Gå til innhold

Kan man ha innekatt OG utekatt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en huskatt og en hellig birma. Kan vi ha huskatten som utekatt og birmaen som innekatt; som i at huskatten har chip som funker på katteluken og ikke birmaen? Noen som har erfaring med dette? Kan man eventuelt ha et fullverdig liv for en huskatt som innekatt? Trafikkert vei i nærheten, og jeg er redd for a birmaen kan bli stjålet. 

Anonymkode: 4b070...641

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en innekatt og en utekatt, rett og slett fordi den ene katten (bengal) ikke vil gå ut. Begge vokste opp som innekatter men det var tydelig at den ene ikke trivdes så godt med det. Jeg tror noen katter kan trives som innekatter, andre ikke, og jeg tror rasekatter jevnt over er de som lettest kan trives som innekatt. Med det sagt: hvis du bor i nærheten av en trafikkert vei burde vel ingen av kattene dine gå ut?

Anonymkode: a3f11...87d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi har en huskatt og en hellig birma. Kan vi ha huskatten som utekatt og birmaen som innekatt; som i at huskatten har chip som funker på katteluken og ikke birmaen? Noen som har erfaring med dette? Kan man eventuelt ha et fullverdig liv for en huskatt som innekatt? Trafikkert vei i nærheten, og jeg er redd for a birmaen kan bli stjålet. 

Du er redd for den dyre rasekatten men ikke huskatten…? Hvorfor skulle ikke huskatten få et like fullverdig inneliv som rasekatten? Det er jo opp til deg å tilrettelegge. Sørge for masse hyller osv de kan bruke så de kommer seg opp i høyden, aktivisering hvor de får oppleve noe nytt jevnlig etc. 

Anonymkode: 94878...e5d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen katter vil ikke gå ut, sånn er det bare. Jeg har to katter og den ene nekter å gå ut. Han gikk ut en gang, og rotet seg bort - etter det vil han ikke ut. Den andre katten går inn og ut i hytt og pine😄 Han som vil være inne kan til nød gå ut på terassen et par minutt, dersom det er sol😆 Så det går an, men la kattene velge selv💜

Anonymkode: 796dd...9cd

• Liker 1
Gjest Svigermor
Skrevet

Det hadde jeg ikke tatt sjansen på mtp katteluka. Birmaen kommer bare til å følge etter huskatten ut gjennom luka.

Skrevet (endret)

Vi har to katter, en bengal og en sibirkatt. For dem ville det vært uholdbart hvis de ikke fikk gå ut. Begge elsker å være ute, og kunne gå ut og inn som de selv vil. 

Endret av tirben
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vi har en innekatt og en utekatt, rett og slett fordi den ene katten (bengal) ikke vil gå ut. Begge vokste opp som innekatter men det var tydelig at den ene ikke trivdes så godt med det. Jeg tror noen katter kan trives som innekatter, andre ikke, og jeg tror rasekatter jevnt over er de som lettest kan trives som innekatt. Med det sagt: hvis du bor i nærheten av en trafikkert vei burde vel ingen av kattene dine gå ut?

Anonymkode: a3f11...87d

Jeg vil gjerne ha begge som innekatter ja. Men jeg er usikker på om de vil ha det bra på den måten. Spesielt huskatten som jo er en litt mer vill/aktiv og robust "rase". Vi har hus på 200 kvm2 og klatrestativ opp til taket da.

Uansett så skal jo ingen av dem ut før de er 8-9 mnd, ut i fra hva jeg har lest om utvikling av orienteringssans og hjemmefølelse (ikke kan de steriliseres før de er 6 mnd heller). Får håpe at de stortrives som innekatter begge to 😬 Drømmen er jo som flere av dere skriver, at de regulerer dette selv og at birmaen forhåpentligvisbare vil bære inne. Jeg regner liksom med at huskatten er mer street smart, da den er vant til å leve ute mens den hellige birmaen vel er avlet frem mer for innekos 🙈😆

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du er redd for den dyre rasekatten men ikke huskatten…? Hvorfor skulle ikke huskatten få et like fullverdig inneliv som rasekatten? Det er jo opp til deg å tilrettelegge. Sørge for masse hyller osv de kan bruke så de kommer seg opp i høyden, aktivisering hvor de får oppleve noe nytt jevnlig etc. 

Er ikke redd for at noen skal stjele en huskatt nei. Men er redd for at vi ikke kan gi huskatten et fullverdig liv som innekatt. Og at det derfor er greit med risikoen mtp veien. Naboene våre har sånn sett hatt katter i mange år som ikke har blitt påkjørt. Er heller ikke snakk om voldsomt mye trafikk, men noe er det jo. Markant mindre i helgene da. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg vil gjerne ha begge som innekatter ja. Men jeg er usikker på om de vil ha det bra på den måten. Spesielt huskatten som jo er en litt mer vill/aktiv og robust "rase". Vi har hus på 200 kvm2 og klatrestativ opp til taket da.

Uansett så skal jo ingen av dem ut før de er 8-9 mnd, ut i fra hva jeg har lest om utvikling av orienteringssans og hjemmefølelse (ikke kan de steriliseres før de er 6 mnd heller). Får håpe at de stortrives som innekatter begge to 😬 Drømmen er jo som flere av dere skriver, at de regulerer dette selv og at birmaen forhåpentligvisbare vil bære inne. Jeg regner liksom med at huskatten er mer street smart, da den er vant til å leve ute mens den hellige birmaen vel er avlet frem mer for innekos 🙈😆

TS

Den katten min som er frivillig innekatt er en gatemix og burde teoretisk sett klare seg godt utendørs - men han er generelt så klønete at det er likegreit at han er inne😂😂

Anonymkode: 796dd...9cd

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke begge være innekatter? Mtp på dyreliv og fauna er det helt klart beste at begge kattene er innekatter. 
Du kan jo snekre en stor fin utegård som de kan være ute i?:)

Anonymkode: fdb46...e4d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er ikke redd for at noen skal stjele en huskatt nei. Men er redd for at vi ikke kan gi huskatten et fullverdig liv som innekatt. Og at det derfor er greit med risikoen mtp veien. Naboene våre har sånn sett hatt katter i mange år som ikke har blitt påkjørt. Er heller ikke snakk om voldsomt mye trafikk, men noe er det jo. Markant mindre i helgene da. 

TS

Men hvorfor skal det være verre å være innekatt når den er huskatt? 

AnonymBruker
Skrevet

Greit om noen katter ikke vil ut, men ikke hold katter inne MOT deres vilje. Stakkars dyr,

Anonymkode: 061d0...76e

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så innmari mye penger å tjene på å stjele og selge voksne rasekatter, så hadde ikke tenkt så mye på den risikoen. Verre er det med naboer som syns den er veldig pen men samtidig syns den virker veldig sulten og slipper den inn og gir mat hver dag, som skjedde med min MCO. Løses med GPS 😊 Men om du vil kan begge kattene dine leve et godt liv inne, det krever en del fra deg å aktivere dem nok da. I så tilfelle er det nok kjedelig for Birmaen å være alene innendørs i lange tider, som f.eks. om sommeren når både dere og den andre katten er ute hele dagen. 

Anonymkode: fbed9...76e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor skal det være verre å være innekatt når den er huskatt? 

Fordi huskatter generelt sett er løskatter og "gatemix-katter" som er vant til å overleve og klare seg utendørs. Rasekatter er avlet frem med andre formål som f eks utstillinger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi huskatter generelt sett er løskatter og "gatemix-katter" som er vant til å overleve og klare seg utendørs. Rasekatter er avlet frem med andre formål som f eks utstillinger.

Instinktene er ikke avlet bort. Jeg har en perser som er utelatt og hun er en fenomenal jeger.

Anonymkode: 8fbb2...5cd

Skrevet

Dersom du har trafikkert vei i nærheten, ville jeg holdt begge kattene som innekatter. En huskatt må ikke være ute fordi det er en huskatt - de blir hva du venner dem til. 

Lag en stor og fin luftegård til de, med klatremuligheter. Da slipper du å bekymre deg for både tyveri, påkjørsel og uønskede "gaver" på trappa, les mus, fugler etc.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

For noe tull. Rasekatter har instinkter de også. Huskatter er dessverre misforståtte vesen. Folk hiver de ut og tenker «de er så selvstendige og klarer seg selv» helt til katten blir borte eller syk. Katt er katt, de har instinkter og behov alle sammen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke så innmari mye penger å tjene på å stjele og selge voksne rasekatter, så hadde ikke tenkt så mye på den risikoen. Verre er det med naboer som syns den er veldig pen men samtidig syns den virker veldig sulten og slipper den inn og gir mat hver dag, som skjedde med min MCO. Løses med GPS 😊 Men om du vil kan begge kattene dine leve et godt liv inne, det krever en del fra deg å aktivere dem nok da. I så tilfelle er det nok kjedelig for Birmaen å være alene innendørs i lange tider, som f.eks. om sommeren når både dere og den andre katten er ute hele dagen. 

Anonymkode: fbed9...76e

Det er et veldig godt poeng. Birmaen er jo veldig sosial og de anbefaler jo at man har 2 katter dersom man har hellig birma, fordi de er så sosiale. Det høres veldig smart ut med luftegård. Men da må vi virkelig legge hodene i bløt med tanke på hvor den skulle ha vært.. Har veldig kupert tomt med mye beleggingsstein og opparbeidede plener og bed... Hvor mye ville noe slikt ha kostet, for da må man jo ha netting som tak også, ellers klatrer de vel bare over? 😅 Og så er det jo litt flaut med luftegård for mine katter, når nabokattene går fritt 🙈

TS

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine huskatter er innekatter, de blir lekt med mye, har et slags uteområde, luftemuligheter og hele leiligheten er full av hyller i høyden, klorestativ, tuneller osv. Begge var utekatter 24/7 før.  Han ene vil ikke ut i det hele tatt etter et hardt liv ute, han andre er vanskelig å aktivisere så han skal få seg stor kattegård inngjerding rundt hagen. Begge er veldig lykkelige og trives godt, er bare at han ene vet jeg hadde trivdes litt bedre med kattegård.

Hadde holdt begge som innekatter, og som de andre sier så kan du bygge kattegård. Du skriver det med tomt, men du kan få håndverkere til å bygge det for dere, ellers så finnes det en del diy på nett. Du trenger ikke tak nei, det er nok enklest hvis man tenker å ha bare en liten kattegård, men hvis du tenker å ramme inn hagen så holder det at det det er en viss høyde på, og så på toppen så har man en vinkel. Google angle cat fence så ser du hva jeg mener, det kan lages av planker også, finnes en del diy på youtube. 

Google catio, cat fence, kattegård, catio spaces, diy osv.. Det er flere grupper på facebook hvis du søker catio og kattgård, med mange tips. 

Det er IKKE flaut!! Nyere studie har vist at katter som vanligvis fikk gå fritt ute fikk økt psykisk og fysisk helse når de fikk kattegård istedenfor:

https://www.companionlife.co.uk/controlled-outdoor-space-is-key-to-happiness-in-cats-says-study/

Så er det nyere forskning som viser at katter som regel ikke går så langt heller, ofte holder de seg i nærområdet, og da trenger de strengt talt ikke å gå et par ekstra meter, da holder det med en stor kattegård.

Meld deg inn i denne gruppen: https://www.facebook.com/groups/273675959960703/?ref=share

Sjekk ut Jackson Galaxy, han har alt du måtte lure på og han har mange tips til hvordan man kan aktivisere innekattene og hvordan vi tilpasser hjemmet til de:

Anonymkode: be468...83a

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...