AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #1 Skrevet 18. juli 2022 Datteren min starter på videregående nå. Hun fikk på u.skolen 1000 mnd. pluss at jeg dekker mobil, trening og klær hun må ha (f.eks. ny vinterjakke/sko). Hun får også penger til førerkort. Ser ut som hun nå vil få ca. 1100 i stipend i mnd. (er alene med henne). Holder det med 2000 i mnd. i lommepenger, som da skal dekke det meste (fortsetter å betale et moderat abo. og trening og noe klær utenom)? Hun prøver å finne en jobb, men synes det er vanskelig å finne noe når hun bare er 16. Skal hjelpe henne med søknad og CV da det burde være muligheter på f.eks. Mc Donalds ol. (bor i Oslo). Vi er nok litt tafatte begge to akkurat rundt dette 😄 Anonymkode: 7ed61...83a
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #2 Skrevet 18. juli 2022 Glemte mnd. kort, betaler det også, må ha det for å komme seg til skolen. Anonymkode: 7ed61...83a
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #3 Skrevet 18. juli 2022 2000 holder vel i massevis.. Da jeg gikk på VGs for noen få år siden fikk jeg 50kr i uka for å vaske hele huset hver torsdag.. .og tlfabbonoment på 199.. Anonymkode: a2f0c...6a8 6
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #4 Skrevet 18. juli 2022 I alle dager, hva skal en 16-åring som får dekket nødvendige utgifter med over 3000 kr i måneden? Skal det bare sløses bort? Ingen krav til sparing til studietiden eller noe som helst? Du er klar over at det barnet om få år skal leve på 8000 kr mnd som student, og det skal dekke alle utgifter, hybel, strøm, mat, bøker osv? Hvordan i alle dager skal hun lære seg det når hun er vant til 3000 i måneden på rent fornøyelsesforbruk? Altså... Gjør jobben din som forelder, og lær barna økonomi, ikke bare kast penger på dem! Anonymkode: 32af5...909 10 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #5 Skrevet 18. juli 2022 2000 burde holde ja Anonymkode: 9f941...5a2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #6 Skrevet 18. juli 2022 2000 høres mye ut! Anonymkode: ec87a...b7d 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #7 Skrevet 18. juli 2022 Tenkte jeg var raus med min som skal få 1500 kr i mnd. Da må han betale busskort og klær selv. Anonymkode: 1c2e2...d4e 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #8 Skrevet 18. juli 2022 Kan hun ikke skaffe seg en jobb? Anonymkode: 72e2e...237
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #9 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan hun ikke skaffe seg en jobb? Anonymkode: 72e2e...237 Kan du ikke lese HI? Anonymkode: 020a6...000
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #10 Skrevet 18. juli 2022 Sønnen her får 1500 i mnd, dekker da klær selv (ikke undertøy, sokker og enkle t-skjorter). Får busskort, mobil og trening av oss. Anonymkode: 88491...145
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #11 Skrevet 18. juli 2022 2000kr når du i prinsippet betaler alt? Det er jo helt vilt. Maks 1000, og til og med det synes jeg er i overkant. Sløser ikke bort 2000 selv i mnd på bare rent forbruk. Anonymkode: 590dc...377 1 1
Leeloo Skrevet 18. juli 2022 #12 Skrevet 18. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: I alle dager, hva skal en 16-åring som får dekket nødvendige utgifter med over 3000 kr i måneden? Skal det bare sløses bort? Ingen krav til sparing til studietiden eller noe som helst? Du er klar over at det barnet om få år skal leve på 8000 kr mnd som student, og det skal dekke alle utgifter, hybel, strøm, mat, bøker osv? Hvordan i alle dager skal hun lære seg det når hun er vant til 3000 i måneden på rent fornøyelsesforbruk? Altså... Gjør jobben din som forelder, og lær barna økonomi, ikke bare kast penger på dem! Anonymkode: 32af5...909 2000 + utgifter 😉 Og jeg vet at hun skal klare seg på budsjett om noen år, men da er det også enklere å finne jobb (veldig mange arbeidsgivere skriver fra 16 år, men foretrekker 18-åringer). Jeg har selv alltid hatt stålkontroll på økonomien, og jobber selv med kreditt. Har gjort maks ut av det jeg har, og lærer ungene stadig litt (spesielt om rente/kreditt og fond). Samtidig unner jeg henne noen bekymringsfrie år før hun virkelig må stramme inn. Vi har alltid vært alene så hun er vant til å høre om hvordan spare penger og gjøre det meste utav det man har (hun selger gjerne klær på Tise når hun ikke bruker den, og handler en del brukt/på salg). Men da skal jeg i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet, kanskje kreve at 500 spares til en buffer om hun sløser mye (da hun først begynte å få lommepenger ble det i overkant mye Espressohouse 😄).
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #13 Skrevet 18. juli 2022 Leeloo skrev (44 minutter siden): 2000 + utgifter 😉 Og jeg vet at hun skal klare seg på budsjett om noen år, men da er det også enklere å finne jobb (veldig mange arbeidsgivere skriver fra 16 år, men foretrekker 18-åringer). Jeg har selv alltid hatt stålkontroll på økonomien, og jobber selv med kreditt. Har gjort maks ut av det jeg har, og lærer ungene stadig litt (spesielt om rente/kreditt og fond). Samtidig unner jeg henne noen bekymringsfrie år før hun virkelig må stramme inn. Vi har alltid vært alene så hun er vant til å høre om hvordan spare penger og gjøre det meste utav det man har (hun selger gjerne klær på Tise når hun ikke bruker den, og handler en del brukt/på salg). Men da skal jeg i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet, kanskje kreve at 500 spares til en buffer om hun sløser mye (da hun først begynte å få lommepenger ble det i overkant mye Espressohouse 😄). 2000 i lommepenger fra deg og 1100 i stipend er over 3000. Nei, det er en bjørnetjeneste, du gjør det vanskeligere for henne å stramme inn igjen. Selv med jobb i studietiden sitter man ikke igjen med 3000 kr i måneden i fornøyelsespenger, så det er bare ris til egen bak å venne henne til slike vaner. De pengene hadde vært klokere brukt hvis du sparte dem for henne til studier eller egenkapital, ikke sløst på gøy på videregående. Anonymkode: 32af5...909
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #14 Skrevet 18. juli 2022 Fikk 150 kr i uken 🤷♀️ som jeg brukte i kantinen. Anonymkode: 1433b...d57
Leeloo Skrevet 18. juli 2022 #15 Skrevet 18. juli 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: 2000 i lommepenger fra deg og 1100 i stipend er over 3000. Nei, det er en bjørnetjeneste, du gjør det vanskeligere for henne å stramme inn igjen. Selv med jobb i studietiden sitter man ikke igjen med 3000 kr i måneden i fornøyelsespenger, så det er bare ris til egen bak å venne henne til slike vaner. De pengene hadde vært klokere brukt hvis du sparte dem for henne til studier eller egenkapital, ikke sløst på gøy på videregående. Anonymkode: 32af5...909 De 2000 inkluderte stipendet, 3000 hadde vært voldsomt. Jeg har først de siste årene fått noe høyere lønn så har egentlig ikke veldig store skrupler med å skjemme henne bort. Hun har i tillegg venner fra litt mer bemidlede hjem, så hun får ikke mer enn andre i gjengen. Nå skal det sies at hun ikke krever noe. Stipendet fant jeg ut av nå, ellers hadde hun fortsatt å få 1000 kr. Det koster meg ikke noe ekstra å la henne beholde det i tillegg, ikke penger jeg hadde regnet med. Sparer i fond hver mnd, fortsetter til hun blir 18 i hvert fall. Kanskje foreslår jeg å sette inn ekstra 500 der og ha 1500 til forbruk. Hun er veldig klar over at det blir en annen økonomi som student (om hun i det hele tatt blir student, hun skal gå yrkesfag, uansett tjener ikke lærlinger så mye heller). Per dato er hun klar for å være t-baneruss, jeg har gjort det klart at jeg ikke sponser noe på en buss, men jeg dobler beløpet om hun sparer opp tilsvarende det det ville kostet, men heller sparer pengene til bolig.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #16 Skrevet 18. juli 2022 Beklager, men jeg har litt vanskeligheter med å forstå hvorfor du lager tråd om dette når du egentlig har bestemt deg. Nesten alle svarer at du gjør datteren din en bjørnetjeneste og at det er for mye, men du forsvarer det med flere opplysninger slik at vi skal ha forståelse for avgjørelsen din. Men du huske at det er nettopp det det er; din avgjørelse. Du velger jo selv hvordan du vil oppdra henne. Anonymkode: e5332...287 1
Leeloo Skrevet 18. juli 2022 #17 Skrevet 18. juli 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Beklager, men jeg har litt vanskeligheter med å forstå hvorfor du lager tråd om dette når du egentlig har bestemt deg. Nesten alle svarer at du gjør datteren din en bjørnetjeneste og at det er for mye, men du forsvarer det med flere opplysninger slik at vi skal ha forståelse for avgjørelsen din. Men du huske at det er nettopp det det er; din avgjørelse. Du velger jo selv hvordan du vil oppdra henne. Anonymkode: e5332...287 Det var ærlig talt mest for å sjekke om det var lite, 2000 er det hun kan få uten at det endrer min økonomi på noe vis. Jeg har ikke hatt en videregåendeelev før og vet ikke hva som er vanlig. I andre tråder om hva ungdom får i lommepenger har det tidvis vært ganske høye beløp allerede på ungdomsskolen (men da har de muligens dekket mer selv, eller de bor i områder med høye inntekter), og de blir jo ikke billigere i drift med årene. Vi får heller ta en prat om hva pengene skal dekke.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #18 Skrevet 19. juli 2022 når jeg var i den alderen der, så fikk jeg selvfølgelig bare det aller mest nødvendige i klær. Ønsket jeg noe ekstra, så var jeg faktisk nok til å arbeide for dette selv. Anonymkode: e9a7a...390
Gjest fransine Skrevet 19. juli 2022 #19 Skrevet 19. juli 2022 (endret) Leeloo skrev (På 18.7.2022 den 22.03): 2000 + utgifter 😉 Og jeg vet at hun skal klare seg på budsjett om noen år, men da er det også enklere å finne jobb (veldig mange arbeidsgivere skriver fra 16 år, men foretrekker 18-åringer). Jeg har selv alltid hatt stålkontroll på økonomien, og jobber selv med kreditt. Har gjort maks ut av det jeg har, og lærer ungene stadig litt (spesielt om rente/kreditt og fond). Samtidig unner jeg henne noen bekymringsfrie år før hun virkelig må stramme inn. Vi har alltid vært alene så hun er vant til å høre om hvordan spare penger og gjøre det meste utav det man har (hun selger gjerne klær på Tise når hun ikke bruker den, og handler en del brukt/på salg). Men da skal jeg i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet, kanskje kreve at 500 spares til en buffer om hun sløser mye (da hun først begynte å få lommepenger ble det i overkant mye Espressohouse 😄). .. Endret 7. oktober 2022 av fransine
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #20 Skrevet 19. juli 2022 Min ungdom får stipend 1100 kr ca og retr over 600 kr i grunnstønad. Får ikke en krone av meg i lommepenger. Jeg betaler treningskontigent, helt nødvedige sko/klær og mobilabonnementet, men ellers så må han fint klare å disponere pengene sine selv Anonymkode: 5bc9a...494 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå