AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #1 Skrevet 21. juli 2022 Hei. Jeg spør her,da jeg selv ikke har erfaring med hunder. Så beklager om det virker dumt. Min bror har planer om å skaffe seg hund. Han er voksen og ansvarsfull. Han er også sporty. Men han er på jobb fra 8- 16. Er ikke det veldig lenge for en hund å være hjemme alene ? Tenk om den må på do 😅 Tviler ikke på at hunden får godt med tur ellers, men så lenge hjemme alene man- fre. Mulig jeg tar feil, og at dette er vanlig ? Anonymkode: 2f77b...824
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #2 Skrevet 21. juli 2022 Det er ikke uvanlig i alle fall. Veldig mange jobber 8 timer man-fre, uten mulighet til å ha med hund eller hjemmekontor. Anonymkode: 9a50d...b74 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #3 Skrevet 21. juli 2022 Skal han ha valp - bør han få den i ferien - alenetrening er ikke gjort på 1-2-3....det kan ta 3-6 mnd. Skal han ha en voksen, må den lært seg å være alene hjemme, men må uansett regne med noe innkjøring i et nytt hjem. Anonymkode: 0d108...680 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #4 Skrevet 21. juli 2022 Det er helt vanlig for en hund som har hatt alene hjemme-trening. Men en valp kan ikke være alene mer enn et par timer i starten. Den må tilvennes gradvis. Anonymkode: a13ca...c3b 2
pia mater Skrevet 21. juli 2022 #5 Skrevet 21. juli 2022 Helt vanlig, er tilvenningssak. Voksne hunder holder seg fint den stunden uten å må ut å tisse, og (erfaringsmessig) sover for det meste når den er alene. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #6 Skrevet 21. juli 2022 Det er ikke optimalt, men de fleste voksne hunder klarer seg fint alene en vanlig arbeidsdag. En omplasseringshund bør fortsatt få tid til å bli kjent i nytt hjem og med ny eier før den må være alene. Og som mange over sier så blir det annerledes med en valp, de er babyer og skal ikke være alene i starten. Det er noe de må lære og bli vandt med gradvis over lang tid, og noen takler det bedre og klarer seg bedre alene en andre Anonymkode: dbd59...025 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #7 Skrevet 21. juli 2022 Så ikke uvanlig altså. Takk for svar ! Da er det sikkert bare meg som tenker det er vel lenge og selv ikke ville anskaffet hund med full arbeidsdag. 🙈 Anonymkode: 2f77b...824
pia mater Skrevet 21. juli 2022 #8 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så ikke uvanlig altså. Takk for svar ! Da er det sikkert bare meg som tenker det er vel lenge og selv ikke ville anskaffet hund med full arbeidsdag. 🙈 Anonymkode: 2f77b...824 Problemet er at vi er mange som har og vil ha hund som ikke er villig til å gå ned i stilling, eller har mulighet for hjemmekontor. Med frokost og kort luftetur på morgenen, og aktivitet på kvelden (både fysisk og mentalt) så har en hund det helt utmerket, i mine øyne. De er vanedyr, og jeg ser heller at de blir slitne når folk har feks ferie. Plutselig er det noen hjemme hele tiden, når de er vant til å kunne slappe av. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #9 Skrevet 21. juli 2022 Det er ikke uvanlig, men synes ikke det er ideelt. Hunder er vanedyr, men de er også sosiale dyr. Du nevner at broren din er sporty. For han passer det kanskje best med omplasseringshund? En valp kan man ikke jogge/sykle med før den er rundt 1 til 1,5 år gammel. Han får da også mulighet til å finne en hund som er vant til å være alene en arbeidsdag. Han må uansett ha fri fra jobb en stund med en omplasseringshund (så den får tid til å tilrette seg nytt hjem), men det er langt enklere enn de 5+ ukene fri fra jobb han må ta for en valp + valpepass etter de 5 ukene med fri (for å ikke snakke om faren med at valpen får separasjonsangst, for det kan skje selv om man trener valpen på å være hjemme alene. Noen raser/gener er mer utsatt for det. Én av mine hunder utviklet separasjonsangst til tross for trening, men det løste seg plutselig da hun var litt over året. Du kan jo prøve å styre han mot omplasseringshund, ikke valp. Jeg liker å røre på meg, og jeg holdt på å bli gal av å ikke kunne gå på lange fjellturer, jogge, stå på ski osv med hunden før den var eldre 😅 Neste hund jeg får skal være en omplasseringshund 😅 Anonymkode: 31f0f...f85
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #10 Skrevet 21. juli 2022 Får meg som har hatt endel omplasseringshunder så må jeg bare påminne at de fleste omplasseringshunder er det mere arbeid med en en valp. Anonymkode: 1e07a...b12 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #11 Skrevet 22. juli 2022 Det er dessverre ganske vanlig, og utrolig dårlig gjort ovenfor hunden. Må den være alene hjemme 8-16 hver dag så er man faktisk ikke i en livssituasjon der det egner seg å ha hund. Anonymkode: ff5e0...35a 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #12 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Får meg som har hatt endel omplasseringshunder så må jeg bare påminne at de fleste omplasseringshunder er det mere arbeid med en en valp. Anonymkode: 1e07a...b12 Signerer denne. Med valp er det mye jobb en periode, men hvis man gjør jobben med en gang er det i alle fall en kort periode. Anonymkode: 9a50d...b74
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #13 Skrevet 24. juli 2022 Helt vanlig med standard jobb og hund hjemme. Hunder trenger mye søvn (12-14 timer for voksne er vanlig), og om man sover sammen med hunden (samme rom) om natten får den også dekket sosialisering da hunder er sosiale sovere. Min er alene 8-8,5 timer om dagen, og de dagene er hjemme (feks sykdom eller jeg har ferie) så ligger han og sover på dagen okke som. Anonymkode: f62ee...08a
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #14 Skrevet 24. juli 2022 Min er sjeldent alene 8 timer om dagen, men det er fordi jeg er student. Men det er helt vanlig for folk i arbeid å ha hund. Og de fleste i arbeid må jo nesten jobbe fulle dager, man får ikke lufte-permisjon. Og jeg kjenner ikke mange som jeg kunne spurt om å lufte hunden hver dag. Anonymkode: 6e42d...d21
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #15 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 21.7.2022 den 19.47): Så ikke uvanlig altså. Takk for svar ! Da er det sikkert bare meg som tenker det er vel lenge og selv ikke ville anskaffet hund med full arbeidsdag. 🙈 Anonymkode: 2f77b...824 Hva gjør man om man har hund og skal sove da TS? Eller står man opp og går ut med hunden om natta tenker du eller?? Anonymkode: 7088e...810
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå