Gå til innhold

Jeg fiser så mye!

Fremhevede innlegg

Gjest RitaLita
Skrevet

Jeg har så innmari mye luft i magen. Fiser og fiser, klarer rett og slett ikke å la være. Og tro ikke at fisene er små og luktfrie. Neida, det stinker jo som en utedo i New Dehli i 45 grader.

Er ikke noe som har kommet plutselig, har hatt det sånn i flere år. Kan ha bedre enkeltdager, men det er der stort sett hele tiden.

Det er jo så vannvittig lite feminint og delikat da, og jeg vil så gjerne få gjort noe med saken. Råd tas imot med stooooor takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Snakk med legen!

Du kan også prøve å enten spise en teskje karvefrø eller lage karvete og drikke. Det er ikke skadelig og det kan føre til at luftboblene "løses opp" mens de fremdeles befinner seg "innendørs".

Endret av Brunhilde
Skrevet

Det kan også være at du er allergisk mot enkelte matvarer. Har en venninne som reagerere veldig på løk og paprike f.eks.

Snakk med legen din.

Gjest Ingrid78
Skrevet

Du får kjøpt minifom reseptfritt på apoteket, og den hjelper noe helt utrolig. Etter jeg fikk crohns er jeg utrolig plaget av det samme, men den er vidunderlig mot det.

Skrevet

Prøv å kutte ut enkelte matvarer i en periode. F.eks. melk, deretter gjærbakst. osv. Hos meg var det melka som var synderen - ikke noe jeg kom på sånn med en gang, fordi "alle" drikker og tåler melk, liksom...

Skrevet

Vær også obs på å ikke spise for raskt. hvis man sluker maten, sluker man gjerne også mye luft, som naturlig nok må ut igjen ;)

Skrevet

Ikke drikk kulsyreholdige drikker, dert gir luft i magen, spis fiberrik mat.

Og ta deg tid til å tygge unna maten ordentlig.

Gjest studinen
Skrevet

Jeg har to tips som har hjulpet meg mye:

1) Gjør deg selv oppmerksom på hvilke matvarer som gjør tilstanden verre: løk, kraftig krydder, mat med løkkrydder er typiske eksempler.

2) Spis mer fiber! Dette gir tarmene noe "å tygge på" og fører så til mindre gassdannelse. En lettvint løsning på å få i seg NOK fiber hvis man ikke orker å spise Weetabix og grovbrød hele dagen, er å kjøpe en boks "Visiblin" på Apoteket. Dette er fiber som enkelt røres ut i vann og drikkes. Gjorde underverker for meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...