Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har kunnskap om jobben som politisk rådgiver - jeg forstår jo at de jobber tett sammen med de folkevalgte i forhold til sentrale politiske spørsmål - men er det noen som vet mer om konkrete oppgaver som ligger i en slik jobb?

Og hva er evt forskjellen mellom en politisk rådgiver og en statssekretær?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt jeg vet er at en statssekretær er bedre betalt enn politiske rådgivere, hvis statssekretæren er mann.

Så vet jeg at uansett tittel tjener de godt og lang t over 500.000,-

I tillegg vet jeg at hver regjering henter inn politiske rådgivere fra kommune-Norge rundt omkring, tilhørende sitt eget parti.

Det er litt uvisst hva en statssekretær gjør for noe...de er jo ikke sekretærer i den forstand som ordet tradisjonelt betyr. Hvorfor heter de det da?!

Skrevet

Statssekretærer represneterer ofte ministeren, i saker der man ønsker å vise politisk interesse. Men en minister kan ikke være flere steder samtidig, da er det kjekt med en statssekretær. I andre land har de ofte noe som kalles "viseminister", dette tilsvarer i stor grad våre statssekretærer.

Skrevet

De politiske rådgiverne jeg kjenner til tror jeg ikke tjener en halv mill i året... Når repr har 300 og noe i året, så tjener ikke unge "taleskrivere" som ofte er fra ungdomspartiene (mange er ikke det, men tror de fleste partier har noen folk fra i ungdomspartiene etc som rådgivere) mer...

Noen er jurister, noen har økonomi-utdannelse, noen har bare veldig greie på det de jobber med. Felles for de er at de har teft, er skriveføre, kan mye om ett særlig område (og jobber da for repr. i den komiteen som passer best).

De skriver taler, utreder ting osv.

Rådgiverne ansettes av partiene, og jeg mener man må være meldem av det partiet man skal jobbe for.

Skrevet

Tillegg; mye kommer an på representantene du "jobber for".

Noen er veldig selvdrevne, andre ringer rådgiveren sin for den minste ting. Noen skriver talene sine selv, andre gjør det ikke.

Skrevet

Politiske rådgivere er ganske kreative mennesker. De jobber hele tiden med å finne ut av andre måter å si det andre har gjort og sagt før dem på.

Siden det i teorien egentlig ikke burde ha vært noen problemer i det hele tatt i dette lille, rike landet, må politikerne, rådgiverne og media late som om det finnes masse problemer som må løses.

Når de så i fellesskap har funnet på problemområder som de må gjøre noe med - så vi andre skal se at de har gjort noe - går de i gang med å rede ut, bestille undersøkelser og komme fram til konklusjoner som man egentlig kan bruke fornuften for å forstå, helt gratis.

Media, politikere og rådgivere er gjensidig avbhengig av hverandre, for uten problemer, oppblåste kriserog konstruerte nyheter har ikke disse menneskene noen jobb å gå til.

For å holde sysselsettingen i gang er det viktig å late som at ting er mer viktige enn de er, og lage mest mulig byråkrati. Fylkeskommunen må for eksempel fortelle kommunen hva departementet har bestemt, istedenfor at deperatementet selv sier i fra gjennom dagens moderne teknologi. De som jobber i kommunene ser rett på sidene til departementene, ikke fylket...så når fylkeskommunen kommer med pålegg og forklaringer...vel, så vet kommunene det fra før og lagt opp sine strategier etter direkte hold: fra departementene. Likevel er det viktig å opprettholde fylkeskommunene, slik at de ansatte der skal tro at de gjør en viktig jobb og for sysselsettingens skyld.

Yes Minister og Yes Primeminister er glimrende. Der kan man få innblikk i hva politiske rådgivere egentlig gjør. Hvertfall i de mer siviliserte land.

Skrevet

Har en slektning som jobbet som pol. rådgiver for en stortingsrepresentant en periode. Tror mye av jobben gikk ut på å forberede saker til debatter, mediautspill etc. De har nyhetsvakt for å se om det dukker opp saker i media som skal kommenteres og ellers gikk jobben også en del ut på å svare på henvendelser fra organisasjoner som lurte på hva partiet mente i ulike saker. Han jeg kjenner som jobbet der, er utdannet jurist og kunne en del om helsepolitikk, så han fikk mye ansvar for saker innen det området. Lønnen lå på ca. 300.000 tror jeg.

Skrevet
Har en slektning som jobbet som pol. rådgiver for en stortingsrepresentant en periode. Tror mye av jobben gikk ut på å forberede saker til debatter, mediautspill etc. De har nyhetsvakt for å se om det dukker opp saker i media som skal kommenteres og ellers gikk jobben også en del ut på å svare på henvendelser fra organisasjoner som lurte på hva partiet mente i ulike saker. Han jeg kjenner som jobbet der, er utdannet jurist og kunne en del om helsepolitikk, så han fikk mye ansvar for saker innen det området. Lønnen lå på ca. 300.000 tror jeg.

Pussig det der med lønnen du nevner. Jeg kjenner også en politisk rådgiver med hovedfag, hun tjener 400.000,- og er knapt fylt 30.

Skrevet

Og hvis du har relevant utdanning/erfaring, kan du bli rådgiver innen det private. Og da kan du tjene mer.

Skrevet
Og hvis du har relevant utdanning/erfaring, kan du bli rådgiver innen det private. Og da kan du tjene mer.

Eller som meg, som er rådgiver i det offentlige, og tjener mindre......

Skulle gjerne fått 400 000 etter 8 år i arbeidslivet, 6 år på universitet og mange, mange overtidstimer som jeg så snilt kan få avspasere...... :)

Skrevet

Jobben går med andre ord på å hjelpe politikerpakket med å lyve for befolkningen.

Skrevet

Tror noen her blander sammen å være politisk rådgiver, og å være rådgiver (en helt ordinær stillingsbetegnelse ihvertfall i det offentlige). Dette er to ganske forskjellige ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...