Gå til innhold

Lommepenger videregåendeelev

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Leeloo skrev (12 timer siden):

Det var ærlig talt mest for å sjekke om det var lite, 2000 er det hun kan få uten at det endrer min økonomi på noe vis. Jeg har ikke hatt en videregåendeelev før og vet ikke hva som er vanlig. I andre tråder om hva ungdom får i lommepenger har det tidvis vært ganske høye beløp allerede på ungdomsskolen (men da har de muligens dekket mer selv, eller de bor i områder med høye inntekter), og de blir jo ikke billigere i drift med årene. Vi får heller ta en prat om hva pengene skal dekke. 

Du måtte seriøst lage et innlegg pga at du var bekymret for at det kanskje var lite?!

Anonymkode: 39679...111

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Datteren min starter på videregående nå. Hun fikk på u.skolen 1000 mnd. pluss at jeg dekker mobil, trening og klær hun må ha (f.eks. ny vinterjakke/sko). Hun får også penger til førerkort. Ser ut som hun nå vil få ca. 1100 i stipend i mnd. (er alene med henne).

Holder det med 2000 i mnd. i lommepenger, som da skal dekke det meste (fortsetter å betale et moderat abo. og trening og noe klær utenom)? Hun prøver å finne en jobb, men synes det er vanskelig å finne noe når hun bare er 16. Skal hjelpe henne med søknad og CV da det burde være muligheter på f.eks. Mc Donalds ol. (bor i Oslo). Vi er nok litt tafatte begge to akkurat rundt dette 😄

Anonymkode: 7ed61...83a

Kan du ikke heller gi henne lommepenger mot at hun gjør litt husoppgaver? For det er jo ikke slik at man bare får penger uten å arbeide, her i livet. 

Kanskje det kan motivere henne mer for å søke jobb også☺️👍

Du skal jo selvfølgelig hjelpe henne med å dekke det nødvendige. Men hvis hun vil ha mer enn det, så burde hun kanskje lære seg å jobbe for det. Hvis ikke så kan man jo fort bli mer materialistiske, kanskje..

Det er en kanal på YouTube som heter «JOBB ER GØY», der hun kan finne tips til å skrive CV og jobbsøknader, og hvordan man lykkes på jobbintervju. Den kanalen passer godt for unge voksne og tenåringer😊

Lurt å bruke litt tid på å hjelpe henne og motivere henne for jobbsøking, det er jo kjempefint hvis hun finner seg jobb nå, allerede!

Lykke til❤️

Anonymkode: 0abfe...551

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Du måtte seriøst lage et innlegg pga at du var bekymret for at det kanskje var lite?!

Anonymkode: 39679...111

Jepp, noe mer du lurte på? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes 2000kr i mnd var veldig mye, når du i praksis dekker alle faste utgifter i tillegg. 

Som andre lurer jeg litt på hva hun egentlig bruker pengene på? 

Vi dekker faste utgifter (Reisekort, telefon, klær og det meste av mat) til VGS eleven. Og så gir vi "lommepenger" etter behov. 
Normalt sett betyr det noen 100-lapper i ny og ne. (Gjerne i forbindelse med turer og ferier.) 

Min opplevelse er at en 16-åring ikke har så mange utgifter, og dermed klarer seg om det er nok penger på bankkortet til noe god drikke, en is, og en tur og spise burger i ny og ne. 

Jeg hadde det tilsvarende som ungdom selv. At jeg fikk det meste dekket, fikk penger til det jeg trengte, men ikke penger til "fjas". Merket godt som student og nyutdannet, at det var greit å være vant med å ha tilgang på lite penger, og ikke ha lagt til seg for mange dyre vaner. 
Fikk meg en liten jobb og tjente nok til egen festing gjennom studiene. Og sluttet ikke i den før jeg hadde fått fulltidsjobb etter studier.

Hvorfor tenker du jenta di trenger mer penger på VGS enn på ungdomsskolen? Skal hun dekke skoleutstyr selv?
Hadde det ikke vært bedre om hun fikk som i dag, og at du sparte stipendpengene så hun kunne få dem når hun ble eldre og trengte penger til bolig og andre levekostnader?
Da får du henne nok fortere ut av huset også.

Anonymkode: 4756a...e5c

• Nyttig 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du ikke heller gi henne lommepenger mot at hun gjør litt husoppgaver? For det er jo ikke slik at man bare får penger uten å arbeide, her i livet. 

Kanskje det kan motivere henne mer for å søke jobb også☺️👍

Du skal jo selvfølgelig hjelpe henne med å dekke det nødvendige. Men hvis hun vil ha mer enn det, så burde hun kanskje lære seg å jobbe for det. Hvis ikke så kan man jo fort bli mer materialistiske, kanskje..

Det er en kanal på YouTube som heter «JOBB ER GØY», der hun kan finne tips til å skrive CV og jobbsøknader, og hvordan man lykkes på jobbintervju. Den kanalen passer godt for unge voksne og tenåringer😊

Lurt å bruke litt tid på å hjelpe henne og motivere henne for jobbsøking, det er jo kjempefint hvis hun finner seg jobb nå, allerede!

Lykke til❤️

Anonymkode: 0abfe...551

Hun gjør det hun blir bedt om og litt til, har aldri måtte be henne rydde rommet f.eks. (ikke at det er så fantastisk, men det er vel ellers et typisk tenåringsproblem 😄). Hun har fått et rydde-gen jeg totalt mangler og er generelt en grei jente. Hun er nok helt klart litt materialistisk, elsker klær, men maser ikke om dyre merker og kjøper som sagt gjerne brukt. 

Hun prøvde å få jobb i sommer, var på intervju, men de brukte så lang tid på å gi beskjed om at det ikke ble noe (hun fikk inntrykk av at det bare var en formalitet, så hun ventet) at det meste annet var tatt. Hun vil veldig gjerne jobbe, men synes det å gå rundt med søknader f.eks. er litt skummelt/kleint.

Tusen takk for Youtube-tips, skal definitivt videreformidles 😊 Jeg bodde alene da jeg var på hennes alder så min erfaring er jo en smule annerledes. Jobbet ikke, men levde på borteboerstipend og støtte hjemmefra.

Det høres nok ut som jeg er mer opptatt av problemstillingen enn jeg er, det kjentes bare litt rart ut at jeg skal tjene på at hun får stipend. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syntes 2000kr i mnd var veldig mye, når du i praksis dekker alle faste utgifter i tillegg. 

Som andre lurer jeg litt på hva hun egentlig bruker pengene på? 

Vi dekker faste utgifter (Reisekort, telefon, klær og det meste av mat) til VGS eleven. Og så gir vi "lommepenger" etter behov. 
Normalt sett betyr det noen 100-lapper i ny og ne. (Gjerne i forbindelse med turer og ferier.) 

Min opplevelse er at en 16-åring ikke har så mange utgifter, og dermed klarer seg om det er nok penger på bankkortet til noe god drikke, en is, og en tur og spise burger i ny og ne. 

Jeg hadde det tilsvarende som ungdom selv. At jeg fikk det meste dekket, fikk penger til det jeg trengte, men ikke penger til "fjas". Merket godt som student og nyutdannet, at det var greit å være vant med å ha tilgang på lite penger, og ikke ha lagt til seg for mange dyre vaner. 
Fikk meg en liten jobb og tjente nok til egen festing gjennom studiene. Og sluttet ikke i den før jeg hadde fått fulltidsjobb etter studier.

Hvorfor tenker du jenta di trenger mer penger på VGS enn på ungdomsskolen? Skal hun dekke skoleutstyr selv?
Hadde det ikke vært bedre om hun fikk som i dag, og at du sparte stipendpengene så hun kunne få dem når hun ble eldre og trengte penger til bolig og andre levekostnader?
Da får du henne nok fortere ut av huset også.

Anonymkode: 4756a...e5c

Det er mye penger, men da dekker hun alt av klær utenom ekstraordinære ting, sminke, gaver, all mat som ikke spises hjemme, kino ++. Antar det blir mer sosialt på VGS enn u.skolen, mulig jeg tar feil. Med 1000 ekstra må noe spares. 

Vi bor i en større by, de har definitivt mer fancy vaner enn da jeg vokste opp på bygda. Hun trenger nok også utstyr til skolen (yrkesfag) som må gå av de pengene pluss et lite utstyrsstipend.

Vi bor 3 stk. på 55 kvm. så hun forsvinner kjapt nok ut 😄 Jeg fikk hjelp av mine foreldre til å komme inn på boligmarkedet, mine barn vil få det samme på et eller annet tidspunkt (først må de være fattige studenter en stund).

AnonymBruker
Skrevet

Hvis mine skal ha 2000 kr å bruke pr måned etter at busskort og trening er betalt, så må de finne seg en jobb. 

Anonymkode: b2cc2...bc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...