Gå til innhold

Brun saus fra pose. Hvordan oppgradere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å lage skikkelig god brun saus til type kjøttkaker ol. Jeg får ikke til det med å brune mel.

Har noen gode ideer eller erfaringer med å bruke posesaus/sjy? Hva putte i ekstra for å gi god smak. Jeg tenker fløte, soyasaus, sennep, ketshup, honning, krydder osv men ikke alt på en gang?

Noen som har tips som gjør ferdig sausen fyldig og smakfull?

Anonymkode: c4c9d...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ketchup til kjøttkakesaus, med litt buljong. Mamma gjorde alltid det 😄 Kjempegodt.

Anonymkode: 0be19...7b0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker buljong, da blir den i hvert fall mer smakfull 😊

Anonymkode: 2f13e...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skive eller to brunost og stek kjøttkakene med litt ekstra krydder og ekte smør, og bruk sjyen i sausen. 

Anonymkode: 775b4...aea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En skive eller to brunost og stek kjøttkakene med litt ekstra krydder og ekte smør, og bruk sjyen i sausen. 

Anonymkode: 775b4...aea

Hæ?! 😍 Høres ut som en veldig god ide!

Anonymkode: 0be19...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt soyasaus og litt fløte gjør posesausen litt bedre. Men den er uansett kjip i forhold til hjemmelaget brun saus. 

Anonymkode: 11e71...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toro Kjøttkakesaus + ha vann i panna der kjøttkakene har vært stekt, og kok det litt ned. Bruk dette sammen med pulveret + la kjøttkakene koke i sausen.

Anonymkode: 58d80...0f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne følger jeg! Gode ideer 🤤

Anonymkode: 55d3d...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjöttkakesaus fra toro. 

Kok ut av panna du steker i og ha dette i sausen. Har alltid!!! I 2 skiver brunost og 1-2 SS med kikkoman.  Vil du flotte deg skikkelig ha i en flöte eller creme fraice skvett :)

Anonymkode: dff33...aca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har godt med krydder i kjøttkakene. Paprikapulver, hvitløkspulver osv. Ett egg og en skvett matfløte på 400 gr kjøttdeig. Bruker en pose Toro fløtesaus, og en pose Toro brunsaus som jeg blander. Koker ut av panna etter kjøttkakesteking, og har det i sausen. Lar kjøttkakene putre en halvtime i saus for å få god smak. Pleier aldri å måtte krydre sausen noe ekstra, siden den får mye smak fra kjøttkakene.

Anonymkode: 78fec...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei eller to skjeer ripsgele i brunsausen ;) 

Anonymkode: 784c3...0db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunost og tyttebær er knall godt.

Anonymkode: 0ff90...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bruker buljong, da blir den i hvert fall mer smakfull 😊

Anonymkode: 2f13e...569

Det er da mer enn nok buljong i kjøpesaus fra før. 

Anonymkode: 9ac6c...ffb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Brunost og tyttebær er knall godt.

Anonymkode: 0ff90...f05

Signerer denne 👍

Anonymkode: 9ac6c...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunost og fløte. Kanskje litt kalvefond, men må passe på så det ikke blir for salt. Eventuelt steke kjøttkakene i stekepanne og ha i vann etterpå så det blir kraft. 

Anonymkode: 3582c...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg bruker pose saus, bruker jeg det som jevning. Dvs at jeg bruker samme kraften som jeg ville ha brukt vis jeg bruner smør og mel. Krydre det som vanlig og har alltid fløte, seterrømme eller cremefresh i. Og hender ofte jeg har i soyasaus, hp saus, tomatpure eller andre ting, alt etter hva jeg ska ha sausen til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker appelsinjuice i stedet for vann. Synes det gir en frisk og god smak.  

Anonymkode: c2516...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bruker appelsinjuice i stedet for vann. Synes det gir en frisk og god smak.  

Anonymkode: c2516...39c

Til kjøttkaker? 

Anonymkode: 3582c...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har lyst til å lage skikkelig god brun saus til type kjøttkaker ol. Jeg får ikke til det med å brune mel.

Har noen gode ideer eller erfaringer med å bruke posesaus/sjy? Hva putte i ekstra for å gi god smak. Jeg tenker fløte, soyasaus, sennep, ketshup, honning, krydder osv men ikke alt på en gang?

Noen som har tips som gjør ferdig sausen fyldig og smakfull?

Anonymkode: c4c9d...23a

En dl fløte , evnt creme fraîche vil oppgradere fylde og smak . Salt , pepper , grillkrydder og en dasj ketchup og . Noen brunost -skiver og noen t skeier tyttebær . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (Akkurat nå):

En dl fløte , evnt creme fraîche vil oppgradere fylde og smak . Salt , pepper , grillkrydder og en dasj ketchup og . Noen brunost -skiver og noen t skeier tyttebær . 

Ha ikke tyttebær i sausen! Fysjom

Anonymkode: 3582c...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...