stimuli. De er på jobb 24/7, det ligger i deres gener. Som valp og unghund er de nesten grusomme, på alle kurs/samlinger jeg har vært på er det alltid de med labrador som sliter. Glade hunder er de så til de grader!! De blir sent voksne og har valpefakter leeeeenge.

Anonymkode: 8607e...643

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Valpetiden kan gå hardt ut over invetaret i huset. Kanskje særslig dører, lister, gulv (tissing, graving, raptus-løping, fallende potteplanter), sofaputer og bordben osv. Labradorer er jo glad i alt som kan spises/bæres/tygges på, så her ville jeg nok vært ekstra obs. Jeg ville personlig syns det var litt ubehagelig å skulle ha valp i leid leilighet, men med mindre dere har planer om å kjøpe i nær fremtid så må man jo bare få det til der man er. Men kanskje dobbeltsjekk at valp er OK for utleier. Jeg eier (og har hund) og jeg ville vært åpen for dyr skulle jeg ha leid ut, men jeg ville foretrukkt å vite at det var valp det var snakk om. Stor forskjell på en 5 år gammel hund som tasser rundt og en hyper valp som tisser, tygger på listene og ikke minst - må gjennom hjemme alene trening. Den kan være krevende, og irriterende for eventuelle  naboer oppe/under/vegg i vegg!

Jeg har ikke hatt labrador selv, men søsteren min har en - og hun var krevende som valp og unhund. Verdens beste hund i dag (12 år gammel), men hjelp for en ustyrlig unghund. Meningen var at barna skulle ta mye av ansvaret over tid, men selv det å gå tur med den var for utfordrende for barna i mange år.

Men har dere erfaring, så går det nok seg til :)

Anonymkode: 9677a...856

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2022 den 10.12):

Jeg er oppvokst ned Labrador. Den aller første boken jeg leste som liten var hundeleksikon, etter det har det gått i hund. Så akkurat raser, bruksområder og hver rases behov har jeg god peiling på. Derfor ble det Labrador.

Da skjønner ikke jeg hva du spør etter i HI….🤷‍♀️

Anonymkode: 78432...f70

AnonymBruker
Skrevet

En labrador valp er ofte det man kan kalle barn «mye armer og ben over alt». De kan løpe klønete og ikke helt skjønne hvor store de selv er, litt klumsete 😅❤️ 
Det blir riper i gulv. Så om dere leier, må dere ha godkjent fra eier med en slik type hund. Legg tepper på alle rom, i tilfelle utleier ikke forstår hvor mye riper det kan bli, og krever nytt gulv i alle rom. 

Valpetiden er lang. Den pågår lenge etter de er ferdig utvokst. Valpetendenser kan pågå helt til hunden er 3-4 år gammel. 

Ift å ha labrador med et barn med adhd, så kan det gå veldig fint! Men det spørs litt på hvor lærevillig barnet ditt er. Dere må snakke mye med barnet om hvordan man forholder seg til hunden. Labradorer smittes lett av energi, så om barnet er hypert og har mye armer og bein, skal jeg love deg at hunden blir helt lik på sekundet. Nå finnes det forskjellig måter adhd utfolder seg på, at man sitter å rister med benet eller hele tiden må skifte sitte stilling vil ikke påvirke hunden noe særlig. 

Anonymkode: 2ca0f...238

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...