Gå til innhold

Barn og godterias

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bonussønn på 9 år som nå er i fasen der han er helt godterigal. Jeg merker det spesielt nå i sommerferien, for da slipper far en del opp og det blir mye is og godis og usunne middager. Vi snakket litt om det, at nå som han har hele 80 dager sommerferie (!!) så er vi nødt til å opprettholde litt rutiner likevel, både med mat og ting som leggetid. Likevel er det mange unntak. Når han er hos besteforeldre er det alltid vafler, is og annet, og han har vært i flere barnebursdager der alle har fått med seg enorme godteposer hjem.

Han kan spise så mye at han blir dårlig, og det virker ikke som han tar lærdom. Jeg hadde med en kake hjem fra et selskap jeg var i, og ila. et par dager hadde han spist opp hele alene. Ligger det godteri et sted i huset, går han konsekvent og tar. Han fikk lov å gå i butikken for faren sin, med streng beskjed om hva han kunne kjøpe. Senere på kvelden blir han dårlig og kaster opp, og far finner godteripapir, da har han kjøpt mer enn han fikk lov til med kortet hans.

Jeg har ikke egne barn, så jeg forhørte meg litt med min bestevenninne om dette var normalt. Hun har en datter på 4, og hun sa at hun har ikke samme problemet med henne. Hun er veldig glad i is, men en gang spiste hun så hun fikk vondt i magen, og nå er hun veldig redd for å få vondt i magen igjen. 

Et annet vennepar vi kjenner fortalte det samme, at deres sønn gikk gjennom en fase der det var ekstremt med godterifokus. De lot ham rett og slett spise til han ble dårlig én gang, og etter det bedret det seg siden han aldri vil kaste opp igjen.

Nå har min bonussønn spist så han har kastet opp mer enn én gang. Det virker som han ikke har noen kontroll. Selvsagt skal vi passe på, men han begynner jo å bli stor og far vil selvsagt gi ham gradvis mer ansvar så han lærer litt konsekvenstenkning og ikke bare må "overvåkes".

Hvordan er det med deres barn?

Anonymkode: b85ec...bcc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har to barn og er enig med deg. Er mye mas om godteri her også, men prøver å begrense det. En is til dessert og lignende er greit men utenom lørdag gir vi ikke godteri mer enn noen få biter. 

Anonymkode: a4f4f...77c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...