Gå til innhold

Ru hud på overarmene


Effie

Anbefalte innlegg

Hver høst/vinter er jeg plaget av ru hud på et 5-10 cm langt område på begge overarmer. Området er veldig tørt og består av små "prikker" som ligner på "nupper"/"gåsehud".

Det nytter ikke å smøre på bodylotion/kremer mot eksem - huden er like ru. Men det har hjulpet litt i hvert fall å smøre områdene inn med babyolje etter hver dusj, men dette er fryktelig plagsomt! :-? Hva kan dette være? Hvordan blir jeg kvitt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg har det samme problemmet. Men jeg pleier å

skrubbe overarmene når jeg dusjer. Og så smører

jeg på Vichy 3in1. Det er egentlig cleansing milk, tonic

og eye make-up remover i en, men fungerer kjempefint

til mine overarmer :) Vichy kjøper du på apotek 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og slik...men jeg har alltid trodd det har vært tørr hud. Det har nemlig forsvunnet når jeg har smurt meg.

Men jeg bruker svane apotekets vitaminkrem på hendene og har brukt den der og. Den er egentlig til ansiktet, men er så fet. Derfor bruker jeg den på hendene istedenfor. Kjempegod til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har jeg funnet noe som virker! :) Fikk et tips av ei venninne om å smøre på noe som heter Cocoa Butter (kakaosmør-krem) fra Body Shop, så etter å ha smørt meg flittig inn med dette siden torsdag er den "rue" huden borte! :D

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt av det også og det kalles Keratosis Pilaris.

Her står det litt, beklager at det er på engelsk, men håper det kan være til hjelp. Det som har hjulpet meg av produkter er Vit-A-Plus serien til MD Formulations. De inneholder alphahydroxy acids i stor konsentrasjon. Klarer meg ikke uten den kroppskremen de har. I tillegg så skrubber jeg huden med en fin-kornet krem fra Decleor først.

Keratosis Pilaris is a very common finding on the outer aspect of the upper arms of teenagers. It is particularly prevalent in those with celtic backgrounds.

Sometimes keratosis pilaris occurs on the thighs too, rarely elsewhere. It may occur in babies where it tends to be most obvious on the cheeks. It may remain for years but generally becomes less obvious in adult life; keratosis pilaris is uncommon in elderly people.

Keratosis pilaris tends to be more severe during the winter months or other times of low humidity when skin dries out.

There are numerous tiny rough spots in the affected area. Each one is a horny plug, sometimes rather red but only rarely itchy and never sore.

When keratosis pilaris occurs on the cheeks, very often the affected areas are red as well as feeling rough. A variant on the face, called "keratosis pilaris atrophicans faciei", causes a worm-eaten like atrophy of skin. When the outer eyebrows are affected the condition is known as "ulerythema oophryogenes".

Keratosis pilaris is completely harmless but sometimes unsightly. It occurs because as the skin renews itself, old skin cells in the hair follicles get stuck, forming a scaly plug.

Treatment

Some people find the following useful:

Moisturising cream applied twice daily; try those containing urea or alphahydroxy acids.

Rubbing with a pumice stone or a "Buf-Puf" in the shower or bath

Tretinoin, a prescription gel or cream. For the first few weeks of treatment, redness and peeling of the treated areas can be expected. Tretinoin is not suitable for young children and must not be used in pregnancy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...