AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #1 Del Skrevet 21. juli 2022 Hei! Jeg driver med kjøretimer, og er en ting jeg ikke har skjønt. Kjørelæreren min prøvde å forklare for meg, men jeg skjønte det ikke helt. I tofelts rundkjøringer, så står det jo ofte oppmerket på veien med hvite piler hvilket felt man skal i. Fks må man legge seg i høyre felt hvis man skal rett frem. Men noen ganger må man legge seg i venstre felt hvis man skal rett frem. Noen ganger vil det jo være mye trafikk, eller masse snø eller annet som gjør at det er vanskelig å se disse pilene på veien. Da sa kjørelæreren min at man kan jo se på skiltene, og da vil man forstå hvilket felt man skal i. Men det skjønte jeg ikke, altså! Vi kjørte bl.a rett frem gjennom to rundkjøringer, og i den første skulle jeg ligge til høyre rett frem, og i den neste måtte jeg ligge til venstre felt. Jeg skjønner ikke hvorfor!! Noen som har en god forklaring? Anonymkode: fbe4f...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #2 Del Skrevet 21. juli 2022 Det kan hende han sikter til skiltene som peker hvor de forskjellige feltene fører etter rundkjøringen. Det hender det er avkjøringer kort etter store rundkjøringer og der er det hensiktsmessig å ligge innerst om man skal rett frem videre fremover. Anonymkode: 20350...13e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #3 Del Skrevet 21. juli 2022 Har lurt på det samme. Så vidt jeg kan skjønne, er det å ligge i venstre felt når man skal rett fram ikke iht standard regler for rundkjøring, så slike spesial-regler vil jo bare "virke" helt til pilene på bakken et slitt bort. Deretter vil man få et salig kaos, fordi lokalkjente gjør som før, fordi de vet jo at de skal ligge i venstre felt, mens gjennomreisende følger standard regel som er å ligge i høyre felt. Da oppstår selvsagt farlige situasjoner Noen steder står det gule skilt før rundkjøringen som opplyser om slikt avvikende kjøremønster, men jeg har også opplevd at det ikke gjør det, bare piler på bakken. Anonymkode: ea827...2e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #4 Del Skrevet 21. juli 2022 Jeg fant et bilde her. Lurer på om greia er at, det er ikke noe pil til venstre, så derfor må man legge seg i venstre felt for å kjøre rett frem? Har jeg rett? Ts Anonymkode: fbe4f...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #5 Del Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg fant et bilde her. Lurer på om greia er at, det er ikke noe pil til venstre, så derfor må man legge seg i venstre felt for å kjøre rett frem? Har jeg rett? Ts Anonymkode: fbe4f...522 Det er skiltet når du skal ligge i venstre fil hvis du skal rett frem, så pilene på bakken har du strengt tatt ikke behov for. Samme som her: Anonymkode: c4c4d...325 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #6 Del Skrevet 21. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er skiltet når du skal ligge i venstre fil hvis du skal rett frem, så pilene på bakken har du strengt tatt ikke behov for. Samme som her: Anonymkode: c4c4d...325 Ja, det bildet du la ut var enkelt å skjønne. Der er "rett frem"-skiltet plassert over kjørefeltet. Men ofte står skiltet til høyre med all informasjon. Jeg får øvelseskjøre og teste teorien min ts Anonymkode: fbe4f...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #7 Del Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, det bildet du la ut var enkelt å skjønne. Der er "rett frem"-skiltet plassert over kjørefeltet. Men ofte står skiltet til høyre med all informasjon. Jeg får øvelseskjøre og teste teorien min ts Anonymkode: fbe4f...522 Det spiller ingen rolle hvor skiltet er plassert, det betyr det samme uansett Anonymkode: c4c4d...325 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #8 Del Skrevet 21. juli 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det spiller ingen rolle hvor skiltet er plassert, det betyr det samme uansett Anonymkode: c4c4d...325 Da har jeg skjønt det! Takk for hjelp. 😄 Anonymkode: fbe4f...522 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #9 Del Skrevet 21. juli 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg fant et bilde her. Lurer på om greia er at, det er ikke noe pil til venstre, så derfor må man legge seg i venstre felt for å kjøre rett frem? Har jeg rett? Ts Anonymkode: fbe4f...522 Ja det må du da, slik som pilen i veien viser Anonymkode: 12371...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #10 Del Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg fant et bilde her. Lurer på om greia er at, det er ikke noe pil til venstre, så derfor må man legge seg i venstre felt for å kjøre rett frem? Har jeg rett? Ts Anonymkode: fbe4f...522 Hvis en rundkjøring bare har to avkjørsler (høyre og rett frem) så skal man ligge til venstre om man skal rett frem. Anonymkode: 20350...13e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #11 Del Skrevet 21. juli 2022 Merk at det finnes unntak. Jeg vet om to rundkjøringer med fire avkjørsler og hvor man skal ligge til venstre når man skal rett fram. Se langt fram, les skilt og se på oppmerkingen. Det kan være et helvetes styr når man ikke har vært borti det før. Tåpelig at ikke alle rundkjøringer er like. Anonymkode: a84da...f01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #12 Del Skrevet 26. juli 2022 Skal du ut første vei til høyre, så skal du ligge i høyre fil. Skal du ut andre vei til høyre (det som som regel blir "rett frem") skal du vanligvis også ligge i høyre fil. Er det avvik fra denne regelen så er det skiltet. Skal du lenger rundt enn andre avkjøring til høyre, så ligger du i venstre fil. Så fram mot rundkjøringen må man tenke fremover og planlegge, se på skiltingen og finne riktig fil i god tid. Det er vanskelig i starten, men helt greit når det har blitt en vane. AnonymBruker skrev (På 21.7.2022 den 10.31): Jeg fant et bilde her. Lurer på om greia er at, det er ikke noe pil til venstre, så derfor må man legge seg i venstre felt for å kjøre rett frem? Har jeg rett? Ts Anonymkode: fbe4f...522 Når skiltene henger over de respektive veibanene er de lette å følge. Skiltet på eksemplet her kan være litt mer tricky om man ikke er vant til det. Men som du skriver, skal man til høyre legger man seg jo opplagt til høyre, og skal man ikke til høyre vil det andre alternativet være å legge seg i venstre fil for å kjøre rett fram. Pilene i veien er gode hjelpere, men man skal også kunne klare seg uten (f.eks om vinteren). Hadde det vært et tredje skilt her med en destinasjon mot venstre, så hadde etter all sannsynlighet trafikk til høyre og rett fram gått i høyre felt, mens trafikk mot venstre hadde gått i venstre felt alene. Anonymkode: 69bc9...5ac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #13 Del Skrevet 28. juli 2022 Rundkjøringer finnes i alle varianter tror jeg. Vet ikke om du har prøvd å kjøre i Stavanger, men her er det rundkjøringer som er så små at de nesten ikke synes, og hvor du må bytte felt på veldig korte strekninger for å gjøre det korrekt fra en til den neste. Generelt: Det jeg mener å ha lært er at i 4arms kryss med et felt inn og et felt ut så legger man seg til høyre når man skal rett frem og til høyre, og til venstre når man skal til venstre. Ved flere armer enn 4 så ligger man i venstre felt for utkjøring nr.3(som i 4felt) og oppover. I 3arms kryss legger man seg til høyre når man skal til høyre og til venstre når man skal rett frem. Med to felt inn og ut så kan du vanligvis ligge i begge feltene, når du skal rett frem, men du har fortsatt vikeplikt fra det innerste feltet mot det ytterste. Anonymkode: 4ede9...1f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #14 Del Skrevet 29. juli 2022 Takk for oppklaringer folkens. Jeg kjørte i tofelts rundkjøring her om dagen. Det var to felt inn og ut, og det var ikke oppmerket noe i veibanen. Han jeg kjørte med sa at jeg da kan ligge i hvilket felt jeg vil rett frem, men i venstre felt om jeg skal ut til venstre. Enda noe å tenke på 😅. Men tror jeg begynner å forstå det nå. Ligge innerst rett frem hvis det ikke er noe "utgang" til venstre. Det er mange forskjellige rundkjøringer ja!! Blir helt surrete. Jeg skal kjøre opp fra Lillestrøm, så kan vel fint havne i en tofelts rundkjøring eller to. TS Anonymkode: fbe4f...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #15 Del Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 29.7.2022 den 11.45): Takk for oppklaringer folkens. Jeg kjørte i tofelts rundkjøring her om dagen. Det var to felt inn og ut, og det var ikke oppmerket noe i veibanen. Han jeg kjørte med sa at jeg da kan ligge i hvilket felt jeg vil rett frem, men i venstre felt om jeg skal ut til venstre. Hovedregelen er man skal ligge til høyre hvis man skal rett frem. Unntak er skiltet (som i eksemplene over). Noe av det absolutt viktigste i trafikken er å være en tydelig sjåfør sånn at du ikke skaper trafikkfarlige situasjoner. Så, kjør etter skilt. Er det ikke skilt, kjør etter trafikkreglene. "Frivillig" filplassering er en uvane som man i hvert fall ikke bør lære bort til helt ferske sjåfører. Anonymkode: c4c4d...325 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #16 Del Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hovedregelen er man skal ligge til høyre hvis man skal rett frem. Unntak er skiltet (som i eksemplene over). Noe av det absolutt viktigste i trafikken er å være en tydelig sjåfør sånn at du ikke skaper trafikkfarlige situasjoner. Så, kjør etter skilt. Er det ikke skilt, kjør etter trafikkreglene. "Frivillig" filplassering er en uvane som man i hvert fall ikke bør lære bort til helt ferske sjåfører. Anonymkode: c4c4d...325 Så lenge det er 3 utkjørsler ligger man til høyre om man skal rett frem. Vi lærer at med kun høyre og rett frem utkjørsel skal man ligge innerst for rett frem siden det er siste utkjørsel. Anonymkode: 20350...13e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #17 Del Skrevet 31. juli 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Hovedregelen er man skal ligge til høyre hvis man skal rett frem. Unntak er skiltet (som i eksemplene over). Noe av det absolutt viktigste i trafikken er å være en tydelig sjåfør sånn at du ikke skaper trafikkfarlige situasjoner. Så, kjør etter skilt. Er det ikke skilt, kjør etter trafikkreglene. "Frivillig" filplassering er en uvane som man i hvert fall ikke bør lære bort til helt ferske sjåfører. Anonymkode: c4c4d...325 Ja, takk for gode råd! Ts Anonymkode: fbe4f...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 31. juli 2022 #18 Del Skrevet 31. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 26.7.2022 den 3.47): Skal du ut første vei til høyre, så skal du ligge i høyre fil. Skal du ut andre vei til høyre (det som som regel blir "rett frem") skal du vanligvis også ligge i høyre fil. Er det avvik fra denne regelen så er det skiltet. Skal du lenger rundt enn andre avkjøring til høyre, så ligger du i venstre fil. Så fram mot rundkjøringen må man tenke fremover og planlegge, se på skiltingen og finne riktig fil i god tid. Det er vanskelig i starten, men helt greit når det har blitt en vane. Når skiltene henger over de respektive veibanene er de lette å følge. Skiltet på eksemplet her kan være litt mer tricky om man ikke er vant til det. Men som du skriver, skal man til høyre legger man seg jo opplagt til høyre, og skal man ikke til høyre vil det andre alternativet være å legge seg i venstre fil for å kjøre rett fram. Pilene i veien er gode hjelpere, men man skal også kunne klare seg uten (f.eks om vinteren). Hadde det vært et tredje skilt her med en destinasjon mot venstre, så hadde etter all sannsynlighet trafikk til høyre og rett fram gått i høyre felt, mens trafikk mot venstre hadde gått i venstre felt alene. Anonymkode: 69bc9...5ac Jeg vil tro at det kun er de to utkjøringene fra rundkjøringen, og at det kun er mulig å kjøre rett frem eller til høyre? Da sier det seg jo selv hvor man skal ligge. Men hvis det hadde vært flere veier ut av rundkjøringen så hadde ikke skiltene gitt noen hjelp. Endret 31. juli 2022 av jabx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #19 Del Skrevet 29. august 2022 TS igjen her. Nå har jeg møtt på enda en type rundkjøring som jeg er usikker på. Det er en strekning med to rundkjøringer. Jeg skal rett frem i begge. Det går to felt hele veien gjennom rundkjøringene. Det er ingen skilt eller oppmerking i veibanen om hvor man skal plassere seg. Han jeg øvelseskjører med, mener at jeg da kan plassere meg hvor jeg vil o. Jeg skal rett frem. Vi kjørte der en dag det var lite trafikk. Jeg mener da at jeg skal ligge i høyre felt, fordi det er det trafikkreglene sier. Litt det samme som når du kjører på motorvei. Du kan ikke ligge i venstre felt når det er lite trafikk bare fordi du har lyst. Hva er egentlig riktig? Vi kom også til en rundkjøring hvor jeg skulle rett frem. Utkjøringen til venstre fot meg var egentlig ikke en utkjøring. Det gikk bare an å kjøre inn i rundkjøringen. Så siste utfart for meg, var jo i praksis rett frem. Da burde jeg vel ha plassert meg til venstre? Jeg har også lært at du kan se på skiltinga om du må plassere deg til venstre når du skal rett frem i rundkjøring. Er det ikke noe utkjøring til venstre, så skal du plassere deg til venstre. Og i forkant kan man se dette på skiltet. Det er ikke noe pil til venstre, bare rett frem og til høyre. Men nå har jeg vært ute og kjørt her og der, og har vært borti flere rundkjøringer hvor det IKKE har vært pil til venstre på skiltet, men likevel er det en utkjøring til venstre. Hva er egentlig regelen da?? Anonymkode: fbe4f...522 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #20 Del Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS igjen her. Nå har jeg møtt på enda en type rundkjøring som jeg er usikker på. Det er en strekning med to rundkjøringer. Jeg skal rett frem i begge. Det går to felt hele veien gjennom rundkjøringene. Det er ingen skilt eller oppmerking i veibanen om hvor man skal plassere seg. Han jeg øvelseskjører med, mener at jeg da kan plassere meg hvor jeg vil o. Jeg skal rett frem. Vi kjørte der en dag det var lite trafikk. Jeg mener da at jeg skal ligge i høyre felt, fordi det er det trafikkreglene sier. Litt det samme som når du kjører på motorvei. Du kan ikke ligge i venstre felt når det er lite trafikk bare fordi du har lyst. Hva er egentlig riktig? Vi kom også til en rundkjøring hvor jeg skulle rett frem. Utkjøringen til venstre fot meg var egentlig ikke en utkjøring. Det gikk bare an å kjøre inn i rundkjøringen. Så siste utfart for meg, var jo i praksis rett frem. Da burde jeg vel ha plassert meg til venstre? Jeg har også lært at du kan se på skiltinga om du må plassere deg til venstre når du skal rett frem i rundkjøring. Er det ikke noe utkjøring til venstre, så skal du plassere deg til venstre. Og i forkant kan man se dette på skiltet. Det er ikke noe pil til venstre, bare rett frem og til høyre. Men nå har jeg vært ute og kjørt her og der, og har vært borti flere rundkjøringer hvor det IKKE har vært pil til venstre på skiltet, men likevel er det en utkjøring til venstre. Hva er egentlig regelen da?? Anonymkode: fbe4f...522 I tofelts kan du ligge i hvilket felt du vil om du skal rett frem og følge feltet hele veien ut av rundkjøringen. Hvis rett frem er siste avkjørsel skal du ligge innerst i rundkjøringen. Anonymkode: 20350...13e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå