AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #1 Skrevet 18. juli 2022 Jeg har veldig lyst på hund, men er litt usikker på om jeg kan gi en hund et godt liv siden jeg jobber fullt. Har passet en hund ei uke nå, og savnet etter en hund ble bare sterkere. Vurderer en liten eller mellomstor hund, men vil gjerne høre litt om deres hverdag med hund før jeg bestemmer meg. Lurer spesielt på dette: 1) Antar hunden får minst tre turer om dagen. Hvor lange turer går dere hver gang? 2) Veteritær: hvor mye bruker dere på veterinær hvert år? Tenker på vanlige utgifter, kommer til å ha en buffer for sykdom i tillegg til dette 3) Trening - hvor lang tid tok det før valpen gikk på do ute uten uhell, hvor krevende er valpeperioden? 4) Gode tips? Vi har en liten hage, og grøntområde like ved, i tillegg til steder hvor vi kan gå tur. Er villige til å ta jobben med valp, men vil vite mest mulig før jeg tar en avgjørelse. Anonymkode: 2dc48...977
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #2 Skrevet 18. juli 2022 valpeperioden er krevende Anonymkode: 922d5...14b 1 1
Tabris Skrevet 18. juli 2022 #3 Skrevet 18. juli 2022 1. Turene morgen og kveld er som regel korte, de er mest så han kan få gå på do. Så får han lenger tur på ettermiddagen. Hvor lang den er, og hva den inneholder, varierer. Men målet er minimum en times aktivitet hver dag, da en kombinasjon av fysisk og mental aktivisering. Samt at han jevnlig får gå tur sammen med hunder han kjenner og liker godt. Men mengde og lengde kommer jo an på alder og rase. 2. Vanlige veterinærutgifter per år er vaksinering og tannrens. (Det varierer her også på alder og rase hvor ofte en hund bør rense tennene, men en gang i året er vanlig for eldre/små hunder). Prisene varierer veldig fra veterinærkontor til veterinærkontor. Men ca 7-800 kr for vaksinering og 2-3000 kr for tannrens. (Merk at her kan det være store forskjeller, som sagt). 3. Valper blir som regel stuerene et sted mellom 6 og 8 måneder. Valpeperioden er som regel ganske krevende, og for hannhunder kan tenåringsfasen være like "ille" .Men valpeatferd som tissing inne og valpebiting går over av seg selv, det er faser - litt som barn med bleier og babyer som stapper ting i munnen. 4. Gode tips: Vær nøye på valg av rase. Vær sikker på at du får en rase med egenskaper, pelsstell og aktivitetsnivå som passer deg og din livsstil. Når du har funnet hvilken rase du ønsker, ta kontakt med raseklubben og hør hvem som har valper. Besøk gjerne flere oppdrettere med valper. Se litt hvordan tispemor er, hun kan være et godt pekepinn på hvordan valpene blir. Hvis tispemor viser tegn til overdreven bjeffing og nervøsitet, så ville jeg ikke hatt valp derfra. Sjekk også at foreldredyrene er sjekket fri for evt arvelige sykdommer. Et hundehold blir fort mye mer arbeid, og mye dyrere, enn beregnet hvis du får en valp som sliter med utrygghet/redsler og/eller arvelige sykdommer. Sett deg også godt inn i moderne oppdragelse av hund, les gjerne bøker som f.eks "Hverdaglydighet fra valp til voksen" av Aarrestad og Riber eller "Hundelykke" av Tonje CK Hennig. Finn også noen gode hundeskoler/klubber som har valpekurs der du bor. 7
PITTY Skrevet 18. juli 2022 #4 Skrevet 18. juli 2022 Ikke for å skremme bort ønsket ditt altså. Jeg har en valp nå som er 11 uker. Jeg hører om valpe-raptuser(at de går litt bananas) som kan vare en liten stund. Kona var ute på piknik med en venninne i går. Valpen var løs, attakkerte begge med riving og tannbruk, rullet og rullet og sprintet i sirkler. Etter to timer i strekk med dette måtte de binde valpen til et tre, men rett ved siden av selvsagt. Høres kanskje litt stygt ut dette.. Men der roet den seg faktisk raskt ned. Hadde jeg ikke trodd på forhånd. Det er utrolig lenge siden jeg hadde valp sist, og da med en Boxer. Den var også passe propell. Denne tiden hadde jeg tydeligvis glemt eller fortrengt. Denne hunden er en vesentlig mindre rase, Griffon, men jaggu det dobbelte av turbo-nivået. Vi gjør sikkert noe feil her også. Men oppdretter advarte oss litt med å si at vi nok har fått den mest aktive i kullet. Jeg ser det egentlig som et potensial likevel,.. på sikt. Men ro må trenes inn, vi har klart å få den til å akseptere bilstol etter litt tålmodighet og daglig trening/eksponering Denne hunden virker til å være lite bekymret.. støvsuging, miksmaster, og andre støykilder både inne og ute reagerer den ikke særlig på. Ikke skudd på en skytebane engang. Men vi kal gå på kurs til den store gullmedaljen med denne krabaten her. Jeg må snart ta meg noen beroligende her. For dette er f.. meg stress. Så når noen sier at valpe-tiden kan være litt slitsomt?. "akkurat.. Et rungende Ja fra meg på dette... 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #5 Skrevet 18. juli 2022 1. Her har vi akkurat nå 1 valp og en eldre hund. I hverdagene får hundene en luftetur på morningen, mest for å gå på do. Hender de leker litt i hagen også. Minsten på 13 uker er ikke klar for å være hjemme alene en hel dag så han er med samboer på jobb, og har et par korte lufteturer i løpet av dagen. Når vi kommer fra jobb blir det gjerne en kort luftetur igjen,men med to barn er ettermiddagene ofte hektiske. Men det hender støtt at hundene er med på fotballtreninger og kampen eks både for miljøtrening men også fordi de er sosiale og trives med litt liv rundt seg. Vi har aktive hunder (jakthunder) men ikke alltid de får en lang tur hver dag. Men vi sykler og går endel på ski med dem. Siden hverdagene her er ganske ulike opplever vi at hundene er vant til at ting ikke er likt hver dag i motsetning til hunden til foreldrene mine som stort sett følger samme rutine hver dag og dermed blir masete om ting ikke blir som vanlig 😅 2) Veteritær: hvor mye bruker dere på veterinær hvert år? Tenker på vanlige utgifter, kommer til å ha en buffer for sykdom i tillegg til dette Vi bruker i grunn lite åå veterinær utgifter sånn fast. Er stort sett kun hos dyrlegen for jevnlige vaksiner, ormekur ol. Men oppstår de sykdom eller skade kan det selvfølgelig bli dyrt om man ikke har en god forsikring. 3) Trening - hvor lang tid tok det før valpen gikk på do ute uten uhell, hvor krevende er valpeperioden? Dette tror jeg er individuelt men vår på 13 uker er ikke stueren enda, men er vi oppmerksommr og ser tegnene kjapt så er det lite uhell inne. Valpeperioden er krevende, man må være på og de trenger stort sett et øye på seg når de er våkne for å ikke finne på tull😅 men er søte da❤️ 4) Gode tips? Viktig å ha en plan første tiden fram til de kan være hjemme alene. Sette av tid til trening og opplæring- det er de første månedene man former hvordan hund man vil ha. Anonymkode: b5314...7fa
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #6 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har veldig lyst på hund, men er litt usikker på om jeg kan gi en hund et godt liv siden jeg jobber fullt. Har passet en hund ei uke nå, og savnet etter en hund ble bare sterkere. Vurderer en liten eller mellomstor hund, men vil gjerne høre litt om deres hverdag med hund før jeg bestemmer meg. Lurer spesielt på dette: 1) Antar hunden får minst tre turer om dagen. Hvor lange turer går dere hver gang? 2) Veteritær: hvor mye bruker dere på veterinær hvert år? Tenker på vanlige utgifter, kommer til å ha en buffer for sykdom i tillegg til dette 3) Trening - hvor lang tid tok det før valpen gikk på do ute uten uhell, hvor krevende er valpeperioden? 4) Gode tips? Vi har en liten hage, og grøntområde like ved, i tillegg til steder hvor vi kan gå tur. Er villige til å ta jobben med valp, men vil vite mest mulig før jeg tar en avgjørelse. Anonymkode: 2dc48...977 Det er mye ansvar, mer enn man tenker til. Det er givende og herlig, men det er også mye arbeid. Jeg tenker man bør stille seg spørsmål som: • Hvordan løser jeg valpetiden og all treningen det tar og oppdra en hund? • Hva gjør jeg om den ikke kan være alene hjemme? Om det ikke går like fort som man trenger og ønsker? • Hva gjør jeg på ettermiddager når jeg må hjem til hunden mens alle går ut og finner på noe? Hva gjør jeg i ferier? • Ønsker jeg og ofre fritiden min og få dyr som hobby? (Jeg er ingen hundeperson, og føler jeg har fått en ny hobby for det går med mye tid på dyr) For og svare på spørsmålene: 1. Hunden min får en tissetur morgen og kveld, i tillegg til en lenger tur til lunsj og ettermiddag. Noen ganger vil den gå lenger turer, andre ganger ikke. Fx når det er for varmt nå, vil den ikke gå langt. Det løser vi med litt mer mental aktivitet. Vi henger også daglig i hagen sammen i tillegg til disse turene. 2. Jeg bruker ca. 850kr på årlig sjekk med vaksine, i tillegg til ca. 1000kr på uforutsette ting. Betaler 600kr i mnd på forsikring også. 3. Min hund tisset inne et par ganger totalt, de gangene jeg var uoppmerksom og ikke tok hintene fra den. Det tok ca. 4-5 mnd før den hadde blære til og holde seg, som ikke krevde at vi var ute 10-15 ganger om dagen på tissetur etter soving, mat og leking. 4. Du må kunne være hjemme 24/7 de første månedene. Det betyr at du kan ikke dra på jobb, og du - eller noen andre - må være der hele tiden. Du må være forberedt på og trene på støvsuger, svaner, bil, tog, sykler, hva enn som kan dukke opp i hverdagen og nærmiljøet. Det er mye trening og terping! Valpetiden er koselig, men jeg er SÅ glad jeg er ferdig med det. Valper er så søte. Nusselige. Herlige. Men det var enormt slitsomt! Hadde uansett lett fått hund igjen, med alt ansvar og utfordringer man kan ha, men det var ikke noen bøker eller råd som kunne forberedt meg på hverken tidsbruk eller hodepiner Og nå har jeg en fantastisk rolig og fin ungdom, så alt er verdt det. Det må bare litt innsats til! Anonymkode: cf3a4...b10
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #7 Skrevet 19. juli 2022 1. Våre hunder har fri tilgang til stor hage, så vi går kun 1 tur om dagen på ca 1 time. Da jeg var alene med eldste hunden og bodde i leilighet ble det derimot minst 3, gjerne 4-5 turer om dagen, de fleste korte tisseturer og 1 lang kosetur. 2. Vanlig sjekk, flåttpiller, vaksine osv kommer nok fort opp i rundt 4-5000 pr år pr hund. MEN viktig å kalkulere med andre ting som kan oppstå utenom alvorlig sykdom også. En av våre har en hjertesykdom som må følges opp hos spesialist 1-2 ggr pr år, i tillegg til at den samme hunden er en mester på å knekke ulveklo, så vi er inne til behandling for knekt ulveklo minst 1 gang i året. Dette er utgifter som kommer utenom det vanlige. Betaler også 500kr pr mnd pr hund for forsikring - den beste de har som likevel dekker overraskende lite. 3. Hund nr 1 var helt stueren innen han var 16 uker gammel, ikke hatt et uhell siden, sikker på han holder seg til han blir blå om han må! Hund nr 2 ble trent på akkurat samme måte, men han er nå 4 år og vi finner fremdeles litt av hvert etter han nå og da. Han lever helt i sin egen boble og gjør som han vil 😅 4. Tenk nøye igjennom valg av rase. At rasen passer deres livsstil er uendelig mye viktigere enn hvordan hunden ser ut - glad i den blir dere uansett. Tenk også over om dere har nettverk som kan hjelpe dere når dere trenger pass - man blir så ekstremt bundet med hund! Ikke minst - tenk over at hunden forhåpentligvis blir 10-15 år gammel. Er du/dere tilgjengelig for hunden i så mange år fremover? Du/dere blir hele hundens liv, det er et ansvar det er viktig å huske på. Den kan ikle dra på fest eller reise på ferie. Den er 100% avhengig av at du setter av både tid og penger til at den skal ha den godt ❤️ Anonymkode: 6b64c...ca8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #8 Skrevet 19. juli 2022 1) Antar hunden får minst tre turer om dagen. Hvor lange turer går dere hver gang? Vi går ikke tre turer hver dag. Det har aldri skjedd tror jeg... 😅 Vi går EN tur, hver dag, på alt fra en halvtime til flere timer. Avhenger av dagsformen, været, osv. Vi har vel og merke IKKE en spesielt krevende rase. Valg av rase er alfa og omega med tanke på aktivitetsnivå. Vi har forøvrig inngjerdet hage som vi slipper ut hunden i så den får gått på do. 2) Veteritær: hvor mye bruker dere på veterinær hvert år? Tenker på vanlige utgifter, kommer til å ha en buffer for sykdom i tillegg til dette Veldig lite, heldigvis. Årlig helsesjekk samt vaksiner når det er nødvendig (annenhvert år tror jeg? vi får innkalling på telefonen). Vi har selvsagt forsikret henne, i tilfelle hun skulle trenge dyre behandlinger. 3) Trening - hvor lang tid tok det før valpen gikk på do ute uten uhell, hvor krevende er valpeperioden? Dette er veldig avhengig av rase og individ. Min forrige hund ble ikke husren før hun var 7-8 måneder gammel (spesielt krevende rase), den vi har nå ble husren etter noen få uker tror jeg. Valpeperioden med hunden vi har nå var allikevel vanskelig, hun var veldig rampete (bjeffing, draing i båndet, var generelt veldig "vill" av seg). 4) Gode tips? Les flere bøker og artikler, sett deg GODT inn i de ulike rasene og deres behov før du velger. Gå på valpekurs, mye av hundens senere atferd blir formet av valpetiden. Anonymkode: 0f4cf...065
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #9 Skrevet 19. juli 2022 Jeg har valp på snart 6 mnd. Første jeg oppdrar selv. Leste meg mye opp på hund og valp, var forberedt på hvor krevende det kunne være… men faktisk gått over all forventning. Nå er det sjeldent uhell inne (da er det min fell). Nærmer seg husren. Har deltatt på valpekurs med hundeklubben der jeg bor, samt nettkurs med hundetrener Maren (fra nrk)- valpekurs anbefales! Min har fra natt 1 vært flink til å sove, mest jeg som stressa med lufting på natt- var redd han var tissetrengt men innså etterhvert at han da sier tydelig ifra. Sover nå fra 23-06.30 (noen dager lengre). Da er det kort tissetur før han vil inn å sove igjen. Vi tar 2 «lengre» turer på dagtid/kveld hvor lengde er tilpasset han. Vi er mye i parken eller skogen hvor han får utforske, springe på ulikt terreng og søk etter godbiter. Lengden på tur spørs aktivitets nivået, er det mye snusing og observering kan vi være ute 1 time, men med full lek med andre hunder er 20-30 min nok. Han har faste leke venner som han leker godt med. Vi trener mye på passering og miljø. jeg jobber som nattevakt så enten med meg på jobb, men som regel min far som passer han- elsker å komme dit og har samme rutiner som hjemme. jeg har mye fri så vi tilbringer mye hele dager sammen hvor han er med på alt. Har på det lengste vært 2 t alene hjemme nå med trening. Kan sikkert være lengre alene nå men ikke vært behov for det. Men kjøpte inn kamera fra Elkjøp hvor jeg kan følge med fra mobilen- anbefales👍🏼 Får varsler om lyd osv. fokuser på belønningsbasert trening og god kontakt. Jeg har vært veldig heldig med valpen min, har ikke vært så mye raptus men endel biting av hender, men nå er snart alle melketenner ute så allerede begynt å minske. Men han er rolig og snill, men også typisk rasen jeg valgte. ikke brukt mye på veterinær utenom vaksiner og ormkur. Tannhelsesjekk er gratis på min dyreklinikk så vært innom å sjekket felling av melketenner uten kostnad. Lurt å velge en god forsikring og sette av en buffer. Min har dog en del pelsstell så klippes hos hundesalong frem til jeg vil ta over klippingen. les mye om hund og valp. Vær forberedt på at alle kan være veldig ulike. Du må også være litt forberedt på å stå i utfordringer som feks søvnmangel Anonymkode: f8581...a1e
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #10 Skrevet 27. juli 2022 Nr 1(!!) Valg av rase har mye å si, men hvordan foreldrene kan ha mer å si. Sjekk foreldrene nøye. Vi har en aussie på like under 1år. Rasen var nøye planlagt og vi ba om en rolig tass fra kullet (siden vi har små barn og da vil en høyenergisk bli for mye). Vi var også villige til å vente på riktig valp, men vi fikk lillemor etter noen mnd med venting. Planen er å ha en aktiv turkamerat og drive med agility og spor som hobby. Mye er for å holde min mentale og fysiske helse i god stand (pga diagnoser), noe hunden absolutt bidrar til. Vår lille tass er roligere enn svigemors labrador, vi forventet jo det motsatte. 1) Det er varierende med tur. Noen dager er 5-6 små turer. Men mange dager er det ca 15min på morgenen, minst 30min på ettermiddagen og 30min på kvelden. Turene varierer ut ifra hva som skjedde dagen før og selve dagen. Om dagen før var veldig aktiv så tar vi det heeeelt med ro dagen etter. Var dagen føre «normal» så kan det fint være en normal dag til, men da må vi gjøre litt ekstra dagen etter. Som f.eks mer trening/lek/aktivisering og lengre turer. Ellers blir ho en utålmodig frøken som gjør rampestreker for litt action. Siden vi har en hund som trenger mye mental trening så bruker vi trening hver eneste dag, i små og store doser. 2 min her, 5min der blir fort en dem i løpet av en dag. Hunder trenger ikke 1-2-3 konstante timer med fysisk og mentale økter, det tror jeg mange glemmer. Du kan fint fordele aktivitetene igjennom dagen der det passer. Hos oss er hvert eneste måltid en eller form for trening eller aktivitet. Noen ganger må det utføres kommandoer før hun får mat, andre ganger blir måltidet gitt i treningsøkter, noen ganger brukes det spill for hjernetrim osv. 2: vi har forsikring, det hjelper mye når det skjer noe. Har en egen buffer på ca 5-10,000kr klar. I alle år vi har hatt hund og katt så har egenandelen aldri kommet over 8000kr, da inkl medisiner. Og vi har hatt et par dyr med alvorlige sykdommer. Worst case tilbyr alle veterinærer i vårt område nedbetaling vis resurs bank. Men vi har aldri hatt behov for å bruke det, enn så lenge. 3: forsøkte å gjøre bikkja stueren fra start. Men det var et helvette, jeg hadde skikkelig puppy-blues første måned. Hun ble ikke 100% stueren før en alder av 6 mnd. Og jeg jobba hardt for å få det til å skje tidligere. Valpetiden er mer krevende enn jeg trodde (i forhold til søvn). Jeg følte meg forberedt, men jeg var det ikke. Opp hver 30-60min for tissetur i Hagen ble hardt. Hun var jo ellers rampete som valper flest, men det var helt ok. De er noen små pirayaer, men jeg synes folk overdriver hvor ille DET er. Sørg bare for å fjerne ting som ikke skal bites i så går det greit. 4: Har ellers lite å legge til. Mange gode råd over her. Bruk valpekurs for hva det er verdt. Vær obs på at mange hundefolk er rare, og noen er kronisk bessevissere. Ikke la de få deg til å tvile på deg selv om du er usikker og trenger råd. Mange overdriver også egne prestasjoner og underdriver voldsomt hvor uoppdragne egne hunder er. Du kommer til å skjønne det om du kommer inn i et hundemiljø😂 Anonymkode: cacdb...623
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #11 Skrevet 23. august 2022 On 7/18/2022 at 8:46 PM, Tabris said: 1. Turene morgen og kveld er som regel korte, de er mest så han kan få gå på do. Så får han lenger tur på ettermiddagen. Hvor lang den er, og hva den inneholder, varierer. Men målet er minimum en times aktivitet hver dag, da en kombinasjon av fysisk og mental aktivisering. Samt at han jevnlig får gå tur sammen med hunder han kjenner og liker godt. Men mengde og lengde kommer jo an på alder og rase. 2. Vanlige veterinærutgifter per år er vaksinering og tannrens. (Det varierer her også på alder og rase hvor ofte en hund bør rense tennene, men en gang i året er vanlig for eldre/små hunder). Prisene varierer veldig fra veterinærkontor til veterinærkontor. Men ca 7-800 kr for vaksinering og 2-3000 kr for tannrens. (Merk at her kan det være store forskjeller, som sagt). 3. Valper blir som regel stuerene et sted mellom 6 og 8 måneder. Valpeperioden er som regel ganske krevende, og for hannhunder kan tenåringsfasen være like "ille" .Men valpeatferd som tissing inne og valpebiting går over av seg selv, det er faser - litt som barn med bleier og babyer som stapper ting i munnen. 4. Gode tips: Vær nøye på valg av rase. Vær sikker på at du får en rase med egenskaper, pelsstell og aktivitetsnivå som passer deg og din livsstil. Når du har funnet hvilken rase du ønsker, ta kontakt med raseklubben og hør hvem som har valper. Besøk gjerne flere oppdrettere med valper. Se litt hvordan tispemor er, hun kan være et godt pekepinn på hvordan valpene blir. Hvis tispemor viser tegn til overdreven bjeffing og nervøsitet, så ville jeg ikke hatt valp derfra. Sjekk også at foreldredyrene er sjekket fri for evt arvelige sykdommer. Et hundehold blir fort mye mer arbeid, og mye dyrere, enn beregnet hvis du får en valp som sliter med utrygghet/redsler og/eller arvelige sykdommer. Sett deg også godt inn i moderne oppdragelse av hund, les gjerne bøker som f.eks "Hverdaglydighet fra valp til voksen" av Aarrestad og Riber eller "Hundelykke" av Tonje CK Hennig. Finn også noen gode hundeskoler/klubber som har valpekurs der du bor. Ikke les Hundelykke sin bok. Bortkastet penger. Boken viser ingen nøyaktige oppskrifter på innlæring, kun en masse vås om hva du bør gjøre, men ingenting om hvordan du skal gjøre det. Arrestad og Riber sin er veldig fin! Mange nøye oppskrifter med steg til steg innlæring. De er også rennomerte på hundespråk. Anonymkode: ceeb5...b29 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå