Gå til innhold

Vil dyr kjede seg da?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil en hund  eller katt kjede seg med kun en i husholdningen? Jeg bor alene, og har lyst om kanskje ett par år, å skaffe meg ett dyr. Da skal det iallefall planlegges godt. Men leser mye om hunder som er vokst opp med store familier, vant med barn osv. En katt vil jo være ute og treffe andre katter, men vil en (liten) hund kjede seg med å bo med kun en person?

Anonymkode: 3819c...645

Videoannonse
Annonse
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Så lenge du gir hunden  det den trenger av omsorg, mat, aktiviteter, lek, turer osv, vil den ikke kjede seg. 

Skrevet

Treff andre sammen med hunden, slik at den blir sosialisert med mennesker. Ellers så ser jeg ikke problemet. Men velg en rase som passer deg i forhold til aktivitet. Ikke vær en sofasliter og velg en husky feks

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ikke noe problem. Men sosialisering er viktig å starte med allerede de første månedene med andre hunder. Det holder ikke med kun valpekurs.

Anonymkode: 7fd75...1f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at hvor mange mennesker det er kommer til å ha så mye å si så lenge du gir dyret det som kreves. For mange skye katter kan det gjerne være ett pluss at man bare er en i husholdningen. Både katter og hunder trenger jo også hvile så om du tilbringer fritiden med de så går det fint om du er borte på jobb. Katter sover jo gjerne 15 timer i døgnet. Men det kan selvfølgelig by på problemer hvis du som meg, får en katt med seperasjonsangst, det er det jo mange hunder som får også. 

Men anbefaler to katter da. (Hunder vet jeg ikke så mye om)

Du kommer til å møte mange mennesker som sier at katter helst bør være en og at de ikke trives med andre katter men det er bare tull.
Katter er sosiale dyr. 

Men en utekatt vil klare seg bedre alene enn en innekatt, innekatter SKAL være to. 
Jeg hadde aldri anbefalt noen å ha bare en katt, med mindre de er over gjennomsnittet mye hjemme og glad i å aktivisere katten (og til og med da så kan man ikke erstatte hva en katt går glipp av med en annen katt) eller har en katt som faktisk hater alle andre katter (og det skal faktisk godt gjøres) og du nevner at katten kan gå ut å være med andre katter men to katter som møtes på gaten vil gjerne automatisk se på hverandre som fiender, ikke venner, selv om det forekommer også.

Anonymkode: 11a43...07e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vil en hund  eller katt kjede seg med kun en i husholdningen? Jeg bor alene, og har lyst om kanskje ett par år, å skaffe meg ett dyr. Da skal det iallefall planlegges godt. Men leser mye om hunder som er vokst opp med store familier, vant med barn osv. En katt vil jo være ute og treffe andre katter, men vil en (liten) hund kjede seg med å bo med kun en person?

Det er ikke nødvendigvis lykken for en katt - de verner om territoriet sitt. Mine katter hater nabokattene og går sammen om å jage nabokatta bort fra vårt område så fort den nærmer seg. De har mye glede av hverandre da, men er kullsøsken og har vokst opp sammen, og var innekatter sammen i fire år før vi flyttet til et sted hvor de kunne være ute

Anonymkode: f065d...2b7

AnonymBruker
Skrevet

Velg deg i så fall en rase som passer for deg. Min 74 år gamle svigerfar har kjøpt seg en rottweiler og det er helt krise. Han aktiviserer ikke hunden i det hele tatt og den har blitt hypernervøs.

Anonymkode: 25809...b01

Skrevet

Hvis du er alene om ansvaret ville jeg valgt en type menneskeglad/sosial hunderase. I tillegg bør du la den hilse og være litt sammen med andre folk i ulike aldre, folk som kommer på besøk osv helt fra den er liten. Ville iallfall unngått typiske "enmannshunder" som ikke kan håndteres av flere, eller typisk vokter. 

AnonymBruker
Skrevet
NettoppJa skrev (1 time siden):

Hvis du er alene om ansvaret ville jeg valgt en type menneskeglad/sosial hunderase. I tillegg bør du la den hilse og være litt sammen med andre folk i ulike aldre, folk som kommer på besøk osv helt fra den er liten. Ville iallfall unngått typiske "enmannshunder" som ikke kan håndteres av flere, eller typisk vokter. 

En av grunnene til at jeg ønsker ett dyr,  er at jeg har lite nettverk, og ikke så mange på besøk. Sånn sett er det kanskje best med katt. Men jeg har bare tenkt litt på dette, og absolutt ikke bestemt meg for noe. Er ikke sikkert det blir noe av heller, for det er jo ett stort ansvar, og jeg vil at dyf skal ha det best mulig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

En av grunnene til at jeg ønsker ett dyr,  er at jeg har lite nettverk, og ikke så mange på besøk. Sånn sett er det kanskje best med katt. Men jeg har bare tenkt litt på dette, og absolutt ikke bestemt meg for noe. Er ikke sikkert det blir noe av heller, for det er jo ett stort ansvar, og jeg vil at dyf skal ha det best mulig.

Prøv deg som fosterhjem først, eller adopter fra dyrebeskyttelsen. De har mange katter som er redde og sky og som trenger bare en å forholde seg til. 

Vi er to rolige voksne som har to katter og han ene er helt trygg på oss men takler ikke andre mennesker. Se litt på jackson galaxy på youtube for å se hva katter trenger og om det kan være noe for deg.

Anonymkode: 11a43...07e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...