Gå til innhold

Slitsomme naboer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger å få ut litt frustrasjon og ha noen å snakke med om det her. Holder på å bli sprø av naboene og ungene deres. 
 

Vi flyttet til nytt hus på et boligfelt for 4 år siden og har et barn på 4 år. På feltet er det flere andre barnefamilier, men to av dem er helt ekstremt slitsomme. De er egentlig veldig snille og greie og har barn på samme alder som vårt. Barna går i samme barnehage og begynner på samme trinn på skolen om ett år. Problemet for oss er at de kommer til oss stort sett hver eneste dag, gjerne flere ganger om dagen for å leke. Dette skjer både i hverdagen og i helg. Spesielt i ferier er det aldri fred, eller hvis de ikke har kommet på en stund så sitter man med en følelse at de snart kommer. Slitsomt og ikke kunne senke skuldrene i sitt eget hus  

Den ene familien følger barnet siitt og er koblet på når dem er ute og leker. De ringer ofte på og sier at de går igjen hvis det ikke passer for oss å leke. De er høflige, men virker som de har litt dårlige sosiale antenner. Vi har gitt beskjed om at vi gjerne kan avtale playdater på sms slik at barnet vårt slipper å stå i avvisning i døra når det ikke passer. Barn i den alderen vil jo leke uansett, og vi opplever er helvete de gangene vi avviser dem. Da er det grining i evigheter på barnet vårt som vil ut og leke eller ha dem med inn. Men sms får vi aldri og de kommer bort til oss selv om vi har sagt vi ønsker å avtale. I hverdagen orker ikke vi å leke som regel, etter lang dag på jobb. Barnet vårt er i barnehagen fra tidlig til sent og har ikke behov for å leke mer på ettermiddagen. Dette er så vanskelig, for vi ønsker å ha en god relasjon, spesielt til de familiene som vi har barn fra samme årskull med. 
 

Den andre familien er enda mer slitsom. De har 7 barn. Fri barneoppdragelse regjerer der. Barna leker ute uten tilsyn fra de er 3 år og er ute til alle døgnets tider virker det som. De foreldrene der har aldri blitt med og lekt inne eller ute med oss og barna. Der føler jeg vi blir barnevakt for dem når de sender barna til oss i hytt og pine. Dårlig oppførsel har flere av barna også. Ikke så rart, når de leker uten tilsyn og uten at dårlig oppførsel blir korrigert av foreldrene. De kommer gjerne også etter at barnet vårt har lagt seg for kvelden. Med dem har vi også spurt om å avtale playdater, men det har de aldri respektert. Barnet vårt har nå blitt så stort at når vi er ute og leker i gata så er det ofte et ønske om å besøke denne familien og leke der. De få gangene vi gjør det er jeg alltid med og passer på. Setter ikke fra meg 4-åringen der og går. Da opplever jeg at når jeg kommer så benytter foreldrene sjansen til å handle på butikken og vaske bilen. Så ender jeg opp med å være barnevakt for alle barna alene. Synes de er litt frekke, eller er det jeg som begynner å bli sprø?
 

Jeg mener at det ikke er normalt at 3-4-5 åringer skal inn og leke hos hverandre uten avtale. At det skal være fri flyt i nabolaget i så ung alder. Det vil normalisere seg i skolealder ser jeg for meg, når de er store nok til å gå ute uten tilsyn, så vil det flyte mer av seg selv uten at vi voksne er tilstede. Jeg ville aldri ha sendt min 4-åring til naboen uten å ha spurt først. 
 

Det er litt trist, for jeg går med tanker om å flytte. Vet ikke om jeg orker å ha med disse folka å gjøre i alle år. 
 

Har dere noen erfaringer og innspill?

Anonymkode: 1763b...a94

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Trenger å få ut litt frustrasjon og ha noen å snakke med om det her. Holder på å bli sprø av naboene og ungene deres. 
 

Vi flyttet til nytt hus på et boligfelt for 4 år siden og har et barn på 4 år. På feltet er det flere andre barnefamilier, men to av dem er helt ekstremt slitsomme. De er egentlig veldig snille og greie og har barn på samme alder som vårt. Barna går i samme barnehage og begynner på samme trinn på skolen om ett år. Problemet for oss er at de kommer til oss stort sett hver eneste dag, gjerne flere ganger om dagen for å leke. Dette skjer både i hverdagen og i helg. Spesielt i ferier er det aldri fred, eller hvis de ikke har kommet på en stund så sitter man med en følelse at de snart kommer. Slitsomt og ikke kunne senke skuldrene i sitt eget hus  

Den ene familien følger barnet siitt og er koblet på når dem er ute og leker. De ringer ofte på og sier at de går igjen hvis det ikke passer for oss å leke. De er høflige, men virker som de har litt dårlige sosiale antenner. Vi har gitt beskjed om at vi gjerne kan avtale playdater på sms slik at barnet vårt slipper å stå i avvisning i døra når det ikke passer. Barn i den alderen vil jo leke uansett, og vi opplever er helvete de gangene vi avviser dem. Da er det grining i evigheter på barnet vårt som vil ut og leke eller ha dem med inn. Men sms får vi aldri og de kommer bort til oss selv om vi har sagt vi ønsker å avtale. I hverdagen orker ikke vi å leke som regel, etter lang dag på jobb. Barnet vårt er i barnehagen fra tidlig til sent og har ikke behov for å leke mer på ettermiddagen. Dette er så vanskelig, for vi ønsker å ha en god relasjon, spesielt til de familiene som vi har barn fra samme årskull med. 
 

Den andre familien er enda mer slitsom. De har 7 barn. Fri barneoppdragelse regjerer der. Barna leker ute uten tilsyn fra de er 3 år og er ute til alle døgnets tider virker det som. De foreldrene der har aldri blitt med og lekt inne eller ute med oss og barna. Der føler jeg vi blir barnevakt for dem når de sender barna til oss i hytt og pine. Dårlig oppførsel har flere av barna også. Ikke så rart, når de leker uten tilsyn og uten at dårlig oppførsel blir korrigert av foreldrene. De kommer gjerne også etter at barnet vårt har lagt seg for kvelden. Med dem har vi også spurt om å avtale playdater, men det har de aldri respektert. Barnet vårt har nå blitt så stort at når vi er ute og leker i gata så er det ofte et ønske om å besøke denne familien og leke der. De få gangene vi gjør det er jeg alltid med og passer på. Setter ikke fra meg 4-åringen der og går. Da opplever jeg at når jeg kommer så benytter foreldrene sjansen til å handle på butikken og vaske bilen. Så ender jeg opp med å være barnevakt for alle barna alene. Synes de er litt frekke, eller er det jeg som begynner å bli sprø?
 

Jeg mener at det ikke er normalt at 3-4-5 åringer skal inn og leke hos hverandre uten avtale. At det skal være fri flyt i nabolaget i så ung alder. Det vil normalisere seg i skolealder ser jeg for meg, når de er store nok til å gå ute uten tilsyn, så vil det flyte mer av seg selv uten at vi voksne er tilstede. Jeg ville aldri ha sendt min 4-åring til naboen uten å ha spurt først. 
 

Det er litt trist, for jeg går med tanker om å flytte. Vet ikke om jeg orker å ha med disse folka å gjøre i alle år. 
 

Har dere noen erfaringer og innspill?

Anonymkode: 1763b...a94

Å huff det høres slitsomt ut. Barna blir jo større så dette med foreldrene vil jo avta over tid. Ellers må du bare bli strengere, eller snu det og ring på hos de flere ganger om dagen.

Anonymkode: 640bf...6b3

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At alt som er for dere i hverdagen er bhg og jobb hørtes trist ut. Det er mange hverdager. 

Anonymkode: a0af6...af5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At alt som er for dere i hverdagen er bhg og jobb hørtes trist ut. Det er mange hverdager. 

Anonymkode: a0af6...af5

Tja, jobb fra 8-15.30. Er ikke det ganske normalt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt😊Flytt!!!

Anonymkode: bb68d...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette vil nok gå seg til med årene, men du kan helt sikker bli tydeligere med foreldrene. Spør direkte: kan dere sende en sms neste gang? Ikke noe mer, ikke noe mindre, og vent til du får et svar, ikke snakk det bort. 

Anonymkode: 62b84...71e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre tenger da vel strengt tatt ikke være med å leke med barna?! Dere bor i et nabolag som mest sannsynlig er litt skjermet med tanke på flere hus som står sammen?

Øv deg på å slippe barnet ut på egenhånd. Det vil både du og barnet ha godt av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøyemeg skrev (1 time siden):

Foreldre tenger da vel strengt tatt ikke være med å leke med barna?! Dere bor i et nabolag som mest sannsynlig er litt skjermet med tanke på flere hus som står sammen?

Øv deg på å slippe barnet ut på egenhånd. Det vil både du og barnet ha godt av.

Nei, helt enig. Men uten avtale ville jeg ikke sendt 4-åringen rundt i feltet. Når jeg har avtale gjør jeg det. Da vet jeg at hun kommer til noen som er hjemme og at det er ok og at de passer på. Det er snakk om 200-300 meter mellom husene der de bor. Poenget mitt er at det ikke kan være greit å sende barna fra 3-års alder rundt i nabolaget med forventning om at det skal lekes hele tiden. Det må avtales når de er i barnehagealder. 

Anonymkode: 1763b...a94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

At alt som er for dere i hverdagen er bhg og jobb hørtes trist ut. Det er mange hverdager. 

Anonymkode: a0af6...af5

Var det alt du fikk ut av innlegget? Og ja, det er mange hverdager, men det er mange av oss som får nok sosial interaksjon med ukjente på jobben. Da er det hyggelig å kunne velge selv hvem man vil møte etter jobb, ikke bare tvangssosialisere med folk som plutselig står på døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du synes naboene er slitsomme. Men jeg skjønner ikke hvorfor det skal planlegges ihjel? Barn på 3-4 år kan godt sendes ut for å leke uten at noen trenger å passe på som en hauk. 

La barnet lære frihet under ansvar med å få springe rundt uten å overvåkes. Barnet vil jo bli mye mere selvstendig 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøyemeg skrev (24 minutter siden):

Jeg skjønner at du synes naboene er slitsomme. Men jeg skjønner ikke hvorfor det skal planlegges ihjel? Barn på 3-4 år kan godt sendes ut for å leke uten at noen trenger å passe på som en hauk. 

La barnet lære frihet under ansvar med å få springe rundt uten å overvåkes. Barnet vil jo bli mye mere selvstendig 😊

Jeg er ikke enig i at en 3-åring skal slippes uten tilsyn ut i gata, uten at det er avtalt med de dem går til. Kommer an på avstand og trafikk naturligvis. Når de først leker kan de leke uten at vi er som hauker på dem. 
 

Jeg tenker at det ville vært mer naturlig siste året i barnehage å begynne å leke fritt i gata og fly mer rundt uten avtale. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine_1991 skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke enig i at en 3-åring skal slippes uten tilsyn ut i gata, uten at det er avtalt med de dem går til. Kommer an på avstand og trafikk naturligvis. Når de først leker kan de leke uten at vi er som hauker på dem. 
 

Jeg tenker at det ville vært mer naturlig siste året i barnehage å begynne å leke fritt i gata og fly mer rundt uten avtale. 

Enig. Hadde aldri sluppet en 3-4 åring ut på selvstyr, det er uansvarlig. 
Her vi bor har det alltid vært vanlig å avtale besøk på forhånd. Når barna begynte på skolen ble det mer vanlig at de gikk ut og på besøk uten avtaler mellom foreldrene. 
Syns det har fungert veldig godt her og vi foreldre har litt kontakt oss imellom også, som er nyttig i mange sammenhenger. 

Anonymkode: 961bc...ad0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor upopulær er du villig til å gjøre deg her?

Du kan installere et eller annet på døra som viser om det er greit å ringe på eller ikke. Jeg vet ikke hva det skulle vært, men se for deg et trafikklys: grønt lys = ring på, rødt lys = ikke ring på. Ringer de på likevel åpner dere ikke døra. Dette må dere selvfølgelig si fra om på forhånd, så de skjønner reglene. Barna er store nok til å forstå systemet.

Alternativene er å koble ut ringeklokka, gi beskjed om at dere ikke vil ha noen forespørsler utenfor sms (og da mener jeg å si klart og tydelig ifra) eller å flytte.

Konfliktsky meg ville flytta 🙃

Anonymkode: 8b22a...30f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor upopulær er du villig til å gjøre deg her?

Du kan installere et eller annet på døra som viser om det er greit å ringe på eller ikke. Jeg vet ikke hva det skulle vært, men se for deg et trafikklys: grønt lys = ring på, rødt lys = ikke ring på. Ringer de på likevel åpner dere ikke døra. Dette må dere selvfølgelig si fra om på forhånd, så de skjønner reglene. Barna er store nok til å forstå systemet.

Alternativene er å koble ut ringeklokka, gi beskjed om at dere ikke vil ha noen forespørsler utenfor sms (og da mener jeg å si klart og tydelig ifra) eller å flytte.

Konfliktsky meg ville flytta 🙃

Anonymkode: 8b22a...30f

Har vel ikke så lyst til å gjøre meg så upopulær nei😅 
Men jeg har vært ganske tydelig på sms. Egentlig er det bare trist. For det er hyggelig med besøk fra tid til annen. Og det er hyggelig å ha kontakt med foreldre. Men det blir bare altfor mye etter min smak. Denne flyinga skulle startet nå om ett års tid, siste året i bhg, og ikke vært på 2-året allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper vel at dette bare er en fase. At ting bedrer seg på sikt når de kommer i skolealder. At barn som kommer på besøk oppfører seg bedre når de blir litt eldre. Håper det stemmer, for da er det bare å holde ut noen år til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi hadde samme problem der vi bodde før. Barn som ble sendt på døra vår hele døgnet, ofte før kl. 09 i helgen. Naboer som brukte oss som barnevakt, opplevde til og med at de løftet de over gjerdet til hagen vår og bare gikk. 

Vi installerte videoringeklokke, koblet av lyden, slik at vi kun fikk en sms når noen var på døra, slik at ikke ungene hørte det. Dersom det var et uønsket besøk, hadde vi mulighet til å ignorere de uten at ungene ble involvert. Etter vi gjorde det, ble det faktisk en del bedre. 

Anonymkode: 036cd...7e3

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi hadde samme problem der vi bodde før. Barn som ble sendt på døra vår hele døgnet, ofte før kl. 09 i helgen. Naboer som brukte oss som barnevakt, opplevde til og med at de løftet de over gjerdet til hagen vår og bare gikk. 

Vi installerte videoringeklokke, koblet av lyden, slik at vi kun fikk en sms når noen var på døra, slik at ikke ungene hørte det. Dersom det var et uønsket besøk, hadde vi mulighet til å ignorere de uten at ungene ble involvert. Etter vi gjorde det, ble det faktisk en del bedre. 

Anonymkode: 036cd...7e3

Flott gjort👏Jeg har ikke barn selv, men sjokkert over mange frekke foreldre rundt om😳Er dette normalt? Sliter med folk som ikke respekterer grenser, men dette her er jo helt absurd!

Anonymkode: bb68d...ee5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange innspill! Kanskje jeg kan bli flinkere til å svelge noen kameler samt si ifra enda mer. Samtidig ser jeg at det er flere som har det mye verre enn meg! Skremmende at det er så mange som har lite respekt og folkeskikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at dette ikke tas ille opp, men Erik er bare 4 år, og har ikke forståelse for at det ikke passer å få besøk alltid, så jeg ber dere innstendig om å sende en sms så vi kan avtale når barna kan være sammen. Det blir slik hysteri og gråt når vi må si nei foran ham. 

Anonymkode: 4f0fa...c9f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...