AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #1 Skrevet 23. juli 2022 Hvorfor må dere slippe den lille morderen deres ut sånn at små fugler og gnagere må lide?!😠 Dette må stoppe, vi må forby løskattene 🙅♀️ Anonymkode: b2add...b35 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #2 Skrevet 23. juli 2022 Lykke til med å finne eierne til løskattene 👌 Anonymkode: eeadd...d7f 13 1 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #4 Skrevet 23. juli 2022 Jeg har innekatter, så ja jeg irriterer meg. Mest fordi eiere utsetter katten sin for unødvendig fare. Så blir de helt rabiat hvis noen foreslår kattegård eller sele, det ER irriterende at de ikke gidder å sette seg inn i det, men er bastant. Noe annet som irriterer meg er hvor mange som har katter, og gjerne hatt katter et helt liv, som vet ekstremt lite om katt og kunne lært MYE, men de orker ikke for de «vet alt» Men det værste for fuglene og gnagere er hjemløse katter, så hvis fu virkelig bryr deg ville jeg støttet dyrebeskyttelser, signert lovpålagt id chip kampanjer, engasjert meg i deling av info om kastrering og id merking, ta til ordet mot dårlige eiere og engasjere deg i politikken. Det blir dessverre ikke slutt på uansvarlige eiere på null komma niks. Anonymkode: 524d3...409 7 1 1
mingus Skrevet 23. juli 2022 #5 Skrevet 23. juli 2022 Haha kødder dere som svarer her + TS?! Man må jo la kattene følge instinktene sine, jeg ser ikke på mine som noen gjenstander som skal sperres inne for min fornøyelse å ha i mitt hus, de er rovdyr og mer pelskledde venner som bor hos meg. Så de slipper jeg ut ja, og ja stakkars gnagere, men det er naturens gang gitt. 17 4 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #7 Skrevet 23. juli 2022 mingus skrev (1 minutt siden): Haha kødder dere som svarer her + TS?! Man må jo la kattene følge instinktene sine, jeg ser ikke på mine som noen gjenstander som skal sperres inne for min fornøyelse å ha i mitt hus, de er rovdyr og mer pelskledde venner som bor hos meg. Så de slipper jeg ut ja, og ja stakkars gnagere, men det er naturens gang gitt. Jeg, som svarte og har innekatter, passer veldig godt på at kattene får fulgt instinktene sine. De har stor kattegård med gress, kattegress, tre, hyller langs veggene, dam, så på utsiden har vi fuglestastativ og dam slik at kattene kan se på dyrelivet men ikke får tak i de. Inne har de hyller i hele huset slik at de får bruke hele huset fra topp til bunn og hoppe og klatre og ha oversikt, tunneler, huler, senger, klorestativ og klorestolper, de har 100 forskjellige leker og de blir lekt med mye slik at de får ut all energien sin og får fanget byttet sitt, de får se kattetv som avsluttes med fjærstang slik at de får fange byttet sitt, de har vannfontener siden de fra naturen av liker best rennende vann, får sunt våtfôr med mye kjøtt siden tørrfôr har for lite fuktighet og for mye karbohydrat, de har food puzzles slik at de får brukt hjernen sin og bruke tid på å fange maten, som de ville gjort i naturen. Her og der gjør vi noe spennende, som å ta inn elementer fra naturen, gjemmer godis/tørrfôr, kaster godis/tørrfôr, lager «hytte» de kan leke i, rullerer i leker slik at de aldri blir lei. Så er de selvfølgelig to, slik at de har selskap i hverandre og kan leke med hverandre, for selv om vi mennesker gjør det beste vi kan, så kan vi ikke erstatte hva to katter kan gi hverandre. Dette er bare litt av hverdagen. De er absolutt ikke gjenstander som jeg har glemt at er rovdyr og har instinkter, men mine familiemedlem som jeg er glad i, som jeg tilrettelegger for, som jeg stadig vekk lærer nye ting for at de skal ha det bedre, som jeg vil at skal være lykkelig, men også TRYGG. Mine katter løper, hopper, klatrer, leker, bruker hjernen og de får ut alle instinktene sine. Jeg har brukt ekstremt mange timer på å lese meg opp på både forskning, studier, biologer, katte-eksperter, veterinærer, artikler, jeg har lest bøker, jeg har gått på dyrlegesekretær skole med mange veterinær kurs innen forskjellige tema, jeg er fortsatt ikke ferdig utlært. Jeg vet kattespråket ut og inn, og jeg kan love deg at mine katter får absolutt alt de trenger og mer og hadde de vært misfornøyd hadde jeg sett det og endret hva jeg gjør. Anonymkode: 524d3...409 7 2 1
mingus Skrevet 23. juli 2022 #8 Skrevet 23. juli 2022 Sperre dem inne så de kan få sitte og se på dyrelivet? Stakkars puser altså, syntes ikke det var noe greit gjort. De vil jo drepe dem, det er liksom det som er greia deres. 😻 11 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #9 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg, som svarte og har innekatter, passer veldig godt på at kattene får fulgt instinktene sine. De har stor kattegård med gress, kattegress, tre, hyller langs veggene, dam, så på utsiden har vi fuglestastativ og dam slik at kattene kan se på dyrelivet men ikke får tak i de. Inne har de hyller i hele huset slik at de får bruke hele huset fra topp til bunn og hoppe og klatre og ha oversikt, tunneler, huler, senger, klorestativ og klorestolper, de har 100 forskjellige leker og de blir lekt med mye slik at de får ut all energien sin og får fanget byttet sitt, de får se kattetv som avsluttes med fjærstang slik at de får fange byttet sitt, de har vannfontener siden de fra naturen av liker best rennende vann, får sunt våtfôr med mye kjøtt siden tørrfôr har for lite fuktighet og for mye karbohydrat, de har food puzzles slik at de får brukt hjernen sin og bruke tid på å fange maten, som de ville gjort i naturen. Her og der gjør vi noe spennende, som å ta inn elementer fra naturen, gjemmer godis/tørrfôr, kaster godis/tørrfôr, lager «hytte» de kan leke i, rullerer i leker slik at de aldri blir lei. Så er de selvfølgelig to, slik at de har selskap i hverandre og kan leke med hverandre, for selv om vi mennesker gjør det beste vi kan, så kan vi ikke erstatte hva to katter kan gi hverandre. Dette er bare litt av hverdagen. De er absolutt ikke gjenstander som jeg har glemt at er rovdyr og har instinkter, men mine familiemedlem som jeg er glad i, som jeg tilrettelegger for, som jeg stadig vekk lærer nye ting for at de skal ha det bedre, som jeg vil at skal være lykkelig, men også TRYGG. Mine katter løper, hopper, klatrer, leker, bruker hjernen og de får ut alle instinktene sine. Jeg har brukt ekstremt mange timer på å lese meg opp på både forskning, studier, biologer, katte-eksperter, veterinærer, artikler, jeg har lest bøker, jeg har gått på dyrlegesekretær skole med mange veterinær kurs innen forskjellige tema, jeg er fortsatt ikke ferdig utlært. Jeg vet kattespråket ut og inn, og jeg kan love deg at mine katter får absolutt alt de trenger og mer og hadde de vært misfornøyd hadde jeg sett det og endret hva jeg gjør. Anonymkode: 524d3...409 Hvorfor er ikke pus trygg utenfor kattegården? Ser ikke faren så fremt du ikke bor midt i en by eller et veldig trafikkert område.. Anonymkode: 71bc2...f42 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #10 Skrevet 23. juli 2022 Er veldig fornøyd med at katta til naboen tar det som finnes av gnagere rundt huset mitt. Så får jeg heller tåle at han kommer og tigger litt når vi griller. Men du er klar over at naturen er basert på at dyr dreper hverandre? Holder bestander i sjakk og sånn? Hadde gnagere ikke hatt noen naturlige fiender som drepte dem i ny og ne, hadde det blitt ramaskrik da! Anonymkode: 714fb...1a8 12 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #11 Skrevet 23. juli 2022 Hvis det var sånn at kattene var skyld i å nærmest utrydde fuglearter så skulle jeg hørt hva du sier, men jeg slipper ut mine med god samvittighet da de holder seg i nærheten av huset og fanger det som er av mus og rotter. Nå er det stengt tatt mennesker som er jordens / dyrenes værste fiende, skal folk holde seg inne også da? Det er millioner av fugler som dør hvert år pga bygninger med glassfasader, glassrekkverk, vindmøller og flyfart. For ikke snakke om de molbo av noen mennesker som ødelegger sjøfuglenes reir med vilje samt måker og ørn som vår gjennomgå. Gnagere har jo nesten ingen naturlige fiender lenger da alt som spiser dem blir utryddet av mennesker. Anonymkode: 366f7...7a6 7
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #12 Skrevet 23. juli 2022 mingus skrev (39 minutter siden): Sperre dem inne så de kan få sitte og se på dyrelivet? Stakkars puser altså, syntes ikke det var noe greit gjort. De vil jo drepe dem, det er liksom det som er greia deres. 😻 De vil drepe de for at det er instinktene deres ja, men de får utløp for instinktene sine når de blir lekt med. Det er faktisk funnet ut i forskningsforsøk at katter som blir lekt med og får kjøttrik diett dreper mye mindre/ingenting, det vil si at de har fått dekket det behovet og ikke ser vits med å drepe dyr. Katter dreper for en grunn og det er mat, når de vet at de får dekket det behov, + at de får utløp for instinktene så trenger de ikke det. Noen mener at katter synes det er kjempe gøy og at det er derfor de gjør det, men det er rett og slett feil, grunnen til at de leker og «torturer» byttet i begynnelsen er bare rett og slett for at de skal passe på at byttet er slitne når de går inn for å ta det skikkelig fordi kattene risikerer å skade seg, det er også instinkter. Hvis din katt fanger mye dyr må du nesten fundere litt på hvorfor katten din har behov for det, aktiviserer du han ikke nok? Gir du ikke nok kjøttrik diett? (Gir du friskies? Whiskas? Royal? Hills?). Utekatter bør også aktiviseres og stimuleres. Vi kan gjerne ta en diskusjon på dette, men da må du gjerne ha noe kunnskap i ryggen annet en hva du selv tror fordi du har oppfattet det selv. Kunnskapen finnes der ute og den er ganske klar. Sperre dem inne? De er jo masse ute, dessuten viser nyere forskning at katter som går ute gjerne holder seg mest i nærheten av huset uansett, så de må ikke ha 20 mil tilgjengelig for å være fornøyd. (https://forskning.no/dyreverden-nmbu-norges-miljo-og-biovitenskapelige-universitet-partner/katten-din-gar-sjelden-langt-hjemmefra/2015716) Nyere studie har vist at katter som vanligvis fikk gå fritt ute fikk økt psykisk og fysisk helse når de fikk kattegård istedenfor, akkurat hvorfor vet de ikke, men de antok det kunne ha noe med at de følte seg tryggere og slapp fremmede katter. (https://www.companionlife.co.uk/controlled-outdoor-space-is-key-to-happiness-in-cats-says-study/) Anonymkode: 524d3...409 3
Pissmaur Skrevet 23. juli 2022 #13 Skrevet 23. juli 2022 Det som er mest irriterende med katteeiere er at de har en kronisk eim av katteurinlukt etter seg 1
Rucula Skrevet 23. juli 2022 #14 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har innekatter, så ja jeg irriterer meg. Mest fordi eiere utsetter katten sin for unødvendig fare. Så blir de helt rabiat hvis noen foreslår kattegård eller sele, det ER irriterende at de ikke gidder å sette seg inn i det, men er bastant. Noe annet som irriterer meg er hvor mange som har katter, og gjerne hatt katter et helt liv, som vet ekstremt lite om katt og kunne lært MYE, men de orker ikke for de «vet alt» Men det værste for fuglene og gnagere er hjemløse katter, så hvis fu virkelig bryr deg ville jeg støttet dyrebeskyttelser, signert lovpålagt id chip kampanjer, engasjert meg i deling av info om kastrering og id merking, ta til ordet mot dårlige eiere og engasjere deg i politikken. Det blir dessverre ikke slutt på uansvarlige eiere på null komma niks. Anonymkode: 524d3...409 Innekatt er dyreplageri 9
Rucula Skrevet 23. juli 2022 #15 Skrevet 23. juli 2022 Jeg synes det er noe dritt bokstaveligtalt alle, absolutt ALLE lekeplassene i nabolaget er full av kattemøkk og piss... Overalt!! Man må ha med seg rake og rake bort møkk før man kan la ungen leke litt Sandkassene i bhg er også full av kattemøkk! Og katteeierne tar NULL ansvar! 6
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #17 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hvorfor er ikke pus trygg utenfor kattegården? Ser ikke faren så fremt du ikke bor midt i en by eller et veldig trafikkert område.. Anonymkode: 71bc2...f42 Utekatter har mye mindre forventet levealder enn innekatter og det er pga hvor mye som faktisk kan skje ute. Påkjørsel. (Jo det kan skje fordi om man bor på landet, jeg har selv mistet to katter i påkjørsel på landet, husk at de gjerne kjører fortere på landet også) Sitter seg i motoren på biler og dør, katter er veldig glad i å varme seg under/inni biler om vinteren. Innelåst i garasjer/lager/hus/boder/osv. Blir borte/går seg vill (6500 savnede katter registrert kun i norge NÅ på dyrebar så tallet er garantert høyere og mange av disse er nok død allerede.) Slossing med andre katter. Kan bli tatt av rev, ørn, grevling++. Bli forgiftet, for eksempel av frostvæske, rottegift, bensin, blomster(ja faktisk). Bli smittet av sykdommer som for eksempel katteinfluensa, FIV, FELV, FIP osv, det er mye vi ikke har vaksiner mot. Generelt skade seg. Har hørt om katter som har både druknet, fått støt og det som verre er. Sitte seg fast. Spesielt om de har halsbånd. Mennesker. Hvor mange saker har det ikke vært om katter som har blitt skutt på med bb gun, dynket i olje, kastet på sjøen osv. Om katten din blir borte kan den få frostskader, lide av sykdom, sult og gå rundt med smerter osv. Anonymkode: 524d3...409 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #18 Skrevet 23. juli 2022 Rucula skrev (5 minutter siden): Innekatt er dyreplageri Du er uviten. Anonymkode: 524d3...409 4 2
Rucula Skrevet 23. juli 2022 #19 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er uviten. Anonymkode: 524d3...409 Har hatt katt store deler av livet, har sett hvor mye glede de har av å være ute og bruke innstinktene sine. Løpe skikkelig, klatre i trær, jakte mus, spise naturlig mat. Katta ble 22 år gammel! Har sett hvordan innekatter har det. Det hjelper ikke med klatrestativer og leker. Dette er rovdyr, de trenger å jakte, løpe, klarte og kjenne på frihet! Det skjønner du og når du ikke forsøker å undskylde din dårlige samvittighet 11 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #20 Skrevet 23. juli 2022 Ja, jeg irriterer meg over både katter og katteeiere. Det kryr av katter over alt, de driter over alt, og tar småfugler. Og eierne gir f..... Mange katteelskere har dessuten en lei tendens til å menneskeliggjøre disse usympatiske små krekene sine også. Det irriterer meg grenseløst. Anonymkode: cd0a9...ed0 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå