AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #1 Skrevet 19. juli 2022 Sønnen min er født i februar 2017, er 5 år, og skal til høsten begynne i skolestarter-gruppa i barnehagen. Han trives ok i barnehagen og gleder seg til høsten og det han tror er nye utfordringer. Han kan imidlertid allerede lese på 3-nivå (i førsteklasse), skriver litt, regner pluss og minus (regnestykker i kladdebok) og snakker engelsk (flerspråklig familie). Han elsker å lære nye ting og det er vanskelig å holde ham tilbake når han setter seg ned med fag. Det nærmer seg skolestart og kona og jeg har diskutert om vi skal pushe skolestart allerede i år. Vi bor i en mellomstor by der byråkratiet ikke fremstår uhåndterlig. Noen med erfaring? Er det mulig? Anonymkode: 56f3e...464
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #2 Skrevet 19. juli 2022 Det er vel for seint å tenke på nå... Anonymkode: eb1bf...3bc 14 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #3 Skrevet 19. juli 2022 Her er dere altfor, altfor sent ute. Han har ikke vært i skolestartergruppa det siste året i barnehagen, han har ikke vært på Åpen Dag med skolen sammen med de andre han skal gå i klasse med, han er ikke skrevet inn på skolen osv. Erfaringsmessig så er dette noe som jevner seg veldig ut. For ikke å snakke om at gutter utvikler seg mye tregere enn jentene. Forskjellene vil bli veldig store... Og hvor stusselig er det å være sistemann til å ha lov til å kjøre på el-sparkesykkel, sistemann til å få lappen, sistemann til å drikke alkohol, sistemann som kan bli med på byen osv. Anonymkode: 7c996...2b1 13
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #4 Skrevet 19. juli 2022 Ok, skjønner. Takk for svar. Anonymkode: 56f3e...464
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #5 Skrevet 19. juli 2022 Jeg har selv en sønn som er født 2. januar 2017. Tidlig skolestart har vi ikke villet høre snakk om. Ja, han blir stor gutt, men det er samtidig et stort fortrinn. Få har det verre på skolen enn de som er umodne/ikke er klare. Vi har to eldre gutter og ser hvordan modenhet fort utjevner seg til normalnivå. Anonymkode: 7c996...2b1 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #6 Skrevet 19. juli 2022 Men selvfølgelig så høres han jo begavet ut, og dere må jo bare oppmuntre til fortsatt lesing, skriving, matte osv. Han kan få tilrettelegging på skolen. Hvis ikke evnene hans "jevner seg ut" så kan han evt hoppe over et klassetrinn, men jeg vil tro at han sosialt sett vil ha best av å være med sine jevnaldrende. Anonymkode: 7c996...2b1 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #7 Skrevet 19. juli 2022 Det er vel PPT som skriver sakkyndig vurdering om tidlig skolestart. I praksis skjer dette svært sjeldent uansett hvor smart ungen er. Man vurderer det som best at de går med samme årskull med tanke på det sosiale. Anonymkode: d1020...d09 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #8 Skrevet 19. juli 2022 Fikk tidlig skolestart på datteren min. Ble tatt Wisc-test av henne da hun var 4 år og hun ble satt i førskolegruppa. Begynte på skolen da hun var 5 år. Nå går hun i 5.klasse og hospiterer i flere fag på ungdomsskolen. Anonymkode: 8aea7...0fa 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #9 Skrevet 19. juli 2022 Jeg ville ikke anbefalt det. At han er faglig sterk er ikke det samme som at han klarer å henge med sosialt, selv om han helt sikkert er en fin og oppegående fyr. PPT anbefaler sjeldent tidligere start, selv om de kan si at det går bra. Anonymkode: 92028...ac3 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #10 Skrevet 19. juli 2022 Dere er et år for sent ute. Vi har gjort det motsatte (vår sønn skulle begynt på skolen nå i høst, men fikk utsatt skolestart), og det var en lang prosess - med utredning, sakkyndig rapport fra PPT og masse møter. Med fremskutt skolestart slipper man kanskje utredning, men PPT må likevel kjøre flere tester og observasjon, og det er mange møter. Det er IKKE en enkel prosess, og det tar lang tid. Anonymkode: 31ba1...40c 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #11 Skrevet 19. juli 2022 Om det er mulig hadde jeg aldri gjort det da han faller fullstendig utenfor sosialt. Han kan heller få delta i grupper med eldre barn på det faglige om det lar seg gjøre. Anonymkode: 47a0f...4d2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #12 Skrevet 19. juli 2022 Om han kan litt av det de lærer på skolen betyr jo ikke så mye. Det er alt det andre han skal være moden for, som du ikke skriver noe om. Skjønner heller ikke hvorfor det er om å gjøre at barnet skal starte tidligere enn normalt?? Anonymkode: dfe05...945
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #13 Skrevet 19. juli 2022 Spennende med barn som lærer raskt, og tilegner seg mye kunnskap på egenhånd! Mitt tips (av erfaring fra eget barn) er å være tidlig ute med å snakke med skolen om dette. Vi har prøvd gjennom flere møter å få tilrettelegging/ tilgang på vanskeligere oppgaver eller pensum fra høyre trinn og dette har vist seg å være ekstremt vanskelig å få til på "vår" skole. Vi har også tatt med barnet og gjennomført en Wisc-v-test for å ha noe konkret å vise til i møter med skolen, men så langt til ingen nytte. Ser at flere sier at hvis barnet begynner ett år for tidlig eller hopper over ett trinn så faller det fullstendig utenfor sosialt sett, men etter å ha snakket med/hørt historier fra flere familier i foreningen "Lykkelige barn" så kan jeg ikke helt se at dette har rot i virkeligheten. Det å stagnere faglig eller oppleve skolen som meningsløs må være vel så frustrerende som å være noen måneder yngre enn de andre i klassen. Ser at fremskutt skolestart er for seint for dere, men ønsker dere allikevel lykke til i tiden fremover. Anonymkode: 105b0...849 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #14 Skrevet 20. juli 2022 Det hadde jeg aldri gjort mtp det sosiale. Tenk å være russ og være et år yngre. Vi har også barn som er begavet og har til tider kjedet seg i timene. Men de får ekstra oppgaver, de hospiterer og hjelper til i timene. Da føler de seg som en ressurs og synes det er så stas å kunne bidra på den måten. Og som andre også sier, dere er altfor sent ute. Anonymkode: f4d5c...43b
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #15 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Om han kan litt av det de lærer på skolen betyr jo ikke så mye. Det er alt det andre han skal være moden for, som du ikke skriver noe om. Skjønner heller ikke hvorfor det er om å gjøre at barnet skal starte tidligere enn normalt?? Anonymkode: dfe05...945 Det må jo være dritkjedelelig for ham om de andre lærer bokstaver og tall og han sitter og leser barnebøker og regner multiplikasjon. Anonymkode: 56f3e...464
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #16 Skrevet 20. juli 2022 Anbefales ikke. Skoletiden og ungdomstiden er så mye mer enn det faglige. I min klasse hadde vi både de som startet ett år «for sent» og de som startet ett år «for tidlig». De som startet for sent (to stk) ble holdt tilbake utelukkende på grunn av det sosiale - de skulle ikke være yngst når man begynte å dra på fest, kjøre opp til moped, bil, komme inn på utesteder etc. En av mine beste venninner var en av de, og hun har i ettertid sagt at hun satte stor pris på valget foreldrene gjorde, selv om hun hadde gledet seg stort til å begynne på skolen når hun egentlig skulle. Venner i barnehagen var også født året senere, så hun gikk sammen med de. Han som startet «for tidlig» slet en del i det sosiale, for han var jo ett år yngre enn mange av oss han gikk sammen med, og det hadde mye å si. Faglig var han helt på høyden med oss (og mer til sammenlignet med mange) Anonymkode: c21b0...18a
Gjest Some guy Skrevet 20. juli 2022 #17 Skrevet 20. juli 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: Sønnen min er født i februar 2017, er 5 år, og skal til høsten begynne i skolestarter-gruppa i barnehagen. Han trives ok i barnehagen og gleder seg til høsten og det han tror er nye utfordringer. Han kan imidlertid allerede lese på 3-nivå (i førsteklasse), skriver litt, regner pluss og minus (regnestykker i kladdebok) og snakker engelsk (flerspråklig familie). Han elsker å lære nye ting og det er vanskelig å holde ham tilbake når han setter seg ned med fag. Det nærmer seg skolestart og kona og jeg har diskutert om vi skal pushe skolestart allerede i år. Vi bor i en mellomstor by der byråkratiet ikke fremstår uhåndterlig. Noen med erfaring? Er det mulig? Anonymkode: 56f3e...464 Dere tenker på det rent akademiske. Dere må tenke på det sosiale også. Starte for tidlig og det kan hende han ikke finner seg i noen lekegjeng. Bare et års alderforskjell på det sosiale er stort når barna er så små. Hvis ikke han er extremt begavet, start med alle andre. Han blir top i klassen sin. Bygger opp mestringsfølelse. Og samtidig får riktig sosial omgang med jevnaldrende. Morsome hjemmelekser for å hjelpe han å utvikle det akademiske mer er veien å gå her syns jeg.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #18 Skrevet 20. juli 2022 Det er altfor sent. Må sendes søknad til kommunen og utredes hos PPT for å få det innvilget. Dette er faktisk ikke mulig å få til før skolestart. Det å kunne lese er heller ikke alt. La han få kose seg og leke et år til før alvoret setter inn. Anonymkode: 0cc3d...ef1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #19 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er altfor sent. Må sendes søknad til kommunen og utredes hos PPT for å få det innvilget. Dette er faktisk ikke mulig å få til før skolestart. Det å kunne lese er heller ikke alt. La han få kose seg og leke et år til før alvoret setter inn. Anonymkode: 0cc3d...ef1 Men greia er at han elsker å lære. Det er ikke vi som har pusha lesingen. Anonymkode: 56f3e...464
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #20 Skrevet 20. juli 2022 Det har ingen verdens ting å si hva noen mener for dere er altfor sent ute, uansett. Det blir jo ikke skolestart på gutten i år. Case closed. Anonymkode: d1020...d09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå