Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fjern dyret før det dør av sult eller skader noen, send det tilbake til hvalrossenes sted, en Isbjørn hadde heller ikke hatt noe å gjøre her nede! Er det vanlig at disse dyrene dreper svaner å andre store fugler eller er det av sult/stress den gjør det? Den har det nok ikke så bra som mange tror her i Oslo fjorden..

• Liker 1
Skrevet

Hvis den får være i fred så drar den snart videre. 

• Liker 5
Skrevet
Gasellen skrev (20 minutter siden):

Hvalrosser har vel sjeldent vært så langt sør så her må det være mulig å si at hvalrossen kommer til oss og ikke omvendt.

Jo, men hvalrossen skjønner jo ikke det? Den drar jo dit bl.a instinkter og behov tar den, den har jo ikke evne til å reflektere over at "nå er jeg i hovedstaden i Norge, som er tett befolket, og disse båtene blir ødelagt om jeg ligger i dem og folk vil ta selfie med meg, jeg bør nok dra et annet sted". 

• Liker 14
Skrevet
Corinne skrev (33 minutter siden):

Jo, men hvalrossen skjønner jo ikke det? Den drar jo dit bl.a instinkter og behov tar den, den har jo ikke evne til å reflektere over at "nå er jeg i hovedstaden i Norge, som er tett befolket, og disse båtene blir ødelagt om jeg ligger i dem og folk vil ta selfie med meg, jeg bør nok dra et annet sted". 

Derfor ender det gjerne med avliving. Det er jo ikke som om den hører etter når vi ber den dra nordover. 
Den dauer nok av seg selv hvis den blir værende

Skrevet

Vedder på at 90% av de som hevder at man må ta vare på Frøya, uttaler dette mens de har en pakke kjøttdeig i fryseren. 

Altså, det er et dyr. Som lever i vann. Som blir flyttet på med en vannstråle så den ikke skal ødelegge noe. 

Den lå i vestfold i flere dager, på en brygge. Gikk helt fint. Men fritidsbåter må man kanskje flytte henne fra. 

Skrevet (endret)

Det virker som den enorme forekomsten av stillehavsøsters er det som holder Freya i Oslofjorden. Når man ser hvor mange og store stillehavsøsters det er rundt om i Sørnorge, så kommer hun nok ikke til å trekke tilbake nordover med det første, hun blir vel først kjønnsmoden om et par år.

Jeg har forøvrig bekjente fra Frankrike og Italia som himler med øynene på hvorfor vi ikke bruker denne østersen, det er faktisk ekstremt bra mat. Grill lett for å åpne skallet, ha litt god marinade i og nyt. Har selv gjort det flere ganger, og i prosessen hjulpet den lokale badestranda å bli litt mindre piggete. Skallene er kona sjeleglad for å ha i komposten\bedene, masse gode mineraler.

Endret av Anonio
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Anonio skrev (3 timer siden):

Jeg har forøvrig bekjente fra Frankrike og Italia som himler med øynene på hvorfor vi ikke bruker denne østersen, det er faktisk ekstremt bra mat. Grill lett for å åpne skallet, ha litt god marinade i og nyt. Har selv gjort det flere ganger, og i prosessen hjulpet den lokale badestranda å bli litt mindre piggete. 

- miljøgifter er ikke bra for folk, det anbefales ikke å spise østers fra oslofjorden. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, Minitroll said:
5 hours ago, Anonio said:

Jeg har forøvrig bekjente fra Frankrike og Italia som himler med øynene på hvorfor vi ikke bruker denne østersen, det er faktisk ekstremt bra mat. Grill lett for å åpne skallet, ha litt god marinade i og nyt. Har selv gjort det flere ganger, og i prosessen hjulpet den lokale badestranda å bli litt mindre piggete. 

- miljøgifter er ikke bra for folk, det anbefales ikke å spise østers fra oslofjorden. 

Expand  

Nå bor ikke jeg ved Oslofjorden, så fint skal nok det gå.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva feiler folk? Hvorfor tenker de det er greit å plage et fredet dyr? 🤬 Noen hadde klappet på henne også. Småbarnsfamilier i båt sirklet 1 m fra henne. 

Endret av Hummingbird2
  • Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Hummingbird2 skrev (3 minutter siden):

Hva feiler slike folk? Bilde fra Avisa Oslo. Hvorfor tenker de det er greit å plage et fredet dyr? 🤬 Noen hadde klappet på henne også. Småbarnsfamilier i båt sirklet 1 m fra henne. 

01BC0084-A612-4CBB-A410-432CEA5E943B.jpeg

Her er det en stor sjanse for at neste Darwin award går til en Oslo-besøkende. 

• Liker 5
Skrevet
Corinne skrev (9 timer siden):

Skal man skyte og drepe ville dyr fordi de ikke skjønner at dette er "menneskenes område"? Eller kan man snu på det og tenke at vi mennesker har invadert og bygd ut så til de grader at dyrene snart ikke har noen steder å utfolde seg uten å bli plaget, forstyrret eller avlivet.

Denne! 

Jeg støtter denne!

Freya er et vilt dyr. Hun tilhører en truet dyreart, og er tusen ganger mer verd enn båtene. Det blir som at hvis en tenåringssønn du har drikker seg møkkings med kameratene, og ødelegger leiligheten. Du blir trist, selvsagt, og rydder etter dem. Ringer kanskje politiet, eller foreldrene dems. Men du skyter de ikke. Det er en kontakt nå, mellom store ville dyr og mennesker. Miljøkrisen er et faktum. Overgangen til vannmannens tidsalder vil føre til store endringer innen religion og vitenskap. Folk flest skjønner at det at vi får besøk av Freya, er et tegn, og en begivenhet. Hun skal ikke skytes. Vi som menneskeart, den eneste dyrearten som har anledning til å ta ansvar for alt dyreliv, skal nå samle trådene og begynne å ta vare på planetens økosystemer. Vi skal forvalte helheten til beste for alle gjenværende arter. Vi ser en ny åndelighet. Vi søker innover i oss selv, og handler rett av intuisjon. Vi ser det allerede nå, med Freya. Hun er en bubdringer til oss, og vi tar beskjeden!

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Olaug Olsen skrev (2 timer siden):

Denne! 

Jeg støtter denne!

Freya er et vilt dyr. Hun tilhører en truet dyreart, og er tusen ganger mer verd enn båtene. Det blir som at hvis en tenåringssønn du har drikker seg møkkings med kameratene, og ødelegger leiligheten. Du blir trist, selvsagt, og rydder etter dem. Ringer kanskje politiet, eller foreldrene dems. Men du skyter de ikke. Det er en kontakt nå, mellom store ville dyr og mennesker. Miljøkrisen er et faktum. Overgangen til vannmannens tidsalder vil føre til store endringer innen religion og vitenskap. Folk flest skjønner at det at vi får besøk av Freya, er et tegn, og en begivenhet. Hun skal ikke skytes. Vi som menneskeart, den eneste dyrearten som har anledning til å ta ansvar for alt dyreliv, skal nå samle trådene og begynne å ta vare på planetens økosystemer. Vi skal forvalte helheten til beste for alle gjenværende arter. Vi ser en ny åndelighet. Vi søker innover i oss selv, og handler rett av intuisjon. Vi ser det allerede nå, med Freya. Hun er en bubdringer til oss, og vi tar beskjeden!

Sammenlignet du nettopp å skyte et dyr med å skyte et menneske? 

Sier som en av kommentarene på Facebook. At her er det muligheter å lage flere kilo med freya - kaker og servere med en god saus. 

Neida, vi skal selvfølgelig ikke skyte dyret, og det er  det vel ingen seriøse organisasjoner som har sagt heller. Men innerst i Oslofjorden er ikke riktig sted å være. Her er det verken god tilgang til mat eller andre hun kan parre seg med. Så greit innenfor å utøve mildt press for å få henne ut av fjorden og på rett kurs. 

• Liker 2
Skrevet
Gjest McGjest skrev (8 timer siden):

Sammenlignet du nettopp å skyte et dyr med å skyte et menneske? 

Sier som en av kommentarene på Facebook. At her er det muligheter å lage flere kilo med freya - kaker og servere med en god saus. 

Neida, vi skal selvfølgelig ikke skyte dyret, og det er  det vel ingen seriøse organisasjoner som har sagt heller. Men innerst i Oslofjorden er ikke riktig sted å være. Her er det verken god tilgang til mat eller andre hun kan parre seg med. Så greit innenfor å utøve mildt press for å få henne ut av fjorden og på rett kurs. 

Hun blir ikke kjønnsmoden før om noen år sier de. Det er altså uaktuelt for henne å parre seg. Hun er i en utforskende fase. Dette bør vi respektere!

• Liker 6
Skrevet

Å se tafattheten til myndighetene i denne saken er mentalt smertefullt. Skjønt, det føyer seg bare inn i rekken. Få denne hvalrossen vekk fra indre Oslofjord. Å få transportert den ut med redningsskøyta e.l. er overkommelig. 

• Liker 1
Skrevet
Olaug Olsen skrev (48 minutter siden):

Hun blir ikke kjønnsmoden før om noen år sier de. Det er altså uaktuelt for henne å parre seg. Hun er i en utforskende fase. Dette bør vi respektere!

Jada, hun har fått svømme rundt i fred i flere uker hvor hun har tatt i bruk flytebrygger for å slappe av. Null problem. Men å fjerne henne fra båter som folk skal bruke er helt ok. 

• Liker 1
Skrevet

Ufattelig mange idioter som bor i området Oslo og ikke klarer å la Freya være i fred. Skjønner at det er kjipt at hun nyter båt og bryggelivet, men å drive å stresse henne opp, spyle henne og være generelt innpåslitne vitner om lite vett.  Håper hun kommer gjennom dette jeg.  Når det kommer til stykke så er båt og brygge kun gjenstander om ja det er  en kost, men likevel. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
MiominMio skrev (1 time siden):

Ufattelig mange idioter som bor i området Oslo og ikke klarer å la Freya være i fred. Skjønner at det er kjipt at hun nyter båt og bryggelivet, men å drive å stresse henne opp, spyle henne og være generelt innpåslitne vitner om lite vett.  Håper hun kommer gjennom dette jeg.  Når det kommer til stykke så er båt og brygge kun gjenstander om ja det er  en kost, men likevel. 

Hun har ingenting i Oslo å gjøre. Hun burde faktisk bli avlivet om hun fortsetter å ødelegge eiendom. Vi kan ikke ha det sånn at hun skal komme tilbake hvert år å ødelegge båter.

• Liker 1
Gjest Moth-Ear-Earth
Skrevet

Hun er jo søt når hun ligger der å plasker i vannet, men det er jo ikke riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...