AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #1 Skrevet 19. juli 2022 I år har jeg prøvd ut en ny ordning med mine to barn på 8 og 10 år. De kan være oppe så lenge de vil i sommerferien, men må selv ta fullt ansvar for vekking/alarm slik at de er klare og uthvilte til frokost 0930. Hvis de ikke klarer det, blir det legging til vanlig tid påfølgende kveld. Så langt er de i seng rundt 23 med denne ordningen. Barna synes det er fantastisk med ansvaret og tar det meget alvorlig. Den som ikke synes dette er en OK løsning er min samboer, som er sterkt uenig i opplegget. Hun mener det er horribelt at så små barn får være oppe til 23 og at de får velge selv. Lurer på hva andre tenker om dette. Det er selvsagt dumt at de voksne ikke er enige, men ordningen for øvrig - er det innafor/utafor? Anonymkode: 078db...ffa 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #2 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I år har jeg prøvd ut en ny ordning med mine to barn på 8 og 10 år. De kan være oppe så lenge de vil i sommerferien, men må selv ta fullt ansvar for vekking/alarm slik at de er klare og uthvilte til frokost 0930. Hvis de ikke klarer det, blir det legging til vanlig tid påfølgende kveld. Så langt er de i seng rundt 23 med denne ordningen. Barna synes det er fantastisk med ansvaret og tar det meget alvorlig. Den som ikke synes dette er en OK løsning er min samboer, som er sterkt uenig i opplegget. Hun mener det er horribelt at så små barn får være oppe til 23 og at de får velge selv. Lurer på hva andre tenker om dette. Det er selvsagt dumt at de voksne ikke er enige, men ordningen for øvrig - er det innafor/utafor? Anonymkode: 078db...ffa Jeg tenker at dette er helt innafor! Bra at de for kjenne på litt ansvar, men samtidig føle at de blir hørt. Så lenge de er uthvilt og ikke gretten tenker jeg dette funker fett! Anonymkode: 2c543...ec0 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #3 Skrevet 19. juli 2022 Så flinke barn du har, dette høres helt flott ut spør du meg! Min 7-åring er i seng rundt 22.30- 23 nå i ferien, mens storesøstrene på 12 og 14 er oppe til godt over midnatt. Så alenetid blir det lite av, men vi har det jo så koselig sammen også! Anonymkode: f3913...807
Blåjojo Skrevet 20. juli 2022 #4 Skrevet 20. juli 2022 Synes det er flott at barna dine lærer seg å ta ansvar. Kanskje din samboer reagerer på det fordi det blir lite alenetid på kveldene for dere?
Gjest Albbas Skrevet 20. juli 2022 #5 Skrevet 20. juli 2022 Jeg hadde ikke orket å ha barna oppe til etter 22... 🙈 Trenger litt alenetid på kvelden. Men det er jo ingen fasit, og så lenge barna er uthvilt er det jo ingenting galt i å legge seg 23. Min 6-åring sovner ikke før rundt 22 nå i ferien, men må legge seg kl 21. Da hører han på lydbok eller kikker i bøker. Litt dumt at du og far er uenige, hvis barna liker ordningen er det jo dumt å avslutte den fordi far er uenig... 😬
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #6 Skrevet 20. juli 2022 Her betyr ferier alltid sen leggetid og det er noe sv det som gjør ferier stas, så det er helt innafor tenker jeg. Anonymkode: 68ab6...8b2 1
Arkana Skrevet 20. juli 2022 #7 Skrevet 20. juli 2022 Jeg synes ordningen er helt innafor, men jeg synes ikke det er greit å trumfe gjennom en ordning som partneren er uenig i. Da må man snakke sammen og finne en felles løsning. Her får våre barn (9, 11 og 13) være oppe like lenge som oss i feriene. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #8 Skrevet 20. juli 2022 Albbas skrev (4 timer siden): Jeg hadde ikke orket å ha barna oppe til etter 22... 🙈 Trenger litt alenetid på kvelden. Men det er jo ingen fasit, og så lenge barna er uthvilt er det jo ingenting galt i å legge seg 23. Min 6-åring sovner ikke før rundt 22 nå i ferien, men må legge seg kl 21. Da hører han på lydbok eller kikker i bøker. Litt dumt at du og far er uenige, hvis barna liker ordningen er det jo dumt å avslutte den fordi far er uenig... 😬 Blir ikke mye alenetid på kveldene når barna blir større.. Dette vet jo alle før de får barn! Når de er liten kan det være mye styr med legging og våkenetter og slitne foreldre på kvelden. Når de er større er de lengre oppe. Egentid må klemmes inn der det går eller vente til de er voksne. For de som ikke har barnepass da og er heldig på den fronten.. Anonymkode: 93e67...f67
Arkana Skrevet 20. juli 2022 #9 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Blir ikke mye alenetid på kveldene når barna blir større.. Dette vet jo alle før de får barn! Når de er liten kan det være mye styr med legging og våkenetter og slitne foreldre på kvelden. Når de er større er de lengre oppe. Egentid må klemmes inn der det går eller vente til de er voksne. For de som ikke har barnepass da og er heldig på den fronten.. Anonymkode: 93e67...f67 Det er helt sant. Alenetid eller voksentid er noe småbarnsforeldre og etter hvert som barna blir eldre vil deres leggetid nærme seg foreldrenes mer og mer til den er det samme. Til gjengjeld vil store barn ikke nødvendigvis være interessert i å sitte med foreldrene utover kvelden og driver ofte med egne ting slik at man får en form for alenetid likevel, bare med våkne barn. Jeg synes det er litt spesielt å sende barn tidlig i seng bare for å få alenetid.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #10 Skrevet 20. juli 2022 I prinsippet tenker jeg dette er greit, men det er klart at i år er sommerferien ekstremt lang, og det kan bli vanskelig for 8-åringen å vende seg om til tradisjonell leggetid igjen når skolen starter. Ellers er jeg enig med de andre som skriver her at din samboer antakeligvis synes det blir litt lite egentid på kvelden etter barna har lagt seg. Det betyr ikke nødvendigvis partid, men kanskje tid til å ordne det man selv skal ordne, rydde litt og få en pust i bakken. Så klart vet man at det blir mindre egentid når man får barn, men det skjer jo gradvis, og man tar jo fortsatt egentiden så lenge man får den...det er ikke noe poeng i å gjøre livet hardere enn det skal være. 8- og 10-åringer legger seg normalt før foreldrene. Tenårene kommer snart nok, når de ruver oppe etter dere har lagt dere. Ellers lurer jeg på om dette er felles barn, eller dine barn? Hvis hun ikke er deres mor er det kanskje en ekstra grunn til at hun reagerer. Hun blir dobbelt så sliten av dine barn, og trenger litt partid med deg. Anonymkode: 5e369...d1d
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #11 Skrevet 20. juli 2022 Synes kl. 23 er sent for en åtteåring. Kan sikkert funke bra når dere har frokost så sent, men blir vel vanskelig å komme inn i rutinen med å legge seg tidligere når skolen starter igjen? Anonymkode: 37e2c...ef2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #12 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Synes kl. 23 er sent for en åtteåring. Kan sikkert funke bra når dere har frokost så sent, men blir vel vanskelig å komme inn i rutinen med å legge seg tidligere når skolen starter igjen? Anonymkode: 37e2c...ef2 Aldri vært noe problem her Anonymkode: 68ab6...8b2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #13 Skrevet 20. juli 2022 Eldste på 9 er våken til 22:30 og våkner 09:30, funker veldig fint for alle. Ingen problem å snu henne til vanlig skoletid med legging 20:00 og stå opp 07:20. Anonymkode: a3717...129 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå