Olaug Olsen Skrevet 22. juli 2022 #41 Skrevet 22. juli 2022 kar90 skrev (2 timer siden): Hun har ingenting i Oslo å gjøre. Hun burde faktisk bli avlivet om hun fortsetter å ødelegge eiendom. Vi kan ikke ha det sånn at hun skal komme tilbake hvert år å ødelegge båter. Eiendom og penger er lite verdt i forhold til en bit av skaperverket. Vi skal passe oss for å vise forakt for skaperverket. Det kan straffe seg på lengre sikt. Vi mennesker, er avhengig av natur og fungerende økosystemer i nord for at vi skal kunne leve godt, spise og tilegne oss eiendom. Derfor skal vi holde avstand, og betrakte Freya uten å la behovet for eiendom bli alt for påtrengende. Båtene er uansett forsikret. 13 2
Rasstappen Skrevet 22. juli 2022 #42 Skrevet 22. juli 2022 (endret) Olaug Olsen skrev (22 minutter siden): Eiendom og penger er lite verdt i forhold til en bit av skaperverket. Vi skal passe oss for å vise forakt for skaperverket. Det kan straffe seg på lengre sikt. Vi mennesker, er avhengig av natur og fungerende økosystemer i nord for at vi skal kunne leve godt, spise og tilegne oss eiendom. Derfor skal vi holde avstand, og betrakte Freya uten å la behovet for eiendom bli alt for påtrengende. Båtene er uansett forsikret. Har du samme holdning dersom skjeggkre dukker opp i hjemmet ditt? Eller rotter i kjelleren? Holder du avstand og betrakter skaperverket? Hjemmet ditt er uansett forsikret. Endret 22. juli 2022 av Rasstappen 4
Olaug Olsen Skrevet 22. juli 2022 #43 Skrevet 22. juli 2022 Rasstappen skrev (9 minutter siden): Har du samme holdning dersom skjeggkre dukker opp i hjemmet ditt? Eller rotter i kjelleren? Holder du avstand og betrakter skaperverket? Hjemmet ditt er uansett forsikret. Dårlig sammenligning. Hvalrossen er en truet dyreart på grunn av menneskenes tidligere hensynsløse jakt i polare områder. Vi som bor i nord, deler nå habitat med denne flotte arten. La oss heller være stolte av dette. Når det gjelder båteiere, synes jeg de bør forholde seg til viltnemdas og politiets anbefalinger. Forsikringsselskapet vil forstå. 16
Rasstappen Skrevet 22. juli 2022 #44 Skrevet 22. juli 2022 Olaug Olsen skrev (43 minutter siden): Dårlig sammenligning. Hvalrossen er en truet dyreart på grunn av menneskenes tidligere hensynsløse jakt i polare områder. Vi som bor i nord, deler nå habitat med denne flotte arten. La oss heller være stolte av dette. Når det gjelder båteiere, synes jeg de bør forholde seg til viltnemdas og politiets anbefalinger. Forsikringsselskapet vil forstå. Det kan du godt si, men det er svært kjedelig for de båteierne som får ødelagt båten og kanskje ferien sin. Sommerferien er kort, og leveringstiden på båter er lang. Dersom noen barn eller voksne skulle blir angrepet av Freya, blir det interessant å høre forståelsen blant dyrevernere og myndighetene. Det var nære på for en kajakkpadler. Kystvakten bør få fraktet denne kolossen vekk i håp om at den holder seg unna folk. Personlig mener jeg den bør avlives, men som truet art, skjønner jeg det er uaktuelt.
Hekla0 Skrevet 22. juli 2022 #45 Skrevet 22. juli 2022 Million skrev (På 20.7.2022 den 14.31): Hører ikke hvalrosser egentlig hjemme i kaldere hav enn Oslofjorden? Denne er jo på ville veier og ikke akkurat i sitt hjemlige miljø, vel? Når ville dyr gjør sånne uvanlige ting for arten og holder seg nære folk, er det som regel sykdom og noe galt på gang. Det er jo ikke nødvendigvis det. Freya har funnet seg et matfat-eldorado ifg forskere. Den beste maten hun kan tenke seg, så dette er ikke unormal adferd -hun har funnet fram til 'det store matfatet', og snacksen som forskere sier. Kloden er i forandring, som vi alle vet, på alle mulige dårlige måter, så da øå dyrene følge med. 1 2
kar90 Skrevet 22. juli 2022 #46 Skrevet 22. juli 2022 Olaug Olsen skrev (1 time siden): Eiendom og penger er lite verdt i forhold til en bit av skaperverket. Vi skal passe oss for å vise forakt for skaperverket. Det kan straffe seg på lengre sikt. Vi mennesker, er avhengig av natur og fungerende økosystemer i nord for at vi skal kunne leve godt, spise og tilegne oss eiendom. Derfor skal vi holde avstand, og betrakte Freya uten å la behovet for eiendom bli alt for påtrengende. Båtene er uansett forsikret. Freya skal du få billig av meg. Hun skal fjernes, samme hva. Hun ødelegger båter og truer sikkerheten til folk, og hvis hun får fortsette å holde på så blir det sånn hver sommer så lenge hun lever. Det er uaktuelt. 2
kraftwerk Skrevet 22. juli 2022 #47 Skrevet 22. juli 2022 Kågebruker skrev (På 19.7.2022 den 15.05): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eEAPWl/kaos-tilstander-ved-hvalrossen-freya-ekspert-reagerer Ja det er ikke hver dag vi får storfint besøk her i Oslo. 😡😡😡 Hvalrossen er fredet og utrydningstruet, alle byene Freya har vært "innom" - så har befolkningen respektert dyret, og latt hun være i fred. Så kommer hun til Oslo, blir jaget av to menn på vannscooter, spylt med slange av Politiet - og omringet hele døgnet. Fy f*** hvor hodeløse er folk? Blir helt rystet av hvor lite respekt og empati folk har for dyr. Hvalrosser kan dø av stress, og når mennesker omringer på den måten - såklart blir hun stresset å redd. Hjertet mitt blir faktisk knust, at mennesker som tilsynelatende er oppegående… Nei, ikke mye oppegående mennesker gitt. 🚩🤢 Ble faktisk så forbannet at jeg sendte en Mail til Fiskeridirektoratet på onsdag, fikk svar torsdag morgen - de skulle sette ut en vakthavende båt for å passe på, og gikk ut med to nye pressemeldinger. 🦭🦭🦭 Håper så inderlig at hun får slappet av nå, slik at hun kan svømme videre. Og komme seg dit hun hører hjemme, tydelig at mennesker må leve langt ifra dyr - for folk har visst ikke respekt for så mye som en organisme engang. 17 4 1
kar90 Skrevet 22. juli 2022 #48 Skrevet 22. juli 2022 kraftwerk skrev (37 minutter siden): 😡😡😡 Hvalrossen er fredet og utrydningstruet, alle byene Freya har vært "innom" - så har befolkningen respektert dyret, og latt hun være i fred. Så kommer hun til Oslo, blir jaget av to menn på vannscooter, spylt med slange av Politiet - og omringet hele døgnet. Fy f*** hvor hodeløse er folk? Blir helt rystet av hvor lite respekt og empati folk har for dyr. Hvalrosser kan dø av stress, og når mennesker omringer på den måten - såklart blir hun stresset å redd. Hjertet mitt blir faktisk knust, at mennesker som tilsynelatende er oppegående… Nei, ikke mye oppegående mennesker gitt. 🚩🤢 Ble faktisk så forbannet at jeg sendte en Mail til Fiskeridirektoratet på onsdag, fikk svar torsdag morgen - de skulle sette ut en vakthavende båt for å passe på, og gikk ut med to nye pressemeldinger. 🦭🦭🦭 Håper så inderlig at hun får slappet av nå, slik at hun kan svømme videre. Og komme seg dit hun hører hjemme, tydelig at mennesker må leve langt ifra dyr - for folk har visst ikke respekt for så mye som en organisme engang. Komme seg dit hun hører hjemme? Tror du hun har noen planer om å dra? Det er ingen som hindrer henne fra å dra, men likevel har hun grodd fast der i fjorden og nekter å rikke seg. Hun har selvfølgelig ikke fått være i fred noen andre steder heller, da hadde hun blitt der hun har vært. Folk vil ikke få livet sitt begrenset av et vilt dyr på avveie. Det får du bare respektere. 2
YoYoSaKua Skrevet 22. juli 2022 #49 Skrevet 22. juli 2022 kar90 skrev (1 time siden): Komme seg dit hun hører hjemme? Tror du hun har noen planer om å dra? Det er ingen som hindrer henne fra å dra, men likevel har hun grodd fast der i fjorden og nekter å rikke seg. Hun har selvfølgelig ikke fått være i fred noen andre steder heller, da hadde hun blitt der hun har vært. Folk vil ikke få livet sitt begrenset av et vilt dyr på avveie. Det får du bare respektere. Hun liker sikkert oppmerksomheten.
kar90 Skrevet 22. juli 2022 #50 Skrevet 22. juli 2022 YoYoSaKua skrev (2 timer siden): Hun liker sikkert oppmerksomheten. Det får ikke hjelpe. Bort skal hun 2
Gjest Ramona1970 Skrevet 22. juli 2022 #51 Skrevet 22. juli 2022 Jeg blir så trist og frustrert når jeg ser en slik frykt og antipati mot et dyr som bare forsøker å eksistere. Har følt det slik siden jeg kom på planeten, og ser ikke ut som følelsen forsvinner med det første heller. Jeg forstår det ikke. Skulle gjerne hatt fem av henne på min lokale badeplass. Og ikke er jeg oppvokst i byen heller, om noen tror jeg har et "romantisk forhold til dyr". Jeg klarer bare ikke å finne den hysteriske redselen og aggresjonen mot dyr som også har rett til å leve slik som oss.
Magnifique Skrevet 23. juli 2022 #52 Skrevet 23. juli 2022 Blir så utrolig lei meg og frustrert over folk som vil avlive denne fine skapningen. Typisk mange mennesker, ser kun den «enkleste» løsningen. Jeg forstår at det er frustrerende å få båten sin ødelagt, men denne hvalrossen skal ikke avlives fordi noen får en gjenstand ødelagt! Hvor er respekten for dyrs liv? Og helt håpløst med de som skal nær og se. Det er ikke en tam katt eller hund, men et vilt dyr. Og VG må slutte å filme henne 24/7. 12 1
J.. Skrevet 23. juli 2022 #53 Skrevet 23. juli 2022 Folk hoier og gauler om at de er så redde hun skal skade/angripe mennesker,samtidig som det florerer tiktok'er,bilder og videoer i SoMe av idioter som direkte oppsøker henne,klapper henne,går bort/forbi henne og hvem vet hva. Hvis noen blir "angrepet" av henne i fremtiden,blir det uten tvil en av disse nautene som oppsøker henne. Men som alltid blir vel all skyld lagt på dyret,ikke idioten selv.. 14 2
Olaug Olsen Skrevet 24. juli 2022 #54 Skrevet 24. juli 2022 Mange er engasjert i temaet rundt Freya og hennes rettigheter. Jeg anbefaler folk å finne ut mer om The nonhuman rights project: https://en.wikipedia.org/wiki/Nonhuman_Rights_Project Verden slik vi har styrt den hittil holder på å gå opp i limingen. Vi trenger en mer framtidsrettet internasjonal rett. Vi trenger bedre rettsvern for ville dyr. Jeg håper Sotrahvalen, Freya, og andre slike påminnelser kan bli en inspirasjon til å bidra til endring. Les mer: https://www.latimes.com/opinion/story/2022-07-11/elephants-nonhuman-rights-court-case 4
Gjest Ramona1970 Skrevet 24. juli 2022 #55 Skrevet 24. juli 2022 J.. skrev (På 23.7.2022 den 13.54): Folk hoier og gauler om at de er så redde hun skal skade/angripe mennesker,samtidig som det florerer tiktok'er,bilder og videoer i SoMe av idioter som direkte oppsøker henne,klapper henne,går bort/forbi henne og hvem vet hva. Hvis noen blir "angrepet" av henne i fremtiden,blir det uten tvil en av disse nautene som oppsøker henne. Men som alltid blir vel all skyld lagt på dyret,ikke idioten selv.. De klapper henne? Ja da er hun nok aggressiv og farlig gitt Jeg husker dette Berskerk-programmet da Alex Rosen og noen andre dro nordover med båt. Der var det en episode der en av dem lå og hvilte hodet på en hvalross og så ut som han gikk svært så godt overens med dem. Det gikk bra en stund, men så tror jeg en av hvalrossene ble litt amper. Så tror det skal litt til for å tirre dem, særlig når de ikke er hanner som skal forsvare kone og barn, men på et tidspunkt så kan det vel tippe over for de fleste ville dyr. Svaner f.ex. har jo folk lært å holde seg et stykke unna selv om de ser harmløse ut. Og nå kom jeg på den svanehistorien også for noen år siden....fader at ikke folk kan la disse dyra i fred.
J.. Skrevet 24. juli 2022 #56 Skrevet 24. juli 2022 Ramona1970 skrev (1 time siden): De klapper henne? Ja da er hun nok aggressiv og farlig gitt Jepp! Disse "barna" (ungdom/unge voksne..) alle er så bekymret for,lager tiktok'er hvor de klapper henne når hun sover. Nå er hvalrossen ganske "polstret" så ikke sikkert hun merker stort av det engang,men så er hun jo selv også ett barn som ikke er ferdig utlært vedr farer og naturlige fiender. Selv om hun hittil ikke er aggressiv så bør jo folk holde fingrene for seg selv uansett,både for dyret og eget beste. La henne være i fred,tenker jeg. Folk er "så bekymra",men skal alikevel oppsøke henne på brygger,padle bort til henne i kajakk osv.. 4
Anonio Skrevet 25. juli 2022 #58 Skrevet 25. juli 2022 For oss som bor i alt annet enn Indre Oslofjord er dette bare tragikomisk. Rike kakser som vil drepe et helt naturlig dyr som prøver å finne et sted å hvile i en fjord som er ramponert, nedbygget og ødelagt av folkene der. 'Åh nei, en hvalross la seg på cabin-cruiseren min til 2 millioner!'. Kan jeg foreslå at alle som mener man bør drepe dette dyret tar seg en tur ut på landet, hvor rev, gaupe, bjørn og store hjortedyr er dagligdags? Denne konstante trangen til å kverke alt som ikke passer til skinninterøret i Teslaen, kalesjen på båten eller den sterile lukta av asfalt viser vel egentlig at de fleste har mistet kontakten med jorda som har oppdratt dem. 9 3
Vesi Skrevet 25. juli 2022 #59 Skrevet 25. juli 2022 (endret) https://www.nrk.no/ytring/skyt-freya_-1.16048109 Eg bur landlig til på vestlandet med mykje ville dyr rundt husa. Men ser ikkje kva som kan vere godt med å la Freya leve slik. Endret 25. juli 2022 av Vesi 1
Rasstappen Skrevet 26. juli 2022 #60 Skrevet 26. juli 2022 Anonio skrev (På 25.7.2022 den 14.10): For oss som bor i alt annet enn Indre Oslofjord er dette bare tragikomisk. Rike kakser som vil drepe et helt naturlig dyr som prøver å finne et sted å hvile i en fjord som er ramponert, nedbygget og ødelagt av folkene der. 'Åh nei, en hvalross la seg på cabin-cruiseren min til 2 millioner!'. Kan jeg foreslå at alle som mener man bør drepe dette dyret tar seg en tur ut på landet, hvor rev, gaupe, bjørn og store hjortedyr er dagligdags? Denne konstante trangen til å kverke alt som ikke passer til skinninterøret i Teslaen, kalesjen på båten eller den sterile lukta av asfalt viser vel egentlig at de fleste har mistet kontakten med jorda som har oppdratt dem. Bor på landet og mener fortsatt denne hvalrossen bør avlives. Heldigvis har jeg ikke de samme fordommene mot hyggelige folk med god økonomi som deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå