Gå til innhold

Hvorfor sier folk at jeg er tynn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

….. mens, det er fyfy og en stor krenkelse at man poengterer at andre er fyldig? 🤔

Anonymkode: b3da2...a39

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La meg se i spåkulen minn først, så skal jeg svare deg... 

Men fra spøk til alvor, i hvilke situasjoner sier folk at du er tynn? Sier de tynn, eller for tynn? Er det tilfeldige fremmede som kommer bort til deg på gata og sier du er tynn f.eks.?

Anonymkode: 66c16...54b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid sånn, det er liksom greit å kommentere oss tynne, "Du må spise mer" Du kan jo ta et ekstra kakestykke!" "Hun flisa der"

Skulle likt å se om rollen var snudd her, og en kunne si til overvektige, "Tror ikke du skal ta mer nå" "Du bør ikke ta et ekstra kakestykke" Haha det skulle tatt seg ut! 

Sånn er det bare... :) 

Anonymkode: 5e087...4d7

• Liker 5
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi idealet har lenge vært å være tynn. Tynne kvinner har blitt hyllet, de går ned catwalken og er på forsiden av blader, en konvensjonelt vakker kvinne er liksom size 0. Slankebransjen er enorm, alle vil bli tynne. Få vil bli feite. 

Dette spørsmålet har blitt diskutert i det uendelige, og det er egentlig ikke så vanskelig å forstå hvorfor spør du meg, samtidig ser jeg poenget. 

Jeg var en flis på ungdomsskolen og har aldri syntes det har vært noe stress å bli kalt tynn, har alltid vært fornøyd med kroppen min og bare tatt det som et kompliment. Men jeg hadde også ei venninne på ung.skolen som hadde store komplekser for at hun var så tynn. 

Man bør ikke kommentere andres vekt i det hele tatt. 

Anonymkode: 1935c...214

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er som regel de som er i andre enden av skalaen som kommenterer om det er slik eller sånn.

Anonymkode: 95ac4...a15

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi idealet har lenge vært å være tynn. Tynne kvinner har blitt hyllet, de går ned catwalken og er på forsiden av blader, en konvensjonelt vakker kvinne er liksom size 0. Slankebransjen er enorm, alle vil bli tynne. Få vil bli feite. 

Dette spørsmålet har blitt diskutert i det uendelige, og det er egentlig ikke så vanskelig å forstå hvorfor spør du meg, samtidig ser jeg poenget. 

Jeg var en flis på ungdomsskolen og har aldri syntes det har vært noe stress å bli kalt tynn, har alltid vært fornøyd med kroppen min og bare tatt det som et kompliment. Men jeg hadde også ei venninne på ung.skolen som hadde store komplekser for at hun var så tynn. 

Man bør ikke kommentere andres vekt i det hele tatt. 

Min erfaring som "tynn" er at det kun er folk på 50+ som kommenterer at jeg ser tynn ut. Jeg har i alle fall aldri hørt jevnaldrende eller generelt folk under 50 kommentere at jeg er tynn ut av bekymring eller som et kompliment. 

De gangene jeg får høre at jeg er tynn av folk på 50+ så er det heller ikke en form for noe kompliment, men mer "du har blitt så tynn" og "du er så tynn, spis mer" i  familieselskap i ny og ne når vekta har vært stabil de siste 10 årene og jeg heller ikke er undervektig. Håper at dette er noe som dør ut med den generasjonen for det er virkelig ikke gøy å høre at jeg er urovekkende tynn som en normalvektig ung kvinne mens damer og menn på 50+ i kategorien fedme eller overvekt ikke får høre lignende bekymring om deres kropp.

Anonymkode: c30ed...d52

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

….. mens, det er fyfy og en stor krenkelse at man poengterer at andre er fyldig? 🤔

Tja.... si det? Kanskje har det noe med at det er sjelden (aldri) forbundet med lav selvkontroll, dårlig selvdisiplin å være tynn, mens overvektige blir stigmatisert og sett på som "svake" mennesker. Å bli omtalt som tynn er mer en hedersbetegnelse, i hvert fall i forhold til de som er tykke

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fjugur skrev (3 minutter siden):

Tja.... si det? Kanskje har det noe med at det er sjelden (aldri) forbundet med lav selvkontroll, dårlig selvdisiplin å være tynn, mens overvektige blir stigmatisert og sett på som "svake" mennesker. Å bli omtalt som tynn er mer en hedersbetegnelse, i hvert fall i forhold til de som er tykke

Når man som tynn (ikke slank, men (for) tynn) får kommentarer om det å være tynn så kan jeg love deg at det ikke blir oppfattet som hedersbetegnelse. Og jeg er helt enig med TS - det er en uting at det liksom skal være fritt frem å kommentere tynne menneskers kropp på en negativ måte mens det er fyfy å kommentere tykke menneskers kropp.

hilsen en som alltid har vært (for) tynn, men som aldri har hatt spiseforstyrrelser.

Anonymkode: df407...63e

• Liker 4
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Min erfaring som "tynn" er at det kun er folk på 50+ som kommenterer at jeg ser tynn ut. Jeg har i alle fall aldri hørt jevnaldrende eller generelt folk under 50 kommentere at jeg er tynn ut av bekymring eller som et kompliment. 

De gangene jeg får høre at jeg er tynn av folk på 50+ så er det heller ikke en form for noe kompliment, men mer "du har blitt så tynn" og "du er så tynn, spis mer" i  familieselskap i ny og ne når vekta har vært stabil de siste 10 årene og jeg heller ikke er undervektig. Håper at dette er noe som dør ut med den generasjonen for det er virkelig ikke gøy å høre at jeg er urovekkende tynn som en normalvektig ung kvinne mens damer og menn på 50+ i kategorien fedme eller overvekt ikke får høre lignende bekymring om deres kropp.

Anonymkode: c30ed...d52

Jeg har fått kommentarer fra alt og alle. Men mulig det er de eldre som er mest bekymret for om man spiser godt nok.

Skjønner ikke helt hvorfor man skal være så opptatt av at overvektige må få høre det samme. Hadde det ikke vært bedre å bare ikke kommentere vekt? 

Er det som irriterer meg iltt med disse trådene, hva har det med saken å gjøre at overvektige opplever mindre kommentarer eller hets. Jeg tror ikke nødvendigvis de gjør det heller ser du..! Det er jo det som er litt av poenget, de overvektige blir jo fortalt hver dag gjennom media etc at de ikke er idealet, at de må slanke seg. De har garantert også fått kommentarer om det ansikt til ansikt, og blitt dårlig behandlet og diskriminert pga det. Så for min del - kanskje lett å si for en som har veldig godt selvbilde - så tenker jeg litt bitch, please.. STFU. Ja, kjipt at tanta di er teit liksom, men man kan vel si fra at man ikke setter pris på kommentarene uten å kreve at det skal være lov å påpeke fedme, eller å mene at det å være tynn er akkurat likt det å være feit.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når man som tynn (ikke slank, men (for) tynn) får kommentarer om det å være tynn så kan jeg love deg at det ikke blir oppfattet som hedersbetegnelse. Og jeg er helt enig med TS - det er en uting at det liksom skal være fritt frem å kommentere tynne menneskers kropp på en negativ måte mens det er fyfy å kommentere tykke menneskers kropp.

hilsen en som alltid har vært (for) tynn, men som aldri har hatt spiseforstyrrelser.

Anonymkode: df407...63e

En blir allikevel ikke sett på som udugelig, viljesvak og uten selvkontroll.... 
Uansett er det en uting å kommentere andres utseende

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De tror kanskje at du er blind og ikke klarer å se deg i speilet, og dermed gjør de deg en tjeneste. 

Eventuelt at de sier ut det de tenker. Jeg tenker alltid at jeg ikke skal si slike ting, for alt som er INNLYSENDE har jo alle andre sett. 

Hva er egentlig greien med å påpeke det som er innlysende? Føler de seg smarte? 

Anonymkode: 8c37d...be0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg får hele tiden høre hvor tynn jeg er blitt, at jeg må ikke gå mere ned for da forsvinner jeg helt.

Da jeg var stor fikk jeg ingen kommentarer.

Folk er redde for å si noe til store mennesker, er jo en æreskrenkelse,det.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

man bør ikke kommentere folks kropp i DET HELE TATT. Har en venninne som ble mobbet fordi hun var så tynn. Det jeg ikke forstår-  hvorfor setter du ts, dette opp mot ytterpunktet? Ingen av delene er greit!  Fakta er at alle jeg kjenner som var overvektige som barn fikk kommentarer på det. Så at folk ikke kommenterer det er tull. 

De gangene jeg har hørt at andre har kommentert at noen er tynne er det når jeg vet at de som kommenterer er reelt bekymret. F.eks gikk en kompis ned mange kg på veldig kort tid. Han har alltid vært overvektig. Så ble det naturlig nok til at folk spurte om han hadde det bra. Plutselig brå vektnedgang kan jo være alt fra depresjon til spiseforstyrrelser. 

Ellers mener jeg at om man virkelig vil gå opp i vekt så greier man det. Man må bare ha kunnskap om kosthold. 

Anonymkode: a17d5...615

• Liker 1
Skrevet

De som er overvektige bærer ofte preg av å være usunne og ha helseproblemer, og venner og familie ønsker å "hjelpe" ved å foreslå å spise mindre (som om personen ikke vet det selv)

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt kalt "tynn". Folk tror de gir meg et kompliment! Sannheten er at jeg er så nærme ideal-BMI som det går an å komme. Jeg er normalvektig, ikke tynn.

Hverken tykk eller tynn er greit å kommentere. Det er uhøflig.

Media blir lett syndebukk når det kommer til hva som blir fremstilt som idealet, men idealet bør jo etter alle solemerker være en sunn kropp. Ikke anoreksia, og ikke "dundre på hundre".

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
On 7/25/2022 at 4:20 PM, AnonymBruker said:

Det er som regel de som er i andre enden av skalaen som kommenterer om det er slik eller sånn.

Anonymkode: 95ac4...a15

Det er også min erfaring.

On 7/25/2022 at 5:51 PM, Fjugur said:

En blir allikevel ikke sett på som udugelig, viljesvak og uten selvkontroll.... 
Uansett er det en uting å kommentere andres utseende

Jo, det blir man. Jeg har blitt anklaget for å være narkoman.

4 hours ago, AnonymBruker said:

man bør ikke kommentere folks kropp i DET HELE TATT. Har en venninne som ble mobbet fordi hun var så tynn. Det jeg ikke forstår-  hvorfor setter du ts, dette opp mot ytterpunktet? Ingen av delene er greit!  Fakta er at alle jeg kjenner som var overvektige som barn fikk kommentarer på det. Så at folk ikke kommenterer det er tull. 

De gangene jeg har hørt at andre har kommentert at noen er tynne er det når jeg vet at de som kommenterer er reelt bekymret. F.eks gikk en kompis ned mange kg på veldig kort tid. Han har alltid vært overvektig. Så ble det naturlig nok til at folk spurte om han hadde det bra. Plutselig brå vektnedgang kan jo være alt fra depresjon til spiseforstyrrelser. 

Ellers mener jeg at om man virkelig vil gå opp i vekt så greier man det. Man må bare ha kunnskap om kosthold. 

Anonymkode: a17d5...615

Du mener det er umulig å være tynn pga. genetikk eller sykdom? At vekt bare handler om viljestyrke?

Anonymkode: 84d48...e07

AnonymBruker
Skrevet

Nok en tråd der TS kommer med en meget generell påstand, og setter to grupper opp mot hverandre, for så å forsvinne fra tråden selv. Useriøst! 

AnonymBruker
Skrevet

Har tilgode at vekt er blitt kommentert annet en om noen er så tjukk eller så tynn at der kan være fare for liv og helse. Og da mener jeg det er greit å si noe. 

Anonymkode: 4f2ba...3c8

AnonymBruker
Skrevet

Folk generelt kommenterer ikke andre, men er man i ytterkant av høy eller lav, tynn eller tykk, liten eller stor gravidplager osv så er det alltid noen som føler som deres rett i å si noe om saken… jeg er over gjennomsnittet lang og har vært tykk, nå er jeg tynn… og hadde en DIGER gravidmage… har fått kommentarar på alt, en jævla uting!! En totalt uinteressert i hva noen skulle mene om både det ene og det andre. Men som ung så var det ikke noe gøy å bli kommentert på høyden, gamle kjøringer som mente at «nå må du ikke vokse mer, du kommer ikke få noen mann når du er så lang..»

Anonymkode: 5df4a...e1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2022 den 15.43):

La meg se i spåkulen minn først, så skal jeg svare deg... 

Men fra spøk til alvor, i hvilke situasjoner sier folk at du er tynn? Sier de tynn, eller for tynn? Er det tilfeldige fremmede som kommer bort til deg på gata og sier du er tynn f.eks.?

Nei, det er bekjente som jeg har en tilfeldig prat med. 

AnonymBruker
Skrevet

Tynn er ikke negativt. 

Anonymkode: 801e0...ef8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...