Gå til innhold

Hvor mye bør man investere i bil som student

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, skal studere og spare til bil så lurer på hvor mye jeg bør investere. Må være automat bil

Anonymkode: ac86c...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei, skal studere og spare til bil så lurer på hvor mye jeg bør investere. Må være automat bil

Dropp bilen. 

Det er dyrt. 

Skal du jobbe under studietiden?

Anonymkode: 31a16...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, skal jobbe under studietiden. Bil blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Minst mulig. Jeg kjørte så rimelige biler jeg fant, dyreste kostet vel 8000 kr. Du må bare vite at de er holdt greit og holde de greit videre.

Anonymkode: d6840...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.7.2022 den 20.15):

Man investerer ikke i bil. Bil er et tapsprosjekt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke kjøpt det billigste rælet du finner, legg heller litt ekstra penger i en bil som har fulgt servicer og blitt tatt godt vare på. Da kan du ha en bil som går langt, hvis du også er flink til å følge opp vedlikehold. Rævkjørte biler som må taues tre ganger i halvåret er ikke noe særlig.

Anonymkode: 06729...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Investering" er helt feil ordbruk, som en annen påpeker. Men for 20k og deromkring kan du få gode biler. Kjøp noe smått og upopulært.

Anonymkode: 3dce0...e6e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp en Toyota Yaris. Billig bil som varer evig.

Anonymkode: 06729...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Minst mulig. Det er ikke en investering, det er en ren utgift, og jeg ville vurdert om jeg kunne klart meg uten de få årene det gjelder. Spesielt nå når drivstoffprisene er som de er.

Anonymkode: 093f2...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bil er selvsagt en investering. Man bytter et noe høyere beløp (utgifter) mot det å få mer tilgjengelig tid i livet mitt, som vi alle har begrenset av. Tid kan ikke engang settes pris på.

Regnestykket er enkelt. Hvis man kjøper en OK bil, og har en hverdag der man må gjennomføre hverdagslige "oppgaver" på en effektiv måte, så vil det å ha bil alltid være mer effektivt enn å stå og vente på bussen, for ikke å snakke om å ta bussen. 

Spesielt moro å ta bussen fra og med mars 2020 og utover, haha. Hei Pandemi ! Bil er mye tryggere i dette tilfellet.

Og jeg sier ikke at vi kommer til å få krig her i landet, slik de har fått krig i Ukraina, men for å si det sånn, om det skulle smelle, så er det bedre å ha bil for å kunne stikke av. 

Men hvis vi skal se bort fra pandemien som har vært her i landet, og det faktumet at nabolandet til Norge (Russland) voldtar et annet land, (Ukraina) der de som flykter har fordel av å ha bil selv, så må man se på tidsbesparelse over en hel måned.

Hvor raskere kommer man frem med bil i forhold til det man må gjøre i hverdagen ved å bruke buss eller el-sparkesykkel. Det er det man må se på, og ikke minst inkludere noe venting ved busstoppen, som det gjerne alltid blir av. Dette er fullstendig død tid og ingenting produktivt kommer ut av å vente på bussen. 

Hvis man tjener nesten 1 time totalt sett per dag av å bruke bil til sine oppgaver i hverdagen sammenlignet med å måtte bruke buss, så trekker man fra prisen på busskortet fra de totale bilutgiftene, så sitter man med en netto utgift, og da kan man selv vurdere om f eks 4.000 eller 5.000 kr i måneden er verdt det å spare 24 til 25 timer av sitt eget liv og sin egen fritid i løpet av en måned. Jeg tror at de fleste vil mene at 5.000 kr er absolutt verdt 25 ekstra timer i livet mitt i løpet av en måned, som ender opp med at man betaler 200 kr timen for å få 1 time ekstra av livet sitt. Helt grei betaling dette. Spesielt hvis hen som student heller bruker noen av disse timene til å heller jobbe eller lese, da blir verdien enda bedre, altså bytteforholdet. Men fritiden i seg selv er også viktig. Man trenger å lade seg selv opp og slappe av. 

Som sagt, regnestykket er avhengig av flere momenter. Noen andre må bare ha bil rett og slett, for de har smerter og kan ikke bære mye eller langt. Da er det ikke engang noe å diskutere. Da må man ha en eller annen bil. 

Anonymkode: 57cf7...6c0

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...