Gå til innhold

Hva irriterer deg med foreldrene dine, etter du har blitt voksen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mamma døde da jeg var 36 år og jeg var 37 år da pappaen min døde.

Så her sitter jeg da, å leser om alt dere irriterer dere over med deres foreldre...

- jeg kjenner meg bare trist. En dag slipper dere å oppleve dette. Alt har en ende, også foreldre. - kanskje tror man i ung alder at foreldrene er udødelige. 

Jeg skjønner jo at TS ønsker en utveksling av erfaringer og det er greit. Er lov det. 

Jeg har mange minner fra min oppvekst med mine foreldrer og ikke alt er positivt. Men i sum så savner jeg begge mine foreldre.

Take care💜

Anonymkode: 73224...d55

• Liker 2
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter stor pris på foreldrene mine, og føler meg heldig som har dem i livet mitt. Kan fortsatt irritere meg over ting, selv om jeg kjenner mye mer på gleden.

Min far setter ikke pris på kvalitetstid sammen, jeg vet ikke helt hvor jeg har ham, om vi hadde hatt noe særlig kontakt uten min mor som mellomledd.

Min mor er fantastisk, men er veldig hjernevasket av alternativ behandling og mlm. Hun vil veldig gjerne smitte andre med sin begeistring, så hun blir veldig pushy, og er samtidig sårbar ovenfor at andre ikke mener det samme. Hun føler at hun er åpen og andre er lukket, men det er egentlig hun som er fast bestemt på hva som er riktig og uten evne til å se ting fra andre vinkler. 

Anonymkode: f3341...f51

Skrevet (endret)

Min mor har med tiden, spesielt etter hun gikk av med pensjon, fått mer ekstreme meninger. Hun sitter og ser på nyhetskanalen dag inn og dag ut, og banner og hoier til TVen. Hun prater ofte stygt om andre, både mennesker vi kjenner og offentlige profiler. Typisk sier at folk ser horete ut, stygge, feite, kommenterer med stygg latterliggjørende stemme «spis mer a, tjukka!» mot en overvektig på tv, at folk ser skitne ut osv. 

Hun er rasistisk og elsker å gå i tirader om disse utlendingene. Mener jenter som har blitt voldtatt fortjente det, at mennesker som tar abort må lære seg å ikke spre beina. Synes homofile bør gjemme seg (ikke vise det i offentligheten), usjer og okker seg over det.

har spurt henne direkte om hun virkelig mener dette, og da sier hun ja. Jeg har også sagt til henne at når hun deler slike ekstreme meninger, gjør hun jo feks at jeg hadde aldri sagt det til henne hvis jeg var homofil e.l. Da svarer hun oppriktig at det er annerledes, fordi jeg er barnet hennes og hun elsker meg uansett.

Når jeg ber henne moderere seg sier hun at hun må få lov å si hva hun vil, og spør hvorfor jeg er så nærtagende. Det er umulig å ha en produktiv samtale hvis vi mener ulikt om ting.

Endret av Nuttery
  • Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mamma har null selvinnsikt, tar offerollen om hun blir stilt til ansvar for noe og snakker som regel kun om seg selv. Er kald og det virker ikke som hun bryr seg om så mye annet enn barnas utseende, jobb osv. Er dømmende og veldig opptatt av utseende, spesielt vekt. 

Kan ikke nevne politikk til pappa for da må vi høre på en to timers lang monolog. 

Anonymkode: 1cf12...874

AnonymBruker
Skrevet

At de har litt dårlig hygiene 

Anonymkode: 35f3a...eae

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine skal legge seg opp i økononomien min og hvordan jeg bruker pengene mine. 

Anonymkode: 593b9...6bd

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg er på overnattingsbesøk hos mamma så klarer hun ikke å ikke vaske klærne mine selv om jeg sier at hun ikke skal vaske dem. Dette hadde ikke vært et problem om mamma faktisk klarte å vaske klær, men hun har ødelagt flere av plaggene mine fordi hun ikke klarer å lese vaskelapper pga dårlig syn og uvilje mot å bruke briller.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

At de aldri kommer på besøk. Pappa har vært i mitt nye hus 1 gang på ett år. Mamma kanskje 3. Men de er stadig vekk hos mine søsken som har barn. Jeg kan ikke få barn. Synd hvis det er det som må til for å få besøk av foreldrene. 

Anonymkode: b27db...128

Samme greia her. Og alle bor på samme plass. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke maten foreldrene mine lager, men må alltid spise fordi jeg ikke har hjerte til å si at de er elendig kokker. 

Skrevet

Mamma og stefaren min som har vært i livet mitt i 20 ish år. De er litt dobbeltmoralsk. Når jeg gikk opp i vekt, pga medisinske grunner og ja, stor ble jeg. Men! De er ikke slanke selv. Stefaren min bruker trippel xl i klær. Han legger fort på seg da, men ikke kom her og klag på min vekt som jeg faktisk ikke kan noe for. Hans vekt blir det ikke snakket noe om. 

Altså, de kan klage på alle andre, men er ikke bedre selv. Og at stefaren min går i personangrep i diskusjoner. Da eksploderer jeg. Spesielt da han tydeligvis vet hva som er best for meg om min helse og hvordan jeg lever. Jeg vet jo at han sier slik da han bryr seg. Men noen ganger er det faktisk lov og holde kjeft.

Men, kommer fra en åpen, kjærlig, pratsom, arbeidsom, viljesterk familie. Ingen har skole utdanning men noen har fagbrev, mens resten har jobba som en helt for det om. Har mange gode ting som jeg har lært hjemme i fra ❤️ Og at jeg alltid kan komme hjem om det er noe. Så lenge man er ærlig og ikke lyver. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Gjest Jon Are
Skrevet

Så mye dritt dere skriver om deres egen foreldre.. Jeg kunne Aldri fått meg til å beskrive mine foreldre slik som dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

At mamma tror hun noen ganger vet hva som er best for meg, når det senere har vist seg at hun har tatt helt feil. 

Anonymkode: 48c86...05b

Jeg har lært det at om jeg gjør motsatt av deres meninger så ender det bra for meg. Så kjenner igjen den. Det er noe som kan irritere de, at jeg hele tiden velger motsatt. 

Anonymkode: d471a...b3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min mamma døde da jeg var 36 år og jeg var 37 år da pappaen min døde.

Så her sitter jeg da, å leser om alt dere irriterer dere over med deres foreldre...

- jeg kjenner meg bare trist. En dag slipper dere å oppleve dette. Alt har en ende, også foreldre. - kanskje tror man i ung alder at foreldrene er udødelige. 

Jeg skjønner jo at TS ønsker en utveksling av erfaringer og det er greit. Er lov det. 

Jeg har mange minner fra min oppvekst med mine foreldrer og ikke alt er positivt. Men i sum så savner jeg begge mine foreldre.

Take care💜

Da kunne jeg ønske at din mor hadde overlevd og at min forsvant. Hun er mer eller mindre sosiopat, hun er en voldelig person, hun har gjort meg så mye vondt for å så trekke seg unna å se meg som problemet. Det er urettferdig når gode mennesker dør, så er sånne som min mor i livet ennå. Hun har satt krav til sine foreldre om at de må velge om de skal ha kontakt med meg og mine barn eller kontakt med henne. Mine besteforeldre valgte da sin datter fremfor oss. Jeg tror livet hadde vært bedre om hun ikke var mer. 

• Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Da kunne jeg ønske at din mor hadde overlevd og at min forsvant. Hun er mer eller mindre sosiopat, hun er en voldelig person, hun har gjort meg så mye vondt for å så trekke seg unna å se meg som problemet. Det er urettferdig når gode mennesker dør, så er sånne som min mor i livet ennå. Hun har satt krav til sine foreldre om at de må velge om de skal ha kontakt med meg og mine barn eller kontakt med henne. Mine besteforeldre valgte da sin datter fremfor oss. Jeg tror livet hadde vært bedre om hun ikke var mer. 

Klem til deg💜 så trist at du må oppleve alt dette. Det må være tøft. 

AnonymBruker
Skrevet
Jon Are skrev (56 minutter siden):

Så mye dritt dere skriver om deres egen foreldre.. Jeg kunne Aldri fått meg til å beskrive mine foreldre slik som dette. 

For noen av oss er det mer uskyldige greier, elsker foreldrene mine, men det er jo ting som kan irritere med de..

Min far klager hver gang vi bruker håndverker. ''Dette kunne dere gjort selv'', eller ''det kunne jeg ha gjort''. Ikke har jeg lyst å gjøre noe som jeg ikke kan, og ikke har jeg lyst at en amatør (min far) skal gjøre det heller.

Min mor som synes det er så hyggelig å prate med mine to ekser, og hilser gjerne fra de med min nåværende samboer som tilhører. Hun må bare prate med de for min del, men ikke vil jeg ha noen hilsen, og ikke vil jeg høre hvordan det går med de. 

Kan ta med et par til i familien min...

Min søster som kommenterer alt hun ser på en HØYLYDT måte. 

Min onkel som hver gang (jeg tuller ikke, jeg mener hver gang vi treffes) bare MÅ nevne den gangen han i følge seg selv ''høvla'' over en kjendis som er å se i mediene stort sett hele tiden. Fint for deg det onkel, men jeg trenger ikke høre om det flere ganger..

Anonymkode: b1392...f0a

• Liker 1
Skrevet

irriterende når mor og far dra eldrekortet i det de blir pensjonister. merk rundt 65 år i dette tilfelle. Begge har god helse og klarer akkurat det de vil, men når de får besøk av barna skal de vartes opp i sitt eget hjem og oppfører seg som tenåringer. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare jeg ser min mor blir jeg irritert/flyforbannet. Verre kvinnemenneske skal du lete lenge etter. 

Anonymkode: cbea7...3e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For noen av oss er det mer uskyldige greier, elsker foreldrene mine, men det er jo ting som kan irritere med de..

Min far klager hver gang vi bruker håndverker. ''Dette kunne dere gjort selv'', eller ''det kunne jeg ha gjort''. Ikke har jeg lyst å gjøre noe som jeg ikke kan, og ikke har jeg lyst at en amatør (min far) skal gjøre det heller.

Min mor som synes det er så hyggelig å prate med mine to ekser, og hilser gjerne fra de med min nåværende samboer som tilhører. Hun må bare prate med de for min del, men ikke vil jeg ha noen hilsen, og ikke vil jeg høre hvordan det går med de. 

Kan ta med et par til i familien min...

Min søster som kommenterer alt hun ser på en HØYLYDT måte. 

Min onkel som hver gang (jeg tuller ikke, jeg mener hver gang vi treffes) bare MÅ nevne den gangen han i følge seg selv ''høvla'' over en kjendis som er å se i mediene stort sett hele tiden. Fint for deg det onkel, men jeg trenger ikke høre om det flere ganger..

Anonymkode: b1392...f0a

Angående onkelen din tror jeg nok jeg til slutt hadde spurt om det var det eneste ligget han har hatt, siden han må kverne på det hele tiden. Mulig han holder kjeft da.

AnonymBruker
Skrevet

Av ulike grunner sluttet begge mine foreldre å være omsorgspersoner for meg da jeg var 13 år. De fikk nye familier samtidig, og ingen tok ordentlig ansvar for å følge meg opp. Det var ikke bevisst, de skjøv vel ansvaret over på den andre, men med ikke-eksisterende kommunikasjon havnet ansvaret på meg.

Det førte til mye unødvendig lidelse for meg som var alt for umoden til å ta dette ansvaret. Det er så mange hendelser og situasjoner jeg aldri har fortalt dem, og som jeg taklet på dårlige måter. Det satte seg noen usunne mønstre som ble med meg langt inn i 20-årene.

Lenge etter jeg ble voksen fikk de overskudd til å bry seg igjen, og jeg vet ikke om de prøver å ta igjen for tapt tid, men de blir aldri ferdige med å oppdra meg. Hver eneste ting jeg forteller om skal analyseres, og jeg blir alltid utfordret på "hva kan du gjøre annerledes". Noen ganger vil jeg bare fortelle noe, og få et støttende svar. Jeg har sagt fra at om at de kan drite i å oppdra meg hele tiden, de hadde sjansen og lot den gå. Det får de leve med. De skjerper seg en stund, men det varer aldri lenge.

Jeg er sånn sett heldig, for jeg kan faktisk gi dem kritikk og få aksept for at jeg føler det som jeg gjør. De er ikke manipulative, de nekter ikke for min opplevelse. Men det går ikke an å forvente at de endrer seg, så jeg bruker mye energi på å ordlegge meg og oppføre meg slik at de ikke setter i gang med "oppdragelse". Det er slitsomt. 

Anonymkode: 9641d...c28

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Mamma er sjalu på min søsten/hennes datter. Mamma klager regelmessig til meg over at min søster alltid har hatt det så lett, at hun har fått alt gratis, osv. Og på en måte har hun det, hun har vært svært helidg her i livet. Men mamma burde jo bare være glad for det. 

Anonymkode: fb71e...56f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...