Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vet ikke om dette var rett tråd, men prøver her. 
Vi planlegger å flytte til Ålesund om 3 (senest 5) år. Vil med dette høre om hvor de mest populære / attraktive plassene er å bo der. Vi.. eller jeg 🙂 har en liten liste over ting jeg ønsker. Det blir da meg, min mann og vår datter som da er ferdig med grunnskolen. 
* vi vil ikke bo midt i byen

* vil bo i område med barnefamilier eller der gjennomsnittsalderen ligger på ca 30-50 år 

* Gode bussforbindelse for vår datter

~ Vi har begge bil ~ jeg jobber per nå i bhg, vil fortsette med det når vi flytter ~ mannen reiser på havet ~ jeg er oversosial 🤪

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
lekman skrev (2 minutter siden):

Vi planlegger å flytte til Ålesund om 3 (senest 5) år. Vil med dette høre om hvor de mest populære / attraktive plassene er å bo der. Vi.. eller jeg 🙂 har en liten liste over ting jeg ønsker. Det blir da meg, min mann og vår datter som da er ferdig med grunnskolen. 

* vil bo i område med barnefamilier eller der gjennomsnittsalderen ligger på ca 30-50 år 

~ Vi har begge bil ~ jeg jobber per nå i bhg, vil fortsette med det når vi flytter ~ mannen reiser på havet ~ jeg er oversosial 🤪

Foretrukket rekkefølge:

* Bogneset og Hatlane

* Åse

* Lerstad, Spjelkavika, Olsvika 

* Blindheim

For all del ikke Skarbøvika.

Så kommer det helt an på hvilken prisklasse dere har tenkt å kjøpe i. Bogneset, Hatlane og Åse er dyrere områder.

Anonymkode: 0e964...b2c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Langevågen❤️ er ca 30 min å kjøre rundt med bil og 20 min til Moa senter. Går bra med buss for ungdomskole, vgs og høyskolen. Fergen fra Langevåg-ålesund sentrum tar 5 min og går 4 ganger i timen. Betydelig billigere enn Ålesund (enn så lenge). 

Hadde ikke vært det minste i tvil om jeg skulle ha valgt 😊

Anonymkode: 47baa...d4b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Foretrukket rekkefølge:

* Bogneset og Hatlane

* Åse

* Blindheim

Så kommer det helt an på hvilken prisklasse dere har tenkt å kjøpe i. Bogneset, Hatlane og Åse er dyrere områder.

Skal sjekke dette 😊 tusen takk for svar. Prisklasse har vi satt til maks 5 mill, men kanskje ikke så stort som vi har nå (enebolig). Jeg vil ha leilighet, han er redd han ikke får plass til alle verktøyene sine 😂 ønsker nok noe større. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Langevågen❤️ er ca 30 min å kjøre rundt med bil og 20 min til Moa senter. Går bra med buss for ungdomskole, vgs og høyskolen. Fergen fra Langevåg-ålesund sentrum tar 5 min og går 4 ganger i timen. Betydelig billigere enn Ålesund (enn så lenge). 

Takk for svar. Sjekker det. 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Foretrukket rekkefølge:

* Bogneset og Hatlane

* Åse

* Blindheim

Dette er ganske "rett". Larsgården er glemt, og det finnes ok steder på Hessa (nært Skarbøvika). 

Det meste mellom Moa og Sentrum er i grunn ganske greit. Fine steder forbi også, men det blir dårligere med infrastruktur.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Langevågen er en liten bygd et stykke fra Ålesund og det er nada niks der. 30 minutter er fortsatt for mye, og buss kan man glemme. Om man skal bosette seg utenfor Ålesund er det det en av mange steder man kan velge blant, men da kan du like godt ta med Brattvåg og alle stedene mellom, Sjøholt, Vatne, Tennfjord etc.

For noen er dette det de vil ha, men det høres ikke ut som TS vil det.

Anonymkode: 4fc1c...cda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er jo serdeles usentralt i Langevågen 😅

Ts, jeg ville bodd et sted mellom Moa og sentrum 😊

Anonymkode: acfdb...6aa

• Liker 3
Skrevet

Hvordan er det i dette område? 
ser på Finn .no det er mange byggeprosjekter der. 

CBDDE91D-A7E6-41F4-9D7A-65D143B6DBC0.jpeg

Skrevet

Larsgården eller Emblem.

AnonymBruker
Skrevet
lekman skrev (27 minutter siden):

Hessaområdet er en fantastisk fin plass i Ålseund med sjøutsikt og 15 min å kjøre til sentrum av Ålesund.  Nå er Ålesund sentrum ikkje det som det engang var i forhold til butikker o.l og  Moa er det nye handelsentert.  Giske , og har  også mange fine steder, og en 15 kjøretur til Ålesund igjennom tunnelene., og synes Vigra er eit fint roleg sted å slå seg ned 

Anonymkode: 023da...d5e

AnonymBruker
Skrevet
lekman skrev (1 minutt siden):

Mye nybygging i disse områdene ja, men man må like å bo tett på andre og syns det er greit å betale stivt for det. Jeg er oppvokst i området og syns det noen steder er litt vel tettbygd og nesten ødelagt. Skulle jeg flyttet dit nå hadde jeg heller kjøpt hus i et av de eldre boligområdene.

Tar ikke så mange minutter med bil til moaområdet.

Fine turområder

Busstilbudet er greit nok, men noe dårligere i helgene.

Anonymkode: da217...d96

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mye nybygging i disse områdene ja, men man må like å bo tett på andre og syns det er greit å betale stivt for det. Jeg er oppvokst i området og syns det noen steder er litt vel tettbygd og nesten ødelagt. Skulle jeg flyttet dit nå hadde jeg heller kjøpt hus i et av de eldre boligområdene.

Tar ikke så mange minutter med bil til moaområdet.

Fine turområder

Busstilbudet er greit nok, men noe dårligere i helgene.

Vi kommer fra nord Norge. Her jeg bor er det 1500 innbyggere. Turmuligheter glemte jeg å skrive på lista mi. Elsker fjellturer. Her er det 500 meter mellom husene. Trur jeg glemmer dette område da. 

AnonymBruker
Skrevet
lekman skrev (5 minutter siden):

Utelukkende boliger og litt industri. Fin natur. Ikke allverden av kollektivtrafikk. Hvis man har bil til alt er det nok et bra sted å bo, men ikke det mest sentrale. Jo lenger bort man kommer, jo mer får man for pengene.

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut Ellingsøy, Valderøy og Giske om du vil bo landlig, men likevel sentrumsnært. Fra f.eks. Hovlia på Ellingsøy er det fem-sju minutt med bil til sentrum. 

Ellers er det fint i Larsgården og Klokkersundet.

Anonymkode: 37eb1...167

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
lekman skrev (3 minutter siden):

Vi kommer fra nord Norge. Her jeg bor er det 1500 innbyggere. Turmuligheter glemte jeg å skrive på lista mi. Elsker fjellturer. Her er det 500 meter mellom husene. Trur jeg glemmer dette område da. 

Altså, tettbygd er det flere steder i Ålesund. Så sånn sett er Emblem den mest landlige plassen å bo. Det er en bygd, men etterhvert som gårdsbrukene har lagt ned har boligbyggingen økt på. Men det er fortsatt mulig å bo noenlunde fritt så lenge man holder seg unna de nybygde områdene.

Liker du fjellturer får du kort vei til dette. Emblemsfjellet er et flott turomåde.

AnonymBruker
Skrevet
lekman skrev (4 minutter siden):

Det er mange små steder utenfor Ålesund for de som liker det. Ellers er det et fjell like ved der, Emblemsfjellet, som man kan gå på. Det er nok av fjell her.

Det kommer egentlig helt an på hva man prioriterer og hvor langt man synes er "for langt" unna. Mellom sentrum og Moa er vel det som regnes som det mest attraktive nå. Faktisk er det billigere i sentrum for dem som liker det,

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ikke TS, men hvor sent går fergen om kvelden og i helgen ?  Tenker på å delta i uteliv/natteliv.

Anonymkode: 7820d...984

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er mange små steder utenfor Ålesund for de som liker det. Ellers er det et fjell like ved der, Emblemsfjellet, som man kan gå på. Det er nok av fjell her.

Det kommer egentlig helt an på hva man prioriterer og hvor langt man synes er "for langt" unna. Mellom sentrum og Moa er vel det som regnes som det mest attraktive nå. Faktisk er det billigere i sentrum for dem som liker det,

«For langt» .. ja altså, til butikk bruker vi 40 min, jeg bruker 8 min til jobb, jenta bruker 10 minuttet til skole, vi bruker 2 timer til byen, 45 min til lege, 1,5 time til sykehus. Vi ønsker å flytte for vi er lei av at alt er så tungvint. 1-10 klasse er det ca 40 elever til sammen. Gjennomsnittsalderen her er 68 år. Blir en stor omstilling. Er nok det som blir den største utfordringen. 

AnonymBruker
Skrevet

Fjelltun er kjempefint med fantastisk utsikt og nær sentrum. Valderøy er kjempefint (10 minutt m bil/buss til sentrum) og med fjell og fine turområder og nært havet! og nært Giske, Alnes og Vigra.

Anonymkode: 0d1f7...6a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dattera da er ferdig med grunnskole, så står dere mye friere mht hvor dere kan bo, da skolekrets ikke lenger er et issue. Åse, Hatlane, Bogneset er fine områder, men dyre da mange barnefamilier ønsker seg dit. Jeg ville derfor unngått disse, og heller gått for feks Larsgården eller Fjelltun. 

Anonymkode: ebafd...9dd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...