Gå til innhold

Penger, familie, barn og status

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Njaa, vet ikke helt hva du vil med dette jeg.. Selv har jeg god økonomi og tjener mer en gjennomsnittet og jeg bruker sykt mye penger på interiør og leker til barna mine. I tillegg gir jeg bort veldig mye til veldedighet og til eierløse dyr. 

Folk som har jobbet hardt, fått det til å gjør det bra bør få lov til å kjøpe seg hva de vil samt leve det livet de selv måtte ønske. Jeg tror nok folk flest med god råd ønsker det beste for barna sine, å har de penger til høyere kvalitet og luksus på ferier, bedre kvalitetsklær og flere ting enn vanlig så la de nå kjøpe det.. 

Hva har du med andres økonomi å gjøre? Å hvorfor mener du at barn med merkeklær blir automatisk upopulære? Er ikke det litt rart å måtte mene det.. Så barn av velstående foreldre er mindre gode barn da eller?

Skal jeg snu kabalen å si at jeg synes du er egoistisk som ikke gir vekk pengene du arvet til veldedighet framfor å betale ned egen gjeld? Gjeld har du opparbeidet deg selv, og du må på ingen måte betale ned huslånet med en gang🥴

Beklager, men dette er det dummeste innlegget jeg har lest her inne på lenge. 

Endret av SnartMammaLykke
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Poenget er; selv om man har råd til å kjøpe alt barnet ønsker seg, ikke gjør det. 
Det er veldig usympatisk gjort overfor barnas venner og alle andre rundt som ikke har den muligheten. Barnet ditt blir mindre populær, og det ganger ingen 

Anonymkode: effd1...f83

Ikke tror jeg at man gjør barna selv noen tjeneste ved å gi de alt de peker på gjennom oppveksten heller. Den der evige tilretteleggingen og at alle goder kommer rekende på en fjøl uten at de må yte en tøddel for å få det skaper bare hjelpesløse tapere på sikt. Det er vel ikke uten grunn at mange unge sliter psykisk når de møtes den minste dump i veien på vei ut i voksenlivet. Jeg sier ikke at måten mange barn oppdras i dag er den eneste grunnen til at mange sliter, men jeg tror helt klart at det er en vesentlig grunn.

Anonymkode: 4f41f...037

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
SnartMammaLykke skrev (2 timer siden):

Njaa, vet ikke helt hva du vil med dette jeg.. Selv har jeg god økonomi og tjener mer en gjennomsnittet og jeg bruker sykt mye penger på interiør og leker til barna mine. I tillegg gir jeg bort veldig mye til veldedighet og til eierløse dyr. 

Folk som har jobbet hardt, fått det til å gjør det bra bør få lov til å kjøpe seg hva de vil samt leve det livet de selv måtte ønske. Jeg tror nok folk flest med god råd ønsker det beste for barna sine, å har de penger til høyere kvalitet og luksus på ferier, bedre kvalitetsklær og flere ting enn vanlig så la de nå kjøpe det.. 

Hva har du med andres økonomi å gjøre? Å hvorfor mener du at barn med merkeklær blir automatisk upopulære? Er ikke det litt rart å måtte mene det.. Så barn av velstående foreldre er mindre gode barn da eller?

Skal jeg snu kabalen å si at jeg synes du er egoistisk som ikke gir vekk pengene du arvet til veldedighet framfor å betale ned egen gjeld? Gjeld har du opparbeidet deg selv, og du må på ingen måte betale ned huslånet med en gang🥴

Beklager, men dette er det dummeste innlegget jeg har lest her inne på lenge. 

Nå snakker jeg først og fremst om her vi bor. Her er det slik. 
Andre steder er det kanskje mer «in» å vise at man har penger. 
I klassen til mine barn er det folk med mye midler og de med lite. På foreldre møter var det rike foreldre som tok opp temaet. Det er et helvete for de foreldrene som har dårlig råd hvis standarden skal være nyeste iPhone og de dyreste klærne. 
For at en gruppe / klasse og et miljø skal utvikle seg positivt sammen, er det viktig å ha en standard som ikke går langt over det noen ikke kan følge. 
Det er familier som tar opp kredittgjeld for å komme seg på ferie, holde standarden til barna med «riktige» klær, og dette presset er skapt av penge samfunnet, og det er kjempe trist! 
klart, folk er selv ansvarlig for egen økonomi, men tenker vi alle har et kollektivt ansvar for barna våre. 
Jeg er glad jeg bor på et sted der Cubus og vero moda er kult. Gjenbruk, bruktbutikker er kult. Vi har noen ildsjeler i kommunen vår som har jobbet med dette i mange år, og det billige blir akseptert. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke tror jeg at man gjør barna selv noen tjeneste ved å gi de alt de peker på gjennom oppveksten heller. Den der evige tilretteleggingen og at alle goder kommer rekende på en fjøl uten at de må yte en tøddel for å få det skaper bare hjelpesløse tapere på sikt. Det er vel ikke uten grunn at mange unge sliter psykisk når de møtes den minste dump i veien på vei ut i voksenlivet. Jeg sier ikke at måten mange barn oppdras i dag er den eneste grunnen til at mange sliter, men jeg tror helt klart at det er en vesentlig grunn.

Anonymkode: 4f41f...037

Deler dine tanker jeg også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig! 

Er selv millionær med egen eiendoms-bedrift og har ikke dårlig samvittighet for å ha råd til mer enn andre. Hvorfor i all verden skal vi med bedre råd skamme oss og «gjemme» vår gode økonomi? 

Dette må være det latterligste innlegget jeg har lest på lenge og det gir ingen mening😅

Anonymkode: ac2dc...ca9

Ingen som skal skamme seg. Jeg snakker om hva en gir barna sine.. som er i ei gruppe av ulike barn som ikke har det samme. 
Det skaper misunnelse og siden «like barn leker best» kan barn som får alt de peker på bli sett på som annerledes. 

AnonymBruker
Skrevet

Er enig med TS. Vi har økonomisk frihet til å gi barna våre det som de ønsker, men bi vil heller at de skal jobbe for det og spare. Det handler om å lære barna verdien av noe, og til å ta vare på det som de allerede har. Klart alle har lyst på fine ting, men en skal og lære seg å unne - ikke misunne.

Anonymkode: bef47...806

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tomas77 skrev (6 timer siden):

Dette avhenger jo av miljøet rundt. I deler av Oslo vest/ Bærum er det en nødvendighet å flashe høy pengebruk for at ungene ikke skal havne utenfor. Så er det lett å si at da bør man ikke bo der, men da ser man bort fra hvor mye hjelp det er i å være innenfor miljøet om man har økonomiske ambisjoner for egne barn. Spesielt i Bærum der barn går sammen på skolen fra første klasse og ut vgs og tette ressurssterke miljøer dannes tidlig. 

Det skjønner jeg. Jeg glemte legge til at vi ikke bor i Bærum eller lignende plass. 
Her vi bor har det blitt poppis å ikke gå med dyre klær. 
Det er ekstremt vanskelig å være fattig i Bærum, når de sosiale kravene er deretter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ingen tanker eller meninger om innlegget?

Tja, innlegget var jo mest en oppramsing av selvfølgeligheter og erkjennelser de aller fleste har gjort seg allerede i tenårene. Det er ikke akkurat radikale, banebrytende tanker du gjør deg her. 

Så vidt jeg kan se er hovedessensen "ingen liker skrytepaver eller hovne snobber". Og videre "forsøk ikke å fremstå som en om du har penger".

Dette har jeg visst hele mitt liv. Instinktivt. Det gjelder ikke bare penger, men andre ettertraktede goder eller egenskaper man måtte ha. Ydmykhet og raushet trumfer det meste.

Anonymkode: fc385...682

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette innlegget var jo bare bla bla og selvfølgeligheter. Nå bor vi på Vestkanten, og barna går ofte rundt som «noen vestkantsnobber», det er ikke akkurat å skryte og intet hinder fra å være hyggelig å få seg venner. De som er ekle og nedlatende pga en seilerjakke, det er virkelig de som snobber og er kjipe, ikke dem med jakka. Har barna fått 500,- kr til kino, spanderer de billett på to venner og leverer vekslepenger tilbake. Og «ferie på eksotiske steder» skryter ingen av, det er jo friluftsliv, toppturer og kajakk, kiting, havfiske og seiling som gjelder, og det koster jo mye eller lite uansett destinasjon, de er selvfølgelig mye i marka. Mine barn sparer til telt, soveposer, utstyr. Det er rådyrt, de får det, utstyret skrytes det ikke av, turene forteller de selvfølgelig om. Vennene er jo med, med god og litt mindre god råd. 
Andres privatøkonomi er ingen andres sak.

Du skjønner ikke at hele innlegget ditt er skryt, arrogant, og det virker ikke som du er vokst opp med virkelig mye penger. 
«Ikke trykke det opp i trynet på folk», «pappa gutter», «det går an å sette noen kroner på konto til barna» (å nei du, vi sparer på helt andre kontoer, barna skal få lære seg å tjene egne penger først). 
Dette er ikke visdom folk med god trenger fra deg. Det er ikke det med råd til det som skryter av barnas ting på sosiale medier. 

Anonymkode: 9c04a...c90Mine foreldre har alltid vært nøktern. 

Mine foreldre har alltid vært forsiktig med penger, og vi barna har aldri følt vi er rike, men har fått det vi trenger og noe ekstra. Ikke skilt oss ut fra andre.
Vi har nedbetalt bolig og midler i banken, og helt vanlige lønninger. Barna har nok til egenkapital til bolig og vel så det. Så i mine øyne er jeg rik, sammenlignet med det normale. 
rik nok til å kjøpe dyre merkeklær og gi barna det de ønsker seg, men velger å ikke gjøre det. 
Jeg jobber med sårbare barn og jeg vet hvor tøft det er for mange familier. Jeg vil ikke bidra til å øke presset og gjøre det tøffere for de som allerede har det tøft. 
Barn blir påvirket i sosiale medier og presset er enormt, derfor har vi i kommunen og rundt på skolene fått ned mye av dette presset. 
Vi må bli flinkere til å tenke på barna i ei gruppe og ikke bare egne barn. 
Sier ikke at barn ikke skal få noe, men ta litt hensyn til de som har lite. 

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har endel merkeklær. De er mye flinkere med å passe på de klærne enn fra feks Hennes og Mauritz . Tror nordmenn må erkjenne at vi kommer fra forskjellige kår og gjør egne prioriteringer. Likhetstanken og janteloven er veldig kvelende i Norge. Mine barn har endel dyre ting. Både sykler,og,tlf og endel merkeklær( blant annet Canada goose,juicy couture,Armani). Jeg lever mitt liv og gir det jeg både kan og vil til egne barn. Hva naboen eller andre gjør kunne jeg ikke brydd meg mindre om.

Anonymkode: 0b3a8...b7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tja, innlegget var jo mest en oppramsing av selvfølgeligheter og erkjennelser de aller fleste har gjort seg allerede i tenårene. Det er ikke akkurat radikale, banebrytende tanker du gjør deg her. 

Så vidt jeg kan se er hovedessensen "ingen liker skrytepaver eller hovne snobber". Og videre "forsøk ikke å fremstå som en om du har penger".

Dette har jeg visst hele mitt liv. Instinktivt. Det gjelder ikke bare penger, men andre ettertraktede goder eller egenskaper man måtte ha. Ydmykhet og raushet trumfer det meste.

Anonymkode: fc385...682

Så bra! Men vil påpeke at ikke alle tenker slik. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mine barn har endel merkeklær. De er mye flinkere med å passe på de klærne enn fra feks Hennes og Mauritz . Tror nordmenn må erkjenne at vi kommer fra forskjellige kår og gjør egne prioriteringer. Likhetstanken og janteloven er veldig kvelende i Norge. Mine barn har endel dyre ting. Både sykler,og,tlf og endel merkeklær( blant annet Canada goose,juicy couture,Armani). Jeg lever mitt liv og gir det jeg både kan og vil til egne barn. Hva naboen eller andre gjør kunne jeg ikke brydd meg mindre om.

Så bra! Det er ditt valg, og dine prioriteringer. Viktig det du sier her, samtidig også viktig å ha tanker for de 7 barna i klassen som ikke har et eneste klesplagg av annet enn Cubus og Lindex. 
Greit å ha noen merkeklær, for all del men være litt bevisst rundt det. 
Jeg fikk en tankevekker da jeg kjøpte en del merkeklær til barna. De opplevde å bli snakket om på skolen som bortskjemte, han ene ble til og med kalt jævla homo da han fikk armani jakke til jul ett år.. så vi har blitt mer bevisst etter dette. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så bra! Det er ditt valg, og dine prioriteringer. Viktig det du sier her, samtidig også viktig å ha tanker for de 7 barna i klassen som ikke har et eneste klesplagg av annet enn Cubus og Lindex. 
Greit å ha noen merkeklær, for all del men være litt bevisst rundt det. 
Jeg fikk en tankevekker da jeg kjøpte en del merkeklær til barna. De opplevde å bli snakket om på skolen som bortskjemte, han ene ble til og med kalt jævla homo da han fikk armani jakke til jul ett år.. så vi har blitt mer bevisst etter dette. 

Aldri opplevd at ungene blir snakket ned ved å gå i dyre klær,heller omvendt. Sønnen min går i både Armani og goose jakker. Jeg får meg ikke til å ta hensyn til de som ikke skulle ha råd til det samme. De finnes,men sånn er det hele livet! Det er alltid noen som har et flottere hus,større båt etc. Vi får heller unne hverandre det man får til i livet og heie hverandre frem. Misunnelse er så destruktivt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Aldri opplevd at ungene blir snakket ned ved å gå i dyre klær,heller omvendt. Sønnen min går i både Armani og goose jakker. Jeg får meg ikke til å ta hensyn til de som ikke skulle ha råd til det samme. De finnes,men sånn er det hele livet! Det er alltid noen som har et flottere hus,større båt etc. Vi får heller unne hverandre det man får til i livet og heie hverandre frem. Misunnelse er så destruktivt.

Er forspist enig med deg, men det går an å dempe litt. 
Opplevde at foreldre snakket dritt om meg da barnet vårt fikk ny tlf. Her er sikkert janteloven i beste velgående, men jeg er veldig skeptisk til at han skal skille seg ut på den måten at han får. 
Her vi bor tåler ikke folk det. Vanskelig å gjøre riktig, for noen er det uansett feil 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste selv opp i en familie med god økonomi på 80-90 tallet. Tror jeg fikk det meste jeg ville ha, men føler egentlig aldri at jeg skillet meg  ut fra vennene mine. 

Er nok  litt slik er det med vårt barn også, får nok kanskje litt mer enn sine jevnaldrende venner uten at jeg synes at det vises så godt(kan være de andre foreldrene tenker anderledes).  Vi prøver innimellom å tenke at nå skal ikke barnet skjemmes bort, og så i neste sekund har vi kjøpt bursdag/ jule-gaver til 4000-8000kr 😱

Har falt for fristelsen å kjøpt noen noen merkeklær, men vokser så fort at det er ikke vits. Handler for det meste på HM, lindex osv. 

Anonymkode: 953a3...81d

AnonymBruker
Skrevet

Hva var egentlig hensikten med HI?

Hvem tar random råd fra en anonym bruker på kvinneguiden, når de oppdrar barna sine?

Vi er ikke av de TS beskriver, vi er helt vanlige folk. Og som helt vanlige, har vi ingen problem med å akseptere at andre har mer enn oss. 

Her må ungene høre at det har vi ikke råd til, og sånn er det. Det aksepterer ungene. De skjønner også at andre bruker sine penger forskjellig. 

Vi trenger ikke velmenene rikinger som struper eget forbruk, av hensyn til oss. Bruk heller pengene, og hold liv i handelsstanden!!!

Anonymkode: 48265...a65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...