ungelev Skrevet 20. juli 2022 #1 Skrevet 20. juli 2022 Hei, Småbarnslivet tok knekken på forholdet vårt. Utrolig dumt for alle parter, men sånn er det noen ganger. Ja, det er til en grad ansvarsløst, men samtidig kan man ikke bo med en bare for å bo med en. Det har seg slik at jeg er tre uker inn i pappapermen min. Tryglet samboer om å bare la meg gjennomføre det før hun evt flytter ut. Dette var selvsagt ikke en løsning, og nå har hun funnet seg et nytt sted. Problemet er da at hun vil ta meg seg den 7 mnd gamle datteren vår. Hun sier at jeg kan kjøre bort til henne og ha pappapermen min der mens hun jobber, og dra når hun er ferdig. Dette syns jeg er respektløst og en dårlig løsning for alles del. Har jeg noen rettigheter opp i det hele? Jeg skulle så gjerne hatt permen min med henne, har så innmari lyst til å være med datteren min hele dagen. Er villig til å gjøre hva som helst for å slippe å måtte pendle for å passe på min egen datten i min egen permisjon. Takk for svar fra en utrolig frustrert pappa. 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #2 Skrevet 20. juli 2022 Har dere vært på mekling? Dette burde vært diskutert der Anonymkode: d75a0...72e 8
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #3 Skrevet 20. juli 2022 Sønnen min hadde datteren hos seg hele pappapermen. Mamma'n fikk ha datteren annen hver helg. Anonymkode: c0ad6...6b7
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #4 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sønnen min hadde datteren hos seg hele pappapermen. Mamma'n fikk ha datteren annen hver helg. Anonymkode: c0ad6...6b7 Og så tilbake til mor på heltid? Stakkars, stakkars baby. Anonymkode: 5334b...a3c 22 1 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #5 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Sønnen min hadde datteren hos seg hele pappapermen. Mamma'n fikk ha datteren annen hver helg. Anonymkode: c0ad6...6b7 De foreldrene kan umulig være oppegående. Det er traumatisk for en liten baby Anonymkode: 9a4ee...d27 20 4
ungelev Skrevet 21. juli 2022 Forfatter #6 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har dere vært på mekling? Dette burde vært diskutert der Anonymkode: d75a0...72e Vi har ikke vært der ennå. Ville bare høre om noen visste hvordan det blir. Klarer ikke å tenke på noe annet. Ts
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #7 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Sønnen min hadde datteren hos seg hele pappapermen. Mamma'n fikk ha datteren annen hver helg. Anonymkode: c0ad6...6b7 Uff dette er jo på ingen måte bra. Hvor egoistisk sønn har du? Når babyen er så liten så trenger den mammaen sin. Dere høres rotne ut Anonymkode: b1d50...d49 11 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #8 Skrevet 21. juli 2022 Jeg syns det er helt sjukt at en mor kan gjøre noe slikt. Og jeg driter i hva hylekoret sier om at man MÅåååå ikke skille mor og et lite barn, vettu hva. En far er like mye en forelder som en mor. Og det finnes mange fine løsninger på å pumpe melk, erstatning osv. Og denne lille ungen tar ikke skade av dette. Mor kan like gjerne ta turen til far etter jobb så de får samvær alle sammen. Syns du skal prøve på alle mulige muligheter på at du skal ha ungen din. Og stå på dette. Ikke gi deg Hilsen far som fikk til dette Anonymkode: b8064...67e 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #9 Skrevet 21. juli 2022 du har vel strengt tatt ikke rett på pappapermisjon når dere ikke bor sammen, så ville gjennomført slik mor vil. Skjønner godt at mor ikke vil bli boende i månedsvis for at du skal få gjennomført permisjonen slik du vil. Å kreve dette er urimelig. Anonymkode: 421d0...b91 10
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #10 Skrevet 21. juli 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: du har vel strengt tatt ikke rett på pappapermisjon når dere ikke bor sammen, så ville gjennomført slik mor vil. Skjønner godt at mor ikke vil bli boende i månedsvis for at du skal få gjennomført permisjonen slik du vil. Å kreve dette er urimelig. Anonymkode: 421d0...b91 Det er absolutt ikke urimelig. Det som er urimelig er at mor nekter han samvær annet en hjemme hos henne Anonymkode: b8064...67e 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #11 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg syns det er helt sjukt at en mor kan gjøre noe slikt. Og jeg driter i hva hylekoret sier om at man MÅåååå ikke skille mor og et lite barn, vettu hva. En far er like mye en forelder som en mor. Og det finnes mange fine løsninger på å pumpe melk, erstatning osv. Og denne lille ungen tar ikke skade av dette. Mor kan like gjerne ta turen til far etter jobb så de får samvær alle sammen. Syns du skal prøve på alle mulige muligheter på at du skal ha ungen din. Og stå på dette. Ikke gi deg Hilsen far som fikk til dette Anonymkode: b8064...67e Du er jammen skråsikker på hva barn ikke tar skade av. De fleste fagfolk sier noe annet. Anonymkode: 712aa...c74 7 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #12 Skrevet 21. juli 2022 Det er altså ikke der samme som gjelder når et barn har vært sammen med begge sine foreldre hele livet, enn når mor og far ikke har bodd sammen. Overnatting er ok, så lenge datteren din kjenner deg. Jeg har et forslag: Du dukker opp på mekling med en skriftlig liste. Du ber om overnatting 1 dag i uka de første 3 ukene, samtidig som du kommer hjem til mor for å ta permisjonen (to dager hjemme i ditt eget hus, med mini), Så ber du om å få øke til 2 overnattinger etter de tre ukene, og så etter tre uker igjen ønsker å å øke til 3 overnattinger (Det blir jo totalt 4 dager i eget hjem i uka det). Så vil du ha den ordningen (men også komme hjem til mor i permisjonen de andre dagene). Du bør skrive ned et forslag som også gagner mor til en viss grad, og du bør kunne være litt fleksibel. Men ikke la henne herse med deg. Sett uansett barnets behov i høysetet. Barnet har rett på å kjenne sin far (hvis du er en god far). På mekling bør du presentere det som et forslag. Men det er du som har fått innvilget permisjonen, den kan de ikke uten videre ta fra deg. Og mor har ikke enerett på barnet. Barnet har rett på begge sine foreldre. Hvis hun har flyttet så langt vekk at du kaller det pendling, så er altså også det noe du kan si til mor at ikke er greit. Ønsk deg at dere bor i samme skolekrets. Lykke til! Jeg håper du er en god nok pappa til å sette din datters behov først. Anonymkode: 19ac7...16b
Gud Skrevet 21. juli 2022 #13 Skrevet 21. juli 2022 Mor har vel ikkje lov til å berre flytte med barnet sånn utan vidare?
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #14 Skrevet 21. juli 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Du er jammen skråsikker på hva barn ikke tar skade av. De fleste fagfolk sier noe annet. Anonymkode: 712aa...c74 Ta gjerne og dokumenter dette. Hva er best. Samvær med potensielle utfordringer mellom mor og far fordi en av partene er retarded. Eller stille og rolig delt samvær? Anonymkode: b8064...67e
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #15 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Og så tilbake til mor på heltid? Stakkars, stakkars baby. Anonymkode: 5334b...a3c AnonymBruker skrev (8 timer siden): De foreldrene kan umulig være oppegående. Det er traumatisk for en liten baby Anonymkode: 9a4ee...d27 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Uff dette er jo på ingen måte bra. Hvor egoistisk sønn har du? Når babyen er så liten så trenger den mammaen sin. Dere høres rotne ut Anonymkode: b1d50...d49 Har dere i hele tatt noen dokumentasjon på at et barn på 7 måneder tar skade/traumatisert for at far til barnet, som barnet har en tilknytning til har barnet hos seg i de 15 ukene? Mor står fritt til å besøke far og barnet helt sikkert daglig hvis hun ønsker det. Anonymkode: e9ce9...dff 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #16 Skrevet 21. juli 2022 Når mor flytter med baby så mister far retten til permisjon, og denne overføres til moren i stedet. Dette fordi babyen er for liten til å ha delt omsorg, det gjøres ikke før tidligst ved tre års alder. Det er generøst av mor å la deg beholde permisjon i det hele tatt, men jeg er litt usikker på om dere får det gjennom i nav og med arbeidsgiver, i og med at du egentlig har mistet permisjonsretten? Anonymkode: 68d5f...5d7 12 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #17 Skrevet 21. juli 2022 Håpløs situasjon. Man burde gjøre absolutt alt for å holde sammen i harmoni det første året etter barnet er født. Ellers rakner alt, også for barnets vedkommende. Jeg forstår dere begge. Barnet er kun 7 mnd og ganske knyttet til mor, enten hun ammer ennå eller nettopp har sluttet. Jeg forstår derfor at det er uaktuelt for henne å forlate barnet hos deg i de neste 12 ukene. Jeg forstår også at du ikke vil gi slipp når du faktisk skal ha din obligatoriske permisjon, og du ser at det uansett vil bli mindre tid med barnet fremover. Dere skal ha mekling, men de kan jo ikke tvinge noe igjennom - de får dere bare til å prate sammen. Og dagene går mens slikt pågår. Ville forsøkt å komme til et kompromiss, der dere klarer å bo sammen halve permisjonen din mens du tar barnet, og du f.eks. reiser til henne i neste halvdel. Anonymkode: 93d78...000 3
ungelev Skrevet 21. juli 2022 Forfatter #18 Skrevet 21. juli 2022 Hun har ikke amma på 3 måneder nå. Hadde ikke jobbet så hardt for det hvis hun fortsatt ammet. Ts 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #19 Skrevet 21. juli 2022 ungelev skrev (9 minutter siden): Hun har ikke amma på 3 måneder nå. Hadde ikke jobbet så hardt for det hvis hun fortsatt ammet. Ts Det har ingen verdens ting med saken å gjøre. Anonymkode: 5334b...a3c 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #20 Skrevet 21. juli 2022 ungelev skrev (19 minutter siden): Hun har ikke amma på 3 måneder nå. Hadde ikke jobbet så hardt for det hvis hun fortsatt ammet. Ts Du høres ikke helt bra ut. Der bør vel være godt nok å ha barnet på dagtid! Du kan jo gjøre hva du vil da. Det blir jo samme som en vanlig far. Mor kommer jo hjem fra jobb vanligvis og er med barnet da. Anonymkode: b1d50...d49 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå