Gå til innhold

Akutt død eldre katt. Hvorfor

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor min 12 år eldre pus døde inatt. Hun har alltid vært utepus, og tilbrakte sin siste måned i live hos familie med hage, gård og musefangst. Har bodd sporadisk med meg i blokk, og så på meg som matmor selvom jeg flyttet fra gården. Er derfor ekstra trist at hun døde uten at jeg var der for henne.

Jeg fikk fortalt at hun var ute de siste 24t med sol ute, kom inn kl 00 for å sove. 2t senere våkner familiemedlemmet av et brak, brukte 4min på å summe seg for så og sjekke hva bråket var. Da var pus ramlet ned fra sengen og lå død på gulvet.

Jeg mistenkte hjerneslag, da det kan medføre kramper som utløste fallet ned fra sengen. Men har hatt noe hoste (1g/mnd) som får meg til å tenke på hjertet. Er fryktelig vondt å tenke at hun har hatt hjerteinfarkt og blitt kvelt av åndenød uten noen rundt seg og ramlet ned på gulvet uten å kunne trekke inn luft😢

Jeg vet det er umulig å svare på. Jeg tenkte hun hadde godt av hagemuligheter og gress for å få opp en hårball om det var derfor hun hostet noe. Men nå er jeg bare forbannet over at jeg ikke hentet hun hjem igjen én dag før tiden for at hun kunne sovnet inn sammen med meg. Faen og, jeg vet hun var fryktelig glad i meg, jeg i hun også. Men jeg føler bare at jeg har sviktet henne på hennes siste💔

Har dere opplevd lignende? Kramper? Har hun hatt smerter?

Anonymkode: 9637e...54e

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er trist ❤️ føler med deg. Kan det være en mulighet for obduksjon, slik at du slipper å lure på hva det egentlig var? Og tror du at du hadde fått det bedre av å vite det? Det må du også tenke litt på. Det er ikke sikkert at pus hadde mye smerter heller, og det kan hende at det gikk over ganske fort. Må ikke tenke det verste 😔

Og tror du at du hadde hatt det bedre med deg selv om du hadde vært der når det skjedde? Jeg har selv mistet flere katter,og spesielt to av de husker jeg som vonde minner - akkurat fordi jeg måtte bevitne deres smerte og død. Det er kanskje en ego ting å si, men det er ekstra utfordrende å ikke kunne hjelpe katten, eller vite hva man skal gjøre når situasjonen står på. Annet enn å reise til dyrlege, men det rekker man heller ikke alltid.

Det er det som er så vondt med å miste et kjært dyr, de gir så mye kjærlighet. Og om de har en god eier har de også følt seg elsket og hatt et godt liv. Pus var jo også gammel, hele 12 år, tenk det! Så heldig dere var så hadde et så fint bånd til hverandre ❤️

Det er vanskelig å tenke akkurat nå fordi du er i sorg, men det blir bedre litt etter litt. Og det vet jeg at du også vet. Men det blir ikke bedre av å sitte å spekulere tror jeg. Enten må du bare bestemme deg for obduksjon, eller så må du legge det bak deg med en gang og heller minnes pus som lykkelig, frisk og rask ❤️ Å spekulere slik øker bare sorgen. Klem fra meg ❤️

Anonymkode: a9ea2...c65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dyr dør når de blir gamle. De kan få mange av de samme sykdommene som oss. Organsvikt, kreft, grå stær osv. 

12 år er ett dobbelt så langt liv som igjennomsnitsalderen er for utekatter

Anonymkode: 91a07...6e8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

En jeg kjenner hadde en katt med hoste den lå død i gangen en morgen var kattepest visst nok kondolere til deg og pus ☹️ 

Skrevet

Flåttbitt?

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke svikter henne, dette kunne jo ikke du vite. Det er kjempe vondt å miste dyr. Kondolerer så mye ❤️

Anonymkode: 5b74a...7e2

• Liker 1
Gjest Crimson123
Skrevet

Trist at du har mistet katten, men den var gammel og det var nok alderdommen som tok den. 

Skrevet (endret)

Kondolere så mye ☹️ 😢

Endret av Maskinfører
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ha vært hjertestans❤️

Anonymkode: 67cd9...cee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2022 den 13.04):

Dyr dør når de blir gamle. De kan få mange av de samme sykdommene som oss. Organsvikt, kreft, grå stær osv. 

12 år er ett dobbelt så langt liv som igjennomsnitsalderen er for utekatter

Anonymkode: 91a07...6e8

Er det virkelig sant? At utekatter lever kun 6 år i gjennomsnitt? Vår er nå 14 år. Og hadde også utekatter da jeg vokste opp som ble både 12 og 18 år gamle. 

Anonymkode: 584d8...05b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer hvor lenge katter lever. Min bestemor hadde 3 fjøskatter, de ble 19, 15 og 14 år gamle. Ene katten min som var inne/ute katt ble bare 4 år, fikk akutt nyresvikt💔

Anonymkode: 67cd9...cee

AnonymBruker
Skrevet

Umulig å si noe uten en obduksjon. Katter er eksperter på å skjule sykdommer. Eldre katter får ofte nyreproblemer på grunn av flere vanlige sykdommer, stoffskifteproblemer og diabetes. De kan ha udiagnotisert stoffskifteproblemer i flere år, hvor symptomene er lik alderdom. Dårlig pels, nedsatt eller økt appetitt med nedsatt vekt, mer urinering og drikker mer eller mindre. Vanskelig å følge opp en utekatt, så sykdommer kommer dessverre svært brått på, for man får ikke overvåket endringer rundt mat, drikke, urinering og avføring nøye nok. Men som sagt, endringer i alt det, kan misforstås som alderdom også. 
Når de overnevnte sykdommene går for langt så kan du sekundære problemer slik som nyresvikt og urinproblemer og hjerteproblemer og død.   

Katten kan ha vært syk i mange år eller det kan ha oppstått de siste 48 timene før dødsfallet. Det er umulig å si uten at katten har blitt vurdert av en veterinær. 

Til dere som sier utekatter lever kortere. Det stemmer, men ikke fordi de er sykere enn andre. De mer utsatt for ytre farer slik som rovdyr, andre katter, biler og mennesker. Det er vanskeligere å oppdage snikende sykdom hos utekatter enn hos innekatter, men det betyr ikke at innekatter kan gå flere år med sykdommer for det om. For som sagt, de er gode til å skjule sykdom. Utekatter levere kortere, fordi de blir påkjørt og forsvinner. Ikke fordi det er mer utsatt for sykdom enn innekatter. 

Anonymkode: 17e57...9fa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...