AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #1 Skrevet 20. juli 2022 I fare for å høres fryktelig ubrukelig ut: Dere som er alene med små barn i perioder fordi partneren er borte i forbindelse med jobb, har dere noen tips til meg? Hvordan få hverdagslogistikken til å gå opp? Jeg vet at jeg klarer det, men har begynt å grue meg. Etter ferien er begge tilbake i full jobb, mannen starter i ny jobb som innebærer reising på opp til to uker og yngste begynner i barnehagen(har da to barnehagebarn). Eldste liker ikke at vi drar bort uten at alle er med, men satser på at det er bedre i hverdagen med hverdagsrutiner på plass. Så, er det noen småbarnsforeldre der ute som har noen Life hacks å dele? Hvordan gjøre dette minst mulig stressende for meg og barna? Til info: jeg har kort reisevei og en jobb der jeg kan gjøre noe på kveldstid når barna er lagt, så det ikke blir fryktelig lange dager i barnehagen, og avtalen er at i perioder når han er hjemme så kan jeg bruke noen helger på å ta igjen jobb(han reiser bort med barna) eller reise bort med/besøke venninner og få dekt noe av det sosiale behovet(og søvnbehovet) som må vike når jeg er alene. Anonymkode: 42e56...f07
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #2 Skrevet 20. juli 2022 Lag middagen så klar som mulig kvelden før (evt lag opp mens mannen er hjemme og frys ned) Kjøp robotstøvsuger Allier deg med venner og familie, be de på middag eller at dere kommer til de. Hvis ungene trives i bhg, bruk en time eller to i uka på en gåtur/trening også henter du en time senere, bruk noe av flexitiden din på deg selv Om barna må ha med lunsj/frokost, lag det kvelden før. stå opp en halvtime før ungene så du får litt alenetid på morgenen. Anonymkode: bacfe...6a5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #3 Skrevet 20. juli 2022 Mannen min jobber borte 2-4 uker i strekk og vi har to barnehagebarn. Hjemlevering av dagligvarer er virkelig gull verdt for meg. Å ha med to slitne barnehagebarn på Rema en hverdagsettermiddag, må jeg bare si at jeg mestrer dårlig. Jeg klart klær og utstyr til neste dag, og evt. setter på vask som må være klart til neste dag mens barna leker etter barnehagen så jeg slipper å gjøre det når jeg begynner å bli skikkelig trøtt eller i morgenstresset. Enkle løsninger er fint på slitne dager. Havregrøt, speilegg eller toast er sliten-mamma-middag som blir godt mottatt her. Og så har jeg ofte sagt til meg selv de kommer til å sovne til slutt, eller innen xx sover de (sett inn når en erfaringsmessig vet at de har sovnet på de verste dagene). Ellers gruer jeg meg også til ferien er over nå, selv om jeg har erfart at det går fint. Det er slitsomt å komme inn i rytmen når en skal rekke jobb og levering og henting i barnehage og huske på alt som må være på plass. Men jeg vet at det vil kjennes lettere når en først er inne i det. Anonymkode: 8cd37...19b 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #4 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Lag middagen så klar som mulig kvelden før (evt lag opp mens mannen er hjemme og frys ned) Kjøp robotstøvsuger Allier deg med venner og familie, be de på middag eller at dere kommer til de. Hvis ungene trives i bhg, bruk en time eller to i uka på en gåtur/trening også henter du en time senere, bruk noe av flexitiden din på deg selv Om barna må ha med lunsj/frokost, lag det kvelden før. stå opp en halvtime før ungene så du får litt alenetid på morgenen. Anonymkode: bacfe...6a5 Takk for gode tips! robotstøvsuger har vi, og barnehagen står heldigvis for all mat. Skal prøve å få inn tur/trening 😊 Håper bare yngste finner seg fort til rette i barnehagen. Og skal prøve å få lagd opp mat. Barna er A-mennesker så alenetid på morgenen er ikke mulig, men de sovner stort sett tidlig så får litt tid på kvelden. Og tips om middag med venner(ikke familie her) skal jeg virkelig ta med meg! Det tror jeg hadde vært bra for store og små. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mannen min jobber borte 2-4 uker i strekk og vi har to barnehagebarn. Hjemlevering av dagligvarer er virkelig gull verdt for meg. Å ha med to slitne barnehagebarn på Rema en hverdagsettermiddag, må jeg bare si at jeg mestrer dårlig. Jeg klart klær og utstyr til neste dag, og evt. setter på vask som må være klart til neste dag mens barna leker etter barnehagen så jeg slipper å gjøre det når jeg begynner å bli skikkelig trøtt eller i morgenstresset. Enkle løsninger er fint på slitne dager. Havregrøt, speilegg eller toast er sliten-mamma-middag som blir godt mottatt her. Og så har jeg ofte sagt til meg selv de kommer til å sovne til slutt, eller innen xx sover de (sett inn når en erfaringsmessig vet at de har sovnet på de verste dagene). Ellers gruer jeg meg også til ferien er over nå, selv om jeg har erfart at det går fint. Det er slitsomt å komme inn i rytmen når en skal rekke jobb og levering og henting i barnehage og huske på alt som må være på plass. Men jeg vet at det vil kjennes lettere når en først er inne i det. Anonymkode: 8cd37...19b takk for gode ord. Jeg regner med at de går greit når vi er i gang, men virker litt overveldende nå. Vi har snakka om hjemlevering før han fikk ny jobb, men det blir jo absolutt aktuelt nå. Takk for påminnelsen. -ts Anonymkode: 42e56...f07
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #6 Skrevet 20. juli 2022 Vi har to små barn (barnehagealder) og mannen min reiser mye i jobben, så jeg er vant til å være endel alene. Jeg ser du allerede har fått gode tips her som jeg stiller meg bak. Det som gjør hverdagen enklere for meg er: Hjemlevering av mat, jeg bruker oda og er godt fornøyd med de. Da kan jeg sitte i fred og ro og handle inn i stedet for å ha meg to slitne barn i butikken, det blir alltid stress og mas. Vi har vaskehjelp hver 14. dag, det letter endel av arbeidet hjemme. Mannen min (og jeg) lager opp middagsporsjoner som passer for meg og barna som vi legger i fryseren. Da tar jeg opp en porsjon kvelden før slik at middagen bare trenger å varmes opp etter vi kommer hjem fra barnehage og jobb. Absolutt alt gjøres klart kvelden før: lager matpakker, finner fram klær til alle osv slik at det ikke blir unødvendig stress om morgenen. Gjør husarbeidet som må gjøres (alt som ikke er helt nødvendig venter jeg med til mannen er hjemme igjen) mens barna er våkne, da kan du bare slappe av etter barna har sovnet. Det er i hvert fall helt nødvendig for meg for å overleve hverdagen alene med to små barn! Og sist men ikke minst, jeg lar mannen min ta over mye når han først er hjemme, legger meg på et rom alene og får uforstyrret søvn og prioriterer egentid i de periodene. Kjenner meg forøvrig igjen å grue meg litt til ferien er over, men erfaringsmessig så er det alltid mest slitsomt og overveldende de første par dagene jeg er alene og så kommer man inn i rutinen igjen Anonymkode: ac861...7a9
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #7 Skrevet 20. juli 2022 Har mann offshore, og vi har étt barn. Fordi det blir for mye når jeg er i full jobb selv, med flere barn. Jeg fikk ikke barn for å være alenemor på deltid, og ta meg av alt på hjemmebane i tillegg til barn. I tillegg går det hardt utover mulighet for å drive med ting utenom jobb på regelmessig basis - bare det å få gått seg en tur alene er ikke mulig når han er bortreist, og jeg er låst til huset i flere uker, på kveldstid. Det er virkelig ikke verdt det, og jeg kjenner det tærer på trivselen. Heldige er de, som alltid er to som kommer hjem hver eneste dag, og kan dele på alt. Virkelig. Anonymkode: 7ae4b...920 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #8 Skrevet 20. juli 2022 Min mann jobber offshore og vi har to barnehagebarn. Det viktigste for meg å få tatt storhandel den dagen han reiser. Da handler jeg inn så mye som mulig av ting som står seg. Toalettpapir, bleier, vaskemiddel, flere brød som fryses, mye tørrvarer osv. Må selvsagt handle flere ganger de to ukene jeg er alene, men da er det stort sett kun frukt, grønnsaker og andre ferskvarer. Så tar vi alltid sammen en full husvask rett før han reiser. Etter barna er lagt rydder jeg og tar annet husarbeid (kun det mest nødvendige når jeg er alene), så legger jeg frem klær til meg selv og barna og gjør klart alt til dagen etter. Dette tar stort sett en times tid rett etter barna er lagt slik at jeg har resten av kvelden til det jeg måtte ønske (låst til huset da selvfølgelig, men det gjør ikke meg noe). Jeg prøver også å ha en plan for dagen hver dag, spesielt i helgene. Kan være feks besøk, dra til lekeplass, tur ol. I ukene er jo ettermiddagen kort men det kan være å la barna bade i badekaret (det elsker de), ut på lekeplass, bake rundstykker osv. Folk er jo forskjellige sånn har jeg skjønt, noen liker å ta ting som de kommer og det gjør vi stort sett når mannen er hjemme. Når jeg er alene er det greit med de små planene våre, litt for å få tiden til å gå, for å holde barna fornøyde/aktivisere de med noe. Det går stort sett veldig fint syns jeg, tøffest de første par dagane og de siste par dagene av perioden. I midten der er man liksom inne i en flyt. I perioden med sykdom er det veldig tøft, spesielt om både jeg og barna er syke samtidig. Da gjelde det bare å prøve å holde hodet over vann og komme seg gjennom det. Det kommer helt sikkert til å gå veldig fint når du blir vandt til det og finner din egen rutine på ting! Anonymkode: d322d...8c8 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #9 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Har mann offshore, og vi har étt barn. Fordi det blir for mye når jeg er i full jobb selv, med flere barn. Jeg fikk ikke barn for å være alenemor på deltid, og ta meg av alt på hjemmebane i tillegg til barn. I tillegg går det hardt utover mulighet for å drive med ting utenom jobb på regelmessig basis - bare det å få gått seg en tur alene er ikke mulig når han er bortreist, og jeg er låst til huset i flere uker, på kveldstid. Det er virkelig ikke verdt det, og jeg kjenner det tærer på trivselen. Heldige er de, som alltid er to som kommer hjem hver eneste dag, og kan dele på alt. Virkelig. Anonymkode: 7ae4b...920 😳😱 Heldig er de som i det hele tatt har en far som kommer hjem. Anonymkode: 7de89...2cf
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #10 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): 😳😱 Heldig er de som i det hele tatt har en far som kommer hjem. Anonymkode: 7de89...2cf Og poenget ditt er...? Det er forskjell på folk, hva man teknisk sett overlever og hva slags liv man faktisk trives med. Anonymkode: f49c8...43b
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #11 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vi har to små barn (barnehagealder) og mannen min reiser mye i jobben, så jeg er vant til å være endel alene. Jeg ser du allerede har fått gode tips her som jeg stiller meg bak. Det som gjør hverdagen enklere for meg er: Hjemlevering av mat, jeg bruker oda og er godt fornøyd med de. Da kan jeg sitte i fred og ro og handle inn i stedet for å ha meg to slitne barn i butikken, det blir alltid stress og mas. Vi har vaskehjelp hver 14. dag, det letter endel av arbeidet hjemme. Mannen min (og jeg) lager opp middagsporsjoner som passer for meg og barna som vi legger i fryseren. Da tar jeg opp en porsjon kvelden før slik at middagen bare trenger å varmes opp etter vi kommer hjem fra barnehage og jobb. Absolutt alt gjøres klart kvelden før: lager matpakker, finner fram klær til alle osv slik at det ikke blir unødvendig stress om morgenen. Gjør husarbeidet som må gjøres (alt som ikke er helt nødvendig venter jeg med til mannen er hjemme igjen) mens barna er våkne, da kan du bare slappe av etter barna har sovnet. Det er i hvert fall helt nødvendig for meg for å overleve hverdagen alene med to små barn! Og sist men ikke minst, jeg lar mannen min ta over mye når han først er hjemme, legger meg på et rom alene og får uforstyrret søvn og prioriterer egentid i de periodene. Kjenner meg forøvrig igjen å grue meg litt til ferien er over, men erfaringsmessig så er det alltid mest slitsomt og overveldende de første par dagene jeg er alene og så kommer man inn i rutinen igjen Anonymkode: ac861...7a9 Mannen er veldig innstilt på å gjøre en ekstra innsats, når han er hjemme, men vi kommer nok til å ha arbeidsuker på 40-45t begge to, så mulig det blir vaskehjelp. Og mulig jeg setter han i sving med å lage og fryse middager til oss. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har mann offshore, og vi har étt barn. Fordi det blir for mye når jeg er i full jobb selv, med flere barn. Jeg fikk ikke barn for å være alenemor på deltid, og ta meg av alt på hjemmebane i tillegg til barn. I tillegg går det hardt utover mulighet for å drive med ting utenom jobb på regelmessig basis - bare det å få gått seg en tur alene er ikke mulig når han er bortreist, og jeg er låst til huset i flere uker, på kveldstid. Det er virkelig ikke verdt det, og jeg kjenner det tærer på trivselen. Heldige er de, som alltid er to som kommer hjem hver eneste dag, og kan dele på alt. Virkelig. Anonymkode: 7ae4b...920 Jeg skjønner godt at du kjenner på det! Her blir det en del reising i starten, men det er heldigvis bare en periode det er så mye, før det roer seg, da hovedandelen av jobben er her vi bor. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Min mann jobber offshore og vi har to barnehagebarn. Det viktigste for meg å få tatt storhandel den dagen han reiser. Da handler jeg inn så mye som mulig av ting som står seg. Toalettpapir, bleier, vaskemiddel, flere brød som fryses, mye tørrvarer osv. Må selvsagt handle flere ganger de to ukene jeg er alene, men da er det stort sett kun frukt, grønnsaker og andre ferskvarer. Så tar vi alltid sammen en full husvask rett før han reiser. Etter barna er lagt rydder jeg og tar annet husarbeid (kun det mest nødvendige når jeg er alene), så legger jeg frem klær til meg selv og barna og gjør klart alt til dagen etter. Dette tar stort sett en times tid rett etter barna er lagt slik at jeg har resten av kvelden til det jeg måtte ønske (låst til huset da selvfølgelig, men det gjør ikke meg noe). Jeg prøver også å ha en plan for dagen hver dag, spesielt i helgene. Kan være feks besøk, dra til lekeplass, tur ol. I ukene er jo ettermiddagen kort men det kan være å la barna bade i badekaret (det elsker de), ut på lekeplass, bake rundstykker osv. Folk er jo forskjellige sånn har jeg skjønt, noen liker å ta ting som de kommer og det gjør vi stort sett når mannen er hjemme. Når jeg er alene er det greit med de små planene våre, litt for å få tiden til å gå, for å holde barna fornøyde/aktivisere de med noe. Det går stort sett veldig fint syns jeg, tøffest de første par dagane og de siste par dagene av perioden. I midten der er man liksom inne i en flyt. I perioden med sykdom er det veldig tøft, spesielt om både jeg og barna er syke samtidig. Da gjelde det bare å prøve å holde hodet over vann og komme seg gjennom det. Det kommer helt sikkert til å gå veldig fint når du blir vandt til det og finner din egen rutine på ting! Anonymkode: d322d...8c8 Jeg tror absolutt det kommer til å gå fint! Ellers hadde jeg aldri gått med på det(han måtte ikke skifte jobb, og hadde ikke gjort det hvis ikke jeg var komfortabel med det) -ts Anonymkode: 42e56...f07
Hengebuksvinet Skrevet 21. juli 2022 #12 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): I fare for å høres fryktelig ubrukelig ut: Dere som er alene med små barn i perioder fordi partneren er borte i forbindelse med jobb, har dere noen tips til meg? Hvordan få hverdagslogistikken til å gå opp? Jeg vet at jeg klarer det, men har begynt å grue meg. Etter ferien er begge tilbake i full jobb, mannen starter i ny jobb som innebærer reising på opp til to uker og yngste begynner i barnehagen(har da to barnehagebarn). Eldste liker ikke at vi drar bort uten at alle er med, men satser på at det er bedre i hverdagen med hverdagsrutiner på plass. Så, er det noen småbarnsforeldre der ute som har noen Life hacks å dele? Hvordan gjøre dette minst mulig stressende for meg og barna? Til info: jeg har kort reisevei og en jobb der jeg kan gjøre noe på kveldstid når barna er lagt, så det ikke blir fryktelig lange dager i barnehagen, og avtalen er at i perioder når han er hjemme så kan jeg bruke noen helger på å ta igjen jobb(han reiser bort med barna) eller reise bort med/besøke venninner og få dekt noe av det sosiale behovet(og søvnbehovet) som må vike når jeg er alene. Anonymkode: 42e56...f07 Jeg har bare levd normalt. Vært mye ute med barna, da de var små. For da går ofte ting glattere. Tok igjen jobb på kvelden. Har prøvd å få til noen avtaler med andre foreldre. Om å bytte litt på kjøring til aktiviteter. Det værste er når flere ting krasjer. Du kan ikke være 2 steder på en gang, men med litt planlegging går det meste.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå