Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en grunn til at mor flytter når barnet er så lite, mest sannsynlig har du ikke være årets far og partner etter ungen ble født, og så fikk hun nok. Du har ikke rett på permisjon når dere ikke lenger bo sammen, så her kan du i grunnen kreve svært lite. Mors tilbud er bra, og det bør du gå for. Du får heller ikke delt omsorg for et så lite barn, så å tro at du skal få flere overnattinger i uken som en over fabler om er helt urealistisk. 

Anonymkode: 7dc26...986

• Liker 10
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det fare for at det går litt prinsipp i dette her? At det er litt vonde følelser pga. bruddet og at du setter deg litt på bakbena, og gjør ting vanskelig?

Det beste en som far kan gjøre for å ha kontakt med barnet sitt i de første leveår, er å investere alt i at samlivet og familielivet fungerer, så dere ikke splittes. Dere må rett og slett være sammen i denne perioden.

Nå er det engang sånn at mor er ekstremt viktig det første året i babyens liv, også etter hun har sluttet å amme. Delt omsorg når barnet er så lite fungerer ikke, og det vil også enhver rettsinstans si dersom dette skulle tas videre. 

Når dere er til mekling kan dere snakke om dette, og at du kanskje er bekymret for at du mister kontakt med datteren din etter bruddet. Det er helt vanlig ved samlivsbrudd at samværsprosenten justeres med tiden, den er sjelden konstant. I de første leveår må dere samkjøre slik at ditt samvær f.eks. er på besøk hos henne. Når barnet er 3, kan dere begynne å dele det annerledes. Du kan be om gradvis mer samvær, halve ferier osv.

Og du trenger ikke stresse for mye med tilknytning, hvis du er en fullt tilstedeværende far etterhvert som barnet blir større, vil det ikke hefte ved deg at mor var primær omsorgsperson da barnet var baby, som det knapt vil huske.

Anonymkode: 93d78...000

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår også at du ikke vil gi slipp når du faktisk skal ha din obligatoriske permisjon,

TS har ikke lenger noen obligatorisk permisjon, den overføres til mor når mor flytter. Hvis nav og arbeidsgiver godkjenner at han har permisjon selv om han ikke har rett på permisjon, skal TS være glad hvis mor lar ham ha permisjon i det hele tatt, og burde gå med på det hun foreslår. Ellers tar mor bare permisjonen selv. 

Anonymkode: 68d5f...5d7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Som flere sier sjekk at permisjonen din fremdeles er gyldig etter mor flytter. Slik at du ikke risikerer å miste lønn for tiden du er hjemme.

Ellers har dere sikker gjort «feil» begge to. Men det er helt urimelig å tro at du kan ta barnet vekk fra mor for å ha det på overnatting når det er så lite. Tilknytningen til mor er i de aller fleste tilfeller mye sterkere enn til far på dette tidspunkt.

Jeg vet ikke hva som er årsak til bruddet, men hvor mye har du vært med barnet/mor siden det ble født. Tenk på barnets beste

Anonymkode: b2212...46f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
ungelev skrev (12 timer siden):

Hun sier at jeg kan kjøre bort til henne og ha pappapermen min der mens hun jobber, og dra når hun er ferdig. Dette syns jeg er respektløst og en dårlig løsning for alles del. Har jeg noen rettigheter opp i det hele?

Her tenker jeg at du skal ta det. Hun kan når som helst gå til nav og kreve hele permisjonen slik at du ikke får noe permisjon i det hele tatt. Så nei, du har ikke rettigheter på dette punktet i den situasjonen dere er i nå.

Anonymkode: e370a...d5c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Du høres ikke helt bra ut. Der bør vel være godt nok å ha barnet på dagtid! Du kan jo gjøre hva du vil da. Det blir jo samme som en vanlig far. Mor kommer jo hjem fra jobb vanligvis og er med barnet da. 

Anonymkode: b1d50...d49

Vanlig og vanlig. Du antar da at mor har en 8-16 jobb, noe som ikke er tilfellet. Doble vakter på mor er også en del av pappapermen min, ja. 

Det er flere dager i uken der mor ikke er tilstede i babyens våkentid. 

• Liker 1
Gjest fransine
Skrevet
ungelev skrev (13 timer siden):

Hei,

Småbarnslivet tok knekken på forholdet vårt. Utrolig dumt for alle parter, men sånn er det noen ganger. Ja, det er til en grad ansvarsløst, men samtidig kan man ikke bo med en bare for å bo med en. 

Det har seg slik at jeg er tre uker inn i pappapermen min. Tryglet samboer om å bare la meg gjennomføre det før hun evt flytter ut. Dette var selvsagt ikke en løsning, og nå har hun funnet seg et nytt sted. Problemet er da at hun vil ta meg seg den 7 mnd gamle datteren vår. 

Hun sier at jeg kan kjøre bort til henne og ha pappapermen min der mens hun jobber, og dra når hun er ferdig. Dette syns jeg er respektløst og en dårlig løsning for alles del. Har jeg noen rettigheter opp i det hele? Jeg skulle så gjerne hatt permen min med henne, har så innmari lyst til å være med datteren min hele dagen. 

Er villig til å gjøre hva som helst for å slippe å måtte pendle for å passe på min egen datten i min egen permisjon. 

Takk for svar fra en utrolig frustrert pappa. 

Hei.

Forstår at du har gledet deg veldig til det var din tur å ha permisjon. Jeg syns det er noe galt med lovverket her at du bare skal miste pappapermen fordi mor flytter.

Jeg tror jeg hadde prøvd meg på et forslag at du har henne hos deg, og kommer hjem til mora når hun kommer hjem fra jobb.

Men ikke vær for bestemt når du går på mekling, du kan risikere at hun setter seg på bakbeina sånn at du mister hele pappapermen.

Det må tross alt være bedre å ha dattera di hos henne enn å ikke ha dattera di i det hele tatt. 

Lykke til 🙂

Skrevet
fransine skrev (4 minutter siden):

Hei.

Forstår at du har gledet deg veldig til det var din tur å ha permisjon. Jeg syns det er noe galt med lovverket her at du bare skal miste pappapermen fordi mor flytter.

Jeg tror jeg hadde prøvd meg på et forslag at du har henne hos deg, og kommer hjem til mora når hun kommer hjem fra jobb.

Men ikke vær for bestemt når du går på mekling, du kan risikere at hun setter seg på bakbeina sånn at du mister hele pappapermen.

Det må tross alt være bedre å ha dattera di hos henne enn å ikke ha dattera di i det hele tatt. 

Lykke til 🙂

Du har helt rett. Bare utrolig dårlig timing. Hun ventet bare på at jeg skulle få perm, så hun kan flytte ut. Og i tillegg tvinger meg til å pendle til henne 6 på morgenen for å være der til 18, kanskje 22, alt etter hvordan vakter hun har. Så må jeg pendle hjem igjen. 

Ikke nok med det, men så må jeg frakte alle babytingene... Det er bare så utrolig bittert når jeg har vært med henne dag inn og ut i 3 uker og fått et helt annet forhold. 

Men skal ta til vettet og legge vekk bitterheten og i det hele tatt få permen. 

Ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Uff dette er jo på ingen måte bra. Hvor egoistisk sønn har du? Når babyen er så liten så trenger den mammaen sin. Dere høres rotne ut

En baby trenger BEGGE foreldrene like mye....

Anonymkode: 0ee02...4d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Uff dette er jo på ingen måte bra. Hvor egoistisk sønn har du? Når babyen er så liten så trenger den mammaen sin. Dere høres rotne ut

Sier du det samme når barnet har to pappa'er?

Anonymkode: c0ad6...6b7

AnonymBruker
Skrevet

Barn gjør, når de blir større. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når mor flytter så har du ikke rett på permisjon i det hele tatt. Å få delt foreldreansvar skjer også svært sjeldent før barnet er 3 år siden det ikke er tilrådet for barn å ha delt bosted før da. Mor har faktisk gitt deg en veldig fin mulighet, hun hadde hatt retten på sin side til å ta hele permisjonen din.

Anonymkode: 96817...30c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2022 den 0.03):

Sønnen min hadde datteren hos seg hele pappapermen. Mamma'n fikk ha datteren annen hver helg.

Dette tror jeg ikke på.

Anonymkode: f0199...b45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ungelev skrev (13 timer siden):

Du har helt rett. Bare utrolig dårlig timing. Hun ventet bare på at jeg skulle få perm, så hun kan flytte ut. Og i tillegg tvinger meg til å pendle til henne 6 på morgenen for å være der til 18, kanskje 22, alt etter hvordan vakter hun har. Så må jeg pendle hjem igjen. 

Ikke nok med det, men så må jeg frakte alle babytingene... Det er bare så utrolig bittert når jeg har vært med henne dag inn og ut i 3 uker og fått et helt annet forhold. 

Men skal ta til vettet og legge vekk bitterheten og i det hele tatt få permen. 

Ts

Sier du at hun bevisst ventet med å bryte/flytte til du skulle i permisjon?

Frakte alle babytingene?

Vært med henne i 3 uker? Hva med tiden før disse 3 ukene?

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Beklager, men nei, de gjør ikke det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette tror jeg ikke på.

Hvorfor tror du ikke det?

AnonymBruker
Skrevet

Kan mor levere barnet til deg før jobb? Og så hente henne etter jobb? Eller at dere møtes på halvveien?

Mor bør også gi litt ekstra her og strekke seg litt. Viktig med god kontakt mellom barn og far!

Før leverte jo mødre sine barn til dagmamma. Det har jo gått fint med mange av de😁 Så, barnet kjenner nok far bedre enn barna kjente dagmammaene før! Ser ikke helt hvorfor dette trenger bli ett stort problem!

Anonymkode: ffcab...796

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kan mor levere barnet til deg før jobb? Og så hente henne etter jobb? Eller at dere møtes på halvveien?

Mor bør også gi litt ekstra her og strekke seg litt. Viktig med god kontakt mellom barn og far!

Før leverte jo mødre sine barn til dagmamma. Det har jo gått fint med mange av de😁 Så, barnet kjenner nok far bedre enn barna kjente dagmammaene før! Ser ikke helt hvorfor dette trenger bli ett stort problem!

Anonymkode: ffcab...796

Det er uaktuelt i følge henne. Alt av ting skal være hos henne, og da må jeg tilbringe alt av tid der... Utenom når vi er ute. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
ungelev skrev (På 22.7.2022 den 15.56):

Det er uaktuelt i følge henne. Alt av ting skal være hos henne, og da må jeg tilbringe alt av tid der... Utenom når vi er ute. 

Ts

Barn med to hjem pleier å ha to sett med ting. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...