AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #1 Skrevet 26. juli 2022 Hei, jeg adopterte en katt fra dyrebeskyttelsen for ca 6 uker siden. Pus er forsatt kjemperedd og vil helst hjemme deg og ikke ha noe form for kontakt. Hun har en liten kattehule som hun er i store deler av tiden og freser om man forsøker å gi henne kos. Har sittet mye med mat, strukket ut hand og snakket med henne, uten hell. Det virker som hun blir tryggere, og tar mer plass når jeg og samboer ikke er hjemme. Har noen noe tips til hvordan oppnå tillit og gjøre henne mer kontaktsøkende? hun er 2 år og hadde en tøff start på livet, før fosterhjem hvor hun ble en kosekatt. Denne siden har vi ikke sett av henne enda. Vi er kun 2 stk i hjemme uten barn har forsøkt å finne informasjon rundt om, men så lite info når katt forsatt ikke er trygg eller vil ha kontakt etter 6 uker tar i mot de rådene og tipsene dere eventuelt har ☺️ Anonymkode: 49e3d...48a 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #2 Skrevet 26. juli 2022 Du bør slutte å prøve å få kontakt med henne, og heller ignorere henne totalt. Med én gang du ser/snakker/prøver å ta på henne, så føler hun et sosialt press hun ikke vet hvordan hun skal takle, og hun blir defensiv. Både du og samboer må ignorere henne. Ikke se på henne, ikke snakk til henne. Pass på at dere aldri beveger dere rett mot henne- og går dere rett mot henne for å f.eks komme til kjøkkenet, snu føttene litt til siden så de aldri peker rett mot katten. Gjør dette i noen dager så hun lærer å slappe av. Deretter kan dere begynne å "miste" godbiter når dere går forbi hvor hun ligger for å skape positive assosiasjoner. Dere kan også prøve å få frem jaltinnstinktet hennes ved en sånn katteleke- fiskestang. F.eks sitter dere å ser på en film, ha en sånn fiskestang i hånda og beveg leken litt rundt på gulvet uten å se på katten. Fortsett å ignorere henne til hun selv tar kontakt: og når hun gjør det, ikke gi henne masse oppmerksomhet. La henne lukte på dere (fot, hånd eller annet) I fred uten å bli beglodd. Etterhvert vil hun føle seg trygg nok til at hun ikke lenger blir redd av å bli sett på/snakket til, og deretter kost med. Anonymkode: 49063...aaf 4 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #3 Skrevet 26. juli 2022 Og ikke minst: ikke slipp henne ut før hun har vært trygg på dere i 4 uker. Anonymkode: 49063...aaf 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #4 Skrevet 26. juli 2022 Vi hadde en i fosterhjem som vi etterhvert klarte å «leke» ut fra under sengen der hun gjemte seg. Med fiskestang. Hun ble etterhvert veldig sosial og kjærlig. Hun hadde vært innestengt i et kott siden hun var kattunge fordi «hun klorte på møblene» eller noe sånt. Anonymkode: ed943...b31 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #5 Skrevet 26. juli 2022 Ville prøvd å leke med henne. Du kan også gi henne mat hun liker. Etterhvert vil hun nok bli tryggere. Anonymkode: 08c54...5dd 1
Gjest Ramona1970 Skrevet 27. juli 2022 #7 Skrevet 27. juli 2022 Jeg overtok en helt vill kattunge en gang. Jeg brukte en liten leke for å få den nærmere meg, lokket den opp på fanget der den la seg ned, og da kunne jeg klappe den etter hvert. Ellers lot jeg den i fred. Husker ikke hvor lang tid det tok. De kommer med tiden om man ikke jakter på dem.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #8 Skrevet 27. juli 2022 Totalt ignorering. Lat som hun ikke er der. Jeg har vært forvert for mange katter og dette funker hver gang. Vi sier det samme til alle som kommer inn i vårt hjem. «Vi har en redd katt her. Lat som hun ikke er der. Ikke se på henne, ikke oppsøk henne, ikke snakk til henne.» Hun kommer ut når hun er klar. Anonymkode: aab9b...1cd 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #9 Skrevet 27. juli 2022 Har en slik katt selv. Hadde han inne i 14 uker, før han fikk gå ut. Han gjemte seg og var redd. Etter hvert fikk jeg klappe han og han oppsøkte meg. Ikke sånn at han hoppet i fanget eller noe, men er i samme rom og lar meg klappe. Nå går han ut og inn og viser han hører til her. Er fortsatt skvetten (har hatt han i 1 år), men ikke på samme måte. Nå kan han hoppe opp i sofaen og jeg kan kose med han. Dette vil bli en bra katt, og man må bare være tålmodig Anonymkode: c9b64...919 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #10 Skrevet 27. juli 2022 Hvor har katten hulen sin? Om den er plassert midt i stuen, der det er mye aktivitet, ville jeg funnet et roligere sted, der katten kan få ha dokassen, mat og drikke. F eks et eget rom. Så går du innom på "besøk" innimellom, og bare er der, uten å lage noe styr av det. Du kan f eks sitte i en stol og lese en bok. Etterhvert vil katten komme frem, og oppdage at det er trygt, fordi om du er der. Kanskje gå litt rundt og undersøke ting. Dette må katten få gjøre i fred! Så litt etter litt, kan du f eks slippe ned en godbit ved stolen din, ha en godbit i hånden osv. Å overta en katt med en historie er en utfordring. Jeg er frivillig i en lokal dyrebeskyttelse, og det tristeste er når katter ganske raskt kommer i retur fordi katten ikke var det hjemmet hadde sett for seg - en umiddelbar kosekatt. Anonymkode: b0e7d...564 1 1
T25 Skrevet 27. juli 2022 #11 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor har katten hulen sin? Om den er plassert midt i stuen, der det er mye aktivitet, ville jeg funnet et roligere sted, der katten kan få ha dokassen, mat og drikke. F eks et eget rom. Så går du innom på "besøk" innimellom, og bare er der, uten å lage noe styr av det. Du kan f eks sitte i en stol og lese en bok. Etterhvert vil katten komme frem, og oppdage at det er trygt, fordi om du er der. Kanskje gå litt rundt og undersøke ting. Dette må katten få gjøre i fred! Så litt etter litt, kan du f eks slippe ned en godbit ved stolen din, ha en godbit i hånden osv. Å overta en katt med en historie er en utfordring. Jeg er frivillig i en lokal dyrebeskyttelse, og det tristeste er når katter ganske raskt kommer i retur fordi katten ikke var det hjemmet hadde sett for seg - en umiddelbar kosekatt. Anonymkode: b0e7d...564 Hei, kattehulen står i ene enden av sofaen vekk mot folk. Så hun har fått et område for seg selv. Kanskje jeg kommer til å flytte den ned på gulvet for å skjerme henne mer. kan tenke meg katter kommer i retur ja, har ikke tenkt å gi opp fasen på å gjøre henne trygg. Som du sier på hennes premisser ☺️
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #12 Skrevet 27. juli 2022 Har hun tilgang på store areal? Jeg ville begrenset så mye som mulig til det rommet hun er mest i. Hvis det er stuen, så steng badet og gangen og kjøkkenet feks. Anonymkode: 8a3de...935
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå