Fru2020 Skrevet 26. juli 2022 #1 Skrevet 26. juli 2022 Vi fikk en liten katt for to uker siden. Nå er hun 14 uker. Søt som bare det. En av utfordringene med henne er hva vi skal gjøre på natten. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ha henne i sengen om hun ville. Men etter blodbad to netter på rad innså vi at det ikke var løsningen. Nå lukker jeg henne ute fra soverommet når jeg legger meg. I begynnelsen gråt hun når jeg lukket døren, det gjør hun ikke lenger. Men på natten har hun flere økter hvor hun gråter og klorer på døren. Jeg har tenkt at jeg ikke skal gi oppmerksomhet da i håp om at hun skal slutte. Men jeg får jo så vondt av henne. De gangene jeg har gått på do på natten og derfor gitt henne kos har hun bare grått enda mer. Hun slutter av seg selv etter ca femten minutter. Men det er jo lenge. Hva tenker dere jeg skal gjøre? Skal jeg fortsette slik jeg gjør eller bør jeg endre på noe? Må innrømme at dette kom litt overraskende på meg. Sist katt vi hadde adopterte vi som voksen så disse tingene var innarbeidet.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #2 Skrevet 26. juli 2022 Vi gjemte tærne godt under dyna, og han har sovet i fotenden fra han kom hjem til oss som liten. Men nåde oss om tottelottene havner på ville veier utenfor dyna i løpet av natta. 😅 Anonymkode: a3616...d29 3 1
Fru2020 Skrevet 26. juli 2022 Forfatter #5 Skrevet 26. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vi gjemte tærne godt under dyna, og han har sovet i fotenden fra han kom hjem til oss som liten. Men nåde oss om tottelottene havner på ville veier utenfor dyna i løpet av natta. 😅 Anonymkode: a3616...d29 Neket skrev (9 minutter siden): Jeg sov med tjukke tøfler en periode…. Maskinfører skrev (8 minutter siden): Legg henne i en kurv ved sengen Jeg har prøvd. At hun leker med føttene kan jeg tåle, men hun er mest interessert i ansiktet. Klorer meg opp der så jeg ikke ser ut. Har prøvd å legge henne ned i fotenden, kost masse for å få henne til å roe seg der, men så kommer hun rett opp til ansiktet. Favoritten hennes er å sutte på øret mitt, mens hun klorer på ansiktet mitt. Nå må jeg få henne til å slutte med suttingen også fordi jeg er blitt så sår på øret at det har utviklet seg til eksem. Endret 26. juli 2022 av Fru2020 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #6 Skrevet 26. juli 2022 Vår kattunge sover i fotenden, så der har vi vært heldige. Jeg aner ikke hva du kan gjøre, men regner med at du kan få gode råd her inne. Høres veldig slitsomt ut. Anonymkode: 0cb36...cce 2
Forundret.. Skrevet 26. juli 2022 #7 Skrevet 26. juli 2022 (endret) Ha henne i bur ved siden av sengen? Endret 26. juli 2022 av Forundret.. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #8 Skrevet 26. juli 2022 Øresutt og ansiktskloring er vel noe dierelatert. Den ble nok tatt fra moren for tidlig? Rasekattoppdrettere opererer oftest med 16 uker. Anonymkode: 26fa2...7fb 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #9 Skrevet 26. juli 2022 Jeg ville bare levd med at det ble litt kloring i begynnelsen, det går bra etterhvert. Hun er jo en baby. Jeg har alltid bare holdt ut med kattene, både katter fra dyrebeskyttelsen og rasekatter. De har blitt trygge og rolige etterhvert. Jeg liker best å ha minst to katter, da leker de med hverandre i stedet for å klore deg. Anonymkode: 0f0f3...6e2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #10 Skrevet 26. juli 2022 Du bør frese på henne hvis hun klorer eller biter dere - slik en kattemamma lærer barna sine. Se lærer ganske raskt av det Anonymkode: e8600...4a7
AnonymBruker 42 Skrevet 26. juli 2022 #11 Skrevet 26. juli 2022 Fru2020 skrev (1 time siden): Men etter blodbad to netter på rad innså vi at det ikke var løsningen. ??? Har den ikke lært å trekke inn klørne enda?
Maestro Skrevet 26. juli 2022 #12 Skrevet 26. juli 2022 Er nok tatt fra moren sin for tidlig ja. Da kan de sutte på deg, tepper, gensere etc samtidig som de "klorer". 1
Fru2020 Skrevet 26. juli 2022 Forfatter #13 Skrevet 26. juli 2022 Forundret.. skrev (26 minutter siden): Ha henne i bur ved siden av sengen? Kanskje det vil fungere ja. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Øresutt og ansiktskloring er vel noe dierelatert. Den ble nok tatt fra moren for tidlig? Rasekattoppdrettere opererer oftest med 16 uker. Anonymkode: 26fa2...7fb Det er ikke en rasekatt, men vanlig huskatt. AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg ville bare levd med at det ble litt kloring i begynnelsen, det går bra etterhvert. Hun er jo en baby. Jeg har alltid bare holdt ut med kattene, både katter fra dyrebeskyttelsen og rasekatter. De har blitt trygge og rolige etterhvert. Jeg liker best å ha minst to katter, da leker de med hverandre i stedet for å klore deg. Anonymkode: 0f0f3...6e2 Jeg holder ut på dagtid. Jeg er helt oppklart oppover ben og lår, noen av tightsene mine hatt fått hull. Men jeg er veldig sårbar for søvn. Har ganske store psykiske vansker som forverres kraftig med mangel på søvn. Jeg vurderte to katter, men kom fram til at jeg faktisk ikke hadde råd til det. Chipping og kastrering er så dyrt. Og så kommer eventuelle andre helseplager på toppen. AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du bør frese på henne hvis hun klorer eller biter dere - slik en kattemamma lærer barna sine. Se lærer ganske raskt av det Anonymkode: e8600...4a7 Virker det? Det har jeg ikke prøvd. AnonymBruker 42 skrev (21 minutter siden): ??? Har den ikke lært å trekke inn klørne enda? Nei, hun har ikke det dessverre. Tenker du at hun kommer til å lære det av seg selv etterhvert? Maestro skrev (20 minutter siden): Er nok tatt fra moren sin for tidlig ja. Da kan de sutte på deg, tepper, gensere etc samtidig som de "klorer". Det er mulig det var en uke for tidlig. Har lest tolv uker, men hun var bare elleve uker. Jeg visste ikke det da jeg fikk henne. 1
Maestro Skrevet 26. juli 2022 #14 Skrevet 26. juli 2022 Da får du være litt kattemor da. Jeg og eksen til inn kattunger som levde ute der eksen jobba. Fikk fanget den inn, men moren klarte seg ikke 💔 Så da tok vi inn ungene, var 3 stk. Nå er du heldig at denne pusen er tamm. Vi hadde 3 små nøster, som vi skulle få i mat, lære og gå på do, bli trygge hos oss og på oss mennesker. Visste ikke at katter kunne knurre før jeg fikk disse inn. Men, etterhvert ble det kjælne, kom frem. De gjemte seg i knirker og kroker lenge. Uansett, jeg la en brukt genser med min lukt på, en plass de kunne ligge i fred og ro, samtidig bli kjent med lukten min. Kansje du kunne eks hatt et klesplagg som lukter deg? Som hun kan ligge på, å eventuelt sutte på? Bruk gjerne catnip og få henne til og bruke den. Når hun begynner og sutte på deg, så flytter du henne til den genseren eller hva du har valgt. Og masse ros. Gjenta, gjenta og gjenta prosessen til hun skjønner hvor det er greit og sutte. Mine slutta aldri med sutting så lenge jeg bodde der, men de sutta på hverandre. Men de var mye yngre da de ble tatt inn, enn frøkna de. Så hun gir seg nok etterhvert ☺️❤️ Og være pusemamma til kattunge er travelt! Alt skal sjekkes og utforskes, bites og lekes med. Er jo gøyal tid og da. Men er samtidig glad for at min katt er blitt 3 år og voksen 😂🫣❤️ 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #15 Skrevet 26. juli 2022 Har du klippet klørne hennes? Hvis ikke ville jeg gjort det.... Anonymkode: 060f3...852 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #16 Skrevet 27. juli 2022 Ikke steng hun ute! Hun trenger nærhet og omsorg nå, det tar mye på å bli revet bort fra mor og søsken som hun er vandt med å være med 24/7. Tips til at hun lar deg være i fred om natter er vanligvis ignorering, da slutter de 100% tilslutt men her ville jeg heller ha kost litt eller gitt hun oppmerksomhet denne perioden siden hun er så liten og sikkert veldig ensom om natten. Andre tips er å leke mye gjennom dagen (fjærstang er genialt) og spesielt før leggetid. Hvis du fôrer med våtfôr ville jeg gitt et måltid før leggetid (etter lek), det er den naturlige rytmen til katter : jakte(lek) - spise - vaske - sove. Så kan du ta vekk all tørrfôr som står fritt fremme og heller ha det i food puzzles (kattunger skal jo ha mye mat så da ville jeg gitt ekstra våtfôr, det er bedre uansett) og ha leker fremme, da har hun noe å gjøre på nattestid. Google Jackson Galaxy hvis du lurer på noe og se youtube klippene hans, gjerne «my cat from hell» på discovery også. Det bør man gjøre uansett for man lærer så sykt mye. Jeg ser at du sier at du ikke har råd til en til katt, men det er det absolutt beste rådet!!! Jeg mener alle katter fortjener å være to, spesielt små kattunger.. Det er SÅ mange fordeler. Hvis du adopterer fra db så betaler du kanskje 2000 kr og så kommer de ferdig kastrert, chippet, vaksinert og helsesjekket så da sparer du en del på det, og ja det er en del ekstra kostnader men det er som regel engangskostnader og det kan man jo planlegge litt for, kanskje selge litt unødvendige ting, eller unngå den dyreste maten. Så kommer det litt ekstra fôr, kattesand, forsikring og en ekstra helsesjekk i året.. Det føles ikke ut som mye alt i alt, jeg merket ikke det når jeg gikk fra en til to. Det er masse tilbud og billige nettsteder.. For eksempel zooplus.no og petworld.no.. Hvis man har dårlig råd så hjelper det kanskje å omprioritere litt. Jeg har bare 20k i mnd og jeg klarer to katter helt fint, skal ha en tredje også. Klarer man å legge av LITT penger i mnd til en buffer så har man litt å gå på også. Anonymkode: 6b35b...975 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #17 Skrevet 27. juli 2022 Har hver gang vært konsekvent fra dag en på at natt er natt. Og at soverommet ikke er et sted de skal være. Og natten er et tidspunkt der det ikke blir gitt oppmerksomhet om jeg må opp en tur. Katter venner seg veldig raskt til hvordan ting er. Så for hver gang du gir inn, eller koser om natten, så driver du egentlig bare mer seigpining av dere begge. Jeg har imidlertid alltid hatt to katter, og mener det er er det aller beste. Både for pus, og eier. For da har de hverandre også når man ellers er ute av huset. De får tatt ut mye energi på hverandre, etc. Anonymkode: 031cd...00f 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #18 Skrevet 27. juli 2022 Sov med pannebånd og buff, da får du dekket ansiktet ganske godt. Kan du prøve å få henne til å sutte på en finger i stedet (her går det jo an å bytte på)? Den kloringen gjetter jeg er sånn kattungene gjør for at det skal komme melk ut når de dier.❤️ Anonymkode: 177f0...a58 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #19 Skrevet 27. juli 2022 Må bare legge til den ene kommentaren min. Se på dyrebutikken om du får kjøpt tyggeleke(de har til katt) og matatabi pinner (de er til og med gode for tennene) slik at hun har noe hun kan tygge på (kan være det klør i tennene, de minster jo tenner opp til 6mnd alder ish så det kan være litt lik prosess som småbarn, det burde ikke være nå men det skader ikke å prøve) så kjøper du ett teppe eller en koseklut, kosebamse etterlant som hun trygt kan sutte på i stedenfor. Kjøp denne: https://www.musti.no/pet-remedy-spray-15ml?50586 (ene katten her er helt gal etter den lukten og sleiker å tygger der det er sprayet) eller en catnip spray, spray på der du ønsker at hun skal sutte istedenfor. Anonymkode: 6b35b...975 1
Fru2020 Skrevet 27. juli 2022 Forfatter #20 Skrevet 27. juli 2022 Tusen takk for mange gode tips og tilbakemeldinger. Jeg tar dem med meg i mitt forsøk på å finne en god vei videre🥰 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå