AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #1 Del Skrevet 20. juli 2022 Vi har 2 barn under 5 år og tilbringer som regel 2 uker i sør frankrike hver sommer. Franske barn er ekstremt veloppdragne, jeg har aldri sett et franskt barn hyle og skrike i det offentlige rom. Derimot har jeg vært vitne til barn som får seg en real omgang med håndflaten. Så det er vel e grunn til at barna er så veloppdragne. Problemet er min toåring er skikkelig i trassalderen nå, han kan bli rasende for småting og vræle og skrike. Det tar seg ikke bra ut der nede. I fjor slo 3 åringen seg litt vrang inne på en matbutikk og de lokale så på oss med total vanntro! Så kom det en gammel dame og tok mitt barn hardt i armen og kjeftet henne huden full (på fransk, så barnet forstod ikke) Hvordan forbrede oss på kulturforskjellene i år? Det er jo umulig å forutsi humøret til entoåring. Han er en veldig blid og snill gutt, og trasser ikke mer enn det som er normalt ved den alderen. Ingen diagnoser osv, Men han har dårlig språk og kan bli frustrert og sint. Anonymkode: 9e5de...a24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #2 Del Skrevet 20. juli 2022 Hvis du føler det sånn hadde jeg ikke reist der før barna var større. Hadde en fremmed tatt mitt barn hardt i armen og kjeftet ville jeg kjeftet tilbake og satt henne på plass. Du må bare drite i alle andre og fokusere på deg og dine. Hvis du ser noen ønsker å gripe inn går du mellom. Ingen andre skal oppdra deres barn! Anonymkode: 0602e...e3a 18 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #3 Del Skrevet 20. juli 2022 Du tuller nå? Du bekymrer deg over hva franskmenn tenker om oppførselen til barna dine og lar vilt fremmede gamle kjerringer legge hånd på barnet ditt? Her må dere foreldre være klinkende klare på at dere oppdrar deres barn, og om det plager de lokale så kan de ta seg en bolle. Håndter barnet akkurat slik du ville gjort det i Norge. Barnet skal ikke måtte forholde seg til ulike versjoner av mamma, fordi mamma er redd for hva fremmede mennesker tenker. Skjerpings! Anonymkode: ae42e...4c2 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #4 Del Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du føler det sånn hadde jeg ikke reist der før barna var større. Hadde en fremmed tatt mitt barn hardt i armen og kjeftet ville jeg kjeftet tilbake og satt henne på plass. Du må bare drite i alle andre og fokusere på deg og dine. Hvis du ser noen ønsker å gripe inn går du mellom. Ingen andre skal oppdra deres barn! Anonymkode: 0602e...e3a Bilettene er bestilt. Vi drar om 2 uker. Vi trives sinnsykt godt der, med unntak om at jeg går med en liten klump i magen hele tiden om barna skulle slått seg vrange. En hølytt protest fra et barn er i Norge helt normalt, det er det ikke i frankrike. Jeg sa ikke noe til den gamle damen av flere grunner. Hun snakket ikke engelsk og det er deres kultur å bry seg. Alle bryr seg med alt der nede hele tiden! Jeg kan ikke dra til et annet land og kreve at alle oppfører seg etter de reglene vi har i Norge. Hadde hun slått mitt barn så hadde jeg knust nesa hennes, men hun bare kjeftet og holdt hardt i armen. Anonymkode: 9e5de...a24 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #5 Del Skrevet 20. juli 2022 Forbered alt dere kan og la toåringen bruke bilder til å fortelle der det går. Jeg vet ikke hvilke bilder dere trenger, men jeg ville printet ut mange sider med bilder av mat dere vil ha hjemme f.eks som toåringen kan peke på når den vil fortelle hva den vil spise. Bruke bilder når dere skal forberede toåringen på hva dere skal gjøre (kjøre bil til stranden etc) fordi det hjelper barnet å forstå og også klare å fortelle selv. Her finnes det masse variasjoner, så det må tilpasses hvert enkelt barn sine behov. Forutsigbarhet er cluet. Anonymkode: 719c7...830 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #6 Del Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du tuller nå? Du bekymrer deg over hva franskmenn tenker om oppførselen til barna dine og lar vilt fremmede gamle kjerringer legge hånd på barnet ditt? Her må dere foreldre være klinkende klare på at dere oppdrar deres barn, og om det plager de lokale så kan de ta seg en bolle. Håndter barnet akkurat slik du ville gjort det i Norge. Barnet skal ikke måtte forholde seg til ulike versjoner av mamma, fordi mamma er redd for hva fremmede mennesker tenker. Skjerpings! Anonymkode: ae42e...4c2 Ja jeg bekymrer meg litt ja, fordi det er kulturelle forskjeller. Ting er ikke likt som i Norge. Og som gjest prøver jeg å tilpasse meg. Alle ungene er super veloppdragne der nede, så kommer jeg med mine Norske unger. Barna mine merker ikke store forskjellen, vi oppdrar dem som vi vanligvis ville gjort. Men vi snakker litt om det på forhånd før vi går inn i en butikk feks, at her er de ikke vant til at barn skriker. Anonymkode: 9e5de...a24 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 20. juli 2022 #7 Del Skrevet 20. juli 2022 Dere er to voksne? Da får dere ta barnet som slår seg vrang ut av situasjonen. Ut av butikken, kafeen, parken eller whatever dere er på når det skjer. 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 20. juli 2022 #8 Del Skrevet 20. juli 2022 Hadde gitt en lang f i hva andre måtte tenke. Så lenge du oppdrar ungen på en sunn, normal måte så håndterer du trass med hevet hode. Hadde NOEN rørt ungen min som du beskriver den kjerringa gjorde hadde hun fått så ørene flagret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #9 Del Skrevet 20. juli 2022 Snublefot62 skrev (2 minutter siden): Dere er to voksne? Da får dere ta barnet som slår seg vrang ut av situasjonen. Ut av butikken, kafeen, parken eller whatever dere er på når det skjer. Tenker at dette er en selvfølge uavhengig av om de er to eller ikke. Mamma elsker å fortelle historien om da jeg slo meg vrang på butikken, hun tar meg under armen og går med mine to søsken på slep. Ble ikke noe handling, men jeg gjorde det visstnok aldri igjen... Anonymkode: ff145...5f4 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #10 Del Skrevet 20. juli 2022 Snublefot62 skrev (Akkurat nå): Dere er to voksne? Da får dere ta barnet som slår seg vrang ut av situasjonen. Ut av butikken, kafeen, parken eller whatever dere er på når det skjer. Ja, 2 voksne Vi kan godt ta med barnet bort, men franskmennene holder jo på å svime av og de bare ser barn som protesterer. Ting jeg vanligvis ikke ville tenkt over overhode. Feks at min 4 åring diskuterer litt tilbake. Barna der nede får ekstremt harde tilbakemeldinger har jeg observert. Ting vi nordmenn hadde reagerer skikkelig på er helt normalt. Det er store kulturforskjeller rett og slett Anonymkode: 9e5de...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #11 Del Skrevet 20. juli 2022 Så bra! Da får dere litt hjelp med barneoppdragelsen. Anonymkode: cc475...f64 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #12 Del Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så bra! Da får dere litt hjelp med barneoppdragelsen. Anonymkode: cc475...f64 Tror jeg hadde fått litt rare blikk når jeg kom tilbake til Norge og valgte å fike til ungen i kassa på kiwi? Eller brølt ungen i ansiktet mens jeg fektet vilt med armene. Anonymkode: 9e5de...a24 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #13 Del Skrevet 20. juli 2022 Det er helt greit at barn får litt tilsnakk fra fremmede. Det kan føles rart og annerledes men som regel funker slike ting bedre når andre sier det enn foreldrene. Om franske barn er veloppdragne da er det sikkert noe de har gjort riktig. Jeg er ikke enig i å slå. Jeg er også veloppdragen og ingen slo meg noen gang. Om hun bare tok tak i barnet og kjeftet, er det helt greit. Prøv å avlede, slappe av, ta barnet ut av situasjon osv. Det er helt at barn opplever andre kulturer og måter å reagere på. Anonymkode: dfa75...f0d 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 20. juli 2022 #14 Del Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, 2 voksne Vi kan godt ta med barnet bort, men franskmennene holder jo på å svime av og de bare ser barn som protesterer. Ting jeg vanligvis ikke ville tenkt over overhode. Feks at min 4 åring diskuterer litt tilbake. Barna der nede får ekstremt harde tilbakemeldinger har jeg observert. Ting vi nordmenn hadde reagerer skikkelig på er helt normalt. Det er store kulturforskjeller rett og slett Anonymkode: 9e5de...a24 Vel. Ungene har og godt av å lære seg at det finnes kulturforskjeller. At oppførsel som er ok i Norge ikke alltid er ok i andre land. Så her har dere en unik mulighet til å lære ungene det mange unge i dag dessverre mister fra oppdragelsen. Og jeg synes det sier litt om dere sier «dere kan» ta ungen ut av situasjonen. Dere skal ta ungen ut av situasjonen om ungen ikke gir seg eller tilpasser seg. Ungen bestemmer ikke. Dere gjør. Og deres unge skal ikke ødelegge for andre - noe det virker ut til at det gjør. Husk andre er og der for å slappe av eller kose seg. Ikke for å høre en toåring diskutere med foreldrene sine i evigheter for å få viljen sin. 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #15 Del Skrevet 20. juli 2022 Hæ? Vi har vært i sørfrankrike med små barn mange ganger og det har aldri vært et problem. Sør Frankrike er fullt av turister fra over alt, de er veldig vandt til at folk har forskjellige kulturer. Anonymkode: d9986...d54 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #16 Del Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hæ? Vi har vært i sørfrankrike med små barn mange ganger og det har aldri vært et problem. Sør Frankrike er fullt av turister fra over alt, de er veldig vandt til at folk har forskjellige kulturer. Anonymkode: d9986...d54 Det er ikke like mange turister overalt. Anonymkode: 9e5de...a24 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #17 Del Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke like mange turister overalt. Anonymkode: 9e5de...a24 I sør Frankrike er det det. Det er turistmekka. Finnes selvsagt noen små steder der det er mindre turister, men de er godt vandt til turister. Alle større steder der har masse turister. Anonymkode: d9986...d54 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #18 Del Skrevet 20. juli 2022 Ser ingen grunn til å la meg inspirere av fransk barneoppdragelse. Tror heller de har mye å lære av norsk metode. https://psykologisk.no/2021/05/fri-oss-fra-lydige-barn/ Anonymkode: ae42e...4c2 4 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #19 Del Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I sør Frankrike er det det. Det er turistmekka. Finnes selvsagt noen små steder der det er mindre turister, men de er godt vandt til turister. Alle større steder der har masse turister. Anonymkode: d9986...d54 Der vi bor (har eget hus) så er det mest franske turister. Det er også noen skandinavere, men ikke mange og de som er der er fastboende uten barn. Det er ingen party svensker for å si det sånn eller britiske charter turister Anonymkode: 9e5de...a24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #20 Del Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Der vi bor (har eget hus) så er det mest franske turister. Det er også noen skandinavere, men ikke mange og de som er der er fastboende uten barn. Det er ingen party svensker for å si det sånn eller britiske charter turister Anonymkode: 9e5de...a24 Ja, men selv de som bor der har da beveget seg utenfor landsbyen? vi har vært på mange små steder i Sør Frankrike og det har virkelig aldri vært et problem. Anonymkode: d9986...d54 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå